Kipinä Studio
Markkinointikonsepti, tuotteistus ja sisältösuunnitelma
- Markkinointikonsepti
- Ydinviestien kirkastus, tarina, arvot, visio, missio
- Kilpailuetujen määrittäminen
- Asiakasarkkityyppien ja ostopolkujen rakentaminen
- Kanavavalinnat
- Sisältösuunnitelma ja julkaisukalenteri
- Visuaalinen ilme sosiaalisen median julkaisuihin
- Verkkosivujen kehitysehdotukset
Markkinointikonsepti, tuotteistus ja sisältösuunnitelma
Kipinä Studio on Personal Trainer -palveluihin erikoistunut kuntosali Jyväskylässä, Laajavuoren kupeessa. Kipinä sai alkunsa vuonna 2013, kun samalla salilla valmentavat Reetta ja Joonas saivat mahdollisuuden toteuttaa haaveensa omasta valmennusstudiosta, jossa laadusta ei tarvitse tinkiä ja toimintaa saa kehittää haluamaansa suuntaan. Kipinä perustettiin osaksi Laajavuoren monipuolisia palveluja vanhan suksivuokraamon tiloihin ja alkuvuodesta 2014 vietettiin avajaisia.
Kipinä tarjoaa tavoitteellisia yksilö-, pari- ja ryhmävalmennuksia, ryhmäliikuntatunteja, hierontapalveluita, etävalmennusta ja virkistyspäiviä. Kipinä onkin monelle bangilaiselle tuttu yhteisistä jokatiistaisista aamutreeneistä, joista ei tekemisen meininkiä puutu.
“
Kuulin myös eräältä asiakkaaltamme, että Aava & Bang on kyllä Jyväskylän paras tekijä tällaiseen projektiin
Reetta Vähä-Ruka
perustaja & valmentaja
Kipinä Studio
Yhteistyön lähtökohdat
Kuten sanottua, Kipinä Studio oli jo entuudestaan monelle bangilaiselle tuttu jo pitkään tiistaiaamuja virkistäneistä aamutreeneistä. Kuitenkin syksyllä 2019 Kipinä päätyi vastavuoroisesti meidän asiakkaaksemme Laajis Oy:n saadessa Jyväskylän kaupungilta yrityspalvelusetelin, joka haluttiin käyttää Kipinän markkinointiviestinnän kirkastamiseen. Tavoitteena oli tehdä Kipinän viestinnästä erottuvampaa ja houkuttelevampaa sekä samalla kirkastaa palveluvalkoimaa tuotteistuksen keinoin erityisesti yritysasiakkaille. Yhteistyöhön valittiin Aava & Bang, sillä Laajiksella oli entuudestaan hyviä kokemuksia kanssamme. “Oli helppoa valita Aava & Bang, sillä siellä oli jo monta tuttua naamaa ja Laajishan oli tehnyt jo aikaisemmin yhteistyötä kanssanne. Kuulin myös eräältä asiakkaaltamme, että Aava & Bang on kyllä Jyväskylän paras tekijä tällaiseen projektiin” Reetta kertoo.
“Tavoitteena oli saada Kipinä enemmän Jyväskylän kartalle. Oltiinhan me oltu olemassa monta vuotta, mutta koettiin, että voitaisiin näkyä vielä enemmän, jotta juuri meidän palveluitamme tarvitsevat löytäisivät meidän luoksemme” Reetta kertoo. “Halusimme saada boostausta markkinointiimme, sillä aikaisemmin sitä oli tehnyt vähän kukin vuorollaan miten sattuu. Olihan se ihan hyvää, mutta ehkä melko sekalaista ja siitä puuttui se punainen lanka”. Tavoitteeksi asetettiinkin, että yhteistyöstä tulisi jäädä käteen ohjeistus, jonka avulla Kipinän väki pystyisi itse toteuttamaan laadukasta ja markkinointiviestintää kiireen keskellä jatkossa.
Kipinän porukka lähti yhteistyöhön odottavaisin mielin ja mielenkiinnolla. “Jotenkin sitä ajattelee, että miten kukaan ulkopuolinen voisi tehdä tätä paremmin kuin me, onhan tämä meidän yrityksemme ja tunnemme sen läpikotaisin”, Reetta kuvailee ajatuksiaan ennen yhteistyötä. “Emme olleet tehneet aikaisemmin yhteistyötä ulkopuolisen toimiston kanssa, niin ei oikein tiennyt mitä odottaa. Ennen yhteistyön alkua mietitytti, että tuleekohan tässä nyt meidän näköistä jälkeä kun on ulkopuolisia tekemässä.”
Yhteistä kipinää sytyttämässä
Aloitimme yhteistyön perinteiseen tapaan yhteisellä työpajalla, jossa lähdimme yhdessä Reetan ja Joonaksen kanssa keskustelemaan:
-
Mikä ylipäätään on Kipinä? Mikä sen merkitys on sen asiakkaille ja maailmalle?
