KIHU
Aava & Bangin kanssa rakennetulla avoimella strategiaprosessilla sidosryhmien sekä henkilöstön ääni saatiin kuuluviin ja tärkeimmät asiat kiteytyivät selkeään muotoon.
Huippu-urheilun instituutti KIHU on Jyväskylässä sijaitseva huippu-urheilun monitieteinen asiantuntijaorganisaatio. Toiminnan tavoitteena on parantaa suomalaisen urheilun kansainvälistä menestystä tutkimuksen, kehitystoiminnan ja moniammatillisen yhteistyön avulla. KIHUn toiminnan keskiössä on näyttöön perustuva luotettava tieto.
Mitä olemme tehneet?
- Avoimen strategiaprosessin rakentaminen ja fasilitointi
- Taustakysely hallitukselle ja henkilöstölle
- Strategiatyöpajat johtoryhmälle
- Arvotyöpaja henkilöstölle
- Ymmärrystä ja selkeyttä luova kiteyttäminen
- Juurrutus henkilöstölle ja strategian happotestaus
- Visualisoitu strategiaesitys
Toiveena saada kirkkaimmat värit esiin suuresta tietomassasta
KIHUn yhteistyö Aava & Bangin kanssa alkoi jo vuonna 2021 brändiuudistuksella. Jo tässä vaiheessa tuli esille tarve tärkeiden strategisten kysymysten kirkastamiselle, jotta brändityöhön saatiin aineksia. Seuraavaan strategiaprosessiin KIHUlla lähdettiinkin hyvissä ajoin.
“Edellinen strategiakautemme oli päättymässä vasta vuoteen 2025, mutta halusimme aloittaa uuden strategian työstämisen jo varhain vuonna 2024. Kartoitimme eri toimijoita, ja kilpailutuksen kautta päädyimme Aava & Bangiin”, kertoo KIHUn toimitusjohtaja Arto Kuusisto.
"
Päätöksemme ottaa strategiaprosessiin mukaan ulkopuolinen fasilitaattori oli äärettömän hyvä. Huippu-urheilun tutkimuslaitoksena meillä oli hurja määrä tietoa ja olimme tehneet jo selvityksen strategian pohjaksi. Tutkimusalalla toimivien ammattilaisten haasteena on usein se, että pyrimme käsittelemään asioita hyvin tarkasti ja monimutkaisesti, emmekä uskalla kiteyttää ja karsia. Aava & Bangilta saimme tärkeää ulkopuolista oivallusta.
Arto Kuusisto, toimitusjohtaja, KIHU

Avoin strategiaprosessi osallisti ja pysyi silti hienosti koossa
Strategian rakentaminen yhdessä Aava & Bangin kanssa alkoi helmikuussa 2024. Työ toteutettiin avoimena strategiaprosessina, jossa henkilöstö ja sidosryhmät osallistettiin mukaan alusta lähtien. KIHUn toiminnan luonteen huomioon ottaen sidosryhmät ovat erittäin tärkeitä ja niitä on suuri verkosto – esimerkiksi lajiliitot, urheiluopistot, urheilijat ja liikunta-alan yritykset.
Ensimmäisenä hallitukselle ja henkilöstölle tehtiin taustakysely, jolla saatua dataa käytettiin työpajatyöskentelyn pohjana. Työpajoissa edettiin vaihe kerrallaan strategiatyön tavoitteiden asettamisesta kohti strategian lopullista sanoitusta – ja aina vaiheiden välillä Aava & Bangin konseptisuunnittelija teki kiteytystyötä.
KIHUn strategian uudistamisen taustalla oli myös omistus- ja rahoitussuhteiden muuttuminen. Oli tarpeen määritellä uusi KIHU 2.0: mitä se parhaimmillaan voisi olla omassa toimintaympäristössään, mitä se voisi saada aikaan ja mikä sen merkitys on? Tältä pohjalta
- rakennettiin strategiatarina
- määritettiin uudet visio ja missio
- sekä muotoiltiin niille luova kiteytys
- sanoitettiin toimintaa ohjaavat arvot sekä
- määritettiin päämäärät ja niihin pääsemiseksi tarvittavat painopisteet.

