Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Tuloksia IMAGO-valmennuksesta: Työnantajamielikuvaan panostaminen kannattaa

Featured Image

Vuosi 2024 on osaltaan jatkanut 2020-luvun muutoksen ja epävarmuuden aikaa. Talouden taantuma, geopoliittinen epävakaus ja muun muassa teknologisen kehityksen edellyttämä muutoskyvykkyys ovat haastaneet yrityksiä ja niiden osaamista. Isoa kuvaa tarkastellessa on selvää, ettei Suomen talouskasvu ole pysynyt vertailuryhmän, kuten esimerkiksi Pohjoismaiden vauhdissa. Samaan aikaan yrityksissä tarvitaan uudenlaista osaamista: kykyä houkutella tulevaisuuden osaajia ja valmiutta rakentaa kestäviä urapolkuja nykyisille työntekijöille. Tässä tarvitaan kykyä rakentaa sisältä vahvaa työnantajabrändiä, joka vahvistaa yrityksen veto- ja pitovoimaa ja siten sen kilpailukykyä.

Voidaan puhua työnantajakuvasta, työnantajamielikuvasta, työnantajabrändistä, employer brandigista tai EB:stä, mutta yhtä kaikki: tähän kannattaa panostaa. Työnantajamielikuvan kehittämiseen onkin tartuttu valtakunnallisessa IMAGO-hankkeessa, jossa pyritään vahvistamaan yritysten osaamista vahvan ja monimuotoisen työnantajamielikuvan rakentamisessa. IMAGO on valtakunnallinen hanke, jota koordinoi Pirkanmaan TE-toimisto. IMAGO on osa Talent Boost -toimenpideohjelmaa ja saa rahoituksensa Pohjois-Savon ELY-keskuksen hallinnoimasta kansainvälisyysmäärärahasta.

Meillä Aava & Bangilla on ollut ilo toimia IMAGO-valmennuksen toteuttajana jo kolmella toimintakaudella. Tänä aikana olemme päässeet valmentamaan yli 700 yritystä, joilla jokaisella on omanlaisensa syy hakeutua koulutukseen. Yksi on vahvistamassa ymmärrystä työnantajabrändin rakentamisesta, toinen hakee täsmätietoa kulttuurin rakentamiseen tai osaajamarkkinointiin liittyen ja kolmas haluaa työkaluja hyvinvoivan yrityksen johtamiseen. Monella osallistujalla tähtäin oli tulevaisuuden menestyksen varmistamisessa, mikä näkyy myös seuraavassa osallistujan kommentissa:

“Meidän tulee tavoittaa ne kohderyhmät, joita tulevaisuudessa haluamme rekrytoida, ja antaa heille sellainen tunne, että tuonne minä haluan töihin.”
– IMAGO-valmennuksen osallistuja

Olemme toteuttaneet IMAGO-valmennuksesta nyt toisen kerran vaikuttavuustutkimuksen, joka avaa valmennuksen vaikutuksia yritysten työnantajabrändin kehittämiseen noin puoli vuotta valmennuksen jälkeen. Tutkimuksen aineisto on kerätty digitaalisella kyselyllä sekä yksilö- ja fokusryhmähaastatteluilla vuodenvaihteessa 2023–2024 (N = 61).

 

Työnantajamielikuvaa kehitetään sisältä ulospäin

Kokonaisuudessaan IMAGO-valmennuksen palaute oli erittäin myönteistä (NPS +71), ja esimerkiksi valmennuksen sisällöt, pätevät asiantuntijavalmentajat sekä hyvin ohjatut pienryhmäkeskustelut keräsivät paljon kiitosta osallistujilta.

Valmennuksen jälkeen yritykset ovat panostaneet siihen, että työnantajamielikuvaa rakennetaan monimuotoisesti ja yhdessä työntekijöiden kanssa. Valmennus toi uutta osaamista muun muassa rekrytointiin sekä yhdenvertaisen työskentelyn ja viestinnän edistämiseen. Vastaajat nostivat esiin, että yksi tärkeä oivallus oli työnantajamielikuvan kehittäminen systemaattisesti sisältä ulospäin:

“Työnantajamielikuva rakentuu yrityksen sisällä ensin omasta toiminnasta, joka pitää systemaattisesti rakentaa viestintänä ulospäin.”
– IMAGO-valmennuksen osallistuja

