KIHU

Brändiuudistuksella Huippu-urheilun instituutin toiminta ja vaikuttavuus näkyväksi

  • Brändiuudistus
  • Sports Lab -alabrändin viestintäkonsepti
  • Verkkosivu-uudistus
  • Sisältö- ja digimarkkinointisuunnitelma
KIHU brändiuudistus


Brändiuudistuksella Huippu-urheilun instituutin toiminta ja vaikuttavuus näkyväksi

KIHUn eli Huippu-urheilun instituutin missiona on parantaa suomalaisen urheilun kansainvälistä menestystä nostamalla valmentautumisen laatua ja vaikuttavuutta vahvalla asiantuntijatyöllä, tutkimuksella ja kansallisella sekä kansainvälisellä yhteistyöllä. Vuonna 2021 Huippu-urheilun instituutti uudisti strategiaansa, minkä johdosta jo pitkään samanlaisena ollut brändi haluttiin päivittää strategian mukaiseksi. Aava & Bang toteutti KIHUn brändi- ja verkkosivu-uudistuksen sekä loi sisältö- ja digimarkkinointisuunnitelmat brändin jalkautuksen tueksi.

Tutustu KIHUun



Strategian uudistumisen myötä tarve brändin uudistamiselle

KIHU eli Huippu-urheilun instituutti on suomalaisen huippu-urheilun intohimoinen kehittäjä, joka tuottaa ja soveltaa monitieteistä tutkimusta ja rakentaa tietopohjaa suomalaisen huippu-urheilun kehittämiseen yhteistyössä alan kotimaisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. KIHU auttaa viemään urheilusuoritukset huipputasolle yhdistämällä luotettavan tutkimustiedon, uudet teknologiat ja monialaisen yhteistyön tavoitteellisen harjoittelun ja päätöksenteon tueksi. KIHU tunnettiin aiemmin nimellä Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus.

Vuonna 2021 toteutetun strategiauudistuksen jälkeen nousi tarve uudistaa kokonaisvaltaisesti koko brändiä. Uudistuneen strategian myötä toiminnassa alettiin keskittyä yhä enemmän pelkästään olympiatasoiseen huippu-urheiluun kilpaurheilun jäädessä toiminnassa taka-alalle. Kun strategia uudistettiin, ei KIHUn brändi enää ilmentänyt sitä parhaalla mahdollisella tavalla.

Brändin uudistamisen tavoitteena oli lisäksi kirkastaa viestinnällisesti KIHUn roolia ja vaikuttavuutta sidosryhmien suuntaan. Myös visuaalinen puoli kaipasi päivitystä.

“Meidän visuaalinen ilmeemme oli jo pitkään ollut samantyyppinen ja strategian uudistamisen myötä mietimme sen päivittämistä. Myös logoamme oli hankala käyttää”, KIHUn viestintäpäällikkö Riku Valleala perustelee brändiuudistukseen lähtemistä.

Aava & Bang päätyi kumppaniksi brändi- ja verkkosivu-uudistukseen kilpailutuksen kautta. “Aava & Bang on ollut nimenä tuttu tällä seudulla jo pitkään ja jonkinlaista kontaktia oli jo aiemmasta, kun alunperin suunnittelimme brändiuudistusta pari vuotta takaperin. Odotuksena oli, että Aava & Bang on vahva ja osaava toimija ja on turvallista lähteä tekemään yhteistyötä”, Riku kertoo.




Kokonaisuudessaan Aava & Bangin monipuolinen osaaminen tuli yllätyksenä. Kun esimerkiksi mentiin verkkosivupuolelle, löytyi sieltä monenlaista osaajaa siihen maailmaan liittyen.

