Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Muutoksen anatomia – miten synnytetään kasvua muutoksen keskellä?

Featured Image

Pääsimme juhlistamaan Aava & Bangin 20-vuotista taivalta aiemmin toukokuussa kohtaamalla kumppaneitamme ja asiakkaitamme Jyväskylässä. Tilaisuudessa kuultiin perustajaosakkaamme, strategi, valmentaja ja tarinankertoja Mikko Kalliolan herättelevä puheenvuoro muutoksen anatomiasta. Koostimme tähän blogiin kohokohdat Mikon vedosta, jossa hän kiteytti, mitä 20 vuotta muutosta edellyttää ja minkälaista mielenmallia se vaatii. 
 
Elämässä ja elinkeinoelämässä on jatkuvasti muutoksia. Osa niistä on ennakoituja ja hallittuja, osa täysin arvaamattomia. Juuri nämä ennakoimattomat, ulkoa tulevat muutokset (ne, jotka tuntuvat aluksi kaoottisilta) avaavat usein kaikkein suurimmat kasvun mahdollisuudet.

Kysymys kuuluukin: miksi toiset ihmiset ja organisaatiot onnistuvat kääntämään muutoksen eduksi ja toiset jäävät paikalleen? 

Muutos alkaa mielestä, ei strategiasta

Moni yritys lähtee vastaamaan muutokseen laatimalla uuden strategian, vaikka tosiasiassa strategia on vain työkalu muutokseen. Kasvun ratkaisee lopulta se, millaisen maaperän ihmiset muutokselle luovat. Tämä maaperä on ajattelutapa, jolla yksilöt suhtautuvat muutokseen.

Mikon puheenvuorossa tärkein pointti nousee selkeänä esiin: ensimmäinen askel muutoksessa menestymiseen ei ole kalvosarja tai tiekartta, vaan mielenmalli. Jos oma ajattelu ei muutu, mikään ympärillä ei muutu merkittävästi. Tässä kohtaa moni yrittäjä kompastuu: ajatus siitä, että “kyllä minä tämän tiedän” estää todellisen muutoksen toteutumisen.

Johtajana ei riitä, että ymmärrät muutoksen logiikan. On ymmärrettävä myös se, ettei johtajana ole ihmismielen yläpuolella. Ei riitä, että loogisesti tiedät asiat, vaan muutos vaatii käytäntöä: kokemista, tekemistä ja epävarmuuden sietoa.

Muutoksen mielenmallin viisi tuttua vihollista 

Tässä viisi yleistä ja täysin inhimillistä muutoksen mielenmallin vihollista, jotka estävät meitä ottamasta askelia kohti kasvua:

  1. Tarve tietää seuraava askel: Haluamme varmuutta, vaikka muutos harvoin tarjoaa sitä.

  2. Turvallisuushakuisuus: Uuden kokeileminen ja riskin ottaminen pelottaa, vaikka juuri siinä kasvu piilee.

  3. Laiskuus: Muutos kuluttaa enemmän voimavaroja, sen vuoksi tyydymme helposti vanhaan.

  4. Identiteetin suoja: Pelätään esimerkiksi luopua omasta tittelistä. “Jos en ole enää toimitusjohtaja, kuka minä olen?”

  5. Pelko itsensä nolaamisesta: Uuden oppiminen tekee meistä aluksi huonoja tässä kyseisessä asiassa. Sitä pelkäämme ehkä eniten.

Viisi työkalua muutokseen

Vaikka muutos on haastavaa, siinä navigoimista menestyksekkäästi voi myös oppia. Tässä koottuna viisi tehokkainta työkalua, joita Mikko käyttää omassa arjessaan ja valmennuksissa:

  1. Skenaariot: Ajattele eri vaihtoehtoja valmiiksi. Vaikkei skenaarioita olisi vienyt kovin pitkälle, ne luovat kuitenkin pohjan toimintasuunnitelmalle siitä, miten edetä seuraavaksi muutoksen ollessa ajankohtaista.

  2. Seikkailu: Ihminen pyrkii muuttamaan toistuvat asiat rutiineiksi. Riko tietoisesti arkirutiineja. Jopa pieni arjen muutos aktivoi ajattelua ja rakentaa resilienssiä.

  3. Sisältä vahva identiteetti: Et ole tittelisi. Olet enemmän. Usein se, mitä uskomme olevamme, on luotu ulkoapäin. Älkää antako muiden määrittää sitä, mitä olette sisältä! Tittelien muuttuessa löytyy kuitenkin aina oma pohjimmainen identiteetti, jota ei tittelit määritä.

  4. Rakkaus: On tärkeää pystyä puhumaan muutostilanteessa (keskeneräisistäkin) tunteista. Siellä missä rakkaus kukoistaa ei ole pelolle sijaa. Luottamus syntyy siten, että olet itse luottamuksellinen ja avoin. Työstä aktiivisesti omaa “rakkaudellisuuttasi”.

  5. Ankkurit: Tunnista, mikä on sinulle tärkeää ja kiinnitä itsesi omien arvojesi mukaisiiin tärkeisiin asioihin. Kun ympäristö muuttuu, ne pitävät sinut paikallaan.

     



Elä muutos, älä hallitse sitä

Emme voi hallita muita ihmisiä tai aina edes ympäröiviä olosuhteita. Mutta voimme päättää, miten itse reagoimme. 

“Emme voi hallita muita, voimme ottautua itse muutokseen ja se mahdollisesti tarttuu ympärillä oleviin”, Mikko kommentoi muutoksen innostamiseen ympärillä. Muutos tarttuu, kun elät sen todeksi itse ja kutsut rohkeasti muita mukaan.

Mikon puheenvuoron viimeinen vinkki muistuttaa meitä uteliaisuuden merkityksestä: paras resilienssi ei ole staattisuus, vaan jatkuva liike ja uteliaisuus. Hyvässä liikkeessä on aina mahdollisuus ohjata muutosta oikeaan suuntaan!

Ja jos haluat lisää ajatuksia muutoksesta, kasvusta ja markkinoinnin voimasta, suosittelemme tsekkaamaan nämä:

👉 Muutosvoimavalmennus tulee syksyllä – ilmoittaudu mukaan nyt! 
👉 Blogi: 20 vuotta, 20 oppia markkinoinnista
👉 Kasvukattaus-vodcast – keskusteluja kasvusta ja johtamisesta

Kirjoittaja: Aava & Bang

Vetävää markkinointia & pitäviä vaikutuksia. Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Muutoksen anatomia – miten synnytetään kasvua muutoksen keskellä?

Muutoksen anatomia – miten synnytetään kasvua muutoksen keskellä?

Pääsimme juhlistamaan Aava & Bangin 20-vuotista taivalta aiemmin toukokuussa kohtaamalla kumppaneitamme ja asiakkaitamme Jyväskylässä. Tilaisuudessa...

Read More
B2B-markkinoinnin budjetti –siiloutumisen loppu alkaa budjetoinnista

B2B-markkinoinnin budjetti –siiloutumisen loppu alkaa budjetoinnista

Budjetointi on monessa B2B-yrityksessä vuosittainen rituaali, joka määrittää markkinoinnin mahdollisuudet ja rajat. Markkinointibudjetti laaditaan...

Read More
B2B-markkinoinnin onnistuminen alkaa selkeistä tavoitteista

B2B-markkinoinnin onnistuminen alkaa selkeistä tavoitteista

Monien markkinoinnin haasteiden juurisyy löytyy tavoitteista – tai niiden puutteesta. Tavoiteasetanta on kuitenkin avainasemassa markkinoinnin...

Read More