Tarkkala
Sisältä vahvan brändin rakentaminen työyhteisöviestinnän ja markkinoinnin kumppanuudella
Kokonaisvaltainen markkinoinnin ja työyhteisöviestinnän kumppanuus
Tarkkala on vuonna 1951 perustettu perheyhtiö, joka tarjoaa luotettavia logistiikkapalveluja metsä- ja energiateollisuudelle. Kuljetuspalvelujen lisäksi Tarkkala tarjoaa asiakkailleen tarpeiden mukaan räätälöitäviä kokonaisvaltaisia palveluratkaisuja. Palvelupaketit voivat sisältää tehtaiden sisäisiä palveluja, kuten valvonta-, varastointi-, raportointi sekä tehdaspalveluja. Vakaa, vastuullinen ja tulevaisuuteen suuntautunut Tarkkala toimii nykyisin kolmannessa sukupolvessa ja työllistää noin 150 alan ammattilaista.
Aava & Bang on Tarkkalan työyhteisöviestinnän sekä sisältö- ja digimarkkinoinnin kumppani. Yhteistyön tavoitteena on ollut johdon ja esihenkilöiden viestinnän kehittäminen, tarkkalalaisen kulttuurin vahvistaminen sekä onnistumisten ja palautteen näkyminen jokaisen arjessa. Sisältö- ja digimarkkinoinnin tavoitteena on ollut saada laadukkaampaa, aktiivista ja liiketoimintaa tukevaa sisältöä oikeille kohderyhmille, vahvistaa brändi- ja työnantajamielikuvaa, sitouttaa kohderyhmiä sekä selkeyttää verkkosivusisältöjä.
Mitä olemme tehneet?
Työyhteisöviestinnän kumppanuus:- Työyhteisöviestinnän ja yrityskulttuurin nykytilan kartoitus
- Strategia ja arvot: kirkastaminen ja juurruttaminen
- Työpajat, valmennukset ja sparraukset johtoryhmälle ja esihenkilöille (esim. johdon viestintä, strategiaviestintä, 1to1- ja kehityskeskustelut)
- Tiedonkulun vahvistaminen selkeyttämällä johdon ja esihenkilöiden viestintärooleja
- Viestinnän toimenpiteet konkretisoiva sisäisen viestinnän malli
- Sisäinen vastuullisuus- ja työturvallisuuskampanja strategian juurruttamiseen
- Työyhteisön kulttuurin ja yhteisten kohtaamisten vahvistaminen
- Sisäisen viestinnän tiedotteet ja julkaisut
- Toimenpiteiden ja vaikutusten seuranta ohjausryhmissä ja henkilöstökyselyillä
Sisältö- ja digimarkkinoinnin kumppanuus:
- Sisältö- ja digimarkkinointisuunnitelma
- Sisältö- ja digimarkkinointia palveluna
- Hakusanamainonta (Google Ads)
- Hakusana-analyysi
- Verkkosivuston sisältöjen kehitys ja hakukoneoptimointi
- Video- ja valokuvaus
“
Aava & Bang organisoi koko vuoden ja pitää huolen siitä, että asiat tulevat tehdyksi suunnitelmallisesti. Työyhteisöviestinnän ja markkinoinnin johtaminen on heillä hallinnassa. Aava & Bang on proaktiivinen kumppani ja koen, että siellä oikeasti pohditaan ja mietitään meidän asioita. Toisaalta on myös sellainen fiilis, että olemme samaa porukkaa ja teemme yhdessä – meillä on mukava ja välitön meininki yhdessä tekemisessä.
Petri Tarkkala, toimitusjohtaja, Tarkkala
Tavoitteena laadukasta, aktiivista ja oikeille kohderyhmille suunnattua markkinointia
Aava & Bangin ja Tarkkalan yhteinen matka alkoi vuonna 2022, kun Tarkkala halusi viestinnällistää strategiansa sekä kehittää sisäistä viestintää, yrityskulttuuria sekä esihenkilötyötä. Lisäksi tarpeita oli markkinoinnissa: toiveena oli tuottaa aktiivista, laadukasta ja liiketoimintaa tukevaa sisältöä sekä tavoittaa digimarkkinoinnin keinoin oikeat kohderyhmät.
