Tekoäly B2B-myynnissä – tehokkuutta, personointia ja tarkkuutta
Tekoäly on muuttanut myynnin pelikenttää pysyvästi. Sen hyödyntäminen B2B-myynnissä ei ole pelkästään prosessien tehostamista vaan myös täysin...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Emma-Reetta Hämäläinen : 05.12.2024
Vuorovaikutusosaaminen on turvallisen, tuottavan ja tuloksellisen työelämän kovaa valuuttaa. Kasvukattaus-videopodcastimme kuudennessa jaksossa pääsin pureutumaan erityisesti lähijohtajien vuorovaikutusosaamiseen. Johtamisella, ja erityisesti työntekijän ja oman lähijohtajan välisellä vuorovaikutussuhteella, on tutkitustikin valtava merkitys työntekijäkokemukselle ja työyhteisöön sitoutumiselle. Miksi juuri tämä soppa kannattaa siis tallettaa reseptivihkoon?
Vuodesta toiseen nämä melko tyypilliset haasteet saattavat toistua henkilöstökyselyissä: Palautetta ei saa tai se on lannistavaa, konfliktit eskaloituvat, tiedonkulku sakkaa, viestintä pirstaloituu eri kanaviin, kohtelun ei koeta olevan tasapuolista tai huhukustannukset vievät työaikaa. Erityisesti nämä teemat näkyvät myös lähijohtajien pöydällä.
Usein henkilöstö- ja työtyytyväisyyskyselyistä nousevien haasteiden ei tunnisteta liittyvän siihen, että ne liittyvät itse asiassa vuorovaikutukseen, jolloin siis ihmisten väliseen vuorovaikutukseen tulisi pureutua ja panostaa. Miten näitä kehitysteemoja sitten kannattaisi lähestyä?
Yhteistyö, neuvottelutaidot, konfliktien ratkaiseminen, kannustaminen, tuen ja arvostuksen osoittaminen, palautteen antaminen, vaikeiden asioiden puheeksi ottaminen ja erilaisten yksilöiden huomioonottaminen. Kaikki nämä työelämän tilanteet vaativat vuorovaikutustaitoja, jotka eivät ole meissä mitenkään synnynnäisiä piirteitä – ne ovat harjoiteltavia ja kehitettäviä taitoja, aivan kuten monet muutkin taidot.
Lähijohtajan rooli työyhteisön vuorovaikutuksen esimerkkinä on ratkaisevan tärkeä – erityisesti silloin, kun halutaan mennä kohti tavoiteltavaa yrityskulttuuria ja vahvistaa toivottua tapaa olla vuorovaikutuksessa. Lisäksi työntekijän hyvinvointiin, motivaatioon ja onnistumisen kokemuksiin työssä vaikuttaa merkittävästi suhde omaan lähijohtajaan.
TOP 5: Mitä lähijohtajalta tyypillisesti odotetaan?
Nämä kaikki odotukset heräävät eloon vuorovaikutuksessa – siksi vuorovaikutusosaaminen on muutos- ja oppimiskykyisen organisaation tärkeimpiä rakennusaineita. Tästä kirjoitin reilu vuosi sitten, ja tutkimuksen osalta teemaa analysoidaan laajasti esimerkiksi Kestävän kasvun nykytilatutkimuksessa (Laaksonen 2024).
Lähijohtajille ei kuitenkaan voida vain asettaa vaatimuksia ilman tukea. On vaikeaa näyttää esimerkkiä omalla vuorovaikutuksellaan, jos ei tiedä, miten tulisi toimia. Arjen johtamisen onnistumisessa on olennaista, että johtoryhmän ja lähijohtajien välillä on säännöllistä vuoropuhelua. Vain näin voidaan toteuttaa esimerkiksi yrityksen strategiaa menestyksekkäästi tiimien tasolla, kun lähijohtajat tietävät ne tavoitteet, joita heidän pitää viedä eteenpäin.
Lähijohtajien vuorovaikutusosaamisen kehittämiseen tarvitaan monipuolista tukea – koulutuksesta ja valmennuksesta mentorointiin ja käytännön tukeen arjessa. Tärkeintä on, että tuki on jatkuvaa, käytännönläheistä ja sovellettavissa heidän päivittäisiin tehtäviinsä. Hyviä keinoja ovat esimerkiksi erilaiset koulutus- ja sparraussessiot, arjen vertaistuen mahdollistavat hetket muiden lähijohtajien kanssa sekä one-to-one- ja kehityskeskustelut, joissa voidaan asettaa konkreettisia tavoitteita juuri vuorovaikutusosaamisen kehittämiselle.
Alkuruoka: Kypsennä lähijohtajana omaa ymmärrystäsi ja osaamistasi ihmisten välisestä viestinnästä ja vuorovaikutuksesta.
Pääruoka: Älä jätä yksin paistumaan. Ole läsnä ja tavoitettavissa.
Jälkiruoka: Ei yhdelle kirsikkaa kakun päältä, vaan kaikille tasapuolinen siivu.
Katso ja kuuntele vodcast-jakso täältä.
Ps. Kasvukattaus-vodcastin kaikki tähän mennessä julkaistut jaksot löydät verkkosivuiltamme, Spotifysta ja YouTubesta – käy pöytään!
Kirjoittaja: Emma-Reetta Hämäläinen
Emma-Reetta on Aava & Bangin työyhteisöviestinnän asiantuntija, jolla on vuosien kokemus inhouse-viestijän roolissa ja joka innostuu erityisesti vuorovaikutuksen ja hyvinvoinnin edistämisen välisestä suhteesta.
Katso kaikki blogikirjoitukset
LinkedInTekoäly on muuttanut myynnin pelikenttää pysyvästi. Sen hyödyntäminen B2B-myynnissä ei ole pelkästään prosessien tehostamista vaan myös täysin...
Vuorovaikutusosaaminen on turvallisen, tuottavan ja tuloksellisen työelämän kovaa valuuttaa. Kasvukattaus-videopodcastimme kuudennessa jaksossa...
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...