Riku Valleala
viestintäpäällikkö
KIHU


KIHU uudet verkkosivut

Edelläkävijä ja moderni oman alansa asiantuntija – uuden brändin tavoitteena oli tuoda toimintaa esiin selkeällä ja rohkealla tavalla

Aloitimme yhteistyön KIHUn kanssa syksyllä 2021. Brändiuudistus polkaistiin käyntiin kahdella yhteisellä työpajalla, joissa kävimme yhdessä KIHUn kanssa läpi lähtötilanteen ja tutustuimme KIHUn toimintaan. Työpajojen pohjalta lähdimme omalla tiimillämme sanoittamaan KIHUn ydintä ja toiminnan vaikuttavuutta sekä sitä, miten toiminta sanoitetaan ja viestinnällistetään sidosryhmille selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla.

Pohdinnan myötä tavoitetilaksi tuli tuoda esiin KIHUn edelläkävijyyttä ja asiantuntijuutta rohkealla ja modernilla tavalla. Tämän ajatuksen pohjalta loimme viestintäkonseptin ja -strategian sekä kehitimme yhdessä KIHUn kanssa heille uuden, toimintaa paremmin kuvaavan nimen: Huippu-urheilun instituutti KIHU. Samalla loimme viestintäkonseptin myös Sports Labille, joka on KIHUn kuntotestaus-, valmennus- ja urheilufysioterapiapalveluita tarjoava alabrändi. Lopuksi visuaaliset elementit luotiin tukemaan viestinnällisiä elementtejä ja näin syntyi myös KIHUn uusi logo.



 

Uudet verkkosivut sekä sisältö- ja digimarkkinoinnin suunnitelma uuden brändin jalkauttamiseksi

Brändityön jalkauttamiseksi KIHUlle luotiin strategiaa ja uutta brändiä mukaileva sisältö- ja digimarkkinointisuunnitelma. Suunnitelman avulla KIHU pystyy nyt tuottamaan tavoitteellista ja paremmin heidän kohderyhmiänsä palvelevaa sisältöä. Brändityön varrella KIHU:lla huomattiin tarve myös verkkosivuston uudistamiselle.

“Kun brändi muuttuu isosti, tajusimme, että meidän pitää uudistaa myös verkkosivut. Brändiuudistuksen ollessa pohjalla, oli teillä hyvä lähtökohta lähteä miettimään myös tätä”, Riku kertoo.

Verkkosivu-uudistuksessa tavoitteena oli sivuston hyvä käytettävyys ja päivitettävyys, sekä kävijämäärien kasvattaminen. Ennen kaikkea oli tärkeää selkeyttää omaa toimintaa myös kaikille sidosryhmille. KIHU toivoi alustalta monipuolisuutta ja sitä, että tietoa ja uutisia huippu-urheilun tutkimuksesta sekä innovaatiotoiminnasta tuotaisiin esille entistä enemmän. Brändin mukaisesti haluttiin, että rohkeus, menestyksellisyys ja asiantuntijuus ilmennetään todeksi myös verkkosivujen kautta.



KIHU logo

Tutustu työnjälkeen

Käy tutustumassa KIHUlle toteuttamiimme verkkosivuihin, niin näet lopputuloksen omin silmin.

Tutustu KIHUn verkkosivuihin




Itse emme olisi uskaltaneet sanoittaa omaa tekemistämme yhtä rohkeasti ilman Aava & Bangiä

Riku Valleala
viestintäpäällikkö
KIHU


0

Brändiuudistus

0

Uudistettu verkkosivusto

0

Sisältö- ja digimarkkinointisuunnitelma

 

Aava & Bang toi KIHUlle rohkeutta oman tekemisen sanoittamiseen

Brändiuudistuksessa oman tekemisen sanoittaminen ja esiin tuominen voi olla välillä hiukan haastavaakin. KIHUn asiantuntijat kokevat, että markkinointitoimiston apu brändinrakennusprosessissa oli tärkeää.

“Kun itse olemme tutkijoita, emme ehkä osaa niin rohkealla tavalla tuoda esille sitä, mitä olemme ja mitä teemme. Itse emme olisi uskaltaneet sanoittaa omaa tekemistämme yhtä rohkeasti ilman Aava & Bangiä”, Riku pohtii.

 



Yhteistyö on ollut sujuvaa. Olemme saaneet toimia ja olla yhteistyössä ammattilaisten kanssa. Asioita on viety hyvin määrätietoisesti eteenpäin ja oltu hyvin yhteydessä tänne suuntaan

Riku Valleala
viestintäpäällikkö
KIHU


KIHU brändin rakennus
 

KIHUlla ollaan tyytyväisiä uuteen brändiin ja verkkosivustoon ja heiltä kiitelläänkin Aava & Bangin monipuolista osaamista: “Kokonaisuudessaan Aava & Bangin monipuolinen osaaminen tuli yllätyksenä. Kun esimerkiksi mentiin verkkosivupuolelle, löytyi sieltä monenlaista osaajaa siihen maailmaan liittyen.”

KIHUlla ollaan myös iloisia yhteistyön sujuvuudesta Aava & Bangin kanssa. “Yhteistyö välillämme on ollut sujuvaa. Meillä on ollut fiilis, että olemme saaneet toimia ja olla yhteistyössä ammattilaisten kanssa. Meillä on jäänyt Aava & Bangistä ammattitaitoinen fiilis. Asioita on viety hyvin määrätietoisesti eteenpäin ja oltu hyvin yhteydessä tänne suuntaan”, Riku kertoo tyytyväisenä.

Aava & Bangin asiakkuusjohtaja Hanna-Riikka Ilkka summaa onnistuneen projektin kulmakivet: "Tässä prosessia korostui mielestäni brändin uudistamisen ydinosa-alue eli viestinnällisen ytimen kirkastaminen. Jos halutaan, että yrityksen rooli ja vaikuttavuus on helpommin viestittävissä sidosryhmille, on kriittistä ensin pohtia mitä ja miten haluamme kertoa itsestämme ja sen jälkeen vasta pohtia visuaalisia valintoja. KIHUlaiset heittäytyivät hienosti matkaan mukaan ja uskalsivat lopussa tehdä rohkeitakin valintoja!"

 


 

Brändiuudistus

Brändi on parhaimmillaan yrityksenne tärkein kilpailuetu ja syy, jonka vuoksi asiakas sekä osaaja valitsee teidät. Vahvimmat brändit rakentuvat sisältä käsin keskittyen kahteen tärkeimpään: siihen, mitä te olette ja siihen, mitä asiakkaanne tarvitsee. Autamme teitä rakentamaan sisältä vahvan brändin, joka jää mieliin.

Lue lisää brändiuudistuksesta

 

Verkkosivut

Rakennamme vaikuttavat verkkosivut joko maailman suosituimman verkkosivualustan, WordPressin, tai jatkuvasti verkkosivualustana kasvavan, HubSpotin, päälle.

Lue lisää verkkosivuista

aavabang-henkilosto-500kt-20211015-33

Timo Koponen

Partner, uudet asiakkaat

Soita +358 40 0542 778
timo.koponen@bang.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Olemme sinuun yhteydessä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

 

Tutustu myös näihin



3 min read

Asiakaslähtöisen B2B-brändin rakentaminen, osa 4: Näin rakennat brändiä arjessa ja vältät pahimmat sudenkuopat

Asiakaslähtöisen B2B-brändin rakentamista käsittelevän blogisarjan aiemmissa osissa puhuttiin brändin rakentamisen...

2 min read

Asiakaslähtöisen B2B-brändin rakentaminen, osa 3: Kilpailuedun ja asiakasarvon löytäminen

Mikä on kilpailukyvyn ja kilpailuedun ero? Mitä asiakasarvo tarkoittaa? Asikakaslähtöisen B2B-brändin rakentamiseen...

3 min read

Asiakaslähtöisen B2B-brändin rakentaminen, osa 2: Visio ja missio

“Yrityksemme visiona on olla toimialan suurin, johtavin ja innovatiivisin!” Kun yritys lähtee viestinnällistämään...