VV-Kuivaus
Vastuullisuusviestinnän suunnitelma
Vastuullisuusviestinnän suunnitelma vastuullisuuden kulmakivien kirkastamiseksi ja arjen vastuullisuustekojen tueksi
Olemme tehneet yhteistyötä vahinkosaneerauspalveluita tarjoavan VV-Kuivauksen kanssa jo vuodesta 2019. Osana yhteistyötä suunnittelimme ja toteutimme yhdessä VV-Kuivauksen kanssa vastuullisuusviestinnän suunnitelman. Suunnitelman tavoitteena oli kirkastaa VV-Kuivauksen vastuullisuuden kulmakivet ja määrittää, mitä vastuullisuus tarkoittaa yritykselle sosiaalisesta, ekologisesta ja taloudellisesta näkökulmasta. Tarkoituksena on, että suunnitelma tuo yritykselle konkretiaa etenkin arjen vastuullisuustekoihin.
Lue sisältö- ja digimarkkinoinnin yhteistyöstämme.
Mitä olemme tehneet?
- Vastuullisuusviestinnän suunnitelma
- Viestinnän vuosikello
- Sisäisen viestinnän videot
- Vastuullisuusteemojen graafiset kuvitukset
- Johdon ja esihenkilöiden työpajat
- Vastuullisuuden landing page www-sivuille
“
Huomasimme, että olemme jo melko vastuullinen yritys jo valmiiksi, mutta halusimme sanoittaa sitä, mitä teemme hyvin ja mitkä ovat meille tärkeitä asioita, jotta pysymme vastuullisuuden kelkan kyydissä
– Janne Haapamäki, toimitusjohtaja, VV-Kuivaus
Jo aiemmin hyvin tehty vastuullisuustyö tarvitsi sanoittamista ja selkeyttämistä
“Huomasimme, että olemme melko vastuullinen yritys jo valmiiksi, mutta halusimme sanoittaa sitä, mitä teemme hyvin ja mitkä ovat meille tärkeitä asioita, jotta pysymme vastuullisuuden kelkan kyydissä.” Näin kiteyttää VV-Kuivauksen toimitusjohtaja Janne Haapamäki sen, miksi yritys halusi selkeyttää ja kirkastaa vastuullisuuden kulmakiviään. Sen lisäksi, että merkityksellisiä ja kehitettäviä vastuullisuusteemoja haluttiin sanoittaa paremmin niin sisäisesti kuin ulkoisestikin, oli tavoitteena lisätä myös laajempaa ymmärrystä koko toimialan vastuullisuuden tilanteesta. Koska VV-Kuivauksella vastuullisuus ei ollut uusi asia ja työtä oli tehty hyvin jo aiemmin, oli luonnollinen valinta lähteä työhön tutun kumppanin kanssa.
“Kerroimme Aava & Bangille, että meillä on tavoitteena edistää näitä asioita, jolloin tuli puheeksi heidän osaamisensa vastuullisuusviestintään liittyen”, kertoo Haapamäki yhteistyön lähtökohdista.
Keväällä 2023 tartuimme yhdessä toimeen ja lähdimme kirkastamaan VV-Kuivauksen vastuullisuuden kulmakiviä. Projekti lähti käyntiin johtoryhmälle lähetetystä ennakkokyselystä, jossa selvitettiin ajatuksia vastuullisuuden merkityksestä ja kuinka vastuullisuuden tulisi johtoryhmän mielestä arjessa näkyä. Tämän jälkeen yhteisessä yksikönpäälliköille suunnatussa työpajassa määritettiin, mitä vastuullisuus tarkoittaa yritykselle sosiaalisesta, ekologisesta sekä taloudellisesta näkökulmasta. Työpajassa selkeytettiin, mihin asioihin VV-Kuivaus haluaa arjen tasolla kiinnittää erityistä huomiota ja kuinka näitä asioita voidaan seurata ja mitata. Lisäksi annettiin konkreettisia esimerkkejä siihen, kuinka esihenkilöt voivat arjessa tuoda vastuullisuutta näkyviin.
“Emme määritelleet VV-Kuivauksen puolesta heidän näkemystään vastuullisuudesta, vaan määritelmä tuli heiltä itseltään. Autoimme näiden asioiden kirkastamisessa ja sanoittamisessa selkeällä tavalla. Fasilitoimme työpajassa keskustelua siitä, kuinka valitut teemat näkyvät arjessa”, kertoo Aava & Bangin asiakkuuspäällikkö Riikka Käyhkö.
“Yhteistyö lähti liikkeelle työpajoilla ja ne olivat ehdottomasti yhteistyön parasta antia. Pidimme ne livenä, jolloin keskustelu lähti käyntiin helposti ja aidosti”, Haapamäki kertaa prosessia.
