Karelwood

Karelwood Oy on Pohjois-Karjalassa toimiva, metsäpalveluita tarjoava yritys. Yritys on perustettu 2010 ja se työllistää välillisesti yli sata ihmistä. Karelwood oli mukana 2019 keväällä alkaneessa Pohjois-Karjalan Markkinointivirittämössä, jonka kautta osaaja Tuija työllistyi yritykseen.

Näitä olemme tehneet:
+ 6kk yritysten ja osaajien sparrausohjelma
+ Yrityskohtainen kasvumarkkinointivalmennus
+ Uuden osaajan rekrytointi ja perehdytys
+ Myynnin ja markkinoinnin koulutus

OSAAJA KERTOO

Tuija Pölönen löysi tiensä Pohjois-Karjalan Markkinointivirittämöön mielenkiintoisten työpaikkailmoitusten kautta. Käytyään Joensuussa järjestettävässä infossa hänelle selvisi minkälaisesta projektista tässä olikaan kyse. Juteltuaan valmentajamme Hanne-Marin kanssa, mukaan lähteminen oli selvä päätös. “Ajattelin, että eihän tässä menetä mitään, jos kokeilee”, Tuija kertoo.

Tuija on taustaltaan IT-tradenomi ja oltuaan puoli vuotta työttömänä hän koki, että on aika keksiä jotain aivan uutta. Hän harkitsi alanvaihtoa ja oppisopimuksella työskentelyä, mutta kuultuaan Markkinointivirittämöstä hän totesi, että tämähän voisi olla sellainen kortti, joka kannattaisi kääntää. “Odotin ennen kaikkea oman markkinointiosaamisen päivittämistä 2020-luvulle – olin kuitenkin opiskellut markkinointia aikana, jolloin esimerkiksi Facebookia ei ollut olemassakaan! Aluksi olin hieman epävarma omasta osaamisestani ja jännitti, että miten uuden oppiminen mahtaa sujua”, Karelwoodille työllistynyt Tuija kertoo. Kuultuaan, että pääsi työskentelemään Karelwoodin kanssa, jännitti myös itselle aivan uusi toimiala — Mitä edes ovat metsäpalvelut?

“Viihdyin erityisesti valmennuksen lähipäivissä, sillä valmentajat olivat osaavia ja opetus mielenkiintoista, ei puuduttavia luentoja”, Tuija kertoo. Tuija nostaa myös yhdeksi tärkeäksi asiaksi uusien ihmisten tapaamisen. Nämä Virittämössä luodut verkostot ovat edelleen voimissaan. “Valmennusporukasta tuli turvallinen yhteisö, jossa voi kysyä vinkkejä tai apua, oikea turvaryhmä”, Tuija korostaa ja mainitsee myös ryhmän moninaisten ikäryhmien ja erilaisten toimialojen tuoneen laajasti uusia näkökulmia. 

Heti alusta alkaen Tuijan ja Karelwoodin toimitusjohtajan Jannen ajatukset menivät hyvin yksi yhteen. He näkivät monet asiat samalla tavalla ja yhteistyö toimi hyvin. Markkinointivirittämön jälkeen Tuijan tehtäväkenttä Karelwoodissa laajeni myös talous- ja muihin toimistotehtäviin. Markkinoinnin saralla Tuija on päässyt oppimaan paljon uutta mm. printtimainonnan, tapahtumien ja sosiaalisen median parissa. Lisäjännitystä työhön tuo, että Karelwoodissa markkinoinnin avulla ei yritetä saada ihmisiä ostamaan, vaan myymään omaisuuttaan. Ennen Tuijan astumista työtehtäväänsä, markkinointi ei varsinaisesti ollut kenenkään tehtävänä, vaan sitä teki kukin työntekijöistä silloin, kun sille oli aikaa. 

“Yritysten kannattaa ottaa uusi työntekijä yritykseen niin vapautuu enemmän aikaa uuden kehittämiseen ja saa samalla uutta näkemystä yritykseen. Osaajissa on hirveän taitavia tyyppejä”. Vinkiksi valmennukseen mukaan lähteville yrityksille Tuija kertoo, että kannattaa varata riittävästi aikaa. “Virittämössä näki, kuinka monenlaisia yrityksiä on ja kuinka erilaista markkinointi niissä voi olla. Oli hyvä päästä pohtimaan ryhmätehtäviä kirjavassa seurassa”.

Kannattaa lähteä avoimin mielin mukaan ja astua oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Kuusi kuukautta on lyhyt aika, sen ajan seisoo vaikka päällään. Itse olen kauhea jännittäjä ja päätin heti aluksi, että nyt kyllä astun oman mukavuusalueeni ulkopuolelle ja irtaannun jännittämisestä

Tuija Pölönen

toimistosihteeri, Karelwood

YRITYS KERTOO

Karelwoodin päätös lähteä mukaan Markkinointivirittämöön syntyi nopeasti, sillä ohjelma oli jo käynnissä, kun he kuulivat, että mukaan kaivattaisiin vielä yksi yritys. “Lähdimme aika vauhdilla mukaan tähän. Kuulimme hankkeesta ja sen tarpeista ja pohdimme, että tuohan voisi olla meille sopiva” Karelwoodin toimitusjohtaja Janne Tahvanainen kertoo haastattelussa.

“Etsimme ennen kaikkea uutta näkökulmaa omaan tekemiseemme”. Janne lähti valmennukseen avoimin mielin, vastaanottavaisesti ja tarkoituksenaan löytää osaaja, joka markkinoinnin lisäksi pystyisi ottamaan vastuuta joistakin taloushallinnon tehtävistä. Valmennuksesta saatiin hyvä runko markkinoinnin tekemiseen ja ohjelman jälkeen osaaja Tuija on ylläpitänyt markkinointia. Tuijan myötä myös tavoitteeksi asetettu, uusien näkökulmien löytäminen täyttyi: “Oikeastaan oli älyttömän hyvä, ettei Tuija tiennyt mitään metsäalasta valmiiksi, oli todella hyvä saada erilaisia näkökulmia”.

Markkinointivirittämöön lähtiessään Jannea mietitytti ajan riittäminen ja koko toimialan opastaminen uudelle henkilölle. Nyt, noin vuosi yhteisen matkan alkamisen jälkeen voi sanoa, että edelleen on hyvä yhteisymmärrys tekemisestä ja Janne nostaa tärkeänä asiana esiin myös Tuijan jatkuvan kiinnostuksen oppia uutta. Janne kertoo myös, että olisi kaivannut vieläkin enemmän luentomaista opetusta ja käytännön vinkkejä arkiseen markkinoinnin tekemiseen.

Olen kyllä tyytyväinen! Valmentajat olivat osaavia ja loivat luottamuksen ilmapiirin, joten oli helppo osallistua yhteisiin keskusteluihin. Homma toimi!

Janne Tahvanainen

toimitusjohtaja, Karelwood

MUKAAN MARKKINOINTIVIRITTÄMÖÖN?

Etsitkö työpaikkaa markkinoinnin kentältä tositarkoituksella? Vai oletko yrittäjä, joka tarvitsee lisää markkinoinnin osaamista yrityksen kasvun vauhdittamiseen?

Kasvuohjelmat

Kasva kanssamme huipulle erilaisten valmennusten, hankkeiden, verkostojen ja Kasvu Openin avulla.

Miksi panostaa markkinointiosaamiseen?

Markkinointi on hyvin kokonaisvaltaista ja monessa eri osa-alueessa eteenpäin vievää. Voidaan siis ajatella, että kun palkkaat markkinoijan, palkkaat samalla taloosi myös johtajuutta, joka vääjäämättä lisää myyntiä. Tai siis, jos opettelet markkinointia, opettelet samalla myös johtamista ja myyntiä.

Mistä markkinointi kannattaa aloittaa?

Markkinointi alkaa vision, tavoitteiden, kohderyhmien ja kilpailutilanteen selvittämisestä. Esimerkiksi hyvä visio kiteyttää sen tavoitetilan, mihin yritys pyrkii. Se linkittää yrityksen johonkin itseään suurempaan ja parhaimmillaan sisältää myös yrityksen arvot. Visio saa, ja sen pitääkin olla tarpeeksi kunnianhimoinen.

KIINNOSTUITKO? KYSY, NIIN KERROMME LISÄÄ.

Vilja Laaksonen

Liiketoimintajohtaja, valmennusohjelmat

Päivi Nieminen

Asiakkuuspäällikkö, valmennusohjelmat