Pikku-Riikka
Markkinoinnin kumppanuus
- Yrityskohtainen kasvumarkkinointivalmennus
- Sisältö- ja digimarkkinoinnin kuukausittainen sparraus
- Tuotteistaminen
- Markkinoinnin konsepti ja sisältösuunnitelma
- Myynnin ja markkinoinnin koulutus
- Uuden markkinoinnin osaajan rekrytointi ja perehdytys
- 6kk yritysten ja osaajien sparrausohjelma
Pikku-Riikka on naisten muotiin keskittynyt style- ja lifestyle-myymälä, jonka juuret vievät Liminkaan. Liiketilat avattiin vuonna 2009 vanhaan navettaan remontoituihin tiloihin yrittäjän omaan kotipihaan, jota on sittemmin laajennettu. Yrityksen toiminta on kasvanut verkkokaupan myötä, josta on tullut merkittävä osa koko Pikku-Riikan liiketoimintaa.
“
Minulle on kiistattoman tärkeää, että joku katsoo mihin suuntaan me kehitytään ja pysytään vauhdissa.
Riikka Pesämaa
yrittäjä
Pikku-Riikka
Yhteistyön lähtökohdat ja tavoitteet
Yhteistyömme alkoi tammikuussa 2020, kun Pikku-Riikalle etsittiin osaajaa Markkinointivirittämö -kasvuohjelman kautta. Pikku-Riikan verkkokauppatoiminta käynnistettiin ja lopulta liiketoiminnan kasvaessa Markkinointivirittämön kautta rekrytointiin kaksi uutta työntekijää. Verkkokauppa perustettiin juuri otolliseen hetkeen koronatilanteen huonontuessa ja ihmisten siirtyessä vielä vahvemmin verkkoon.
Markkinointivirittämöiden jälkeen yhteistyömme on jatkunut monipuolisilla projekteilla kuten tuotteistuksella, markkinoinnin konseptoinnilla ja sisältösuunnitelman luomisella. Teemme jatkuvaa ja tiivistä yhteistyötä säännöllisellä sisältö- ja digimarkkinoinnin sekä verkkokaupan sparrauksella. “Minulle on kiistattoman tärkeää, että joku katsoo mihin suuntaan me kehitytään ja pysytään vauhdissa. Saamme sparrausapua siihen, mitä kannattaisi tehdä ja mikä olisi se seuraava askel, ettemme jäisi paikoilleen”, toteaa Pikku-Riikan perustaja ja omistaja Riikka Pesämaa.
“
Meidän verkkokauppa lähti tammikuussa 2020 nollasta, ja nyt sen osuus on 70 prosenttia liikevaihdosta. Verkkokaupan myötä ollaan tuplattu meidän liikevaihto.
Riikka Pesämaa
yrittäjä
Pikku-Riikka
Yhdessä kohti tavoitteita ja niiden yli
Vasta yhteisen kehitystyön alettua sekä verkkokaupan sekä yhteistyön merkitys realisoitui Riikalle. Aluksi asetetut tavoitteet tuntuivat jopa liian kunnianhimoisilta, mutta ne ylitettiin kirkkaasti ja nopeasti.
“Kaikki tavoitteet siitä mitä ollaan yhdessä asetettu, niihin on päästy ja menty huimasti ohi. Kun ensimmäisiä kertoja asetettiin verkkokaupalle tavoitteita ajattelin, etteivät ne ikinä tule toteutumaan. Ne kuitenkin ohitettiin ensimmäisen puolen vuoden aikana. Meidän verkkokauppa lähti tammikuussa 2020 nollasta, ja nyt sen osuus on 70 prosenttia liikevaihdosta. Verkkokaupan myötä ollaan tuplattu meidän liikevaihto. Eihän siihen silloin olisi uskonut itse ollenkaan!” Riikka hehkuttaa.
