Jyväskylän kaupunki

Kaupunkistrategia heräsi eloon tarinan viestinnällistämisellä ja visualisoinnilla

  • Strategian viestinnällistäminen
  • Strategiatyön fasilitointi
  • Strategian visualisointi ja kuvitus
  • Strategiadokumentin suunnittelu ja taitto
  • Strategiavideo
Jyväskylä kaupunkistrategia


Kaupunkistrategian viestinnällistäminen ja visualisointi

Jyväskylä on noin 140 000 asukkaan kaupunki ja tunnettu erityisesti monipuolisena liikunta- ja opiskelijakaupunkina. Jyväskylä on merkittävä kasvukeskus ja vetää puoleensa opiskelujen ja työn perässä muuttavia asukkaita ympäri Suomen. Aava & Bang auttoi Jyväskylän kaupunkia heidän kaupunkistrategiansa viestinnällistämisessä ja visualisoinnissa, jotta strategia saadaan esitystavaltaan selkeään ja helposti ymmärrettävään muotoon.

Tutustu Jyväskylän kaupunkiin



Jyväskylä visualisointi
 

Yhteistyöllä laadittiin visuaalisesti ja viestinnällisesti selkeä kaupunkistrategia

Jyväskylän kaupunkistrategia uudistetaan aina kerran valtuustokaudessa. Kaupunkistrategia on ylin kaupungin toimintaa ohjaava asiakirja ja johtamisen väline. Kyseessä on dokumentti, joka kuvaa, miltä Jyväskylä näyttää vuonna 2025 ja mitä keskeisiä tavoitteita ja päämääriä kaupunki toiminnalleen asettaa.

Kaupunkistrategiassa laaditaan visio, missio ja arvot sekä strategiset painopisteet, joihin tällä strategiakaudella tulisi keskittyä. Vetovoimaisena kaupunkina ja yhtenä Jyväskylän suurimmista työllistäjistä Jyväskylän kaupunki halusi, että strategia on selkeä ja helposti lähestyttävä niin työntekijöille kuin kaupunkilaisillekin.

Käy lukemassa lisää Jyväskylän kaupunkistrategiasta ja sen merkityksestä.

Strategian tulisi olla kuntalaisten silmin ymmärrettävä ja vedota myös omiin työntekijöihin, jotta arvot ja se mitä tehdään, olisi helposti näkyvillä myös kuntalaisille. Syksyllä 2021 Jyväskylän kaupunki oli saanut strategiaansa määritettyä vision ja mission sekä pääpainopisteet. Koska kyseessä on melko asiapainotteinen dokumentti, halusi Jyväskylän kaupunki saada strategian viestinnällistämiseen apua ulkopuoliselta taholta.

“Meillä tajuttiin, että tässä kohdassa olisi järkevää käyttää ulkopuolista kumppania. Tavoitteena oli saada kaikki kaupunkilaiset ja omat työntekijät ymmärtämään strategia ja kun poliittinen päätöksenteko asettaa omat reunaehtonsa tekemiseen, tuli prosessissa huomioitavaksi monta tekijää. Halusimme ehdottomasti jyväskyläläisen toimijan ja Aava & Bang oli tuttu tekijä, vielä kun saimme tämän aikataulullisestikin onnistumaan.”, Jyväskylän kaupungin kehittämispäällikkö Riikka Perkiö kertaa yhteistyön käynnistymistä ja jatkaa “välillä aikataulu oli tiukka ja tuli nopeita muutoksia. Aava & Bang on ollut äärimmäisen joustava tässä prosessissa.”




Välillä aikataulu oli tiukka ja tuli nopeita muutoksia. Aava & Bang on ollut äärimmäisen joustava tässä prosessissa.

Riikka Perkiö
kehittämispäällikkö
Jyväskylän kaupunki


Kumppanin avulla ketteryyttä ja sujuvuutta prosessiin – tiivis prosessi kaupunkistrategian viestinnällistämiseksi

Viestinnällistimme Jyväskylän kaupungin päivittämää strategiaa yksinkertaiseen ja selkeään muotoon, tavoitteenamme kertoa viesti mahdollisimman mielenkiintoisella ja selkeällä tavalla. Tässä tiivis prosessi kaupunkistrategian viestinnällistämiseksi.

2021

Vaihe 1. Ensimmäinen versio. Aluksi Aava & Bang työsti ensimmäisen viestinnällisen version Jyväskylän kaupunkistrategian vision, mission, arvojen ja strategiakärjen osalta.

Vaihe 2. Työn väliarviointi valtuustoseminaarissa. Ensimmäinen versio vision, mission, arvojen ja strategiakärjen viestinnällistämisestä fasilitoitiin kaupungin päättäjille valtuustoseminaarissa. Tässä vaiheessa valtuuston jäsenet arvioivat työtä ryhmissä ja tekivät päätöksen seuraavaan vaiheeseen etenemisestä. “Fasilitointi ketteröitti ja sujuvoitti seminaaria. Jokainen pystyi keskittymään omaan työhönsä ulkopuolisen esitellessä tuotosta”, Riikka kertaa prosessia.

Vaihe 3. Tavoitteiden ja mittariston viestinnällistäminen. Väliarvionnin jälkeen Aava & Bang viestinnällisti kaupungin työryhmien laatimat tavoitteet ja mittaristot yhtenäiseen muotoon ja aloitti varsinaisen strategiadokumentin kokoamisen.

