Näin tekoäly mullistaa asiakaskokemuksen mittaamisen B2B-liiketoiminnassa
Asiakaskokemus (Customer experience, CX) on yksi merkittävimmistä kilpailutekijöistä B2B-liiketoiminnassa. Kuitenkin perinteiset mittausmenetelmät,...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
1 minuutin lukuaika
Laura Moilanen
:
26.11.2025
Strategisena B2B-markkinointi- ja viestintätoimistona sekä muutosjohtamisen asiantuntijatalona tunnettu Aava & Bang Oy ottaa merkittävän askeleen tekoälyn strategisessa hyödyntämisessä nimittäessään Janne Ikolan tekoälyjohtajaksi ja osaksi johtoryhmää. Yritys yhdistyy samalla Ikolan vetämän Bottiverstaan kanssa vahvistaakseen kykyään vastata asiakkaiden nopeasti muuttuvaan toimintaympäristöön ja tekoälyn avaamiin mahdollisuuksiin. Tekoälyyn ja teknologiakonsultointiin erikoistuneen Bottiverstaan liiketoiminta siirtyy yrityskaupassa osaksi Aava & Bang Oy:tä.
“Tekoälyn integroiminen osaksi liiketoimintaa ei ole vain teknologinen valinta, vaan ennen kaikkea muutosjohtamisen haaste, johon haluamme tarttua”, toteaa Aava & Bangin toimitusjohtaja Vilja Laaksonen. “Asiakkaamme etsivät tukea siinä, miten organisaatio, ihmiset ja prosessit sopeutuvat uudenlaiseen ajatteluun ja työskentelyyn samalla, kun teknologiaa hyödynnetään rohkeasti ja systemaattisesti. Meidän tehtävämme on tukea johtoa tässä muutoksessa hallitusti ja ihmisiä osallistaen.”
Tekoälyjohtajana Janne Ikola vastaa Aava & Bangin tekoälystrategian kehittämisestä, henkilöstön osaamisen vahvistamisesta sekä asiakkaiden tekoälyyn liittyvistä kehitysteemoista. Bottiverstaan liiketoiminnan myötä Aava & Bangin valmiudet hyödyntää tekoälyä liiketoiminnan kaikilla osa-alueilla kasvaa merkittävästi ja samalla muutos mahdollistaa myös asiakkaille entistä räätälöidympää tekoälyosaamista koulutusten ja konsultoinnin merkeissä.
“Tekoälyn vaikutukset näkyvät nyt kaikessa asiakaspalvelusta, myynnistä ja markkinoinnista organisaatioiden johtoon saakka. Monet ovat kuitenkin vasta pilotointivaiheessa. Aito hyöty syntyy, kun tekeminen skaalautuu ja organisaatiot pystyvät integroimaan tekoälyn arvoa tuottavaksi osaksi koko organisaation liiketoimintaa. Tällöin kyse on ennen kaikkea muutosprosessista, jota tulee johtaa” toteaa Ikola.
Aava & Bang on jo pitkään ollut edelläkävijä paitsi B2B-markkinoinnin, myös organisaatiokulttuurin, strategisen viestinnän ja johtamisen kehittämisessä. Tekoälykyvykkyyksien vahvistaminen on luonteva jatkumo yrityksen toimiessa asiakkaidensa kumppanina muutoksen keskellä.
“Muutos ei synny pelkästään teknologiasta, vaan ennen kaikkea ihmisistä. Me ymmärrämme, että tekoälyn hyödyntäminen vaatii kykyä johtaa oppimista, yhteistä suuntaa ja luottamusta,” summaa Laaksonen.
Markkinoinnin ja viestinnän alalla tekoälyn käyttö kasvaa voimakkaasti. McKinseyn tuoreen tutkimuksen mukaan 88% yrityksistä hyödyntää tekoälyä vähintään yhdessä liiketoiminnossa, ja markkinoinnin ala on tämän kehityksen kärjessä. Samaan aikaan tutkimukset osoittavat, että todelliset hyödyt saavutetaan vasta, kun organisaatio oppii johtamaan tekoälyä osana laajempaa muutosta, ei pelkkänä työkaluna.
Tekoäly muuttaa tietotyötä nopeasti nyt ja tulevaisuudessa. Organisaatiot, joiden henkilöstö osaa hyödyntää tekoälyä tehokkaasti, saavat merkittävän kilpailuedun. Organisaatioilla on myös EU:n tekoälyasetuksen pohjalta velvollisuus kouluttaa ja kehittää henkilöstön tekoälylukutaitoa. Räätälöity tekoälykoulutus varmistaa, että tiiminne pääsee käyttämään teknologiaa oikein ilman turhaa kompurointia ja vahvistaa koko organisaation tekoälylukutaitoa.
Räätälöidyissä tekoälykoulutuksissa voimme syventyä muun muassa tekoälyn perusteisiin ja toimintalogiikkaan sekä tekoälylukutaitoon, tekoälyratkaisujen käyttöönottoon, toimivien tekoälykehotteiden rakentamiseen, tekoälytyökalujen kartoitukseen ja AI-ohjeistukseen tai roolikohtaisiin koulutuksiin myynnin, markkinoinnin, HR:n, strategiatyön, esihenkilötyön tai projektijohdon tarpeista käsin.
Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää tai pyydä tarjous teitä palvelevasta kokonaisuudesta.
Lämpimästi tervetuloa Aava & Bangin matkaan Janne ja Bottiverstaan asiakkaat!
Asiakaskokemus (Customer experience, CX) on yksi merkittävimmistä kilpailutekijöistä B2B-liiketoiminnassa. Kuitenkin perinteiset mittausmenetelmät,...
On taas se aika vuodesta.
Kun työyhteisö kohtaa muutoksen tai kriisin, viestinnältä vaaditaan ennen kaikkea avoimuutta, selkeyttä, rehellisyyttä ja pääviestien sinnikästä...