Muutoksen anatomia – miten synnytetään kasvua muutoksen keskellä?
Pääsimme juhlistamaan Aava & Bangin 20-vuotista taivalta aiemmin toukokuussa kohtaamalla kumppaneitamme ja asiakkaitamme Jyväskylässä. Tilaisuudessa...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Pinja Hänninen
:
04.05.2025
Maailma on myllerryksessä. Talouden epävarmuus, geopoliittiset jännitteet ja nousevat konservatiiviset arvot haastavat organisaatioita miettimään vastuullisuutta uudelleen. Siinä missä ESG (Environmental, Social, Governance) -periaatteet olivat vielä muutama vuosi sitten itsestään selvä osa yritysten strategioita, nyt niiden painoarvo on jatkuvan keskustelun alla. Erityisesti inkluusio ja monimuotoisuus (DEI – Diversity, Equity, Inclusion) ovat joutuneet vastatuuleen ja organisaatioissa kyseenalaistetaan niiden tarpeellisuutta.
Jos organisaatiot haluavat menestyä pitkällä aikavälillä, vastuullisuudesta – ja erityisesti monimuotoisuudesta – ei voi tinkiä. Vastuullisuus ei nimittäin ole ulkokuoren kiillotusta tai pelkkä eettinen valinta, vaan taloudellisesti kannattava strategia.
Monimuotoisuus ja inkluusio eivät ole pelkästään oikeudenmukaisuuden tai arvojen kysymys – ne ovat liiketoiminnan kannalta tärkeä kysymys. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että yritykset, joissa monimuotoisuuteen ja inklusiiviseen johtamiseen panostetaan, ovat tuottavampia ja innovatiivisempia.
Kun organisaatiot jättävät DEI-työn taka-alalle, ne itse asiassa heikentävät kilpailukykyään. Inklusiivinen työyhteisö ei ole hyväntekeväisyyttä, vaan älykästä riskienhallintaa ja kestävän kasvun mahdollistaja.
Vaikka ESG on saanut kritiikkiä ja vastustusta tietyiltä tahoilta, sijoittajat, asiakkaat ja työntekijät eivät ole hylkäämässä vastuullisuutta. Sen sijaan painopiste on siirtymässä yhä enemmän konkreettisiin tekoihin ja tuloksiin:
Vuonna 2025 ja sen jälkeen vastuullisuus ei ole enää yritysten valinta, vaan elinehto. Organisaatiot, jotka ymmärtävät sen strategisen arvon ja panostavat aidosti monimuotoisuuteen, vastuulliseen liiketoimintaan ja läpinäkyvyyteen, ovat niitä, jotka pärjäävät pitkällä aikavälillä.
Konservatiivinen vastareaktio ei poista sitä tosiasiaa, että inkluusio ja vastuullisuus ovat kannattavia. Päinvastoin – niiden merkitys vain kasvaa.
Onko organisaatiosi valmis tähän muutokseen?
Kirjoittaja: Pinja Hänninen
Pääsimme juhlistamaan Aava & Bangin 20-vuotista taivalta aiemmin toukokuussa kohtaamalla kumppaneitamme ja asiakkaitamme Jyväskylässä. Tilaisuudessa...
Budjetointi on monessa B2B-yrityksessä vuosittainen rituaali, joka määrittää markkinoinnin mahdollisuudet ja rajat. Markkinointibudjetti laaditaan...
Monien markkinoinnin haasteiden juurisyy löytyy tavoitteista – tai niiden puutteesta. Tavoiteasetanta on kuitenkin avainasemassa markkinoinnin...