Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Tie työntekijän sydämeen käy vuorovaikutuksen kautta: Kolmen ruokalajin menu lähijohtajalle

Featured Image

Vuorovaikutusosaaminen on turvallisen, tuottavan ja tuloksellisen työelämän kovaa valuuttaa. Kasvukattaus-videopodcastimme kuudennessa jaksossa pääsin pureutumaan erityisesti lähijohtajien vuorovaikutusosaamiseen. Johtamisella, ja erityisesti työntekijän ja oman lähijohtajan välisellä vuorovaikutussuhteella, on tutkitustikin valtava merkitys työntekijäkokemukselle ja työyhteisöön sitoutumiselle. Miksi juuri tämä soppa kannattaa siis tallettaa reseptivihkoon?

Vuodesta toiseen nämä melko tyypilliset haasteet saattavat toistua henkilöstökyselyissä: Palautetta ei saa tai se on lannistavaa, konfliktit eskaloituvat, tiedonkulku sakkaa, viestintä pirstaloituu eri kanaviin, kohtelun ei koeta olevan tasapuolista tai huhukustannukset vievät työaikaa. Erityisesti nämä teemat näkyvät myös lähijohtajien pöydällä. 

Usein henkilöstö- ja työtyytyväisyyskyselyistä nousevien haasteiden ei tunnisteta liittyvän siihen, että ne liittyvät itse asiassa vuorovaikutukseen, jolloin siis ihmisten väliseen vuorovaikutukseen tulisi pureutua ja panostaa. Miten näitä kehitysteemoja sitten kannattaisi lähestyä?

Hyvä työntekijäkokemus ja työyhteisön muutoskyvykkyys rakentuvat vuorovaikutuksessa

Yhteistyö, neuvottelutaidot, konfliktien ratkaiseminen, kannustaminen, tuen ja arvostuksen osoittaminen, palautteen antaminen, vaikeiden asioiden puheeksi ottaminen ja erilaisten yksilöiden huomioonottaminen. Kaikki nämä työelämän tilanteet vaativat vuorovaikutustaitoja, jotka eivät ole meissä mitenkään synnynnäisiä piirteitä – ne ovat harjoiteltavia ja kehitettäviä taitoja, aivan kuten monet muutkin taidot.

Lähijohtajan rooli työyhteisön vuorovaikutuksen esimerkkinä on ratkaisevan tärkeä – erityisesti silloin, kun halutaan mennä kohti tavoiteltavaa yrityskulttuuria ja vahvistaa toivottua tapaa olla vuorovaikutuksessa. Lisäksi työntekijän hyvinvointiin, motivaatioon ja onnistumisen kokemuksiin työssä vaikuttaa merkittävästi suhde omaan lähijohtajaan. 

TOP 5: Mitä lähijohtajalta tyypillisesti odotetaan?

  • työntekijöiden oikeudenmukaista ja yhdenvertaista kohtelua
  • palautetta ja kannustamista
  • onnistumisten huomiointia
  • läsnäoloa ja kuulumisten kysymistä arjessa
  • selkeää viestintää tavoitteista ja työtehtävistä.

Nämä kaikki odotukset heräävät eloon vuorovaikutuksessa – siksi vuorovaikutusosaaminen on muutos- ja oppimiskykyisen organisaation tärkeimpiä rakennusaineita. Tästä kirjoitin reilu vuosi sitten, ja tutkimuksen osalta teemaa analysoidaan laajasti esimerkiksi Kestävän kasvun nykytilatutkimuksessa (Laaksonen 2024). 

Strategian toteuttaminen tapahtuu vuorovaikutuksessa tiimien tasolla

Lähijohtajille ei kuitenkaan voida vain asettaa vaatimuksia ilman tukea. On vaikeaa näyttää esimerkkiä omalla vuorovaikutuksellaan, jos ei tiedä, miten tulisi toimia. Arjen johtamisen onnistumisessa on olennaista, että johtoryhmän ja lähijohtajien välillä on säännöllistä vuoropuhelua. Vain näin voidaan toteuttaa esimerkiksi yrityksen strategiaa menestyksekkäästi tiimien tasolla, kun lähijohtajat tietävät ne tavoitteet, joita heidän pitää viedä eteenpäin.

