Kiva
Strategian viestinnällistäminen ja brändiuudistus kasvun tueksi
Kiva on vuonna 2017 perustettu digimarkkinointipalveluihin, digitaaliseen kasvuun ja konsultointiin erikoistunut yritys, jossa työskentelee yli 20 kokenutta konsulttia ja digimarkkinoinnin asiantuntijaa.
Aava & Bang toteutti yhteistyössä Kivan kanssa uuden strategian viestinnällistämisen ja brändiuudistuksen, jota tuki työyhteisöviestinnän vahvistaminen sekä työnantajamielikuvan konseptointi.
Mitä olemme tehneet?
- Strategian viestinnällistäminen
- Brändiuudistus
- Strategian ja brändin juurrutus henkilöstölle
- Työnantajamielikuvan sanoittaminen ja työnantajakonsepti
“
Todella hyvin vedetty yhteistyö, eikä tarvinnut asiakkaana miettiä, että mitä tapahtuu seuraavaksi. Se prosessi, mikä näkyi asiakkaalle, oli huippuunsa hiottu. Jostain olisi voinut saada paremman designerin, copywriterin tai yksittäisen tekijän, mutta Aava & Bangin tiimi teki vaikutuksen kokonaisuuden hallinnassa ja asiakaslähtöisellä lähestymistavallaan.
– Veera Vesilehto, Digimarkkinoinnin senior-konsultti, Kiva Helsinki Oy
Brändiuudistus tehokeinona uuden strategian viestimiseen
Yhteistyö Aava & Bangin ja Kivan välillä käynnistyi Kivan strategiatyön jälkeen. Uuden strategian myötä Kivassa tunnistettiin, että sen vieminen ulkoiseen viestintään asiakkaille vaatisi koko brändin uudelleen luomisen. Tarvittiin myös keinot viestiä uudesta strategiasta ensin työyhteisölle.
– Meillä on talossa vahvaa strategista asiantuntijuutta ja teknologista osaamista sekä copywriting- ja design-osaamista, mutta tunnistimme selkeän tarpeen ulkopuoliselle avulle uuden strategian viemiseksi visuaaliseen ja viestittävään brändimuotoon, kertoo Kivan digimarkkinoinnin senior-konsultti Veera Vesilehto.
Kiva etsi sisäisen strategia- ja brändityön tueksi kumppania, jolla on vahva osaaminen vaikuttavien ja modernien B2B-brändien luomisessa. Aava & Bang vakuutti viestinnällisellä osaamisellaan ja selkeällä toteutuslupauksellaan.
Vaikka Kivassa tehdään ja toteutetaan strategiatöitä vankalla osaamisella, kaivattiin tukea erityisesti henkilöstön innostamisen, brändin rakentamisen ja strategian viestinnällistämisen parissa. Viestinnällisenä haasteena oli myös uuden strategian mukaisen myyntiviestin sanoittaminen, sillä Kiva tarjoaa yksittäisten operatiivisten palveluiden sijaan ennen kaikkea kokonaisvaltaista, strategista kumppanuutta, jolla vauhditetaan digitaalista kasvua.
Kivan brändiuudistuksen kulmakivinä olivat selkeät tavoitteet:
- Uuden brändin tulee tukea strategiaa
- Uusi brändi viestii Kivan kilpailueduista suoraan ja selkeästi
- Kivalaiset ovat ylpeitä uudesta brändistä ja kokevat sen omakseen
- Uusi brändi tukee uusasiakashankintaa ja myyntiä
– Todella hyvin vedetty yhteistyö, eikä tarvinnut asiakkaana miettiä, että mitä tapahtuu seuraavaksi. Se prosessi, mikä näkyi tässä tapauksessa asiakkaalle, oli huippuunsa hiottu. Jostain olisi voinut saada paremman designerin, copywriterin tai yksittäisen tekijän, mutta Aava Bangin tiimi teki vaikutuksen kokonaisuuden hallinnassa ja asiakaslähtöisellä lähestymistavallaan, summaa Vesilehto yhteistyön käytännön toteutuksesta.
“
Me ajattelimme, että on varmaan ihan täysi mahdottomuus yhdistää näin erityylisiä asioita keskenään, mutta Aava & Bangin viestinnän ja designin yhteistyö onnistui siinä erinomaisesti.
– Veera Vesilehto, Digimarkkinoinnin senior-konsultti, Kiva Helsinki Oy
Vaikuttava brändi vaatii muutakin kuin visuaalisen ilmeen
Yhteistyön myötä uusi strategia paketoitiin onnistuneesti brändi- ja työnantajakonseptin muotoon. Yksi tärkeimmistä onnistumisesta on Vesilehdon mukaan se, miten Kivalaiset saatiin innostumaan uudesta brändistä. Hänen mukaansa uusi brändi on otettu lämpimästi henkilöstössä vastaan, eikä siitä ole kuulunut ainuttakaan soraääntä.
– On tärkeää sanoittaa ja tunteistaa uusi strategia niin, että oma väki tietää mitä halutaan olla ja mihin pyritään. Jos ei ensin itse rakastu brändiin, eivät asiakkaatkaan voi siihen rakastua, sanoo yhteistyötä vetänyt Aava & Bangin brändi- ja viestintästrategi Hanna-Riikka Ilkka.