“En myöskään aluksi tajunnut tarvitsevani näin kipeästi verkkokauppaa ja sen myötä jatkuvaa sparrausta kehityksen tueksi. Yhteistyön myötä meidät on pantu oikeasti miettimään ja haaveilemaan siitä kasvusta ja kehityksestä. Yrittäjällä voi helposti jäädä määrittämättä kehitysaskeleet, jolloin suunnitelmallisuus tekemisestä puuttuu. On tärkeää määrittää omalle yritykselle ne sopivat tavoitteet, mittarit ja työkalut. Olemme yhdessä määritelleet meille ne oikeat keinot, jotka sopivat meille täydellisesti ja tähän ajankohtaan”, Riikka jatkaa.
“
Kun ymmärretään mistä mikäkin johtuu, rahaa ei kuluteta turhaan.
Riikka Pesämaa
yrittäjä
Pikku-Riikka
Maltillista pitkäjänteistä kehittämistä ja sparraamista
Vaikka upeisiin tuloksiin on päästy nopeallakin aikataululla, liiketoiminnan ja verkkokaupan kehittäminen on pitkäjänteistä työtä.
“Verkkokauppa on ollut nousussa koko ajan. Olemme jatkuvasti kehittäneet verkkokauppaamme maltillisesti eteenpäin. Seuraamme yhdessä asetettuja mittareita, joiden avulla pystymme selvittämään, mitkä asiat toimii ja mitkä ei. Kun ymmärretään mistä mikäkin johtuu, rahaa ei kuluteta turhaan. Tällä hetkellä työskentelemme uuden, oman vaatemallistomme parissa, jonka lanseerauksessa teemme myös yhteistyötä Aava & Bangin kanssa”, kertoo Riikka.
Lisäarvoa Aava & Bang on tuonut myös markkinoinnin suunnitelmallisuuteen ja luovien ideoiden syntymiseen. “Olette ruokkineet meidän luovuutta ja olette myös meidän työntekijöille todella tärkeä sparrailukumppani. On tärkeää että on aina joku, jolta voi kysyä neuvoja. Uskotte myös siihen, että meillä tehdään asioita tosissaan”, Riikka toteaa.
“
Aava & Bang toimii ikäänkuin meidän markkinointipäällikkönä, joka ohjaa markkinoinnin toimenpiteitä yhdessä meidän kanssa.
Riikka Pesämaa
yrittäjä
Pikku-Riikka
Markkinoinnin johtamista ja jatkuvaa yhteistyötä kasvutarpeisiin
Riikka antaa kiitosta innostuneisuudesta ja asiakaslähtöisestä asenteesta. “Otatte asiakkaan yksilönä huomioon. Meidänkin kohdalla olette oikeasti miettinyt meitä, eikä niin että olisimme vain yksi asiakas kaikkien muiden joukossa. Katsotte mitkä ovat ne meidän vahvuudet joita lähdetään kehittämään sen sijaan, että alettaisiin väkisin survomaan meitä johonkin tiettyyn malliin”, Riikka kiittelee.
Kumppanin kanssa tehdessä yrittäjällä voi olla pelko siitä, että töitä tehdään omasta näkökulmasta kuuntelematta asiakkaan tarpeita. “Teillä asiakas on siellä keskiössä ja häntä kunnioitetaan. En ole vielä kertaakaan teidän tiimissä törmänny sellaiseen, että asiakasta olisi millään lailla tuomittu. Aava & Bangilla on aina innostunut suhtautuminen ja kannustatte rohkeasti kokeilemaan uusia ideoita”, Riikka kehuu.
Yhteistyömme jatkuu edelleen ja kehittyy liiketoiminnan kasvun myötä tarpeiden mukaan. “Aava & Bang toimii ikäänkuin meidän markkinointipäällikkönä, joka ohjaa markkinoinnin toimenpiteitä yhdessä meidän kanssa”, Riikka summaa yhteistyötä ja tulevaisuuden näkymiä.
Tutustu asiakkaaseen
Käy tutustumassa Pikku-Riikan toimintaan tarkemmin heidän verkkosivuillaan.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.