Lähijohtajien vuorovaikutusosaamisen kehittämiseen tarvitaan monipuolista tukea – koulutuksesta ja valmennuksesta mentorointiin ja käytännön tukeen arjessa. Tärkeintä on, että tuki on jatkuvaa, käytännönläheistä ja sovellettavissa heidän päivittäisiin tehtäviinsä. Hyviä keinoja ovat esimerkiksi erilaiset koulutus- ja sparraussessiot, arjen vertaistuen mahdollistavat hetket muiden lähijohtajien kanssa sekä one-to-one- ja kehityskeskustelut, joissa voidaan asettaa konkreettisia tavoitteita juuri vuorovaikutusosaamisen kehittämiselle.

Lopuksi: Menu alá Bang 🤌🏼

Alkuruoka: Kypsennä lähijohtajana omaa ymmärrystäsi ja osaamistasi ihmisten välisestä viestinnästä ja vuorovaikutuksesta. 

  • Tunnista omia vahvuuksiasi ja kehityskohteitasi viestijänä. Millainen olet erilaisissa vuorovaikutustilanteissa? Millaiset tilanteet ovat sinulle luontevia, entä missä kaipaat vahvistusta?
  • Harjoittele viestintää eri kanavissa ja foorumeissa.

Pääruoka: Älä jätä yksin paistumaan. Ole läsnä ja tavoitettavissa.

  • Kuuntele aktiivisesti, mitä tiimilläsi on sanottavana – joskus se voi olla tärkeämpää kuin asian ratkaiseminen. Osoita arvostusta, sillä toisen tunne on aina aito ja todellinen, vaikka se ei olisikaan totta käytännön tasolla.
  • Anna tilaa erilaisille viestintätyyleille, myös omallesi. Kannusta tiimiä osallistumaan eri tavoin.
  • Yksi peruna kerrallaan säännöllisesti. Priorisoi systemaattista viestintää ja rakenna luottamusta: muista säännölliset tiimipalaverit ja henkilökohtaiset keskustelut sekä viestiminen tärkeimmistä ajankohtaisista. Kehityskeskustelut ovat vuoden kiinnekohtia, eivät ainoa keskustelun hetki.

Jälkiruoka: Ei yhdelle kirsikkaa kakun päältä, vaan kaikille tasapuolinen siivu. 

  • Ole johdonmukainen ja vaali oikeudenmukaisuutta.
  • Lähijohtaja ei voi olla kiva kaveri, vaikka mukava saa aina olla. Huolehdi, että vuorovaikutuksesi on tasavertaista tiimiläisten kesken. Älä kahvittele tai käy lounaalla vain tiettyjen kanssa. Perustele laadukkaasti valinnat päätöstesi taustalla.
  • Puutu epäkohtiin ja osoita ratkaisukeskeisyyttä.

Katso ja kuuntele vodcast-jakso täältä.

Ps. Kasvukattaus-vodcastin kaikki tähän mennessä julkaistut jaksot löydät verkkosivuiltamme, Spotifysta ja YouTubesta – käy pöytään!

Kirjoittaja: Emma-Reetta Hämäläinen

Emma-Reetta on Aava & Bangin työyhteisöviestinnän asiantuntija, jolla on vuosien kokemus inhouse-viestijän roolissa ja joka innostuu erityisesti vuorovaikutuksen ja hyvinvoinnin edistämisen välisestä suhteesta.

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Tekoäly B2B-myynnissä – tehokkuutta, personointia ja tarkkuutta

Tekoäly B2B-myynnissä – tehokkuutta, personointia ja tarkkuutta

Tekoäly on muuttanut myynnin pelikenttää pysyvästi. Sen hyödyntäminen B2B-myynnissä ei ole pelkästään prosessien tehostamista vaan myös täysin...

Read More
Tie työntekijän sydämeen käy vuorovaikutuksen kautta: Kolmen ruokalajin menu lähijohtajalle

Tie työntekijän sydämeen käy vuorovaikutuksen kautta: Kolmen ruokalajin menu lähijohtajalle

Vuorovaikutusosaaminen on turvallisen, tuottavan ja tuloksellisen työelämän kovaa valuuttaa. Kasvukattaus-videopodcastimme kuudennessa jaksossa...

Read More
Puhdasta ei tarvitse pestä – ajatuksia vastuullisuusviestinnästä

Puhdasta ei tarvitse pestä – ajatuksia vastuullisuusviestinnästä

Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...

Read More