Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

1 minuutin lukuaika

Viisi vaihetta onnistuneeseen B2B-markkinointisuunnitelmaan

Featured Image

Hyvä B2B-markkinointisuunnitelma on liiketoiminnan tavoitteista johdettu kokonaisuus, jonka punainen lanka säilyy tavoitteista aina toteutukseen asti.

Systemaattinen suunnitteluprosessi on helpoin tapa varmistaa johdonmukainen suunnitelma. Vaihe vaiheelta eteneminen auttaa pitämään kokonaisuuden hallinnassa.

Suunnitteluprosessi pähkinänkuoressa

B2B-markkinointisuunnitelman rakentaminen tuntuu monesti haastavammalta, kuin mitä se on. Tärkeimmät vaiheet voi tiivistää viiteen askeleeseen. Jokaisessa vaiheessa muista arvioida myös päätösten vaikutus asiakkaaseen ja asiakaskokemukseen sekä omaan henkilöstöön ja heidän osaamiseen.

1. Tunne pelikenttäsi

Pelaaminen on helpompaa tutulla kentällä. Varmista siis, että tutustut ensimmäiseksi dataan ja tiedostat markkinoinnin lähtötilanteen sekä yrityksen toimintakentän.

Varmista, että dokumentoit suunnitelman pohjaksi ainakin seuraavat asiat:

  • Ketä vastaan kilpailemme?
  • Mikä meidät erottaa kilpailijoista?
  • Mikä positiomme on tällä hetkellä? Minkä haluaisimme sen olevan?
  • Mikä markkinoinnissa on toiminut aiemmin hyvin? Mikä ei?

2. Ymmärrä yritystäsi

Tehdäksesi vaikuttavaa markkinointia sinun täytyy tietää, mihin strategisiin tavoitteisiin markkinoinnilla halutaan vaikuttaa.

  • Keskustele liiketoimintajohdon kanssa tavoitteista, tarpeista ja odotuksista.
  • Keskustele myynnin kanssa tavoitteista, tarpeista ja odotuksista.
  • Varmista yhteinen näkemys markkinoinnin prioriteeteista ja tärkeimmistä kohderyhmistä liiketoimintajohdon kanssa.
  • Varmista yhteinen näkemys näiden tavoitteiden mittaamiselle – minkä luvun muutos kertoo onnistumisesta?

3. Tutustu yleisöösi

Kohderyhmävalinnat ovat yksi markkinoinnin tärkeimmistä strategisista valinnoista. Tehokas markkinointi kaikille ei ole mahdollista, sillä resurssit ovat rajatut.

Erityisesti B2B-markkinoinnissa kohderyhmien merkitys korostuu, sillä yritysten ostoprosessit ovat pitkiä ja monimutkaisia. Markkinoinnin pitää pystyä vaikuttamaan myös useisiin eri päättäjiin.

  • Missä kohderyhmissä on suurin kasvun potentiaali?
  • Keskittyykö markkinointi enemmän uusasiakashankintaan vai nykyisiin asiakkaisiin?
  • Mitkä päättäjäprofiilit meidän täytyy tavoittaa ja vakuuttaa markkinoinnissa

4. Suunnittele ja kohdenna toimenpiteesi

Toimintaympäristö, tavoitteet ja kohderyhmä luovat pohjan kaikelle tekemiselle. Kun ne on lukittu, on aika miettiä operatiivisia toimia.

  • Millaiset toimenpiteet, kampanjat ja sisällöt tukevat markkinoinnin tavoitteiden saavuttamista?
  • Mitkä ovat kohderyhmän päättäjien tavoittamiseen tärkeimmät kanavat?
  • Millainen on mediabudjettimme, miten se jaotellaan?
  • Mihin tapahtumiin meidän on tärkeää osallistua?

Tässä vaiheessa on oiva tilaisuus tuoda mukaan myös ripaus luovuutta!

5. Hyväksy rajallisuutesi

Kaikkea ei voi tehdä – eikä sitä kannata yrittää. Vaikuttavaan lopputulokseen pääset kun valitset mihin keskityt, aikataulutat realistisesti ja huomioit mahdolliset riskit onnistumiselle hyvissä ajoin.

Ennakoi tulevat haasteet suunnittelun yhteydessä:

  • Onko jokin tärkeä toimenpide riippuvainen tietystä tapahtumasta, ajankohdasta tai toisen sisällön valmistumisesta? Tai onko järjestelmiin tulossa muutoksia, jotka vaikuttavat markkinoinnin arkeen?
  • Vaatiiko suunnitelman toteuttaminen lisäresursseja tai osaamista, jota tiimissä ei vielä ole?
  • Mikä on realistinen aikataulu kampanjoiden toteutukselle organisaation toimintamallit ja markkinointitiimin resurssit huomioiden?
  • Miten ja kuka suunnitelmaan saa tehdä muutoksia?
  • Miten yllättävät ad hoc -pyynnöt käsitellään arjessa?

Markkinointisuunnitelmapohja auttaa sinua suunnittelussa

B2B-markkinointisuunnitelman työpohja auttaa varmistamaan, että etenet systemaattisesti vaihe vaiheelta eteenpäin ja huomioit tarvittavat seikat matkan varrella. Lataa maksuton työpohja avuksesi sivuiltamme.

Kirjoittaja: Erika Tauriainen

Katso kaikki blogikirjoitukset

Viisi vaihetta onnistuneeseen B2B-markkinointisuunnitelmaan

Viisi vaihetta onnistuneeseen B2B-markkinointisuunnitelmaan

Hyvä B2B-markkinointisuunnitelma on liiketoiminnan tavoitteista johdettu kokonaisuus, jonka punainen lanka säilyy tavoitteista aina toteutukseen asti.

Read More
Kestävän kasvun nykytilatutkimus toteutetaan jo neljättä kertaa – vastaa tutkimukseen ja vaikuta!

Kestävän kasvun nykytilatutkimus toteutetaan jo neljättä kertaa – vastaa tutkimukseen ja vaikuta!

Kestävän kasvun nykytilatutkimus on ensimmäinen asiakas- ja työntekijäkokemusta vuosittain kartoittava tutkimus Suomessa. Tutkittua tietoa jaetaan...

Read More
Saavutettavuuslaki muuttui – lue, miten se vaikuttaa yrityksenne markkinointiin

Saavutettavuuslaki muuttui – lue, miten se vaikuttaa yrityksenne markkinointiin

Digipalveluiden saavutettavuusvaatimukset laajenivat 28.6.2025 koskemaan julkisen sektorin lisäksi myös yksityisiä yrityksiä, jotka tarjoavat...

Read More