HUB logistics Finland Oy
Myynnin ja markkinoinnin yhteispeli kuntoon Masterclass-koulutuksen avulla
Älykkääseen varastointiin ja sisälogistiikkaan erikoistuneen HUB logisticsin myynti- ja markkinointitiimi vahvistui kolmen hengen joukoksi, minkä myötä oli sopiva sauma lähteä kehittämään myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä. Kehittämiseen haettiin tulitukea tuolloin pilotoidusta, Myynnin ja markkinoinnin Masterclassista, johon HUB logisticsin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Kati Hollmén osallistui syksyllä 2023.
Mitä olemme tehneet?
- Myynnin ja markkinoinnin Masterclass
- Käytännön työkaluja ja tukea valmennuksesta myynnin ja markkinoinnin yhteistyön kehittämiseen
- Myynti- ja markkinointiosaamisen kehittämisestä hyötyy koko organisaatio
“
Markkinointi ja myynti ovat usein omissa lokeroissaan ja jompi kumpi jää varjoon. Molemmat ovat kuitenkin erittäin tärkeitä funktioita, joihin pitää panostaa ja joiden täytyy toimia samaan maaliin. Viime vuoden aikana myynnin ja markkinoinnin yhteistyön mallia kehitettiin tosi paljon, ja nyt yhteispeliä on saatu tehostettua.
Aapo Nurmi, myyntijohtaja, HUB logistics
Koulutuksen tuella myynti ja markkinointi saman pöydän ääreen
— Myynti ja markkinointi toimivat aikaisemmin toisista irrallaan. Masterclassin myötä lähdettiin ihan perusteista liikkeelle. Yhdessä kirkastettiin myynnin tavoitteet ja sovittiin markkinoinnin ja myynnin toimenpiteet, joilla niihin päästään, Kati kuvailee.
Kati vei koulutuksen opit käytäntöön koko tiimille. Sen lisäksi yhteistyötä kehitettiin yrityksen sisällä laajemmin.
– Koulutuksen myötä Kati paneutui entistä enemmän myynnin toimintaan ja tavoitteisiin. Nyt meillä on yhteisiä toteutussuunnitelmia- ja aikatauluja, jotta saadaan tuloksia aikaan. Verkkosivujen kävijämäärä sekä liidien määrä on kasvanut. Myyntiä on helpottanut todella paljon, kun markkinoinnin systemaattisella tekemisellä löydetään potentiaalisia asiakkaita, HUB logisticsin myyntijohtaja Aapo Nurmi toteaa.
– Nykyisin meidän markkinointi ja myynti istuvat säännöllisesti saman pöydän äärelle. Tämän myötä keskusteluyhteys ja tiedonkulku eri liiketoiminnan alueiden välillä on parantunut, mikä helpottaa markkinointitoimenpiteiden suunnittelua. Koulutuksessa koin ahaa-elämyksen aktiivisen keskusteluyhteyden merkityksestä – on vain pakko löytää yhteistä aikaa ja iskeä tapaamiset kalenteriin, Kati muistuttaa.
Masterclassista apua systemaattiseen arjen tekemiseen
– Koulutuksen myötä loin sisältöteemat ja laadin sisältökalenterin. Nyt sisällöntuotanto on huomattavasti systemaattisempaa ja suunnitelmallisempaa. Saan myynnin kanssa käydyistä keskusteluista sisältöaiheita, joilla vastataan suoraan asiakkaiden oikeisiin kysymyksiin, Kati iloitsee.
– Masterclassin valmennuspäivät olivat parhaita, kouluttajat olivat huippuja! Tehtävistä plussaa siitä, että ne olivat omaa työtehtävää lähellä. Ei mitään turhia esseitä, vaan omaa yritystä tukevia tehtäviä, kertoo Kati.
“
Onneksi työnantajan puolesta oli helppo lähteä mukaan koulutukseen. Henkilöstön osaaminen on HUB logisticsilla keskeinen osa strategiaa ja työyhteisön tietotaidon kehittämisen merkitys ymmärretään. Kaikki käytetty aika maksoi kyllä itsensä takaisin.
Kati Hollmén, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, HUB logistics
Osaamisen kehittämisestä hyötyy koko organisaatio
– Onneksi työnantajan puolesta oli helppo lähteä mukaan koulutukseen. Henkilöstön osaaminen on HUB logisticsilla keskeinen osa strategiaa ja työyhteisön tietotaidon kehittämisen merkitys ymmärretään. Kaikki käytetty aika maksoi kyllä itsensä takaisin, Kati täydentää.
– Markkinointi ja myynti ovat usein omissa lokeroissaan ja jompi kumpi jää varjoon. Molemmat ovat kuitenkin erittäin tärkeitä funktioita, joihin pitää panostaa ja joiden täytyy toimia samaan maaliin. Viime vuoden aikana myynnin ja markkinoinnin yhteistyön mallia kehitettiin tosi paljon, ja nyt yhteispeliä on saatu tehostettua, Aapo summaa.
Myynnin ja markkinoinnin Masterclass toteutettiin vuosina 2023 - 2024 Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus JOTPA:n rahoittamana pilottikoulutuksena. Tuolloin Masterclassiin suoritti 275 myynnin ja markkinoinnin tekijää, asiantuntijaa ja johtajaa.
Uudistettu myynnin ja markkinoinnin Masterclass lanseerattiin entistäkin parempana syksyllä 2024. Masterclass on saatavilla verkkokurssina tai sertifiointivalmennuksena, joka on Suomen ensimmäinen kokonaisvaltaisen B2B-myynnin ja -markkinoinnin sertifiointiohjelma. Lue lisää täältä!
Sertifioi osaamisesi markkinoinnin ja myynnin johtajana ja asiantuntijana
Myynnin ja markkinoinnin Masterclass on Suomen ensimmäinen kokonaisvaltainen B2B-myynnin ja -markkinoinnin sertifiointiohjelma. Valmennus on suunniteltu markkinoinnin ja myynnin tiimeille, johtajille, asiantuntijoille, liiketoiminnan kehittäjille sekä muille kaupallisille sieluille.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.