2 min read
Mitä B2B-markkinoinnin Maturity Curve meille opettaa – ja mitä tekemistä sillä on RevOpsin kanssa?
Sangram Vajre, yksi Account Based Marketingin (ABM) pioneereista ja kirjan ABM is B2B kirjoittajista, tuo kirjassaan...
POKE eli Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto tarjoaa ammatillista tutkintokoulutusta ja täydennyskoulutusta Äänekoskella, Saarijärven Tarvaalassa, Viitasaarella ja Laukaassa. Kokonaisvaltainen markkinoinnin kumppanuutemme POKEn kanssa alkoi vuonna 2018 ja on jatkunut aina tähän päivään saakka.
Pitkän suhteen salaisuus on osaava tiimi ja toimiva projektinhallinta. Vaikka tiimi on vuosien varrella muuttunut, on uudet tiimiläiset aina perehdytetty erittäin hyvin. Voin luottaa teihin 100%:sesti – aikataulut pitävät, projektinhallinta toimii ja kaikki pelaa kuten on sovittu. Se on minulle todella tärkeää. -- Rekrytoimalla en pystyisi saamaan ihmistä, joka tekisi sen, mitä moniammatillinen tiiminne tekee!
Vuoden 2018 alussa voimaan astunut ammatillisen koulutuksen uudistus asetti omat haasteensa ja vaati myös POKElta uudenlaista otetta markkinointiin – niin sisäisesti kuin ulkoisesti.
“Vanha nettisivualustamme loppui turvallisuussyistä, jonka myötä tarve uudelle verkkopalvelulle syntyi. Siinä ohessa alkoi kuitenkin selkeytyä, että tarvitsemme kokonaisvaltaisen markkinointiuudistuksen. Reformin yhteydessä vuoden 2018 alussa toteutimme organisaatiouudistuksen ja muutimme toimintaa, jonka myötä meidän täytyi pohtia sisäistä ja ulkoista viestintää aivan uudesta näkökulmasta”, kertoo POKEn viestintäkoordinaattori Tuija Tiitinen.
Aloitimme yhteistyön konkreettisesti syksyllä 2018 yhteisten työpajojen merkeissä, joissa kartoitimme mm. POKEn vahvuuksia, markkinoinnin haasteita, kohderyhmiä ja asiakkaiden tarpeita.
“Yhteistyö lähti hyvin käyntiin, kun tulitte käymään täällä meillä ja olitte selkeästi perehtyneet ammattiopistojen toimintaan etukäteen. Ymmärsitte heti meidän ongelmat ja tarpeet, joten niihin alkoi myös napakasti löytyä ratkaisuja”, Tuija kertoo.
Taitavien suunnittelijoidemme käsissä POKElle rakennettiin kokonaan uusi markkinoinnin konsepti, jota tukemaan suunniteltiin tyyliin sopiva visuaalinen ilme. Uusi visuaalinen ilme konkretisoitiin graafiseksi ohjeistoksi ja se näkyy kaikissa POKEn viestintämateriaaleissa (mm. käyntikortit, ilmoitukset, esitteet, some, Word- ja Powerpoint-pohjat). Seuraavaksi uusi konsepti ja ilme tuotiin näkyväksi myös POKEn verkkosivuille.
Verkkopalvelu-uudistusta luotsasi osaava digitiimimme. Säännöllisin väliajoin istuimme yhdessä alas katsomaan missä mennään, jotta lopputulos on varmasti POKEn näköinen. “Te olette ymmärtäneet ja kuunnelleet minua, mutta myös sanoneet suoraan, mitkä ovat teidän omat näkemykset. Niitä ymmärrän ja arvostan!”, Tuija kiittää.
