Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
3 minuutin lukuaika
Janne Ikola : 13.11.2024
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen digimarkkinoinnissa. Mitä kannattaa huomioida vuonna 2025?
Nykyaikana yksi B2B- ja B2C-asiakkaiden tärkeimmistä odotuksista on henkilökohtainen palvelu. 1-to-1-markkinointi on ollut Graalin malja, josta on puhuttu jo vuosikymmeniä, ja nyt algoritmien, teknologian ja tekoälyn kautta vihdoin pystytään tuottamaan yhä henkilökohtaisempia kokemuksia asiakkaille koko asiakaspolun varrella. Ellei yritys satu olemaan monopoliasemassa, asiakaskokemukseen täytyy panostaa.
Datasta ei ole tänä päivänä puutetta, vaan sitä on yleensä liikaakin. Osa on laadullista ja osa numerodataa. Kaikesta tästä datamassasta olisi saatava oikeasti liiketoimintaa ja sen ohjausta hyödyttävä insight.
Teknologian, tekoälyn ja erilaisten digitaalisten ratkaisujen valtava kehitystahti on saanut aikaan tietynlaisen näkymättömyyden tulevaisuuteen. On yhä hankalampaa ennustaa sitä, missä liiketoiminta on vaikka vuodenkin päästä saati lukita suunnitelmia kolmen vuoden päähän. Siksi organisaatioiden on pystyttävä siirtymään rullaavaan adaptiiviseen strategiaan, joka on monelle täysin uusi malli.
Muistettava brändi vaikuttaa edelleen vahvasti asiakaskokemukseen, joten tarvitaan luovuuteen panostamista. Tässä kannattaa hyödyntää kumppaneita, jotka pystyvät tuottamaan uniikkeja ratkaisuja. Samanaikaisesti on kuitenkin huomioitava budjetti ja tuloshakuisuus. Tämä ristiriita organisaatioiden on pystyttävä ratkaisemaan.
Yksi aikamme ilmiöistä on monikanavaisuus. Mediat ovat pirstaloituneet, on lukuisia erilaisia sosiaalisen median kanavia ja niiden sisällä erilaisia yhteisöjä. Jokaisessa kanavassa pitäisi pystyä palvelemaan asiakkaita, tuottamaan erilaisia sisältöjä ja räätälöimään niitä eri asiakkaille sopivaksi. Budjettiin yhdistettynä tämä on valtava haaste. Monikanavaisuudestakin johtuen sisältöjen skaalaamista tarvitaan paljon, mutta miten kertaalleen tuotetusta sisällöstä saadaan mahdollisimman helposti uudelleen käytettävää eri kanavissa?
1. Tiedolla johtamisen tuki koko liiketoiminnassa:
Moni hyödyntää jo generatiivista tekoälyä markkinoinnissa, mutta AI kannattaa ottaa avuksi koko liiketoiminnassa strategian laadinnasta lähtien. Ensimmäinen askel on oikean, luotettavan datan kerääminen markkinoilta päätöksenteon tueksi. Esimerkiksi markkinatutkimusta ja kilpailija-analyysejä helppo tehdä tekoälyn avulla. Kaikki data voidaan kerätä tekoälyavusteisesti ja tuottaa siitä selkeitä näkemyksiä.
2. Ymmärryksen kasvattaminen:
Data voi johtaa tietoon, tiedosta saadaan aikaan ymmärrystä ja ymmärryksestä taas pitäisi pystyä tuottamaan jonkinlainen selkeä vaikutus liiketoimintaan. Tekoälyn avulla dataa voidaan kerätä eri lähteistä, ja yksi käytännön esimerkki ovat erityyppiset asiakaspalautteet. Harva tulee ajatelleeksi sitä, että esimerkiksi Google-arvosteluissa on yrityksistä valtava määrä insightia, jonka asiakkaat antavat ilmaiseksi. Ne voidaan vetää tekoälyn avulla yhteen, nostaa vaikkapa kolme selkeintä vahvuutta markkinoinnin ydinviesteiksi ja huomioida kritisoidut asiat liiketoiminnan kehityksessä. Jo muutamassa kymmenessä minuutissa tekoälyn avulla voidaan näin saada tosi tärkeitä insighteja liiketoiminnan johtamiseen.