Vaihe 4. Kaupunkistrategian kuvitus. Dokumentti kuvitettiin Aava & Bangin toimesta, jolloin tärkeimpänä tavoitteena oli herättää strategia eloon uudella, visuaalisella tavalla. Kuvituksella haluttiin myös helpottaa tiedon sisäistämistä sekä selkeyttää dokumenttiin tutustumista entisestään.

Vaihe 5. Valmiin dokumentin kokoaminen ja taitto. Lopuksi strategiadokumentti koottiin ja taitettiin lopulliseen muotoonsa.

Vaihe 6. Kaupunkistrategia videon muotoon. Dokumentin lisäksi kaupunkistrategian viestimistä tukemaan on tekeillä video. Aava & Bangillä työn alla oleva strategiavideo tarjoaa vielä yhden erilaisen ja eläväisen keinon viestiä kuntalaisille ja sidosryhmille Jyväskylän kaupungin kaupunkistrategiasta.

2022

Valmis strategia.

Meillä on nyt sellaiset esitysmateriaalit, että on kiva viedä strategiakierroksia läpi. Ne ovat selkeitä, hyvän näköisiä ja tarina on muuttunut elävämmäksi. Myös muilta työntekijöiltä on tullut palautetta, että raikkaiden ja hyvien materiaalien avulla on ilo esitellä kaupunkia.
Riikka Perkiö
kehittämispäällikkö, Jyväskylän kaupunki
 

Selkeiden ja raikkaiden materiaalien avulla kaupunkia on ilo esitellä muille

Jyväskylän kaupungilta satelee kiitosta etenkin strategia-asiakirjan visuaalisesta ilmeestä. “Moni ajattelee, että strategiaa olisi paljonkin uudistettu, vaikka kyseessä on päivitys. Koko ilme tekee sen, että strategiassa on tuoreempi ja selkeämpi ote ja se näkyy. Jos omana työnä olisimme tämän puristaneet, olisi strategia hyvin perinteisen oloinen. Nyt saimme ilmettä ja mukavaa fiilistä”, Riikka kertoo tyytyväisenä Jyväskylän kaupunkistrategian uudesta ilmeestä.

Yhteistä kaupunkistrategiaa mallinnettaessa on otettava huomioon kohderyhmän erilaiset tavat sisäistää tietoa. Kuvien ja selkeän viestinnän merkitystä ei tulisi aliarvioida. Kuvituksissa korostuu liikunta ja yhteishenki. Kun strategia vilahtaa taustakuvan muodossa kaupungin henkilöstön työkoneilla, muistaa jo nopealla vilkaisullakin strategian kärjet. Riikka korostaakin strategian jalkautuksen tärkeyttä omalle henkilökunnalle: “Strategia on tärkeää jalkauttaa ennen kaikkea omalle henkilöstölle, sillä etenkin arvot resonoivat arjessa. Tämä on kuitenkin valintoja ohjaava asiakirja ja arvot heijastuvat kaupunkilaisiin.”

Strategian ulkoasusta ja esitystavasta on tullut kiitosta kaupungin muiltakin työntekijöiltä: “Meillä on nyt sellaiset esitysmateriaalit, että on kiva viedä strategiakierroksia läpi. Ne ovat selkeitä, hyvän näköisiä ja tarina on muuttunut elävämmäksi. Myös muilta työntekijöiltä on tullut palautetta, että raikkaiden ja hyvien materiaalien avulla on ilo esitellä kaupunkia”, iloitsee Riikka uusista materiaaleista ja jatkaa: “Säästimme omia resurssejamme ja aikaamme ja saimme lopputuloksena jotain erilaista. Tiedostimme, että aikataulu on tiukka ja vaatii joustamista puolin ja toisin. Tavoitteet täyttyivät kyllä täysin, muuttuvista olosuhteista huolimatta. Työn jälkeen olemme erittäin tyytyväisiä!”



JyvÑskylÑ_logo_web_iso

Tutustu työnjälkeen

Käy tutustumassa Jyväskylän kaupunkistrategiaan, niin näet lopputuloksen omin silmin.

Tutustu Jyväskylän kaupunkistrategiaan




Säästimme omia resurssejamme ja aikaamme ja saimme lopputuloksena jotain erilaista. Tiedostimme, että aikataulu on tiukka ja vaatii joustamista puolin ja toisin. Tavoitteet täyttyivät kyllä täysin, muuttuvista olosuhteista huolimatta. Työn jälkeen olemme erittäin tyytyväisiä.

Riikka Perkiö
kehittämispäällikkö
Jyväskylän kaupunki


Aava & Bang Timo Koponen

Timo Koponen

Partner, uudet asiakkaat

Soita +358 40 0542 778
timo.koponen@bang.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Olemme sinuun yhteydessä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

 

Tutustu myös näihin



3 min read

Asiakaslähtöisen B2B-brändin rakentaminen, osa 4: Näin rakennat brändiä arjessa ja vältät pahimmat sudenkuopat

Asiakaslähtöisen B2B-brändin rakentamista käsittelevän blogisarjan aiemmissa osissa puhuttiin brändin rakentamisen...

2 min read

Asiakaslähtöisen B2B-brändin rakentaminen, osa 3: Kilpailuedun ja asiakasarvon löytäminen

Mikä on kilpailukyvyn ja kilpailuedun ero? Mitä asiakasarvo tarkoittaa? Asikakaslähtöisen B2B-brändin rakentamiseen...

3 min read

Asiakaslähtöisen B2B-brändin rakentaminen, osa 2: Visio ja missio

“Yrityksemme visiona on olla toimialan suurin, johtavin ja innovatiivisin!” Kun yritys lähtee viestinnällistämään...