Aloitimme yhteistyön strategian viestinnällistämisellä, sisäisen viestinnän mallin kirkastamisella ja sisältö- ja digimarkkinointisuunnitelman rakentamisella. Sen jälkeen yhteistyö on jatkunut systemaattisesti kuukausipalveluna sekä työyhteisöviestinnän että markkinoinnin parissa.
0%
Brändisanojen hakumäärän kasvu
0%
Mainonnan näyttömäärän kasvu
0%
LinkedIn seuraajamäärän kasvu
Systemaattinen työ näkyy liiketoiminnan tuloksissa
Säännöllisellä sisältö- ja digimarkkinoinnin tekemisellä ollaan saavutettu parissa vuodessa hienoja tuloksia:
- Brändisanojen hakumäärät ovat kasvaneet 60% (329 kpl vuonna 2023 vrt. 206 vuonna 2022)
- Orgaaninen näkyvyys Metan kanavissa kasvoi 100% ja mainonnan näyttömäärät +18,7%
- LinkedIn seuraajamäärät kasvoivat vuonna 2023 325%. Tili perustettiin maaliskuussa 2023.
Myös oikeaa kohderyhmää ollaan onnistuttu tavoittamaan: siinä, missä mainonta tavoitti aiemmin pääasiassa +55-vuotiaita, ovat mainonnan näyttömäärät kasvaneet kohderyhmään paremmin sopiviin 25–34-vuotiaisiin päättäjiin +195,7 %, 35–44-vuotiaisiin +177,2 % sekä 45–54-vuotiaisiin 92,1 %.
Ja mikä tärkeintä, näkyvät markkinoinnin tulokset koko liiketoiminnan tuloksissa: yhteydenottojen ja tarjouspyyntöjen määrä on kasvanut, NPS-luku on kasvanut (90,4) ja myös asiakkaat itse ovat nostaneet esimerkiksi asiakastyytyväisyyskyselyssä esiin sellaisia teemoja, joihin Tarkkala on systemaattisesti panostanut sekä työyhteisöviestinnän että markkinoinnin saralla (mm. laatu, turvallisuus, vastuullisuus, työnantajamielikuva ja työntekijöistä huolehtiminen). Myös orgaanisen somen näkyvyys ja mainonnan näyttökertojen kasvu kertoo tunnettuuden kasvusta ja brändimielikuvan vahvistumisesta.
– Aava & Bang organisoi koko vuoden ja pitää huolen siitä, että asiat tulevat tehdyksi suunnitelmallisesti. Työyhteisöviestinnän ja markkinoinnin johtaminen on heillä hallinnassa. Aava & Bang on proaktiivinen kumppani ja koen, että siellä oikeasti pohditaan ja mietitään meidän asioita. Toisaalta on myös sellainen fiilis, että olemme samaa porukkaa ja teemme yhdessä – meillä on mukava ja välitön meininki yhdessä tekemisessä, kommentoi Tarkkalan toimitusjohtaja Petri Tarkkala yhteistyötä.
“
Halusimme juurruttaa Tarkkalan arvot ja yrityskulttuurin osaksi koko henkilöstön arkea. Tässä meillä puuttui osaamista ja näkemystä, johon kaipasimme kumppanin apua.
Petri Tarkkala, toimitusjohtaja, Tarkkala
Sisäisen viestinnän työkalut liikkuvaan vuorotyöhön
Tarkkalalla haluttiin nopean kasvuvauhdin myötä panostaa työntekijäkokemuksen ja yrityskulttuurin kehittämiseen työyhteisöviestinnän kautta. Kehittämistyössä rakensimme yhdessä Tarkkalan kanssa heille sopivan työyhteisöviestinnän mallin ja periaatteet, jotka ohjaavat kaikkea työn tekemistä, toimintaa ja kulttuuria arjessa.
