Tampereen Ensi- ja turvakoti

Mitä seuraa, kun lahjapaketissa odottaa markkinointitoimisto?

Saatatkin muistaa, että poikkeuksellisena vuonna 2020 päätimme Aava & Bangilla perinteisten joulumuistamisten sijaan lahjoittaa työaikaamme yhdelle yritykselle, järjestölle, yhdistykselle tai säätiölle, jota kulunut vuosi oli koetellut.

Lahjan saajaksi valikoitui Tampereen ensi- ja turvakoti ry, joka on 76-vuotias yhdistys, joka tuottaa sekä lapsiperheiden että ikäihmisten avo- ja laitospalveluita.

Pakettiin käärittiin tuolloin veloituksetta vuoden 2021 markkinointisuunnitelma sekä siitä jalkautettu myynnin tai markkinoinnin kampanja kohti asetettuja tavoitteita. Nyt pääsette kuulemaan, miten viime joulun lahja on näkynyt Tampereen ensi- ja turvakodin arjessa.

Tutustu Tampereen Ensi- ja turvakotiin

Näitä olemme tehneet:

+ Pro bono -markkinointisuunnitelma
+ Pro bono -markkinointikampanja

Paras joululahja ikinä!

Maria Länsiö, toiminnanjohtaja

Tampereen Ensi- ja turvakoti

ENEMMÄN KUIN KAMPANJA

Kun Tampereen Ensi- ja turvakodin toiminnanjohtajalta Maria Länsiöltä kysyy viime vuotisen joululahjan merkitystä, on helppoa todetan lahjan menneen oikeaan osoitteeseen. “En osaa tarpeeksi kiittää ja ylistää teitä. Meille tämä on ollut positiivisella tavalla hätkähdyttävä lahja. Olemme yhdistyspohjainen toimija, jolla ei ole resursseja tai osaamista markkinoida ammattitaidolla”, kiteyttää Maria päällimmäisiä ajatuksiaan.

“Koko prosessi on ollut opettavainen ja silmiä avaava. On ollut hienoa saada varsinainen kampanja kuntoon, mutta meille sitäkin suurempi juttu on ollut se, että on opittu miten meidän palvelut nähdään ja miten niistä tulisi puhua. Tämä on ollut enemmänkin oppimiskokemus, kuin kampanja”, Maria täydentää. 

Tampereen ensi- ja turvakodin markkinoinnin tärkeimpänä tavoitteena on saada rahoittajat ja asiakkaat tietoiseksi heistä. Yhteistyön aikana tunnistettiin, että palveluista puhuttiin asiakkaiden kanssa eri kielellä. Arvokkaimpana oppina Maria pitääkin ymmärrystä siitä, miten palveluista ja tekemisen tavasta tulisi puhua eri kohderyhmille. “Talon sisällä on puhuttanut erityisesti kieli, jolla keskustelemme asiakkaiden kanssa. Yhteistyön voisi sanoa läpileikanneen toimintaamme, tapaamme puhua ja tapaamme kertoa työstämme.” 

Markkinointisuunnitelmassa mallinnettiin Ensi- ja turvakodin kohderyhmät sekä kohderyhmäkohtaiset ydinviestit. “Oli oivalluttavaa pohtia sitä, miten eri kohderyhmille puhutaan, viestitään ja miten heidät kohdataan. Puhumme paljon esimerkiksi vaativasta vauvatyöstä, joka on sosiaalityöntekijöille tuttu ammattitermi, mutta kuulostaa vauvan äidin korviin järkyttävältä”, tarkentaa Maria.

Yhteistyön koettiinkin muokanneen organisaation toimintatapaa, kulttuuria ja keskustelua pidemmällä aikavälillä ja seuranneen kahvipöytäkeskusteluihin, palavereihin ja arjen tekemiseen. 

“Oma tapamme toimia muokkaantui, kun osaaminen kasvoi. Tämä mahdollisti toimintatavan ja kulttuurin muutoksen pidemmällä aikavälillä. Olemme oivaltaneet uutta meistä, kulttuurista ja tavastamme tehdä”, Maria summaa.

”EN LÖYDÄ TARPEEKSI YLISTÄVIÄ SANOJA!”

Yhteistyöstä keskusteltaessa Maria painottaa, että heidän kaltaiselleen yhdistykselle jokainen lahja on arvokas: “Tottakai me haluamme, että turvakodin lapsilla on paketteja, joita pukki tuo jouluna”, hän tarkentaa. 

Aava & Bangin lahjassa on ilahduttanut oppien lisäksi erityisesti tapa kohdata ja vastata sydämellisesti, mutta lämmöllä haastaen. 

“Kyllä ammattilainen on ammattilainen. Teidän tiimillä on ollut ilmiselvä tahto ja kiinnostus sitä kohtaan, miten maailmamme toimii. Olette tehneet meille, meidän kanssa ja meitä varten. Haluan vain kiittää ja ylistää Päiviä sekä koko tiimiä huomaavaisesti tehdystä työstä.”

