Kontu
Kolme brändiä yhdeksi kokonaisuudeksi –
yhteiskunnallinen yritys Osakeyhtiö 2.0 näyttää hoiva-alan esimerkkiä koko maailmalle.
Mikä osakeyhtiö 2.0?
- Osakeyhtiö 2.0 on sosiaali- ja terveysala henkilöstön perustama itsenäinen yhteiskunnallinen yritys, joka tarjoaa tehostettua palveluasumista sekä lounasravintola- ja ateriapalveluja Pirkanmaalla.
- Palveluasumisen pääasiakas on Pirkanmaan hyvinvointialue, jonka kautta uudet asukkaat tulevat Kontukoteihin asumaan.
- Kontukodeissa asukkaiden toimintakyky on kaiken keskiössä. Yrityksellä on oma tapahtumatiiminsä, joka suunnittelee ja toteuttaa aktiviteetteja asukkaille.
Mitä olemme tehneet?
- Viestien kiteytys
- Strategiakuva
- Brändiuudistus ja brändiohjeisto
- Sivustouudistus
- Printtimateriaalit
Kolme brändiä yhdeksi kokonaisuudeksi
Osakeyhtiö 2.0:lla, Kontukodeilla ja Kontukeittiöillä oli ennestään omat visuaaliset ilmeensä, joten tavoitteena oli yhtenäistää kolme brändiä saman “Konnun” alle. Konnun keittiön nimi vaihdettiin Kontukeittiöksi ja kolme sivustoa yhdistettiin yhdeksi sivustoksi.
Yhteistyömme alkoi yritysvalmentaja Taneli Sutisen fasilitoimassa arvotyöpajassa, jossa jo huomasimme, kuinka monipuolisesti Konnun omaa väkeä otettiin mukaan strategiatyöhön. Henkilöstöä oli mukana Kontukodeista, Kontukeittiöstä sekä hallinnon puolelta. Tehtävänämme oli kiteyttää päivän tuotokset strategiaviesteiksi sekä visualisoida viestit strategiakuvaksi (alla).
“
Kävimme oman väen kanssa läpi uudistuneet vision, mission ja arvot. Testasimme strategiakuvaa sekä visuaalista ilmettä sisäisesti ennen kuin se julkaistiin ulospäin, ja huomasimme, miten oma väki sitoutui yhteiseen projektiin.
Tiina Siikaluoma, johdon assistentti, Osakeyhtiö 2.0
Hoiva-alan anarkistit
Uudessa strategiakuvassa pappa viilettää vesiskootterin kyydissä, toinen spreijaa seinään, ja mummo ulkoilee pulkassa. Vaikka graffitien maalaus ei varsinaisesti kuulu Kontukodin senioreiden aktiviteetteihin – ainakaan vielä – kaikki muu kuvassa perustuu tositapahtumiin.
Kontukodin somekanavien sisältö toimi inspiraationa sekä strategiakuvalle että uusien brändivalokuvien ohjeistolle, koska esimerkiksi Kontukodin Instagramin kautta saimme realistisen käsityksen, millaista sekä arki että juhla Konnussa todella on.
“
Silloin kun yrityskulttuuri on hyvä, on helppoa ja inspiroivaa synnyttää yhdessä strategiaa. Kontu on mielestäni hyvä esimerkki mitä tarkoittaa yrityksen arvojen todeksi eläminen. Aava & Bangin tapa kuvittaa visuaalisesti arvotyöpajamme sisältö muistuttaa minua jälleen kerran siitä, että ammattilaisten kanssa on ilo työskennellä!
Taneli Sutinen, yritysvalmentaja
Yksi brändi, yksi sivusto
AD Sami Partanen loi Kontu-brändille uuden visuaalisen ilmeen, jossa Kontu edustaa taustalla olevaa yritystä, eli Osakeyhtiö 2.0:aa. Kontukodille ja Kontukeittiölle annettiin omat värinsä, mutta tärkeintä oli että kolmen kombo toimii myös yhtenäisenä palettina. Valokuvat uusiin materiaaleihin otti Jukka Salminen.
“Aikoinaan tein sivustot ja muut markkinointimateriaalit lähinnä itse, mutta yrityksemme kasvun myötä oli aika antaa ammattilaisten hoitaa homma. Nyt on kevyt olo ja voi ylpeänä ohjata ihmiset meidän uudelle sivustollemme”, kertoo talousjohtaja sekä yrityksen perustaja Teo Tuovinen.
“
Tämä projekti tuntui erityisen merkitykselliseltä, kun sai keskittyä arvopohjaiseen tekemiseen. Se, että pääsi valokuvauksiin tutustumaan Kontukodin väkeen, antoi suunnitteluun uutta draivia. Tuntuu, että saatiin tehtyä juuri Konnun näköinen brändi.
Sami Partanen, AD, Aava & Bang
Uudella sivustolla hyödynnettiin etenkin brändin väripalettia, jotta sivustokävijälle hahmottuisi paremmin, milloin ollaan Kontukeittiön ja milloin Kontukodin sisällöissä. Kolmelta vanhalta sivustolta kerättiin oleellisimmat, ja sisältö jäsenneltiin toimivaksi sivukartaksi, joka näkyy kokonaisuudessaan linkkivalikossa sekä footerissa.
Brändi suunnitellaan sisältä ulospäin
Tämä Aava & Bangin markkinointimantra toteutui erityisen hyvin Kontu-projektissa. Konnun identiteetti tuntui olevan selkeänä henkilöstön ytimessä jo alusta saakka. Harvemmin asiakkaan puolelta näkee näin selkeitä säveliä esimerkiksi siitä, millaista viestiä tulisi kertoa, millaisia sanavalintoja tulisi käyttää ja miltä yrityksen tulisi näyttää. Se helpotti huomattavasti myös suunnittelutyötä markkinointi- ja viestintätoimiston näkökulmasta. Saimme säilytettyä olemassa olevaa Kontu-filosofiaa, mutta myös luotua jotain uutta ja erottuvaa.
Brändi on parhaimmillaan yrityksen tärkein kilpailuetu
Suunnittelemme kanssasi joko uuden brändi-identiteetin tai uudistamme nykyisen brändisi vastaamaan sitä, mitä se tällä hetkellä on. Suunnitelmallisella brändityön jalkautuksella varmistamme yhtenäisen linjan jokaisessa käyttämässänne viestintäkanavassa.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.