– Halusimme juurruttaa Tarkkalan arvot ja yrityskulttuurin osaksi koko henkilöstön arkea. Tässä meillä puuttui osaamista ja näkemystä, johon kaipasimme kumppanin apua, summaa Petri Tarkkala tarvetta työyhteisöviestinnän kumppanuudelle.
Liikkuva työ, vaihtelevat työajat ja työskentely ympäri vuorokauden ovat tarkkalalaisten arkea. Tällöin myös sisäisen viestinnän työkalut on rakennettava erilaiset työnkuvat huomioiden.
– On tärkeää, että jokainen meillä kokisi olevansa tärkeä osa työyhteisöä. Olemme yhteistyön myötä löytäneet keinoja, joilla mahdollistamme hybridiosallistumisen sekä johtoryhmälle tapoja olla lähempänä työntekijöitä ja madaltaa henkilöstön kynnystä ottaa yhteyttä, Petri kertoo.
“
Olemme ymmärtäneet, miten tärkeä osa viestintä on esihenkilöiden työtä. Yhteistyön myötä jokaisen oma vastuu työyhteisön rakentajana on selkeytynyt. Sisäinen viestintä ei vaadi ihmeitä, vaan se perustuu loppujen lopuksi yksinkertaisiin asioihin, kuten aktiiviseen vuorovaikutukseen ja toisten huomioon ottamiseen – niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan.
Petri Tarkkala, toimitusjohtaja, Tarkkala
Johto ja esihenkilöt työyhteisön rakentajina
Kehitystyössä olemme vahvistaneet tiedonkulkua selkeyttämällä johdon ja esihenkilöiden viestintärooleja. Säännöllisten johtoryhmän ja esihenkilöiden yhteisten työpajojen ja sparrausten kautta Tarkkalalla on saatu uusia oivalluksia omasta vastuusta ja roolista työyhteisön viestijänä.
– Olemme ymmärtäneet, miten tärkeä osa viestintä on esihenkilöiden työtä. Yhteistyön myötä jokaisen oma vastuu työyhteisön rakentajana on selkeytynyt. Sisäinen viestintä ei vaadi ihmeitä, vaan se perustuu loppujen lopuksi yksinkertaisiin asioihin, kuten aktiiviseen vuorovaikutukseen ja toisten huomioon ottamiseen – niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan, Petri tuumii.
Enää työyhteisöviestintä ei ole yhden ihmisen harteilla intrassa. Yhdessä rakennettu työyhteisöviestinnän malli toimii tärkeänä työkaluna arjen viestinnässä ja helpottaa vastuunjakoa. Samalla johtoryhmän ja esihenkilöiden muodostama laajennettu johtoryhmä on vakiinnuttanut yhteistyön myötä paikkansa yrityksen arjen johtamisessa.
– Nyt meillä on selkeä suunnitelma ja vastuunjako, joka mahdollistaa tekemään systemaattista työtä työyhteisöviestinnän, yrityskulttuurin ja arjen johtamisen eteen. Nämä asiat tuntuivat aluksi abstrakteilta, mutta ovat yhteistyön myötä konkretisoituneet. Jos oltaisiin pohdittu näitä yksin, oltaisiin junnattu tässä viisi vuotta.
“
Yhteistyö on ollut mukavan mutkatonta ja järjestelmällistä. Ilmapiiri on aina ollut todella välitön ja ammattitaitoinen. Teillä on sopivan jämäkkä ote, mutta tekeminen on ollut hauskaa.
Petri Tarkkala, toimitusjohtaja, Tarkkala
Hyvällä yhteistyöllä työyhteisöviestintä ja markkinointi uudelle tasolle
Tarkkala kiittää Aava & Bangia innostavasta, tavoitteellisesta ja tuloksekkaasta yhteistyöstä.