Suunnittelimme ja toteutimme POKElle myös mm. sisältösuunnitelman ja julkaisukalenterin, jotka toimivat markkinoinnin työkaluina arjessa. Lisäksi sisäistä markkinointia ja viestintää kehitettiin valmennuksen kautta organisaation sisällä, sillä muutostilanteet asettavat yritykselle aina omat haasteensa eikä sisäisen markkinoinnin merkitystä tule unohtaa. Sisältö- ja digimarkkinoinnin suunnitelmaa on myös päivitetty vuosien varrella, kun markkinoinnin painopisteet ovat muuttuneet.
Odotukseni ovat ehdottomasti ylittyneet! Olette tuoneet aivan uudenlaisen näkemyksen meidän markkinointiin ja kääntäneet sen ihan päälaelleen. Yhteistyö on edennyt hyvin koko ajan, kun siellä hurja määrä ammattilaisia häärii meidän ympärillä. Mielestäni moni ammattiopisto tarvitsisi tällaisen “pöllyytyksen".
Vuodesta 2018 eteenpäin yhteistyö on jatkunut sisältö- ja digimarkkinoinnin kuukausipalveluna. Toteutamme tiiviisti yhteistyössä POKEn kanssa mm. markkinointikampanjat kvartaaleittain eri kohderyhmille, blogiartikkelit, somesisällöt, digimarkkinoinnin (Google Ads, Meta ja remarketing), videot, hakukoneoptimoinnin ja verkkosivukehitystä. Raportoimme sisältö- ja digimarkkinoinnin tuloksista kuukausittain yhteisessä ohjausryhmässä.
”Tekemänne sisällöt tukevat sitä, mitä me haluamme olla. Sisältö- ja digimarkkinoinnin kautta tavoitetaan raikkaalla, ajatuksia herättävällä ja laadukkaalla sisällöllä meidän kohderyhmämme”, Tuija summaa yhteistyötä.
Kestävän ja toimivan yhteistyön kulmakiviksi hän nostaa luottamuksen, rehellisyyden ja koko tiimin rautaisen osaamisen. Merkittävimpiä onnistumisia vuosien varrella ovat olleet yhteishaun hakijamäärän kasvattaminen, POKEn tunnettuuden lisääminen kohderyhmässä ja halutun brändimielikuvan rakentaminen. Systemaattisen markkinoinnin ja viestinnän myötä POKEn houkuttelevuus hakukohteena onkin vuosien myötä kasvanut merkittävästi. Vuosina 2023 ja 2024 POKE päihitti yhteishaun hakijamäärissä jopa alueen isot lukiot.
Vaikka nuorten määrä Pohjoisessa Keski-Suomessa on laskussa, on yhdessä rakennettu vakiintunut toimintamalli tuonut toistuvia ja pysyviä tuloksia nuorten kohderyhmässä. Se on mahdollistanut katseen kääntämisen myös muihin POKElle tärkeisiin kohderyhmiin. Tulevaisuudessa markkinoinnin strateginen painopiste tulee olemaan yhä vahvemmin aikuisopiskelijoissa ja yritysyhteistyön tiivistämisessä.
Pitkäjänteinen työ brändin ja markkinoinnin eteen on vahvistanut POKEn mainetta alueen suurten yritysten silmissä, mikä on yksi tärkeimmistä edellytyksistä yhteistyölle tulevaisuudessa. Myös aikuisopiskelun tunnettuutta on onnistuttu markkinoinnin keinoin vahvistamaan – esimerkiksi vuonna 2021 erikoisammattitutkintoa opiskelevien määrä nousi peräti +133,3% edellisvuoteen verrattuna.
Yhteistyö Aava & Bangin kanssa on tuottanut meille ihan konkreettisesti lisäarvoa – ei me ilman teitä tultaisi ollenkaan toimeen. Digimarkkinointia ei pystyttäisi tässä laajuudessa tekemään ilman teitä ja teidän syväosaamista. Myös teidän tekemät sisällöt ovat raikkaampia ja osaaminen on tosi korkealla tasolla.
verkkosivuston liikenteen kasvu
parempi mainonnan tavoittavuus
pienempi linkin klikkauksen hinta
“Muistan, kun vuonna 2018 ennen yhteistyön aloittamista kerroitte, ettette ole päälleliimaava markkinointitoimisto. Se on osoittautunut vuosien varrella todeksi – arvostatte asiakasta aidosti, perehdytte asioihimme ja olette tosi ammattitaitoisia. Palaverit teidän kanssanne ovat työni ilopilkkuja – teiltä saa aina rohkaisua, kannustusta, uusia ideoita ja osaamista”, Tuija kertoo.