Olen arvostanut erityisesti sitä hallinnan tunnetta, joka tekemiseen on syntynyt. Markkinoinnista on tullut suunnitelmallinen kokonaisuus ja se tuo levollisuutta, uskottavuutta ja asian, jonka takana seisoo ylpeydellä.

Maria Länsiö, toiminnanjohtaja

Tampereen Ensi- ja turvakoti

Kuvassa Tampereen Ensi- ja turvakodin toiminnanjohtaja Maria Länsiö poikansa kanssa.

Yhteisiä onnistumisia kysyttäessä vastaus tulee kuin itsestään. “Olemme oivaltaneet, että markkinointi on oma ammatti- ja taitolajinsa. Olemme tehneet sitä kiireessä ja resurssien puutteessa kotikutoisesti. Lopputulema on paljon parempi, kun siihen satsataan ja sen aiomme tehdä jatkossakin”, toteaa Maroa ja jatkaa “Olen arvostanut erityisesti sitä hallinnan tunnetta, joka tekemiseen on syntynyt. Markkinoinnista on tullut suunnitelmallinen kokonaisuus ja se tuo levollisuutta, uskottavuutta ja asian, jonka takana seisoo ylpeydellä.”


Suunnitelmallisuus on näkynyt myös arjen työssä, sillä pitkälle edistynyt verkkosivujen uudistustyö sai myös lisäpuhtia markkinoinnin suunnittelusta ja kohderyhmäajattelusta. “Vedimme nettisivujen uudistuksen osalta hanat kiinni loppusyksystä ja pohdimme niitäkin uudelleen suunnitelman pohjalta. Nyt verkkosivuille tulee erillinen osio ammattilaisille ja jokaista kohderyhmää puhutellaan sielläkin erikseen, heille hyödyllistä tietoa tarjoten. Tämä on ehkä yksi esimerkki siitä arjen oivaltamisesta”, summaa Maria ja toteaa yhteistyöstä mieleen jääneen lauseen: “Täytyy tietää kenelle puhuu, jotta osaa puhua.”

PAREMMAT RESURSSIT AUTTAA ASIAKKAITA

Viime jouluna lahjan saajaa julkistaessamme totesimme sosiaalisen median kanavissamme, että “Toisistamme välittäminen on yksi tärkeimmistä arvoistamme ja meistä tuntuu, että tämän lahjan avulla pystymme välittämään isommasta joukosta, kuin uskoimmekaan.”

Samaan uskoo myös Maria, sillä palveluiden järkevämpi tarpeisiin kohdistuva markkinointi johtaa lopulta parempiin resursseihin auttaa asiakkaita. Myös samalla kielellä puhuminen, kohderyhmien tunnistaminen, asiakkaiden kohtaaminen heidän tarpeista käsin ja loppuun hiottu palvelukokemus vaikuttaa jokaisen asiakkaan kokemukseen. 

Sisäisten vahvuustekijöiden tunnistaminen on herättänyt myös uudenlaista arvostusta omaa työtä ja asiantuntijuutta kohtaan: “Lahjan vaikutukset ovat läpileikanneet organisaation ja tuoneet vuoropuhelua työntekijöiden välille. Työ on vaikuttanut tapaan kohdata ihmisiä ja puhua asioista. Olemme saaneet aivan uuden tavan tarkastella omaa työtä ja sen merkityksellisyyttä.”

Tiedostamme ettei tämä ole ollut mikään pieni satsaus teiltä. Kyllähän se on meilläkin mennyt sieluun ja sydämeen, että joku yritys haluaa meitä auttaa. Olette arvostaneet meidän työtä ja nähneet sen tärkeänä, se on koskettanut ja lämmittänyt.

Maria Länsiö, toiminnanjohtaja

Tampereen Ensi- ja turvakoti

”KATEEKSI KÄY, KUN JOKU PÄÄSEE ALOITTAMAAN ALUSTA. VOISIN TEHDÄ TOISTAMISEEN”

Myös tänä jouluna yksi yhdistys, järjestö tai säätiö saa joululahjaksi työaikaamme ja Marialta kysyttäessä tästä lahjasta kannattaa jättää lahjatoive. 

“Ehdottomasti kannattaa toivoa tällaista joululahjaa. Paitsi että saa vahvaa ammattilaisten osaamista ja oivalluksia markkinointiin, vaikuttaa se parhaimmillaan myös laajemmin organisaatioon. En osaa muuta kuin kiittää, paras joululahja ikinä.”

Odotammeko tänä jouluna teidän kuusen alla? Jätä lahjatoive täällä 31.12.2021 mennessä.

HALUATKO KUULLA LISÄÄ?

Laura Moilanen

Markkinointipäällikkö

Päivi Nieminen

Asiakkuusjohtaja