2 min read
Yrityskulttuurin rakentaminen on kaikkien pala kakkua
Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
Tampereen kaupungin perusopetuksessa tarvittiin lisäkäsiä viestinnän suunnitteluun, tarinallistamiseen ja toteuttamiseen.
Aava & Bang loi viestintäsuunnitelman tukemaan opetussuunnitelman mukaista ekososiaalisen sivistyksen arvopohjan juurruttamista perusopetuksen arkeen. Tärkeänä osana projektia ekososiaalisen sivistyksen sanoitus kytkettiin Tampereen kaupungin, perusopetuksen ja Hiilineutraali Tampere 2030 strategiaan.
Yhteistyö Tampereen kaupungin kanssa aloitettiin kirkastamalla toimeksiannon tavoitteet ja toimenpiteet yhdessä.
– Ymmärsimme, että kaipaamme viestintään apuja. Toiveenamme oli, että viestinnän ammattilainen katsoisi työtämme ulkopuolisen silmin, kysyisi meiltä oikeita kysymyksiä ja auttaisi meitä ymmärtämään tarkemmin, miten viestimme aiheesta sisäisesti ja ulkoisesti, taustoittaa Tampereen kaupungin projektipäällikkö Roosa Ritola.
Mitä ekososiaalinen sivistys oikein tarkoittaa? Ekososiaalinen sivistys on osa opetussuunnitelman arvoperustaa ja se kytkeytyy laajempaan vastuullisuuden käsitteeseen.
– Kun puhumme vastuullisuudesta, käsitämme sen intuitiivisesti ympäristöön ja ekologiseen kestävyyteen liittyväksi asenteeksi. Ekososiaalinen sivistys on kokonaisvaltaiseen vastuullisuuteen kasvamista ja ymmärrystä siitä, että ihmisen ja luonnon hyvinvointia ei voi erottaa toisistaan, Ritola avaa laajaa aihetta.
Miten viestiä iso ja ehkä abstraktikin asiakokonaisuus, joka vaikuttaa moneen eri kohderyhmään? Miten siinä voi onnistua? Alusta asti oli selvää, etteivät pelkät faktat aiheesta riitä. Asian ympärille tarvitaan tunteen herättämistä ja merkityksellisyyttä, jotta siitä saadaan kouriintuntuva.
Heti ensimmäisessä tapaamisessa Aava & Bangin kanssa ideoita alkoi virrata ja ajatukset alkoivat konkretisoitumaan. Huomasimme yhdessä sellaisia asioita, mitä emme olleet osanneet yksin ajatella.
“Kun puhutaan arvomaailmaan liittyvästä asiasta, koin sydäntä lämmittävänä sen, että Aava & Bangin ihmisistä tuli tunne, että meidän asia on heillekin tärkeä. Tämä on asia, josta me olemme samaa mieltä ja tätä voisi olla helppoa työstää yhdessä.”
– Roosa Ritola, projektipäällikkö, Tampereen kaupunki
Tärkein onnistuminen oli yhteisen ymmärryksen syntyminen, laajan asiakokonaisuuden onnistunut sanoittaminen ja viestinnällistäminen. Ensin palastelimme yhdessä ison käsitteen pienemmiksi osiksi ja rakensimme viestintäsuunnitelman niiden osien ympärille. Yksi projektin tavoitteista oli saada luotua perusopetuksen piirissä oleville erilaisille kohderyhmille viestinnän tukea. Eri kohderyhmät, kuten sivistyshallinto, opetushenkilöstö ja rehtorit tarvitsevat arjessaan erilaisia materiaaleja ja viestinnän tulokulmia.
– Yhdessä onnistuimme paketoimaan konkreettiseksi ne ideat ja ajatukset, jotka olivat aiemmin vaikeasti hahmotettavia ja hähmäisiä, tiivistää Ritola.
Ritolan mukaan tärkein tulos oman työnsä näkökulmasta on varmuus ja selkänoja asiasta viestimiseen. Ekososiaalisen sivistyksen monipuolinen materiaali otettiin käyttöön syksyllä 2024 koulujen alkaessa ja viestintäsuunnitelma pannaan samalla käytäntöön. Loimme esityspohjan, joka sisältää myös visuaalisia elementtejä viestinnän tueksi, erilaisiin tarkoituksiin käytettäväksi.
Jotta isoja kokonaisuuksia saadaan aikaan, tulee roolituksen olla selvä. Sanoitimme juurruttamistyön tueksi auki eri roolit, jotka määrittelevät, kuka asiaa ensisijaisesti vie eteenpäin Tampereen perusopetuksen piirissä ja millaisilla viesteillä.
Juurruttaminen on lähtenyt vahvasti liikkeelle sisältä ulospäin. Ekososiaalisen sivistyksen viestinnällistämisen tuloksena on saatu viestittyä selkeä kokonaisuus myös Tampereen kaupungin verkkosivuilla. Näin kerrotaan laajemmille kohderyhmille aiheesta.
– Minulle jäi yhteistyöstä käyttöön tärkeitä työkaluja ja ymmärrystä asian viestinnästä. Viestintään on helpompi tarttua jatkossa, kertoo Ritola.
– Ensimmäisissä keskusteluissa hahmottuneet odotukset ovat toteutuneet täydellisesti, vaikka alussa oli vaikea määritellä omaa tarvetta. On voinut luottaa siihen, että jos jaksaa itse puhua ja sanoittaa sitä, mitä tarvitaan, vastapuolelta tulee oikeita kysymyksiä, sparrausta ja ratkaisukeskeisiä ehdotuksia, joista on voinut valita, kertoo Ritola.
– Yhteistyö on ollut poikkeuksellisen arvostavaa, kuvailee Ritola.
Inhimillinen läsnäolo on kiteytynyt yhteistyössä ja sen tuloksissa. Roosa Ritolan mukaan projektin kohokohtiin lukeutuu yhteistyön vaivattomuus.
Yhteistyö on ollut positiivista, huumorintajuista ja kivaa – on ollut helppo tuoda omia ajatuksia esille ja vaihtaa mielipidettäkin matkan varrella. Suosittelen Aava & Bangia ehdottomasti yhteistyökumppanina. Aava & Bangilla on ilmiömäinen kyky luoda asiakkaalle tunne, että meistä välitetään.
Käy tutustumassa Tampereen kaupungin ekososiaalisen sivistyksen sisältöihin.
Me Aava & Bangilla uskomme, että kaikista tärkein markkinointi tehdään yrityksen sisällä, ja haluamme rakentaa yrityksiä, johon sekä henkilöstö että asiakkaat sitoutuvat: laadukas työntekijäkokemus vahvistaa työnantajakuvaa ja näkyy ulospäin. Sisäisen viestinnän ja kulttuurin kehittämisen avulla rakennamme asiakasyritystemme tarpeisiin sopivan viestinnän mallin ja varmistamme uuden konseptin juurruttamisen arkeen. Kirkastamme yritysten vahvuustekijöitä, arvoja ja tekemisen ydintä sparraavalla otteella. Aloittaen sisäisen viestinnän kehittämisen johtotasolta varmistumme siitä, että muutos saa johdon tuen ja esimerkin, joka viestitään oikein myös muulle henkilöstölle.
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
marraskuuta 21, 2024 by Emma-Reetta Hämäläinen
Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini...
marraskuuta 13, 2024 by Sampo Soininen
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka...
marraskuuta 13, 2024 by Janne Ikola
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä...