AJATUKSIA JA ASIAA MARKKINOINNIN MAAILMASTA.

Blogi

Moderni myyjä luo arvoa

Millainen on hyvä myyjä? Kuinka luoda asiakkaalle aidosti arvoa? Mikä sisältömarkkinoinnin rooli on tässä? Lue liiketoimintajohtajamme Katjan ajatuksia aiheesta!

Uusi Aava & Bang on täällä!

Suutarin lapsi sai vihdoin kengät! Miksi päätimme lähteä brändiuudistukseen? Millainen prosessi se on ollut? Mikä on uusi Aava & Bang? Lue, niin kerromme!

Sosiaalisen median trendit 2019

Olemme keskustelleet Markkinointivirittämö-koulutusohjelmassamme osaajiemme aikana markkinoinnin trendeistä ja toiminnoista. Selvitimme osaajien kanssa mm., mitä ovat sometrendit vuonna 2019 ja miten huomioida ne omassa työssä.

Gutenberg on täällä – mitä siitä pitäisi tietää?

WordPressin vuoden 2018 lopussa tekemä päivitys versioon 5.0 sisälsi uuden, paljon kohua herättäneen Gutenberg -editorin. Mikä tämä uusi editori siis oikein on, ja kuinka se vaikuttaa WP-käyttäjän elämään käytännössä?

Mitä on markkinointi?

Markkinointi on kokonaisvaltaista toimintaa, joka kytkeytyy tiukasti yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin. Sen tarkoituksena on saada uusia asiakkaita ja pitää vanhoista asiakkaista huolta.

Brändi on parhaimmillaan yrityksesi tärkein kilpailuetu

Brändi. Sana, joka voi herättää ristiriitaisia tuntemuksia. Brändääminen kuulostaa trendikkäältä, mutta mistä siinä on oikeasti kyse ja miksi jokaisen yrityksen tulisi siihen panostaa? Yksi yleisistä harhaluuloista on se, että brändi olisi sama asia kuin tuote tai palvelu. Tai että logo ja hienot verkkosivut ovat brändin ydin.

Jpg, eps, png, pdf, ai… – mitä näistä pitäisi tietää?

Hämmentääkö tiedostomuotojen määrä? Mikä on vektori ja mikä rasteri? Entäs sitten se resoluutio? Näyttääkö yrityksesi logo aina suttuiselta lehti-ilmoituksissa? Nappaa tästä tärkeimmät opit ja selviät jatkossa tiedostoviidakossa sekä pidät parempaa huolta yrityksesi viestinnästä.

Vältä digimarkkinoinnin sudenkuoppa suunnittelulla

Onnistuneiden digimarkkinointikampanjoiden ja -suunnitelmien salaisuus on yhdessä tekeminen asiakkaan kanssa. Digimarkkinointisuunnitelman tavoitteiden täytyy olla mitattavia ja realistisia. Ne eivät myöskään saa olla liian suuripiirteisiä.

Harjoittelijasta bangilaiseksi

Viime kevät oli vauhdikas ja opettavainen sekä sukelluksena kasvuyritysten maailmaan varsin antoisa. Harjoittelijana Aava & Bangilla pääsin osaksi ihanaa ja mukaansatempaavaa työporukkaa sekä sain myös kantaa oman korteni kekoon pk-yritysten kasvun vauhdittamisessa kasvumarkkinoinnin keinoin. Viiden kuukauden aikana Keski-Suomen suurimmalla kulmasohvalla ehdittiin yhdessä nauraa, itkeä ja iloita onnistumisista kahvikupposen äärellä.

Pk-yrityksen markkinoinnin toteuttamisen kolme suurinta estettä

Olen ollut vajaat kolme kuukautta mukana osaajana Markkinointikiihdyttämö -nimisessä Pk-yritysten kasvuohjelmassa. Kyseisessä ohjelmassa on mukana noin 20 pirkanmaalaista Pk-yritystä, joilla on kasvutavoitteita, halua kehittää liiketoimintaansa ja ennen kaikkea halua tehdä markkinointia.