-
Millaisia tavoitteita Kipinällä on?
-
Millainen on Kipinän tyypillinen asiakas?
-
Mikä hänelle on tärkeää?
-
Mitä Kipinän markkinointi on nyt ja mitä siinä halutaan muuttaa?
-
Miten Kipinän palveluita voitaisiin tuotteistaa selkeimmiksi?
-
Mitkä ovat Kipinän kilpailuedut ja tärkeimmät ydinviestit?
Työpajan pohjalta lähdimme rakentamaan Kipinälle markkinointikonseptia, johon kiteytimme Kipinän tavoitteet ja toimenpiteet, tarinan (“Kipinän hetki on nyt”), vision, mission, arvot ja kilpailuedut. Teimme kilpailija-analyysin valittujen palveluiden kohdalta ja tuotteistimme Kipinälle pienryhmävalmennuspaketteja, jotka saatiinkin myyntiin jo hyvin pian konseptin teon jälkeen. Lisäksi mallinsimme kolme tärkeintä asiakasarkkityyppiä ostopolkuineen ja rakensimme sisältösuunnitelman, joka sisälsi erilaisten sisältöteemojen lisäksi konkreettiset sisältöideat, esimerkkipostaukset ja kehitysehdotukset eri kanaviin. Ideat vietiin myös julkaisukalenteriin, josta Kipinä sai valmiit sisältöideat käyttöönsä kahdeksi kuukaudeksi.
“Työpajojen pohjalta syntynyt ohjeistus antoi tosi hyvän rungon tekemiselle ja loi punaisen langan. Se oli aikaisemmin ollut vähän hukassa somessamme. Vuosikellosta ja julkaisukalenterista on ollut suuri apu!”, Reetta kertoo. Saatujen raamien ja ohjeiden jälkeen somemarkkinointi on helpottunut, monimuotoistunut ja siellä on oltu aktiivisemmin mukana Reetta kertoo. “Vuosikellosta ja julkaisukalenterista on ollut suuri apu. “
Tulokset ja kommentit yhteistyöstä
“Meillä oli tavoitteena pienryhmien kehittäminen, joihin saimme hyviä vinkkejä ja ideoita. Ihan pienillä muokkauksilla otimme ne suoraan omiksemme ja käyttöön! Emiliat (projektipäällikkö Emilia & sisältömarkkinoinnin asiantuntija Emilia) pääsivät hyvin päidemme sisään ja saivat hyvin kirkastettua sen meidän hengen ja ymmärsivät hyvin, mikä Kipinä on. Saimme myös hyviä, ammattimaisia tekstejä käyttöömme.
Olin todella yllättynyt, kuinka hyvin naiset olivat löytäneet sen meidän oman Kipinän sieltä ja kuinka he osasivat pukea sen niin hyvin sanoiksi. Saimme paljon ideoita, uusia juttuja ja ne olivat kaikki meidän näköisiämme eli se meidän ilme ja idea pysyi tuttuna. Minulle tuli oikein yllätyksenä, että hei näähän oikeesti tietää mitä nää tekee. He olivat selkeästi todella ammattilaisia siinä mitä tekivät. Aluksi hieman mietin, että onko esimerkiksi somettamisen ohjaamisessa mitään järkeä, mutta ehdottomasti oli.
Naisille siis ehdottomasti iso kiitos! Saimme todella motivoivia juttuja itsellemme ja he saivat meidät kehittämään ja ajattelemaan uusia juttuja ja muutenkin asioita uudesta näkökulmasta. Kaikki toimi todella hyvin, vaikka aluksi mietityttikin, että miten kukaan voisi tehdä näitä paremmin kuin me, kun tunnemme tietysti itsemme parhaiten. Lopputulos oli juuri meidän Kipinämme näköistä. Oli ihanaa, kun ei jyrätty vain ulkopuolelta uusilla kuvioilla ja ideoilla, vaan tehtiin meille tuttua Kipinää paremmaksi!”, Reetta kiteyttää.
“
– – Kaikki toimi todella hyvin, vaikka aluksi mietityttikin, että miten kukaan voisi tehdä näitä paremmin kuin me, kun tunnemme tietysti itsemme parhaiten. Lopputulos oli juuri meidän Kipinämme näköistä. Oli ihanaa, kun ei jyrätty vain ulkopuolelta uusilla kuvioilla ja ideoilla, vaan tehtiin meille tuttua Kipinää paremmaksi!
Reetta Vähä-Ruka
perustaja & valmentaja
Kipinä Studio
Tutustu asiakkaaseen
Käy tutustumassa Kipinä Studion toimintaan tarkemmin heidän verkkosivuillaan.
Markkinoinnin suunnittelu
Autamme luomaan liiketoimintalähtöisiä markkinointi- ja kampanjasuunnitelmia sekä kansainvälisesti erottuvia brändejä.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.