Tekoälyllä voidaan myös rakentaa synteettisiä asiakaspersoonabotteja jo tehtyjen asiakaspersoonien perusteella. Kun botti on opetettu käyttäytymään tietyn asiakaspersoonan mukaisesti, siltä voi saada kohtuullisen luotettavasti vastauksia kysymyksiin esimerkiksi uutta go-to-market-strategiaa tai tuotelanseerauksia suunniteltaessa. Tuloksena on yllättävän hyviä näkemyksiä.
3. Sisällön suunnittelu ja tuotanto, AB-testaus ja kohdentaminen:
tekoälyn avulla yhdestä ihmisen kirjoittamasta artikkelista voidaan laatia esimerkiksi seitsemälle eri kohderyhmälle räätälöidyt versiot, kymmenen somepäivitystä, uutiskirjesisällöt sekä kuva- ja videomateriaalia. Alustojen jo mahdollistamaa A/B-testausta varten sisältöjä pystytään tekoälyllä tuottamaan nopeasti ja edullisesti. Tekoäly toimii myös vaikkapa personoitujen uutiskirjesisältöjen rakentamisessa uudelle asiakkaalle. Se voi esimerkiksi tunnistaa asiakkaan mielenkiinnon kohteet sosiaalisen median kanavista ja koota sisällön sen perusteella.
4. Asiakaskokemuksen parantaminen AI-bottien avulla:
Aika moni on polttanut näppinsä edellisen sukupolven boteilla, jotka eivät olleet tekoälyavusteisia. AI:lla varustettu botti sen sijaan antaa asiakkaalle tärkeän vastauksen nopeasti, ilman tarvetta ohjata asiakaspalvelijalle. AI-botin avulla voidaan parantaa asiakaskokemusta, tehdä myyntiä ja antaa vastauksia asiakkaiden kysymyksiin kellon ympäri.
5. AI-agentit sisäisten tiimien tukena:
HR-botti on hyvä esimerkki AI:n hyödyntämisestä tiimin tehokkuuden lisäämiseen: sen sijaan, että työntekijät aina kysyisivät sairauspoissaoloista tai verokorttiasioista HR:ltä tai esimiehiltä, nämä tiedot voidaan ohjelmoida botin sisään. Botti palvelee tiimiläisiä vähentäen viestintäkuormaa ja ylimääräistä kyselyä.
6. Automaatio ja AI ne yhteen soppii:
Kun AI yhdistetään automaatioon, siitä saadaan valtavasti tehoa irti. Esimerkiksi uutiskirjeeseen automaatio voi nostaa kohderyhmälle sopivat artikkelit suoraan RSS-feedeistä ja kiteyttää niistä tärkeimmät asiat.
Kapellimestari, ei yksittäinen soittaja. Kun aikaisemmin digimarkkinointitiimeissä oli erilaisia osaamisalueita, jatkossa nämä siirtyvät yhä vahvemmin tekoälyn tehtäväksi. Digimarkkinoija johtaa AI:n avulla eri prosesseja ja hallitsee strategisesti AI-työkaluja sekä botteja, jotka toteuttavat kampanjoita, analysoivat dataa ja personoivat asiakaskokemuksia.
Monipuolinen teknologiaosaaja. Tulevaisuuden digimarkkinoijalla on laajaa osaamista eri teknologioista ja niiden käyttämisestä liiketoiminnan kehittämiseen. Hän ymmärtää, kuinka eri AI-algoritmit ja automaatiojärjestelmät toimivat, ja osaa hyödyntää niitä markkinointistrategiassa. Kaikkea ei tarvitse ymmärtää ja hyödyntää, mutta kun seuraa alan kehitystä, alkaa tunnistaa tärkeimpiä teemoja.