Miksi panostaa markkinointiosaamiseen?

Markkinointi on hyvin kokonaisvaltaista ja monessa eri osa-alueessa eteenpäin vievää. Voidaan siis ajatella, että kun palkkaat markkinoijan, palkkaat samalla taloosi myös johtajuutta, joka vääjäämättä lisää myyntiä. Tai siis, jos opettelet markkinointia, opettelet samalla myös johtamista ja myyntiä.

Ensimmäinen kuukausi työharjoittelijana

Viikko sitten tuli tasan kuukausi siitä, kun istahdin ensimmäistä kertaa työpöytäni ääreen täällä Aava & Bangilla. Muistan, kuinka vaikeaa edellisenä iltana oli saada unta. Ei siksi, että pelottaisi. Vaan siksi, koska olin niin innoissani, etten olisi malttanut edes nukkua! Kuukausi on lyhyt aika, mutta samaan aikaan tuntuu siltä, kuin olisin ollut jo paljon pidempään osana tätä yhtä suurta perhettä. Mitä kaikkea ensimmäinen kuukausi onkaan pitänyt sisällään ja millaista on työskennellä Aava & Bangilla?

Markkinointivinkkejä, joilla teet vaikutuksen milleniaaleihin

Milleniaalit, Y-sukupolvi, Nettisukupolvi… Rakkaalla lapsella on monta nimeä. 80-luvulla sekä 90-luvun puolivälissä syntyneet nuoret aikuiset muodostavat noin puolet tämän hetken työvoimasta ja heitä arvioidaan olevan maailmassa 1,8 miljardia. Aiempiin sukupolviin verrattuna he ovat kasvaneet globaalissa digimaailmassa ja arvostavat hieman eri asioita kuin vanhempansa tai isovanhempansa.

Markkinointi on ennenkaikkea investointi

Ylivoimaisen tuotteen tai palvelun ohella asiakkaiden pitäminen ja uusien asiakkaiden hankkiminen, eli markkinointi, on yrityksen menestyksen perusta. Liiketoiminnan kasvattaminen siis edellyttää yrityksen varojen käyttämistä markkinointitoimenpiteiden suorittamiseen. Usein markkinointi kuitenkin nähdään vain myynnin tukitoimintona ja siihen sijoitetut rahat kulueränä, vaikka oikein suoritetut markkinointitoimenpiteet ovat teknologian kehittymisen myötä mitattavissa ja lisäävät yrityksen pääomaa.

Yllättävä totuus markkinoinnista liiketoiminnan kasvun moottorina

Miksi puhumme visiosta ja systemaattisesta kasvumarkkinoinnista, kun asiakas kysyy keinoja kasvun buustaamiseen? Syy on yksinkertainen – koska haluamme tehdä suomalaisista maailman parhaan markkinointikansan. Tämä edellyttää innostusta ja suuntaa tekemiselle, tekijöitä ja osaamista sekä tavoitehakuisuutta.

Miksi ja miten parantaa asiakaskokemusta?

Parempia kokemuksia tuottamaan kykenevät yritykset pärjäävät erinomaisesti kiristyvässä kilpailutilanteessa. Ylivoimainen tuote tai palvelu ei yksistään riitä, koska asiakas voi silti valita kilpailijan tarjouksen paremman asiakaskokemuksen vuoksi. Kokemukset muokkaavat asiakkaiden mielikuvaa yrityksestä, tuotteesta ja palvelusta ostoprosessin aikana sekä vaikuttavat asiakkaan uudelleenostoaikomukseen

Mistä markkinointi kannattaa aloittaa?

Markkinointi alkaa vision, tavoitteiden, kohderyhmien ja kilpailutilanteen selvittämisestä. Esimerkiksi hyvä visio kiteyttää sen tavoitetilan, mihin yritys pyrkii. Se linkittää yrityksen johonkin itseään suurempaan ja parhaimmillaan sisältää myös yrityksen arvot. Visio saa, ja sen pitääkin olla tarpeeksi kunnianhimoinen.