Sujuvan brändiuudistuksen edellytyksenä on selkeä prosessi, jonka ytimessä ovat työpajat, yhteiset oivallukset ja puhuttelevat kiteytykset. Projektin lopuksi järjestimme kick off -tilaisuuden, jossa uuden brändin ja strategian juurruttaminen aloitettiin Kivan omalle henkilöstölle. Tilaisuudessa syvennyimme yhdessä koko henkilöstön kanssa seuraaviin teemoihin:
- Mitä uusi strategia tarkoittaa käytännössä asiakaskokemuksen näkökulmasta?
- Mitä mahdollisuuksia uusi strategia tarjoaa?
- Mitä arjessa täytyy muuttua, jotta uudistettu brändi ja strategia saadaan näkymään toiminnassamme?
- Millaista tukea strategian käytäntöön vientiin tarvitaan?
Me Aava & Bangilla olemme vahvasti sitä mieltä, että vaikuttava brändi on enemmän, kuin pelkkä visuaalinen ilme. Strategiasta johdettu brändi vaatii ennen kaikkea vahvaa viestinnällistä osaamista ja tekemistä, jotta uuteen brändiin saadaan ensin sitoutettua oma henkilöstö ja sen jälkeen muu maailma.
Kivan brändityön ytimessä oli brändin strategisen ytimen sanoittaminen, visuaalisen ilmeen päivitystä unohtamatta. Yksi keskeisimmistä haasteista oli, miten vastakohtia yhdistetään visuaalisesti: strateginen asiantuntijuus, analyyttinen dataosaaminen ja teknologinen syväosaaminen – toteutettuna ihmisläheisesti, asiakaslähtöisesti ja lämpimään sävyyn.
– Me ajattelimme, että on varmaan ihan täysi mahdottomuus yhdistää näin erityylistä asioita keskenään, mutta Aava & Bangin viestinnän ja designin yhteistyö onnistui siinä erinomaisesti, kertoo Vesilehto.
Kestäviä tuloksia
Ote Kivan uudistetusta bränditarinasta:
“Kiva on kumppani niille, joille pelkkä perustekeminen ei enää riitä tavoitteiden saavuttamiseen. Olemme digitaalinen muutosvoima, jolla on se tietoon perustuva näkemys ja kokemus, jota olet muilta kaivannut. Tuomme rohkeuden kokeilla uutta ja menetelmät hyödyntää teknologiaa ja dataa uudella tavalla.
Meidän tehtävämme on löytää monitahoisiin asioihin yksinkertaiset ratkaisut. Toimia kumppaninasi, joka auttaa saavuttamaan tavoitteesi, tehostamaan markkinointiasi sekä pienentämään asiakashankintasi kuluja. Kehitämme osaamistasi ja löydämme uusia mahdollisuuksia lisätä kilpailukykyäsi kilpailluilla markkinoilla.
Meidän tehtävämme on rakentaa suomalaisille digitaalisen bisneksen yrityksille kestävää kilpailuetua, ja tehdä digimarkkinoinnista heille kasvun supervoima.”
Odotetuimmat tulokset ovat tietysti ne, jotka näkyvät viivan alla. Jotta saadaan näkyviä tuloksia, tarvitaan kärsivällisyyttä – brändin rakentaminen on pitkää peliä. Uuden brändin vaikutus asiakashankintaan ja markkinaposition kehittymiseen vaatii vielä aikaa, mutta Vesilehdon mukaan Kivalla on vahva luotto siihen, että uusi brändi toimii ja auttaa saavuttamaan strategian mukaiset tavoitteet.
Vesilehto kertoo, että yhteistyöllä saavutettiin matkan alussa asetut tavoitteet ja kumppanin avulla toteutetun brändityön jälkeen itsenäinen arjen tekeminen brändin tarinan ja systemaattisen viestinnän parissa jatkuu saumattomasti. Aava & Bangin tiimin luomat materiaalit ovatkin aktiivisessa käytössä.
– Brandbook oli yllättävän monipuolinen ja laaja! Brandbookista ja muusta materiaalista on iso apu, kun lähdimme itse viemään uutta brändiä eteenpäin käytäntöön ja jatkamme Kivan tarinan kertomista. Brandbook sisältää paljon hyödyllisiä esimerkkejä, joiden avulla on helppo itse lähteä viestimään uudesta brändistä. Myös muut materiaalit, kuten esityspohjat ovat keränneet kehuja henkilöstöltä ja ne ovat ahkerasti käytössä asiakasviestinnässä.
– Olemme todella tyytyväisiä projektiin ja lopputulokseen, suosittelen mielelläni yhteistyötä Aava & Bangin kanssa, Vesilehto summaa.
Rakennamme sisältä vahvoja brändejä
Brändi on parhaimmillaan niin kunnan kuin yrityksenkin tärkein kilpailuetu. Autamme asiakastamme luomaan uuden brändi-identiteetin tai uudistamaan nykyisen brändin vastaamaan sitä, mitä se todellisuudessa tällä hetkellä on. Suunnitelmallisella brändityön jalkautuksella puolestaan varmistamme yhtenäisen linjan jokaisessa viestintäkanavassa.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.