“Vaikka haluaisinkin, en millään ehdi seurata kaikkia uusimpia trendejä. Teidän tiimiltä tulee raikkaita ja uusia ehdotuksia kokeiltavaksi. Olette aina uusimpien trendien ajan tasalla. Meille yhteistä onkin rohkea kokeilukulttuuri, mitä pidän erittäin tärkeänä”, hän jatkaa.
Viimeisimpänä POKElla kokeiltiin esimerkiksi vaikuttajamarkkinointia TikTokissa ja Instagramissa. Kiitosta tiimi saa myös ennakoinnista ja ajan pyhittämisestä asiakkaan tarpeille ja haasteille:
“Palavereissa huomaa aina, että olette hyvin valmistautuneet – ikinä ei tule olo, ettette olisi ehtineet miettiä meidän asioitamme. Tekemistä ennakoidaan hienosti ja kampanjat suunnitellaan hyvissä ajoin, mikä jättää myös minulle hyvin aikaa tuottaa tarvittavat sisällöt.”
Hyvä fiilis yhteistyöstä on molemminpuolinen. Tiimille pitkään jatkunut yhteistyö on ollut erityisen antoisaa, sillä vuosien saatossa pääsee parhaiten näkemään työnsä tulokset, innovoimaan uutta ja ylittämään itsensä. Jatkuvasti muuttuva oppilaitoskenttä on tarjonnut vuosien varrella sopivasti haasteita.
“POKEn kanssa ollaan uskallettu tehdä sopivan revittelevää ja rohkeaa markkinointia. Edellytyksenä sille on molemminpuolinen luottamus, joka luo sellaisen pohjan, jotta uskalletaan ideoida ja kehittää yhdessä. Rohkeus on auttanut POKEa erottumaan edukseen oppilaitoskentällä”, summaa Aava & Bangin projektipäällikkö Mirva Jokilehto.
Jokaiseen asiaan on oma tiiminsä, joka on tosi asiantunteva ja aina saan kaikkiin kysymyksiin vastaukset. Haluan vastaukset niin, että myös ymmärrän ne itse (esim. nettisivuasiat ja digimarkkinointi) ja teillä osataan selittää ne ymmärrettävästi. Ihan aidosti olen ollut erittäin tyytyväinen ja saanut myös itse tukea markkinoinnin tekemiseen!
Erottuvaa B2B-markkinointia, luovaa suunnittelua ja vaikuttavia tuloksia. Kaikki, mitä tarvitset markkinoinnin suunnitteluun, johtamiseen sekä tavoitteelliseen tekemiseen.
Tarvitsetko lisävoimia vaikuttavaan ja tavoitteelliseen markkinoinnin toteuttamiseen arjessa? Kuukausipalvelumme keskiössä on systemaattisuus, vaikuttavuus ja asiakaslähtöisyys.
Olemme sinuun yhteydessä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
huhtikuuta 1, 2025 by Seija Storbacka
Sangram Vajre, yksi Account Based Marketingin (ABM) pioneereista ja kirjan ABM is B2B kirjoittajista, tuo kirjassaan...
maaliskuuta 20, 2025 by Emma-Reetta Hämäläinen
Kuinka elää jatkuvaa muutosta ja uudistusta, jota nykyaika meille tarjoilee? Mitä yritykset ja niiden ihmiset...
maaliskuuta 11, 2025 by Eveliina Vähä-Ruka
Kirjoitin viime keväänä artikkelin HubSpotin tekoälytyökaluista, mutta niin kuin tekoälykehitykseen ja HubSpotin...