Kestävä kasvumarkkinointi
Kestävä kasvumarkkinointi auttaa rakentamaan yrityksiä ja brändejä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Asiakkaat luovat markkinan, henkilöstö luo kasvun. Siksi kasvutarinasi tarvitsee yhtä lailla vetovoimaista markkinointia kuin pitovoimaisen työyhteisönkin. Turvallisen kotisataman, tarkan kartan ja rohkeutta retkelle.
Tilaa maksuton tutkimus ja webinaaritallenneTulevaisuudessa yrityksen kasvua ei voi johtaa erikseen organisaation sisällä ja sen ulkopuolella. Markkinoinnin, myynnin, viestinnän ja HR:n on puhuttava samaa kieltä ja rakennettava vaikuttavuutta aidosti yhdessä.
Näin rakennetaan parhaimmillaan sisältä vahvaa, hyvinvoivaa ja merkityksellistä kasvua.
Vilja Laaksonen FT, YTM
Toimitusjohtaja, Aava & Bang Oy
Hyvä työntekijäkokemus lisää osallisuutta, asiakastyytyväisyyttä ja tuo yli kaksinkertaisen tuoton markkinaan verrattuna.
Kestävän kasvumarkkinoinnin nykytilatutkimus, Laaksonen 2023
Mikä kestävä kasvumarkkinointi? kasvumarkkinoinnin lyhyt oppimäärä
Kestävä kasvumarkkinointi on kestävän kasvun johtamisen näkökulma ja malli, joka yhdistää sisältä vahvan työntekijäkokemuksen ja arvoa tuottavan asiakaskokemuksen. Kestävä kasvumarkkinointi auttaa rakentamaan organisaatioita, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Kestävän kasvumarkkinoinnin tavoitteena on rakentaa kestävää kasvua ja kasvattaa kysyntää, nostaa niin uusien kuin nykyisten asiakkaiden kokemaa arvoa sekä vahvistaa työntekijäkokemusta ja brändiä sisältä käsin. Keskiössä on ensisijaisesti kannattavuuden, arvonnousun ja hyvinvoinnin vahvistaminen.
Yli kymmenen vuotta kasvumarkkinointia
Kasvumarkkinointi on vahvistunut hiljalleen nousevasta trendistä markkinoinnin tekijöiden päivittäiseen sanavarastoon kuluneen kymmenen vuoden aikana. Nyt kasvumarkkinoinnista tulee useimmille spontaanisti mieleen esimerkiksi Growth Marketing, Growth Hacking, Lean Marketing tai Inbound. Me Aava & Bangilla aloimme kutsumaan toimintatapaamme Kasvumarkkinoinniksi jo vuonna 2009.
Huomasimme jo varhain, että kokonaisvaltainen kasvumarkkinointi ei toteudu asiakasyrityksissämme, vaikka suunnittelisimme heille kuinka erottuvaa markkinointiviestintää tai toteuttaisimme kunnianhimoisesti systemaattista ja tuloksekasta digimarkkinointia. Pätevinkään markkinoinnin asiantuntija ei voi tuoda kasvumarkkinointia ulkopuolelta talon sisälle, jos yrityksen oma henkilökunta ei seiso muutoksen takana.
Myös kasvumarkkinoinnissa muutos lähtee ihmisistä. Siksi tarvitaan toimivia sisäisen viestinnän malleja sekä työntekijäkokemuksen johtamista, jotta organisaatio saadaan pysyvästi kestävän kasvun tielle. Tämän oivalluksen seurauksena nostimme jo kymmenen vuotta sitten meidän kasvumarkkinointimme keskiöön niin johdon, henkilöstön kuin asiakkaat.
