2 min read
Yrityskulttuurin rakentaminen on kaikkien pala kakkua
Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
Lapin Kumi Oy on vuonna 1947 Rovaniemellä perustettu yritys, jonka toiminta keskittyy kattavasti renkaisiin, vanteisiin sekä renkaiden erilaisiin huoltotöihin. Lapin Kumista on vuosien saatossa tullut Suomen suurin yksityinen rengasliike, joka työllistää yli 150 vakituista rengasalan ammattilaista ympäri Suomea.
“
Myös asiakkailta on tullut kommentteja siitä, miten hyvältä meidän uusi visuaalinen ilme näyttää!
Yhteistyömme Lapin Kumin kanssa starttasi alkuvuodesta 2020, kun yritys halusi saada kokonaisvaltaisen ja monipuolisen markkinointikumppanin ja he lähestyivät Aava & Bangia ajatuksenaan kirkastaa perinteikästä brändiään ja luoda entistäkin vahvempaa tunnettuutta Suomessa. Lapin Kumi on pian 75 vuotta vanha yritys, joten yrityksen juuria haluttiin kunnioittaa esimerkiksi visuaalista ilmettä uudistettaessa. Niinpä Lapin Kumin tärkeimpiä kosketuspisteitä – tarinaa, ydinviestiä ja tavoitteita lähdettiin kirkastamaan heidän strategiansa mukaisesti – nykytila ja kasvutavoitteet huomioon ottaen.
“Tammikuussa 2020 aloitimme yhteistyön Aava & Bangin kanssa tavoitteena uudistaa brändiämme. Meillä ei ollut tarkkoja ajatuksia siitä, mitä haluamme tehdä, mutta Aava & Bangin kanssa löysimme heti yhteisen vision ja olimme samalla aaltopituudella siitä, mitä tullaan tekemään” kertoo Lapin Kumin markkinointipäällikkö, Sanni Keskiruokanen.
Tavoitteena oli brändiuudistuksen avulla uudistaa ja nykyaikaistaa tekemistä muutenkin: brändin jalkautuksen myötä haluttiin parantaa tunnettuutta ja sitä kautta myyntiä niin digitaalisissa kanavissa kuin kivijalassa. Taktinen kampanjointi olikin jo suunnitteluvaiheessa tärkeässä roolissa myynnin tukena. Digimarkkinointi ja sisällöntuotanto tulivat yhteistyön myötä osaksi strategiaa ja jatkuvaa suunnitelmallista kuukausittaista tekemistä. Toiveena myös oli, että Lapin Kumin oma osaaminen sisältömarkkinoinnin parissa paranisi.
Lapin Kumin brändiä jalkautettiin strategisen sisältömarkkinoinnin ja taktisten digitaalisen kampanjoiden avulla monikanavaisesti jatkuvassa kuukausipalvelussa. Lähdimme myös kehittämään uudenlaista luovaa tapaa tehdä somemarkkinointia. Monikanavainen sisältömarkkinointi onkin osoittanut toimivuutensa erinomaisesti ja erityisesti Facebook on valjastettu aivan uudella tavalla myynnin vauhdittajaksi.
Digimarkkinoininissa kaikki perustuu mitattavuuteen. Monikanavainen ja suunnitelmallinen markkinointi on nostanut Lapin Kumin asiakkaiden tietoisuuteen ja siirtänyt heidät joko kivijalkaan tai verkkokauppaan ostoksille. Tästä kertoo myös Lapin Kumin huikea myyntivuosi 2021: Googlessa Lapin Kumia haettiin +84% enemmän edellisvuodesta ja orgaaninen liikenne kasvoi +27%. Esimerkiksi Facebookin kautta tavoitettiin +157% enemmän ihmisiä kuin viime vuonna, mikä kertoo Lapin Kumin tunnettuuden kasvusta asiakkaiden keskuudessa. Monikanavainen digi- ja sisältömarkkinointi on vakiinnuttanut paikkansa osana kuukausittaista tekemistä ja yhteistyö Lapin Kumin kanssa jatkuu.
Brändin hakumäärän kasvuprosentti Googlessa vuonna 2021
Orgaanisen liikenteen kasvuprosentti vuonna 2021
Orgaanisesti Facebookissa tavoitettujen ihmisten kasvuprosentti vuonna 2021
Lapin Kumin markkinointipäällikkö Sanni Keskiruokasen mukaan Aava & Bangin kanssa tehty yhteistyö on mahdollistanut sen, että Lapin Kumin henkilöstöllä jää nyt enemmän aikaa muille hommille, eikä työtä tule tehtyä tuplana. Kiitosta tulee joustavuudesta ja nopeasta reagointikyvystä. “Aava & Bangillä asiat ovat aina järjestyneet nopeallakin aikataululla. On ollut joustovaraa aikatauluissa ja on hoksattu sellaisia asioita, joita meillä ei olisi tullut mieleen. Me ollaan tykätty siitä, miten digimarkkinoinnissa ollaan osattu ymmärtää toisen tarpeita ja tulosten raportointi on tehty tärkeimpiä lukuja nostaen, lyhyesti ja ytimekkäästi.”
Brändiuudistus ja sen digimarkkinoinnin kumppanuus on heijastunut koko yritykseen: “Koko Lapin Kumin tiimi on ottanut uuden ilmeen ja tekemisen hyvin vastaan. Uskon, että kun yritys on ajan hermolla ja kilpailussa esillä, vaikuttaa se työntekijöiden motivaatioon työskennellä meidän yrityksessä”, kiteyttää Sanni suositellen Aava & Bangia yhteistyökumppanina muillekin.
Käy tutustumassa Lapin Kumin uuteen brändiin heidän verkkosivuillaan, niin näet lopputuloksen omin silmin.
Tutustu Lapin Kumin uuteen brändiin
Olemme sinuun yhteydessä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
marraskuuta 21, 2024 by Emma-Reetta Hämäläinen
Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini...
marraskuuta 13, 2024 by Sampo Soininen
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka...
marraskuuta 13, 2024 by Janne Ikola
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä...