Bertin Environics
Digitaalinen markkinointi toi tarkasta kohderyhmästä erittäin suuren liidivirran – jopa 460 % aiempaa enemmän
Mikkelissä toimintansa aloittanut ja sittemmin ranskalaisomistukseen siirtynyt Bertin Environics kehittää, suunnittelee ja toimittaa integroituja turvallisuusratkaisuja täydelliseen CBRN-tilannetietoisuuteen. Kirjainyhdistelmä avautuu vain harvoille, mikä kertookin hyvin myös yrityksen kohderyhmän tarkkarajaisuudesta.
Lyhenne CBRN viittaa kemiallisiin, biologisiin, radiologisiin ja ydinsäteilyn aiheuttamiin uhkiin. Bertin Environics tarjoaa laitteistoja näiden uhkien seurantaan sekä havaitsemiseen, ja asevoimien lisäksi yrityksen potentiaalisia asiakkaita ovat muun muassa pelastusalan toimijat, laivojen sekä kulkuneuvojen valmistajat ja automaatiojärjestelmien valmistajat maailmanlaajuisesti.
Mitä olemme tehneet?
- Asiakassegmentointi
- Asiakaspolkujen mallinnus
- Verkkosivu-uudistus
- Digimarkkinoinnin kuukausipalvelu
- Ohjausryhmät kahden viikon välein tavallista tiiviimmällä syklillä
Tärkeimpänä haasteena oikean asiakassegmentin löytäminen
Kun Bertin Environics vuonna 2019 aloitti yhteistyön Aava & Bangin kanssa, yksi heidän suurimmista haasteistaan markkinoinnissa oli oikeiden kohderyhmien löytäminen ja tavoittaminen. Pohjaa alettiin rakentaa yhdessä asiakassegmentoinnin sekä asiakaspolkujen mallinnuksen kautta, ja ensimmäiseksi tätä koottua tietoa hyödynnettiin kesällä 2020 tehdyssä verkkosivu-uudistuksessa.
Tämän jälkeen yhteistyö jatkui kuukausiasiakkuutena, joka vastasi Bertin Environicsin digitaalisen markkinoinnin tarpeeseen.
“Toiveemme oli saada sekä ammattitaitoa että resurssiapua – ja niiden kautta lisää liidejä ja myyntiä”, summaa Bertin Environicsin markkinoinnista vastaava Matleena Marttinen.
“
Tunnistimme, ettei meillä itsellämme ole kompetenssia pysyä kärryillä digitaalisen markkinoinnin jatkuvista muutoksista, eikä meidän ole järkevääkään käyttää siihen aikaa. Halusimme ammattitaitoisen kumppanin, joka pystyy antamaan oman näkemyksensä ja me puolestamme oman alamme niche-tuntemuksen.
Matleena Marttinen, Marketing Manager, Bertin Environics
Systemaattisella mainonnan kehittämisellä hienoihin tuloksiin
Digitaalista markkinointia lähdettiin tekemään kasvuhakkerointimallilla testaamista ja jatkuvaa datan keräämistä hyödyntäen, kanavina Google Ads ja LinkedIn. Alku oli odotetusti haastava, mutta pitkäjänteisyys ja kärsivällisyys kannatti: kun kokeiluja kohdistettiin mainonnassa eri maihin ja yleisöihin, pikkuhiljaa löydettiin toimivia malleja. Niitä toistamalla mainonnasta saatiin koko ajan tuloksellisempaa.
“Alussa meillä ei vielä ollut selkeitä odotuksia siitä, miten digitaalinen markkinointi voisi yrityksellemme toimia. Voi silti sanoa, että lopulta se ylitti odotuksemme”, Marttinen toteaa.
Kun lähtötilanteessa aiempien verkkosivujen kautta saatujen liidien määrä oli vain muutamia kuussa, uudistetun sivuston ja mainonnan ansiosta päästiin pian moniin kymmeniin. Kasvu myös jatkui johdonmukaisesti sen jälkeenkin.
“Vuoden 2020 ensimmäisen puoliskon aikana liidien määrä kasvoi yli 460 % edelliseen vuosipuolikkaaseen verrattuna. Vuodesta 2021 vuoteen 2022, kun markkinointia tehtiin koko ajan, kasvua tuli edelleen 86 %”, Marttinen kertoo.
Näin suureen liidien määrään ei ollut osattu varautua ja pian oltiin tilanteessa, jossa liidien validointi manuaalisesti ei enää ollut järkevää. Tässä vaiheessa Bertin Environicsilla otettiin käyttöön automaatio, joka seuloo liidit tehokkaasti. Tällä hetkellä (2023) liidimäärät ovat noin 200–300 kpl/kk.
Saadut liidit myös jalostuivat erinomaisesti myynniksi: Vuosina 2021 ja 2022 saavutettiin yli 600 % ROI eli sijoitetun pääoman tuotto Aava & Bangin tekemälle markkinoinnille.
“
Olemme saaneet Aava & Bangin tekemästä markkinoinnista konkreettista lisäarvoa: on kasvatettu liidimääriä ja saatu markkinoinnista mitattavaa. Yhteistyön aikana markkinoinnista on tullut tiiviimmin strateginen osa meidän tekemistämme.
Matleena Marttinen, Marketing Manager, Bertin Environics
Tiimin yhteistyö on ollut saumatonta
Hyviin tuloksiin pääsemisessä tiiviillä yhteistyöllä ja vuorovaikutuksella on ollut olennainen rooli. Bertin Environicsin markkinointitiimin Matleena Marttinen ja Ana Lopes sekä Aava & Bangilla asiakkuutta hoitavat Jouni Sutinen ja Sampo Soininen ovat kokoontuneet säännöllisesti joka toinen viikko mainonnan tulosten analysoinnin ja kehittämisen äärelle. Näin on mahdollistettu jatkuva optimointi ja pystytty reagoimaan nopeasti.
“On ollut todella tärkeää, että sama tiimi on ollut mukana koko ajan. Sampo ja Jouni ovat iso palanen markkinointitiimiämme ja heille on muodostunut käsitys liiketoiminnastamme, jossa ei ole kaikkein helpointa löytää oikeita asiakassegmenttejä. Kaikkein parasta on, että jatkuvalla kehityksellä niitä on löydetty”, Marttinen sanoo.
Erityisen hedelmälliseksi yhteistyön on tehnyt myös se, että kaikkia tiimin jäseniä on yhdistänyt kiinnostus dataan. Aava & Bang on opettanut datan tulkintaa Bertin Environicsille, jolloin yhteinen kehittämistyö on ollut vieläkin antoisampaa. Ote yhteistyössä on ollut muutenkin konsultatiivinen ja Aava & Bangin asiantuntijat ovat olleet tukena esimerkiksi automaatioon liittyvissä asioissa ja myyjien toiminnan kehittämisessä.
“
Aava & Bangin kanssa tekeminen on aitoa yhteistyötä, eikä vain mekaanista kampanjoiden hallinnointia. Aito vuorovaikutus on tämän jutun ydin. Kiitokset hyvästä yhteistyöstä ja avoimesta ajattelutavasta!
Matleena Marttinen, Marketing Manager, Bertin Environics
Tutustu asiakkaaseen
Käy tutustumassa Environicsin toimintaan heidän nettisivuillaan.
Digimarkkinointi kuukausipalveluna
Digimarkkinoinnin kuukausipalvelun keskiössä ovat systemaattisuus, vaikuttavuus ja asiakaslähtöisyys. Markkinointia suunnitellaan yhdessä tavoitteiden sekä tarpeiden pohjalta ja sen tuottavuutta seurataan jatkuvasti. Voimme joko tuoda lisäresursseja tiimiisi tai voit ulkoistaa Aava & Bangin tiimille koko markkinointisi – juuri niin kuin teille on järkevintä. Myös sisältömarkkinointi voi olla osa kokonaisuutta.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.