– Yhteistyö on ollut mukavan mutkatonta ja järjestelmällistä. Ilmapiiri on aina ollut todella välitön ja ammattitaitoinen. Teillä on sopivan jämäkkä ote, mutta tekeminen on ollut hauskaa, Petri kiittelee. Markkinointipalveluiden puolella toimivan yhteistyön lisäksi myös hienot tulokset tuovat suurta arvoa ja puhuvat puolestaan:
– Tarkkalan brändin tunnettuus on kasvanut niin asiakkaiden kuin työntekijöidenkin suuntaan, mitä olemme tavoitelleetkin, Petri summaa ja kiteyttää myös sisäisen viestinnän merkityksen koko liiketoiminnalle:
– Kun sisäinen viestintä toimii, se vaikuttaa suoraan työntekijöiden hyvinvointiin ja sitä kautta sataa sekä asiakkaiden että meidän laariin.
– Aava & Bangin kanssa olemme onnistuneet kirkastamaan ja vahvistamaan arvojemme ja strategiamme lisäksi omien rooliemme tärkeyden viestinnän ja tiedonkulun rakentajina sekä tavoitteiden ja kulttuurin ylläpitäjinä. Hyvinvoiva henkilökunta ja työyhteisö on meille kunnia-asia. Aava & Bangin avulla luomme Tarkkalasta työpaikan, josta voimme kaikki olla ylpeitä ja yhteisön, jonka osaksi halutaan, lisää Tarkkalan henkilöstöpäällikkö Jenni Maunula.
Yhteistyömme ja uusien käytäntöjen juurruttaminen jatkuu edelleen, kun tuemme Tarkkalan työyhteisöviestinnän toteuttamista ja kehittämistä kuukausipalveluna. Palveluun sisältyy esimerkiksi johtoryhmän ja esihenkilöiden viestinnän tukemista ja sparrausta, työntekijäkokemuksen mittaamista, työyhteisön kohtaamisten suunnittelua ja rakentamista sekä sisältöjen tuottamista. Myös sisältö- ja digimarkkinoinnin kumppanuus jatkuu aktiivisena uusia ideoita ja ratkaisuja jatkuvasti kehittäen.
“
Aava & Bangin kanssa olemme onnistuneet kirkastamaan ja vahvistamaan arvojemme ja strategiamme lisäksi omien rooliemme tärkeyden viestinnän ja tiedonkulun rakentajina sekä tavoitteiden ja kulttuurin ylläpitäjinä. Hyvinvoiva henkilökunta ja työyhteisö on meille kunnia-asia. Aava & Bangin avulla luomme Tarkkalasta työpaikan, josta voimme kaikki olla ylpeitä ja yhteisön, jonka osaksi halutaan.
Jenni Maunula, henkilöstöpäällikkö, Tarkkala
Tutustu asiakkaaseen
Käy tutustumassa Tarkkalan toimintaan heidän nettisivuillaan.
Sisäisen viestinnän ja kulttuurin kehittäminen palveluna
Me Aava & Bangilla uskomme, että kaikista tärkein markkinointi tehdään yrityksen sisällä, ja haluamme rakentaa yrityksiä, johon sekä henkilöstö että asiakkaat sitoutuvat: laadukas työntekijäkokemus vahvistaa työnantajakuvaa ja näkyy ulospäin.
Sisäisen viestinnän ja kulttuurin kehittämisen avulla rakennamme asiakasyritystemme tarpeisiin sopivan viestinnän mallin ja varmistamme uuden konseptin juurruttamisen arkeen. Kirkastamme yritysten vahvuustekijöitä, arvoja ja tekemisen ydintä sparraavalla otteella. Aloittaen sisäisen viestinnän kehittämisen johtotasolta varmistumme siitä, että muutos saa johdon tuen ja esimerkin, joka viestitään oikein myös muulle henkilöstölle.
Digi- ja sisältömarkkinoinnin kuukausipalvelu
Tarvitsetko lisävoimia vaikuttavaan ja tavoitteelliseen markkinoinnin toteuttamiseen arjessa? Kuukausipalvelumme keskiössä on systemaattisuus, vaikuttavuus ja asiakaslähtöisyys. Voimme joko tuoda lisäresursseja tiimiisi tai voit ulkoistaa Aava & Bangin tiimille koko markkinointisi – juuri niin kuin teille on järkevintä.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.