Lopputuloksena KIHU sai uuden kiteytetyn ja visualisoidun strategian, joka oli jo lähtökohtaisesti tehty helposti juurrutettavaksi. Prosessin loppupuolella strategia vielä happotestattiin henkilöstölle ja hallitukselle suunnatussa strategiapäivässä, mikä toi tärkeitä tarkennuksia strategian sanoituksiin. Samalla myös saatiin henkilöstö jo pohtimaan, mitä kyseinen strategia heiltä organisaation arjessa vaatii.
“Ajattelen niin, että avoimessa strategiaprosessissa itse prosessin aikakin on jo käytäntöön viemistä. Osallistaminen on äärettömän tärkeää. Henkilöstö on vahvassa roolissa erityisesti arvojen osalta, sillä arvot nousevat yhteisöstä”, Kuusisto sanoo.
Strategia saatiin ensimmäiseen kiteytettyyn muotoonsa kevään 2024 aikana. Syksyllä 2024 KIHU toteutti vielä sidosryhmähaastattelut, joilla he validoivat kokoon saatuja ajatuksia, ja loppuvuodesta strategia julkaistiin.
"
Olen ollut mukana monessa strategiaprosessissa, mutta tämä on ollut niistä parhaita. Aava & Bangin osuus oli siinä merkittävä. Strategiatyö lähtee helposti rönsyilemään valtavasti, mutta he pystyivät pitämään sen aina ruodussa. En voi enempää korostaa, miten olennainen asia kiteytys on strategian viestimisen ja jalkauttamisen kannalta.
Arto Kuusisto, toimitusjohtaja, KIHU

Rohkeasti uudistettu, selkeä strategia luo pohjan menestykselle
Yhteistyön tärkein lopputulos oli tietysti itse strategia kiteytyksineen ja visualisointeineen, mutta samalla Kuusisto korostaa Aava & Bangin työskentelyprosessin varmuutta ja suunnitelmallisuutta.
“Parasta on ehdottomasti se, että meillä on uusi, loistava strategia. Ilman yhteistyötä sitä olisi ollut huomattavasti haastavampi saada aikaan. Muutimme strategiaa paljon ja rohkeasti: esimerkiksi visiomme on Voittava suomalainen suorituskyky, ja tavoitteemme on tuplata liikevaihto. Strategiaa oikeasti rukattiin ja Aava & Bangilla oli siinä todella tärkeä rooli: he toivat jämäkkyyttä strategiatyöhön.”

Nyt kun vuorossa on strategian käytäntöön vienti, punnitaan strategiatyön todellinen onnistuminen.
“Palastelimme strategian yli 50 toimenpiteeseen, joista johtoryhmä valitsi ensisijaiset kiireellisyyden ja kokoluokan perusteella. Näistä 15 on nyt vahvasti työn alla. Vaikka tämä on se haastavin vaihe, käytäntöön vieminen on sujunut valtavan hyvin, kun painopisteet on valittu oikein. Oikein rakennettu pohja antaa mahdollisuudet läpiviennin onnistumiselle, ja valitulla mittaristolla seuraamme sitä jatkuvasti”, Kuusisto sanoo.
Kuusisto kokee, että painopisteiden määrittely osana strategiaa toi myös aivan uudenlaista selkeyttä KIHUn perustoimintaan:
“Ymmärryksemme on kasvanut valtavasti strategian myötä. Meillä on kirkkaampi näkemys siitä, millä oikeasti pystymme muuttamaan yhteiskuntaa omalta osaltamme.”
"
Yhteistyöstä Aava & Bangin kanssa jäivät erittäin hyvät kokemukset, ja lämpimästi suosittelen heitä muillekin. Prosessi ja sen kuljettaminen, strategiatyön sapluuna ja strategian kiteytys sekä visualisointi sujuivat kaikki valtavan hyvin.
Arto Kuusisto, toimitusjohtaja, KIHU


Tutustu asiakkaaseen
Käy tutustumassa KIHUn strategiaan täällä. Lue myös lisää KIHUn toiminnasta heidän nettisivuillaan.
Strategiaviestintä palveluna
Muuttuvassa maailmassa ja toimintaympäristössä organisaatiolta vaaditaan joustavuutta, nopeaa reagointikykyä sekä vuorovaikutteista ja avointa strategiaviestintää. Autamme asiakkaitamme sekä strategian määrittämisessä että sen kiteyttämisessä ja viestinnällistämisessä helposti omaksuttavaan muotoon. Viestinnällistäminen voi pitää sisällään esimerkiksi strategian visualisointia, tarinallistamista ja kokoamista pelikirjan muotoon.
» Lue lisää palvelustamme
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.