Kasvumarkkinoinnin nykytila
Vaikka kasvumarkkinointi on saavuttanut alan ammattilaisten tietoisuuden viimeistään 2020-luvulle tultaessa, on sen taustalla edelleen vähän tieteellistä tutkimusta. Tämän vuoksi me Aava & Bangilla olemme nostaneet kestävän kasvumarkkinoinnin tutkimuksen ja tiedon jakamisen strategiamme keskiöön. Toteutamme vuosittain Kestävän kasvumarkkinoinnin nykytilatutkimuksen, joka kartoittaa päättäjien ja asiantuntijoiden henkilökohtaisia käsityksiä ja kokemuksia siitä, millaista työntekijä- ja asiakaskokemuksen johtaminen ja kestävä kasvu suomalaisissa organisaatioissa on.
“Ai, te olette tehneet siis ihan oikean tutkimuksen?”
Näin eräs asiakkaamme kommentoi saatuaan raportin käteensä. Ja kyllä, me uskomme, että tutkittua tietoa tarvitaan laadukkaan päätöksenteon tueksi. Kestävän kasvun rakentaminen vaatii päättäjien, organisaatioiden, yhteisöjen ja yksilöiden toimintaa. Usein toimintaa edeltää muutos ajattelussa, ja tässä tutkitulla tiedolla on oma tärkeä paikkansa.
Lataa maksuton raportti
Tuore tutkimus paljastaa mm. kestävän kasvun tärkeimmät teemat vuodelle 2024, työntekijä- ja asiakaskokemuksen kriittisimmät kehityskohteet sekä viitoittaa askelmerkit kestävän kasvun rakentamiseen nyt ja tulevaisuudessa. Lataa raportti täyttämällä oheinen lomake.
Vuosina 2022 ja 2023 toteutettuun tutkimukseen on kerätty näkemyksiä yli 500 suomalaiselta yritysedustajalta, jotka työskentelevät johto- tai asiantuntijatehtävissä. Tavoitteena oli tutkia työntekijäkokemuksen sekä asiakaskokemuksen vaikututusta liiketoiminnan tuloksiin sekä yrityksen kasvuun.
Tiivistelmä tunnin webinaarina
Jos 100-sivuisen raportin lukemiseen ei löydy tarpeeksi aikaa, ei hätää! Voit myös tilata sähköpostiisi tunnin mittaisen webinaarin, jossa Vilja tiivistää tutkimuksen tulokset. Tilaa webinaari täältä.
Kuinka voimme ohjata yrityksesi kestävän kasvun positiiviseen kierteeseen?
Mikään markkinointitoimisto ei valitettavasti voi tehdä kestävän kasvun työtä asiakasyritystensä puolesta. Avaimet löytyvät yrityksen johdon käsistä. Täytyy löytyä sisäinen tahto kehittää sekä työntekijä- että asiakaskokemusta.
Kestävän kasvumarkkinoinnin johtavana asiantuntijana haluamme olla mukana rakentamassa kestävää tulevaisuutta. Me voimme auttaa yritystänne sekä henkilöstöänne oikeaan suuntaan johtamisosaamisen, viestinnän ja markkinoinnin keinoin.
Kestävässä kasvussa pidetään huolta sekä ihmisistä että tuloksesta. Näistä muodostuu kestävän kasvun positiivinen kierre: kun työntekijät pitävät huolta asiakkaista, pitää asiakkaiden hyvinvointi huolta organisaation menestyksestä. Jos organisaatiolla on osaamista ja motivaatiota panostaa strategian ja johtamisen tasolla hyvään työntekijäkokemukseen, on kestävän kasvun positiivinen kierre valmis.
Aava & Bang luo vetoa ja pitoa. Perehdymme asiakkaasi maailmaan ja kerromme tarinasi vetoa luovalla tavalla. Ymmärrämme, miten työyhteisö kootaan pitävästi yhteisen tavoitteen taakse. Maalaamme molemmille mieleenpainuvan kuvan päämäärästä unohtamatta luodata reitin karikkoja.
OTA YHTEYTTÄ JA KYSY LISÄÄ:
Vilja Laaksonen
Soita +358 50 347 2299
vilja.laaksonen@bang.fi