“
“Nyt on päästy matkaan, mutta samalla huomaa sen, että kun kehittyy, niin vaatimustasokin kasvaa ja kehittyy. Tavoitteet on asetettu, mutta maali ei ole näkyvillä”
– Janne Haapamäki, toimitusjohtaja, VV-Kuivaus
Vastuullisuusviestinnän kiteytyksestä suunnitelmaan ja juurrutukseen
Ensimmäisen työpajan jälkeen yhteistyön tuloksena syntyi vastuullisuusviestinnän kiteytys, joka selkeyttää koko yritykselle sen, mitkä teemat VV-Kuivauksella ovat vastuullisuuden ytimessä. Kun suuret linjat oli määritelty yhdessä, alettiin työtä tekemään näkyväksi myös sisäisesti koko henkilöstölle sekä ulkoisesti. Tämän myötä alettiin tekemään vastuullisuusviestinnän toteuttamiselle tarkempaa suunnitelmaa, juurruttamaan suunnitelmaa arkeen sekä viestimään teemasta myös ulospäin asiakkaille ja sidosryhmille.
Vastuullisuusviestinnän keskeisimmät teemat esitettiin VV-Kuivauksen henkilöstölle aamupalatilaisuuksissa kaupungeittain yrityksen toimipisteissä. Juurruttamisen tueksi tehty vastuullisuusviestinnän vuosikello määrittelee aiheeseen liittyvät sisäiset toimenpiteet kvartaaleittain ja lisäksi sisäistä viestintää varten tehtiin vastuullisuusviestintään liittyviä videoita. Viestejä tukemaan on tehty myös muuta materiaalia, joka konkretisoi vastuullisuuden merkitystä arjessa, esimerkiksi vastuullisuusteemaisia julisteita toimistoille. Ulkoista viestintää varten VV-Kuivauksen verkkosivuille on tehty vastuullisuusaiheinen laskeutumissivu.
Varsinainen vastuullisuustyö tehdään arjessa ja kehitystyö on käynnissä, joten aihetta tullaan juurruttamaan kaikkien työntekijöiden arkeen vielä entistä syvemmin. Haapamäki korostaa, että työ on saanut hyvän startin, mitä tullaan jatkuvasti kehittämään tästä eteenpäinkin:
“Saimme tosi hyvän startin työhön. Meillä on nyt esimerkiksi vuosikello ja muita työkaluja viestintään, mutta näissä teemoissa meillä on varmasti jatkossakin kehitettävää. Nyt on päästy matkaan, mutta samalla huomaa sen, että kun kehittyy, niin vaatimustasokin kasvaa ja kehittyy. Tavoitteet on asetettu, mutta maali ei ole näkyvillä.”
VV-Kuivauksella on hiljattain tehty omistajanmuutos ja yhtiö kuuluu nyt Ocab-konserniin jatkaen kuitenkin omalla nimellään. Haapamäen mukaan myös tästä näkökulmasta on mielenkiintoista seurata vastuullisuustyön kehittymistä.
Koko projektista ja yhteistyöstä kokonaisuudessaan hänellä on hyvää sanottavaa:
“Kun on tehty pitkään yhteistyötä myynnin ja markkinoinnin parissa, on sitä kautta rakentunut hyvä, luottamuksellinen suhde. Vähän kuin Aava & Bangin tyypit olisivat osa meidän jengiä – osa tarinaamme ja sitä, miltä haluamme näyttää, kuulostaa ja mitä ihan oikeasti olemme.”
“
Kun on tehty pitkään yhteistyötä myynnin ja markkinoinnin parissa, on sitä kautta rakentunut hyvä, luottamuksellinen suhde. Vähän kuin Aava & Bangin tyypit olisivat osa meidän jengiä – osa tarinaamme ja sitä, miltä haluamme näyttää, kuulostaa ja mitä ihan oikeasti olemme
– Janne Haapamäki, toimitusjohtaja, VV-Kuivaus
Vastuullisuusviestinnän videot
Katso yksi VV-Kuivauksen sisäiseen viestintään tehdyistä vastuullisuusviestinnän videoista.
Vastuullisuusviestinnän suunnitelma
Vastuullinen viestintä ei ole vain vastuullisuusviestintää, vaan laajempi kokonaisuus, joka vaikuttaa koko organisaatioon. Meille vastuullinen viestintä tarkoittaa suunnitelmallista, systemaattista ja läpinäkyvää viestintää organisaation sisältä ulospäin. Edelläkävijät kirjaavat vastuullisen viestinnän ja sen mittarit osaksi strategian toteuttamista. Kun viestintä on vastuullista ja tukee hyvää työntekijäkokemusta, edistää vastuullista strategiaa ja arvoja, saadaan sekä paremmin voivia työntekijöitä että tuottavampaa bisnestä. Vastuullinen viestintä rakentaa sitoutuneita asiakassuhteita, luottamusta ja psykologista turvallisuutta.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.