3 min read
Asiakaslähtöisen B2B-brändin rakentaminen, osa 4: Näin rakennat brändiä arjessa ja vältät pahimmat sudenkuopat
Asiakaslähtöisen B2B-brändin rakentamista käsittelevän blogisarjan aiemmissa osissa puhuttiin brändin rakentamisen...
Honkajoki Oy käsittelee suomalaisilla maatiloilla, teurastamoilla ja lihanleikkaamoilla syntyneitä eläinperäisiä sivutuotteita ja jalostaa niistä orgaanisia raaka-aineita eri teollisuudenalojen hyötykäyttöön. Resurssiviisaat käsittely- ja tuotantoprosessit pohjautuvat kiertotalouden periaatteille. Yrityksen toimintaa ohjaavat vahvasti vastuullisuus, ympäristöystävällisyys, inhimillisyys, kasvuhakuisuus ja innovatiivisuus. Yritys työllistää noin 120 henkilöä. Honkajoki ja Aava & Bang toteuttivat sisäisen viestinnän kehittämisprojektin vuoden 2021 aikana, ja yhteistyö jatkuu kuukausittaisena myös vuonna 2022.
Honkajoen ja Aava & Bangin yhteistyön lähtökohdat kumpusivat tarpeista ja toiveista vahvistaa sujuvia sisäisen viestinnän käytänteitä työyhteisössään sekä yhteistä kulttuuria.
– Sisäisen viestinnän kehittämisprojekti sopi meille ajallisesti todella hyvin. Projektin alkaessa meillä oli hiljattain tehty työhyvinvointikysely, jossa tarve sisäisen viestinnän kehittämiselle nousi esille. Tarve oli tunnistettu meillä jo myös ennen henkilöstökyselyä yrityksen kasvun myötä. Aava & Bangin sisäisen viestinnän palvelu oli selkeästi ja laadukkaasti konseptoitu, ja pidimme eri toteutusvaihtoehdoista, joita meille esiteltiin, kertoo Honkajoki Oy:n liiketoiminnan kehityspäällikkö Reetta Nevala.
Honkajoen sisäisen viestinnän mallia lähdettiin luomaan ensin kattavan taustatyön kautta, johon kuului muun muassa yrityksen sisäisen viestinnän ja kulttuurin nykytilaa kartoittava kysely. Taustatyön pohjalta honkajokisille laadittiin tiivis etenemissuunnitelma keskeisistä sisäisen viestinnän kehittämisen toimenpiteistä. Etenemistä konkretisoitiin muun muassa erilaisin räätälöidyin työpajoin.
– Kun lähdetään toteuttamaan kehittämistyötä, ei organisaation sisältä välttämättä itse hahmota täysin, mitä kannattaisi lähteä kehittämään. Aava & Bang auttoi meitä toimenpiteiden täsmentämisessä. Saimme yhdessä askeleet määriteltyä ja askeleita oli myös mahdollista viilata matkan varrella, Nevala jatkaa.
Honkajoen tavoitteena oli luoda ja vahvistaa sellaisia sisäisen viestinnän käytänteitä, jotka mahdollistaisivat vuorovaikutuksen virtauksen läpi työyhteisön. Sisäisen viestinnän projektissa keskiössä olivat erityisesti johdon viestinnän kehittäminen, kulttuurin ja yhteisten kohtaamisten vahvistaminen, palaveri- ja palautekäytänteiden kehittäminen sekä tiedon saavutettavuuden parantaminen. Projektissa luodulla sisäisen viestinnän vuosikellolla pyrittiin tukemaan asiakasta arjen viestintäkäytänteiden rytmittämisessä yrityksen eri tasoilla.
Reetta Nevalan mukaan sisäisen viestinnän projekti ja siinä luotu osallistamisen malli ovat lisänneet henkilöstön halua osallistua yhteiseen kehittämiseen. Hän kokee, että Aava & Bang on pystynyt tuomaan innovatiivisia, moderneja ja Honkajoen kulttuuriin sopivia ideoita viestinnän sujuvoittamiseen.
– Olemme pyrkineet ennen projektia sekä projektin aikana ja sen jälkeen pitämään mielen avoinna, ja olemme pystyneet yhteistuumin sopimaan, mikä sopii meille ja mitä kokeilemme. Suuret muutokset vaativat tietysti aikaa, mutta pienin askelin menemme systemaattisesti eteenpäin, Nevala sanoo.
Honkajoen kanssa yhteistyö jatkuu myös alkuvaiheen jälkeen, kun sisäisen viestinnän mallia lähdetään konkretisoimaan arkeen kuukausipalvelun avulla. Juurrutustyössä keskitytään Honkajoen sisäisen viestinnän tukemisen lisäksi erityisesti yrityksen intran eri sisältökokonaisuuksien kehittämiseen, tuottamiseen ja systematisointiin. Tätä kautta pyritään tuomaan jatkuvuutta sisäisen viestinnän käytänteisiin.
– On hienoa, että meillä on nyt kumppani, joka jatkossakin tukee, sparraa ja auttaa meitä arjessa kuukausittain. Aava & Bangin ihmisten kanssa on ollut mukavaa tehdä yhteistyötä. Ihmisethän tätä työtä tekee, ihmisinä ihmisille. Ja sellainen olo on ollut, Nevala toteaa.
Käy tutustumassa Honkajoen toimintaan heidän verkkosivuillaan.
Me Aava & Bangilla uskomme, että kaikista tärkein markkinointi tehdään yrityksen sisällä, ja haluamme rakentaa yrityksiä, johon sekä henkilöstö että asiakkaat sitoutuvat: laadukas työntekijäkokemus vahvistaa työnantajakuvaa ja näkyy ulospäin. Sisäisen viestinnän ja kulttuurin kehittämisen avulla rakennamme asiakasyritystemme tarpeisiin sopivan viestinnän mallin ja varmistamme uuden konseptin juurruttamisen arkeen. Kirkastamme yritysten vahvuustekijöitä, arvoja ja tekemisen ydintä sparraavalla otteella. Aloittaen sisäisen viestinnän kehittämisen johtotasolta varmistumme siitä, että muutos saa johdon tuen ja esimerkin, joka viestitään oikein myös muulle henkilöstölle.
Lue lisää palvelusta
Olemme sinuun yhteydessä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
kesäkuuta 22, 2022 by Hanna-Riikka Ilkka
Asiakaslähtöisen B2B-brändin rakentamista käsittelevän blogisarjan aiemmissa osissa puhuttiin brändin rakentamisen...
kesäkuuta 21, 2022 by Hanna-Riikka Ilkka
Mikä on kilpailukyvyn ja kilpailuedun ero? Mitä asiakasarvo tarkoittaa? Asikakaslähtöisen B2B-brändin rakentamiseen...
kesäkuuta 7, 2022 by Hanna-Riikka Ilkka
“Yrityksemme visiona on olla toimialan suurin, johtavin ja innovatiivisin!” Kun yritys lähtee viestinnällistämään...