Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Mitä yhteistä on hyvin haudutetulla teellä ja sisältä vahvalla työnantajabrändillä?

Featured Image

Haluatko tutustua sisältä vahvan työnantajabrändin maailmaan? Pääsin avaamaan teemaa Aava & Bangin uudessa Kasvukattaus  -vodcastissa. Teema on mitä mehukkain ja siksi oli ilo päästä ihan luvan kanssa spill the tea – eli näin vapaasti suomennettuna läikyttämään teetä aiheen äärellä. Blogin lopusta pääset kuuntelemaan sarjan ensimmäisen tuotantokauden, eli Viestinnän aamiaispöydän, jaksoja. 

Sisältä vahva työnantajabrändi ei synny nopeasti. Arvaat varmaan, että aion yhdistää tähän pian teen. Ja aivan oikein, työnantajabrändin rakentamisessa on paljon samaa kuin teen hauduttamisessa. Maltti ja tarkkuus vaikuttavat, ja vaaditaan selkeää visiota siitä, mitä lopputulokselta haetaan. Myös raaka-aineet, eli liike-elämän kontekstissa resurssit, vaikuttavat lopputulokseen. Vahva työnantajabrändi rakentuu ajan saatossa arjesta, joka on aidosti merkityksellistä, aitoa ja sopivan rosoista.

Millainen on sisältä vahva työnantajabrändi?

Ei ole yksiselitteistä vastausta siihen, millainen on hyvä työnantajabrändi. Tietyllä tavalla voi sanoa, että vastaus voi olla jokaiselle erilainen riippuen siitä, millaisia asioita arvostaa ja mitä ennakko-oletuksia ihmisellä on. Tutkimusten perusteella voidaan kuitenkin tunnistaa tiettyjä yhteisiä piirteitä, jotka tekevät työnantajasta houkuttelevan. Esimerkiksi Universumin Most Attractive Employers -kartoituksessa nousee esiin sellaisia liike-elämän toimijoita kuten OP, S-ryhmä, Marimekko ja Finnair. Vastaavasti humanistisen puolen suosikeiksi on mainittu Opetus- ja kulttuuriministeriö, Yle ja Opetushallitus. 

Näitä organisaatioita yhdistävät ainakin kaksi tekijää: organisaation keskimääräistä isompi koko ja niiden brändien tunnettuus. Tämä tarkoittaa, että monilla työnhakijoilla on jo valmiiksi jonkinlainen kiinnittyminen näihin brändeihin joko kuluttajana, kansalaisena tai vaikkapa median seuraajana. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei esimerkiksi pienempi pk-yritys tai B2B-puolen toimija voisi rakentaa vahvaa työnantajabrändiä. Olennaista on ensin pitää huolta omista työntekijöistä ja sitten varmistaa, että myönteinen viesti kantaa sekä potentiaalisille uusille työnhakijoille että laajemmin omaan verkostoon.

Työnantajabrändin kehittäminen – pitkä tie vahvaan kulttuuriin

Sisältä vahvan työnantajabrändin rakentaminen vaatii systemaattista työtä ja johdonmukaisuutta. Parhaimmillaan työntekijäkokemus on aidosti strategian keskiössä. Kestävän kasvun nykytilatutkimukseen (2023, 2024) mukaan suomalaiset organisaatiot eivät kuitenkaan ole vielä valmiita tämän osalta. Siinä missä johto- ja asiantuntijatehtävissä arvioivat asiakaskokemuksen olevan strategin ytimessä, oli työntekijäkokemus keskimääräisten vastausten perusteella vasta kiipeämässä sinne. 

Työnantajabrändin kehittäminen vaatii tuekseen johdon yhteistä tahtotilaa. Kun tahtoa on, pystytään tietoa ja taitoa arjessa vahvistamaan. Usein kulttuurin kehittäminen on kuitenkin projektiluonteista, ja sille saatetaan asettaa abstrakteja tavoitteita. Sisältä vahvan työnantajabrändin kehittäminen ansaitsee selkeät tavoitteet ja systemaattisesti johdetun arjen työn. Resursseja ja aikaa. Aivan kuten tee vaatii oikean haudutusajan ja lämpötilan.

Työnantajabrändin rakentamisessa voi törmätä myös haasteisiin. Sinällään hyvä tahtotila vahvistaa myönteistä kulttuuria voi johtaa niin sanottuun hattarakulttuuriin, jossa konfliktit ja vaikeat keskustelut pyritään hiljentämään. Toinen mahdollinen haaste on se, että ylimmän johdon ja työntekijöiden välillä on merkittävä näkemysero esimerkiksi työntekijäkokemuksessa. Esimerkiksi Kestävän kasvun nykytilatutkimus (2023, 2024) osoittaa, että toimitusjohtajat arvioivat usein kulttuurin tilaa myönteisemmin kuin työntekijät. Tällainen kuilu voi vaikeuttaa työnantajabrändin rakentamista, koska yhteinen ymmärrys on vajaata eikä yhteistä keskustelua työpaikan vahvuuksista ja kipukohdista synny.

Yhteenveto: kolme vinkkiä sisältä vahvaan työnantajabrändiin

Hyvä työnantajabrändi on kuin huolella haudutettu tee. Näillä vinkeillä vältät, ettei työnantajabrändi jää laimeaksi:

  1. Selkeä suunnitelma rakentaa perustan: Määrittele suunta ja tavoite. Mitä työnantajabrändiltä halutaan? Mitkä ovat sen kohderyhmät ja kulmakivet? Vahva työnantajabrändi vaatii suunnittelua ja kirkasta visiota – aivan kuten tee vaatii oikean haudutusajan ja lämpötilan.
  2. Systemaattisuus ja pitkäjänteisyys takaavat tulokset: Kulttuuri ja luottamus eivät synny viikoissa. Rutiinit, toistot ja pitkäjänteinen kehitystyö ovat välttämättömiä sisältä vahvan työnantajabrändin rakentamisessa arjessa. Työ vaatii panosta sekä työpaikan sisällä että sen ulkopuolella.
  3. Aitous herättää tunteita ja kiinnostuksen: Viesti ulospäin vain sellaisista asioista, jotka voitte aidosti todentaa. Uskottava työnantajabrändi on rohkean rehellinen ja sopivan rosoinen. Se heijastaa arkea sellaisena kuin se on. Brändi maistuu aidolta, kun sen sisus vastaa kuorrutusta.

Lopulta hyvä työnantajabrändi on se, mikä herää eloon arjessa ja johon johto, työntekijät ja potentiaaliset työnhakijat voivat aidosti sitoutua. Tässä mielessä vahva työnantajabrändi on kuin juuri oikealla hetkellä täydelliseksi haudutettu tee – elämys, joka jättää hyvän maun pitkäksi aikaa.

P.s. Tervetuloa Kasvukattaus -vodcastin pariin! Löydät jaksot verkkosivuiltamme, Spotifysta ja Youtubesta.

jakso_2_jaako-tyonantajabrandi_laimeaksi_audio
16:52

 

Kirjoittaja: Vilja Laaksonen

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...

Read More
Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...

Read More
B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...

Read More