Suur-Savon Sähkö Oy
Sisäisen viestinnän kehittäminen
Sisäisen viestinnän kehittäminen työntekijäkokemuksen ja työnantajakuvan vahvistajana
Suur-Savon Sähkö Oy on kolmesta tytäryhtiöstä (Lumme Energia, Järvi-Suomen Energia ja Evision) muodostuva konserni, joka myy, jakaa energiaa ja toimittaa ympäristöystävällistä sähköä ja kaukolämpöä alueellisesti sekä valtakunnallisesti. Konsernin palveluksessa on yli 110 energia-alan ammattilaista ja se työllistää vuosittain suoraan tai välillisesti lähes 600 henkilöä. Suur-Savon Sähköllä työskennellään monipaikkaisesti, etätyö on lisääntynyt ja viime vuosina myös konsernirakenne on muuttunut. Muun muassa näistä lähtökohdista konsernissa haluttiin lähteä kehittämään ja vahvistamaan sisäisen viestinnän käytänteitä.
Mitä olemme tehneet?
- Sisäisen viestinnän kehittäminen
- Sisäisen viestinnän malli ja vuosikello
- Johdon ja konsernistrategian viestinnän kirkastaminen
- Palaverikäytänteiden kehittäminen
- Tiedon saavutettavuuden ja dokumentoinnin parantaminen
“
Olemme huomanneet kuinka iso merkitys työnantajakuvalla on, kun kilpailu osaajista kiristyy koko ajan. On myös todella tärkeää, millaisen työntekijäkokemuksen luomme ja siinä myös sisäisellä viestinnällä on merkittävä rooli.
Eija Simonen-Riikonen
HR- ja turvallisuusjohtaja
Suur-Savon Sähkö Oy
Sisäisessä viestinnässä keskitytään erityisesti työntekijäkokemukseen ja työnantajakuvaan
Suur-Savon Sähkön ja Aava & Bangin yhteistyö aloitettiin sisäisen viestinnän kehitystyöllä, jonka tavoitteena oli vahvistaa konsernin työntekijäkokemusta ja työnantajakuvaa.
– Olemme huomanneet kuinka iso merkitys työnantajakuvalla on, kun kilpailu osaajista kiristyy koko ajan. On myös todella tärkeää, millaisen työntekijäkokemuksen luomme ja siinä myös sisäisellä viestinnällä on merkittävä rooli – esimerkiksi miten työntekijä kokee kiinnittyvänsä ja kuuluvansa työyhteisöön tai saavansa tarvittavaa tietoa, kertoo konsernin HR- ja turvallisuusjohtaja Eija Simonen-Riikonen.
– Koimme, että Aava & Bangin tarjoama sisäisen viestinnän kokonaisuus oli selkeä ja sen avulla oli helppo nähdä, mitä juuri meidän työyhteisössämme lähdemme kehittämään, jatkaa konsernin viestintäpäällikkö Johanna Rautio.
Suur-Savon Sähköllä sisäisen viestinnän kehittämisen keskiössä olivat erityisesti johdon ja konsernistrategian viestinnän kirkastaminen sekä palaverikäytänteiden, tiedon saavutettavuuden ja dokumentoinnin parantaminen. Teemoja vietiin eteenpäin toteuttamalla kattava taustatyö konsernin sisäisen viestinnän nykytilasta, räätälöimällä työpajoja asiakkaan tarpeiden mukaisesti sekä kirkastamalla konsernin viestintäkanavastrategiaa. Kaiken tämän pohjalta Suur-Savon Sähkölle luotiin oma sisäisen viestinnän malli sekä viestinnän arkea rytmittävä vuosikello.
“
Koimme, että Aava & Bangin tarjoama sisäisen viestinnän kokonaisuus oli selkeä ja sen avulla oli helppo nähdä, mitä juuri meidän työyhteisössämme lähdemme kehittämään.
Johanna Rautio
viestintäpäällikkö
Suur-Savon Sähkö Oy
Inhimillisyyttä asiakeskeisyyden rinnalle
Johanna Rautio kokee, että kehittämistyössä suurin yhteinen onnistuminen oli esihenkilöiden kanssa pidetyt työpajat.
– Ne selkeästi saivat jokaisen esihenkilön ajattelemaan omalla kohdallaan, että tämän asian laitan kuntoon tai tässä asiassa teemme jatkossa toisella tavalla. Ylipäänsä oli hienoa ja erityistä, että esihenkilöille luotiin tila keskustella keskenään ajan kanssa. Aava & Bang toi työllään ja ihmisillään inhimillisyyttä asiakeskeiseen insinööriarkeen.
Suur-Savon Sähköllä koettiin myös, että sisäisen viestinnän projektin valmistelu, juoksutus ja johtaminen oli Aava & Bangillä hyvin hallinnassa, ja ajoittain tiukan aikataulun keskellä etenemissuunnitelmaa pystyttiin viilaamaan joustavasti. Vuosikelloajattelun saaminen arkeen on sujuvoittanut viestinnän tekemistä konsernin arjessa.
– Sisäisen viestinnän malli on meidän näköisemme ja kuvastaa arkeamme. Saimme tiiviissä aikataulussa projektin onnistumaan ja siitä tuli meille paljon hyviä asioita, joita lähdemme nyt itsenäisesti juurruttamaan. Seuraava konkreettinen askel on erityisesti johdon osalta sisäisen viestinnän toimenpiteisiin sitouttaminen, sanoo Eija Simonen-Riikonen.
“
Oli hienoa ja erityistä, että esihenkilöille luotiin tila keskustella keskenään ajan kanssa. Aava & Bang toi työllään ja ihmisillään inhimillisyyttä asiakeskeiseen insinööriarkeen.
Johanna Rautio
viestintäpäällikkö
Suur-Savon Sähkö Oy
Tutustu asiakkaaseen
Käy tutustumassa Suur-Savon Sähkön toimintaan tarkemmin heidän verkkosivuillaan.
“
Sisäisen viestinnän malli on meidän näköisemme ja kuvastaa arkeamme. Saimme tiiviissä aikataulussa projektin onnistumaan.
Eija Simonen-Riikonen
HR- ja turvallisuusjohtaja
Suur-Savon Sähkö Oy
Mitä teimme?
- Johdon ja konsernistrategian viestinnän kirkastaminen
- Palaverikäytänteiden kehittäminen
- Tiedon saavutettavuuden ja dokumentoinnin parantaminen
Miten teimme?
- Taustatyö ja sisäisen viestinnän nykytilan kartoitus
- Työpajat esihenkilöille
- Viestinnän tasojen, kanavien ja vastuiden selkeyttäminen
Sisäisen viestinnän ja kulttuurin kehittäminen palveluna
Me Aava & Bangilla uskomme, että kaikista tärkein markkinointi tehdään yrityksen sisällä, ja haluamme rakentaa yrityksiä, johon sekä henkilöstö että asiakkaat sitoutuvat: laadukas työntekijäkokemus vahvistaa työnantajakuvaa ja näkyy ulospäin. Sisäisen viestinnän ja kulttuurin kehittämisen avulla rakennamme asiakasyritystemme tarpeisiin sopivan viestinnän mallin ja varmistamme uuden konseptin juurruttamisen arkeen. Kirkastamme yritysten vahvuustekijöitä, arvoja ja tekemisen ydintä sparraavalla otteella. Aloittaen sisäisen viestinnän kehittämisen johtotasolta varmistumme siitä, että muutos saa johdon tuen ja esimerkin, joka viestitään oikein myös muulle henkilöstölle.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.