Kun maailma kutsuu – B2B-markkinoinnin voima kansainvälistymisessä
Suomalaiset B2B-yritykset ovat usein vahvoja tuotteissaan ja teknologisessa osaamisessaan. Mutta kun katse käännetään maailmalle, pelkkä hyvä tuote...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Seija Storbacka
:
16.04.2025
Suomalaiset B2B-yritykset ovat usein vahvoja tuotteissaan ja teknologisessa osaamisessaan. Mutta kun katse käännetään maailmalle, pelkkä hyvä tuote ei enää riitä. Vienti ei ole vain logistinen suoritus – se on myös viestinnällinen ja markkinoinnillinen muutos. On osattava kertoa tarina, joka puhuttelee eri kielillä, eri kulttuureissa ja eri ostokäyttäytymisen logiikassa. Tässä kohtaa markkinoinnin on aika astua esiin kansainvälistymisen moottorina.
Se, mikä toimii kotimarkkinoilla, ei välttämättä toimi Saksassa, Ruotsissa tai vaikkapa Kanadassa. Brändin visuaalinen ilme, viestit ja tone of voice voivat vaatia hienosäätöä tai jopa kokonaan uutta tulkintaa. Arvolupaus on paketoitava uudelleen – sen on vastattava juuri sen kohdemarkkinan asiakastarpeisiin ja ostopäättäjien kipuun ja haasteisiin.
Markkinointi ei ole tällöin pelkkää tiedottamista uusille markkinoille, vaan se on aktiivista jalansijan rakentamista, kiinnostuksen herättämistä ja luottamuksen voittamista.
Asiakasvalinta ja kokonainen go-to-market strategia on merkityksellistä onnistuneen markkinoinnin näkökulmasta. Mikä kohdemarkkina ja tarkempi segmentti markkinan sisällä on meille helpoin tai potentiaalisin, jotta saadaan ensimmäiset “sillanpää-asiakkaat”?
Vientiä suunnittelevan yrityksen on ymmärrettävä myös valittujen markkinoiden pelikenttä: ketkä ovat kilpailijoita, miten he viestivät, missä kanavissa asiakkaat liikkuvat ja millaiset asiat vaikuttavat ostopäätöksiin. Vasta tämän jälkeen voidaan luoda sisältöjä, kampanjoita tai brändikonsepteja, jotka oikeasti resonoivat.
Liian usein vientimarkkinointi alkaa käännättämällä verkkosivut ja esitteet englanniksi. Kuulostaako tutulta? Aloita sen sijaan kysymällä: Mitä me lupaamme näille asiakkaille, ja miksi juuri he valitsevat meidät?
B2B-markkinointikumppanilla voi olla tärkeä rooli kansainvälistyvän yrityksen rinnalla. Kumppani toimii tarvittaessa sekä sparraajana että toteuttajana: brändin kansainvälisen ilmeen suunnittelijana, arvolupauksen kirkastajana, sisällöntuotannon kumppanina ja digitaalisen näkyvyyden rakentajana.
Kun valitset B2B-kumppania, tsekkaa että he tuovat “go-to-market” -pöytään ainakin nämä:
Kansainvälistyminen on kasvun mahdollisuus, mutta myös investointi. Markkinointi tekee tästä investoinnista näkyvän, ymmärrettävän ja kiinnostavan kohdemarkkinoilla. Ja parhaimmillaan markkinointi tukee kv-myyntiä, brändi rakentaa luottamusta ja tarina voi löytää oikean yleisönsä. Silloin olemme aidosti kasvun tiellä.
1. Kohdemarkkinoiden ymmärrys
2. Brändin lokalisointi
3. Myyntiä tukeva markkinointi
4. Kieliversiot ja käännökset
5. Digitaalinen näkyvyys
Hyviä esimerkkejä meiltä ja maailmalta? Tutustu asiakastöihimme tai ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!
Kirjoittaja: Seija Storbacka
Kirjoittaja on modernin B2B-markkinoinnin ja B2B-myynnin pitkän linjan asiantuntija ja strategi ja toimii Aava & Bangin myyntijohtajana.
Katso kaikki blogikirjoitukset
LinkedInSuomalaiset B2B-yritykset ovat usein vahvoja tuotteissaan ja teknologisessa osaamisessaan. Mutta kun katse käännetään maailmalle, pelkkä hyvä tuote...
Asiakaskokemus on tunnistettu yhdeksi tärkeimmistä kilpailuedun lähteistä nykypäivän liiketoimintaympäristössä. Olemme jo pitkään tunnistaneet ja...
B2B-yrityksissä markkinointi ja myynti puhuvat usein samoista asiakkaista – mutta eivät aina samalla kielellä. Silti juuri näiden kahden toiminnon...