Data- ja analytiikkajohtaja. Markkinoija tulkitsee ja hyödyntää massiivisia datamääriä, joita AI ja muut työkalut tuottavat. Tärkeämpää kuin datan määrä on sen tehokas ja strateginen käyttö päätöksenteossa. On olennaista pystyä suodattamaan oikeasti liiketoiminnalle merkityksellinen data.
Luovuuden ja teknologian yhdistäjä. Vaikka AI luo sisältöä, markkinoija ymmärtää, kuinka teknologia voi täydentää luovuutta. Hän toimii sillanrakentajana teknisten mahdollisuuksien ja ihmisen luovuuden välillä varmistaen, että markkinointi on sekä tehokasta että inspiroivaa.
Strategi, ei taktikko. Generatiivisen AI:n yleistyessä markkinoijan rooli muuttuu yhä enemmän strategiseksi. Markkinoija ei keskity yksittäisiin kampanjoihin tai sisältöihin, vaan laajempaan kokonaiskuvaan, jossa hän johtaa markkinoinnin suuria linjoja ja antaa AI:n hoitaa toteutuksen.
Jatkuvan oppimisen mestari. AI:n ja markkinointialustojen kehittyessä jatkuvasti markkinoijan on oltava valmis oppimaan uusia työkaluja ja teknologioita, sopeutumaan muutoksiin ja pysymään ajan tasalla alan kehityksestä. Se onnistuu olemalla aidosti utelias.
Asiakasymmärryksen syventäjä. Tulevaisuuden digimarkkinoija ei tyydy pelkästään segmentointiin, vaan käyttää AI:n tuottamaa syvädataa ymmärtääkseen asiakkaiden käyttäytymisen ja motivaatiot entistä tarkemmin. Tämä syväymmärrys ohjaa kaikkea markkinointistrategiaa ja mahdollistaa asiakkaan palvelemisen entistä paremmin.
Ethical AI leader. Tulevaisuuden markkinoija ottaa huomioon eettiset kysymykset AI:n käytössä varmistaen, että dataa käsitellään tietoturva huomioiden sekä vastuullisesti ja että automaatioratkaisut palvelevat sekä yritystä että asiakkaita tasapainoisesti.
AI ei ole työkalu, joka pitää ottaa käyttöön.
Se on uusi disruptiivinen teknologia, joka muuttaa organisaatioiden toimintatapoja, strategiaa ja organisaatiota kautta linjan. On kyse isosta muutoksesta, joka vaatii oikeanlaista johtamista ja aktiivista valmentamista.
Heräsikö nälkä syödessä tai tiedonjano lukiessa? Tutustu myös Bottiverstaan AI-sanomiin, jotka tilaamalla saat uusimmat uutiset, työkalut ja tapahtumat AI-markkinasta viikoittain sähköpostiisi. Vai kaipaatko konkreettisempaa tukea? Kurkkaa lisätietoja Aava & Bangin tekoälyvalmennuksista täällä.
Kirjoittaja: Janne Ikola
Janne Ikola on Bottiverstaan perustaja ja Chief Bot Officer, joka auttaa suomalaisia pk-yrityksiä hyödyntämään tekoälyn ja automaation tuomia mahdollisuuksia liiketoiminnassaan. Janne on kokenut yrittäjä, jolla on yli 20 vuoden kokemus markkinoinnista, myynnistä ja kasvun rakentamisesta. Hänet tunnetaan erityisesti vahvasta strategisesta osaamisestaan ja innovatiivisesta ajattelutavastaan. Viimeiset viisi vuotta hän on keskittynyt kouluttamaan tekoälyosaamista organisaatioille sekä rakentamaan tekoälyä ja automaatiota hyödyntäviä ratkaisuja.
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...