Viisi vaihetta onnistuneeseen B2B-markkinointisuunnitelmaan
Hyvä B2B-markkinointisuunnitelma on liiketoiminnan tavoitteista johdettu kokonaisuus, jonka punainen lanka säilyy tavoitteista aina toteutukseen asti.
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
1 minuutin lukuaika
Erika Tauriainen
:
01.10.2025
Hyvä B2B-markkinointisuunnitelma on liiketoiminnan tavoitteista johdettu kokonaisuus, jonka punainen lanka säilyy tavoitteista aina toteutukseen asti.
Systemaattinen suunnitteluprosessi on helpoin tapa varmistaa johdonmukainen suunnitelma. Vaihe vaiheelta eteneminen auttaa pitämään kokonaisuuden hallinnassa.
B2B-markkinointisuunnitelman rakentaminen tuntuu monesti haastavammalta, kuin mitä se on. Tärkeimmät vaiheet voi tiivistää viiteen askeleeseen. Jokaisessa vaiheessa muista arvioida myös päätösten vaikutus asiakkaaseen ja asiakaskokemukseen sekä omaan henkilöstöön ja heidän osaamiseen.
Pelaaminen on helpompaa tutulla kentällä. Varmista siis, että tutustut ensimmäiseksi dataan ja tiedostat markkinoinnin lähtötilanteen sekä yrityksen toimintakentän.
Varmista, että dokumentoit suunnitelman pohjaksi ainakin seuraavat asiat:
Tehdäksesi vaikuttavaa markkinointia sinun täytyy tietää, mihin strategisiin tavoitteisiin markkinoinnilla halutaan vaikuttaa.
Kohderyhmävalinnat ovat yksi markkinoinnin tärkeimmistä strategisista valinnoista. Tehokas markkinointi kaikille ei ole mahdollista, sillä resurssit ovat rajatut.
Erityisesti B2B-markkinoinnissa kohderyhmien merkitys korostuu, sillä yritysten ostoprosessit ovat pitkiä ja monimutkaisia. Markkinoinnin pitää pystyä vaikuttamaan myös useisiin eri päättäjiin.
Toimintaympäristö, tavoitteet ja kohderyhmä luovat pohjan kaikelle tekemiselle. Kun ne on lukittu, on aika miettiä operatiivisia toimia.
Tässä vaiheessa on oiva tilaisuus tuoda mukaan myös ripaus luovuutta!
Kaikkea ei voi tehdä – eikä sitä kannata yrittää. Vaikuttavaan lopputulokseen pääset kun valitset mihin keskityt, aikataulutat realistisesti ja huomioit mahdolliset riskit onnistumiselle hyvissä ajoin.
Ennakoi tulevat haasteet suunnittelun yhteydessä:
B2B-markkinointisuunnitelman työpohja auttaa varmistamaan, että etenet systemaattisesti vaihe vaiheelta eteenpäin ja huomioit tarvittavat seikat matkan varrella. Lataa maksuton työpohja avuksesi sivuiltamme.
Kirjoittaja: Erika Tauriainen
Hyvä B2B-markkinointisuunnitelma on liiketoiminnan tavoitteista johdettu kokonaisuus, jonka punainen lanka säilyy tavoitteista aina toteutukseen asti.
Kestävän kasvun nykytilatutkimus on ensimmäinen asiakas- ja työntekijäkokemusta vuosittain kartoittava tutkimus Suomessa. Tutkittua tietoa jaetaan...
Digipalveluiden saavutettavuusvaatimukset laajenivat 28.6.2025 koskemaan julkisen sektorin lisäksi myös yksityisiä yrityksiä, jotka tarjoavat...