Mustankorkea

Mustankorkea Oy on keskisuomalainen jätteenkäsittely-yhtiö ja kierrätyksen kärkiasiantuntija. Jätteiden vastaanoton lisäksi Mustankorkealla on omaa multatuotantoa, ja vuonna 2017 Jyväskylään valmistui Keski-Suomen suurin kuivaustekniikkaan perustuvat biokaasulaitos.

Näitä olemme tehneet:
+ Kokonaisvaltainen markkinoinnin kumppanuus
+ Brändikonseptit
+ Markkinointikonseptit
+ Kampanjasuunnittelu ja -tuotanto
+ Videotuotannot
+ Graafinen suunnittelu
+ Strateginen markkinoinnin suunnittelu  
+ Digimarkkinointi ja -mainonta
+ Sisältömarkkinointi

YHTEISTYÖN LÄHTÖKOHDAT

Yhteistyö Mustankorkean kanssa alkoi keväällä 2014 yhteisillä valmennussessioilla, missä luotiin pohja yhteiselle tekemiselle ja saatiin suuntaviivat Mustankorkean markkinoinnin kehittämiselle. Liiketoimintojen jokainen osa-alue on kehittynyt vauhdilla ja matkan varrella yhteistyö on kasvanut laajaksi kumppanuudeksi niin strategisella, taktisella kuin operatiivisellakin tasolla.

”Meillä on pieni organisaatio, ja siksi tarvitsemme kumppanin, joka tarjoaa sekä asiantuntemusta että resursseja”, Mustankorkean viestintä- ja ympäristöpäällikkö Piia Aho kertoo. ”On ihan ykkösjuttu, että Bang pystyy auttamaan meitä ketterästi kiireellisissä asioissa, ja lisäksi teemme yhdessä pitkäjänteistä ja suunnitelmallista työtä. Avainasemassa on, että meillä on jo takana yhdessä elettyä elämää. Resurssien tarpeeseemme voi vastata vain, jos ymmärtää jo meidän bisnestämme. Bangilla otetaan hienosti koppi annetuista toimeksiannoista: puhumme samaa kieltä.”

Muutoksen tuulet alkoivat puhaltamaan vuoden 2017 alussa, kun kuntalaisten jätehuollosta vastaaminen siirtyi Jyväskylän kaupungilta Mustankorkealle ja tätä muutosta varten suunniteltiin laaja tiedotus- ja markkinointikampanja kuntalaisten informoimiseksi sekä tietysti hämmennyksen vähentämiseksi. Kampanjan ytimessä seikkaili yhdessä Mustankorkean kanssa luotu A. Multamaa -niminen kuntalainen, joka ihmetteli kovasti, että kuka ne roskat vie? Kampanjassa liikuttiin hyvin vahvasti X-Files -televisiosarjan tutuksi tuomassa maailmassa, jossa ilmassa leijui tietynlainen mystisyys, salaperäisyys sekä jopa salaliittoteoriat, että kuka ne roskat sieltä pihalta vie? Kampanja sai erittäin positiivisen vastaanoton ja kun kuntalaiset huomasivat tätä myötä myös peruspalvelun parantuneen, saatiin kampanjan tavoitteet toteutumaan. 

BIOKAASU – POLTTOAINETTA SUORAAN NAAPURISTA

Seuraava iso riemullinen markkinointiviestinnällinen haaste tuli työstöön kesällä 2017 kun Mustankorkea avasi biokaasulaitoksen, joka tuottaa liikennepolttoainetta kaasuautoilijoiden iloksi paikallisesta biojätteestä. Uutta liiketoimintaa varten tehtiin markkinointikonsepti- ja suunnitelma mukaan lukien uusi visuaalinen ilme biokaasuasemille sekä lanseeraussuunnitelma toteutuksineen. Kaasuautoilu kärsii hivenen muna-kana-efektistä, jossa kun tankkausasemia ei ole niin taajaan, eivät ihmiset oikein uskalla hankkia kaasulla käyvää ajoneuvoa.

Tämän lisäksi kaasuajoneuvojen ympärillä istuu tiukassa luuloja, jossa autojen uskotaan jopa räjähtävän törmäystilanteessa. Siksi kampanjassa tuli ottaa huomioon myös epäluulojen hälventäminen mutta tuoda myös kaasuautoilun erinomaiset puolet esiin. Näitä ovat muun muassa polttoaineen edullisuus, ekologisuus ja tuotannon paikallisuus, jossa käytettävä raha jää omaan maakuntaan. Mustankorkealla on tällä hetkellä kaksi tankkausasemaa Jyväskylän seudulla ja kun mukaan lisätään vielä Gasumin asema Vaajakoskella ja Metenerin asema Leppävedellä, voidaan Keski-Suomesta puhua jopa biokaasupääkaupunkina. Biokaasukampanjaa tehdään jatkuvana sisällöntuotantona yhdessä Mustankorkean kanssa laaditun sisältösuunnitelman pohjalta.

MIKÄ IHMEEN PERUSMAKSU?

Alkuvuodesta 2019 Mustankorkea otti käyttöön viranomaisen määrittelemän perusmaksun asiakkaillensa. Jälleen kerran yhteistuotantona luotiin tiedotuskampanja, joka nimettiin lyhyesti ja ytimekkäästi nimellä “ihan perus”. Kuten arvatakin saattaa, tämänkaltaiset pakolliset viranomaismaksut aiheuttavat aina hämmennystä ja jopa suoranaista suuttumusta, on näitä tuntemuksia lieventääkseen suunniteltava kampanja, joka on hauska ja kertoo näiden maksujen siellä aina olleenkin, mutta että nyt ne tulevat vain omana rivinään laskulle.

Kampanjan kärkeen nostettiin aivan tavallinen suomalainen Matti, jolle kaikki eteentuleva on “ihan perus”. Kampanja käynnistyi maaliskuussa 2019 ja on nähtävillä ja kuultavissa eri kanavissa aina tv- ja radiospoteista suorajakeluihin ja some-kanaviin. Aika näyttää, miten Matti ja perusmaksu otetaan vastaan.

YHTEENVETO

”Pidän siitä, että Bangilla uskalletaan katsella myös Suomen rajojen ulkopuolelle ja etsiä uusia keinoja. Vuorovaikutusta myös helpottaa, että pystymme olemaan toisillemme aitoja, suoria ja rehellisiä. On tärkeää, että ihmisillä synkkaa, koska silloin töitä on mukava ja helppo tehdä yhdessä.”

Markkinoinnin suunnittelu ja brändi

Autamme luomaan liiketoimintalähtöisiä markkinointi- ja kampanjasuunnitelmia sekä kansainvälisesti erottuvia brändejä.

Graafinen suunnittelu

Herätämme brändisi eloon ja kiteytämme ydinviestisi visuaaliseen muotoon.

Videotuotannot

Videotuotantojemme avulla kerromme yrityksesi tarinan, herätämme katsojan mielenkiinnon ja jätämme muistijäljen.

KIINNOSTUITKO? KYSY, NIIN KERROMME LISÄÄ.

Timo Koponen

Myyntijohtaja, partner

Pekka Surakka

Myyntipäällikkö