“Työnantajamielikuvaa rakennetaan yhdessä ja se lähtee yrityksen sisältä. Se viestintä on tärkeä asia, että jos sisäisesti ei olla samalla viivalla, niin se vaikuttaa. Työntekijätaso pitää ottaa toimintaan mukaan.”
– IMAGO-valmennuksen osallistuja

IMAGO-valmennuksella on osallistujien vastausten perusteella ollut eniten vaikutusta työnantajamielikuvan kirkastamiseen ja sisältä vahvan työnantajamielikuvan rakentamiseen. Tulokset ovat tässä samansuuntaisia vuotta aiemmin toteutetun tutkimuksen kanssa.

  • 75 % vastanneista sai uusia ideoita ja osaamista työnantajamielikuvan kirkastamiseen ja sen viestimiseen.
  • 66 % vastanneista sai uusia ideoita ja osaamista sisältä vahvan työnantajamielikuvan rakentamiseen

Valmennukseen osallistuneissa yrityksissä oli tehty puolen vuoden aikana monipuolista kehitystyötä, kuten vahvistettu työnantajamielikuvan kytköstä liiketoiminnan tavoitteisiin sekä kehitetty sisäistä viestintää ja rekrytointia. Monimuotoisuuden vahvistaminen nousi vastauksissa eri näkökulmista, kuten kokonaisvaltaisena ymmärryksen lisäämisenä, työn joustavuuden lisäämisenä sekä kansainvälisten rekrytointien vahvistamisena.

Konkreettisia kasvulukuja rekrytoinneissa

Valmennuksen jälkeen noin 97 % vastanneista yrityksistä oli rekrytoinut uuden työntekijän. Kaikista rekrytoinneista noin puolet lisäsi organisaation monimuotoisuutta esimerkiksi kulttuurisen taustan osalta. Tulosten perusteella valmennus toi osallistujille uutta osaamista esimerkiksi kansainväliseen ja kulttuurisesti monimuotoiseen rekrytointiin ja perehdytykseen. Toisaalta monimuotoisuuden vahvistaminen nousi esiin teemana, jossa osallistujat haluaisivat vielä tulevaisuudessa kehittyä:

“On menty hurjaa vauhtia eteenpäin monimuotoisuudessa ja vastuullisuusasioissa. Tulevaisuudessa näihin teemoihin liittyen tarvitaan varmasti yrityksissä lisää tukea.”
– IMAGO-valmennuksen osallistuja

Vastaajista noin kolmannes suunnitteli konkreettisia toimenpiteitä monimuotoisuuden vahvistamisesta, noin 40 % on jo panostanut monimuotoisuuteen ja esimerkiksi kansainvälisiin rekrytointeihin ja noin 20 % toimi jo kansainvälisellä kentällä. Vastaajista vajaa 10 % arvioi, ettei heillä olla tällä hetkellä valmiita panostamaan monimuotoisuuteen.

Vertaistuki tukee kehittymistä

Vaikuttavuustutkimus auttoi nostamaan esiin monia arjen toimenpiteitä, joita yritykset olivat vieneet eteenpäin valmennuksen jälkeen. Kaiken kaikkiaan yrityksissä oli otettu isoja kehitysaskeleita, kuten alla olevista esimerkeistä voi havaita:

  • Strategian juurruttamista ja sen viestintää on viety vahvemmin arkeen. Ymmärrystä sen merkityksestä on vahvistettu johdossa.
  • Henkilöstön kuulemisen käytänteitä on kehitetty ja henkilöstöä on osallistettu työnantajamielikuvan kehittämiseen (esim. kuukausikysely henkilöstölle).
  • Yrityksessä on vahvistettu monimuotoisuustyötä ja kansainväliseen rekrytointiin on panostettu uudella tavalla.

Valmentajan roolissa haluan sanoa ison kiitoksen kaikille IMAGO-valmennuksessa kulkeneille yrityksille, yhteistyökumppaneille sekä meidän Aava & Bangin valmennustiimille. Tänäkin vuonna yli sata yritystä on lähtenyt rohkeasti vahvistamaan oman työnantajamielikuvansa kehittämistä sisältä ulospäin. Nämä toimenpiteet heijastuvat arjessa parhaimmillaan yrityksen kilpailukyvyn kehittymisenä, työntekijöiden hyvinvoinnin kasvuna sekä myös ulospäin heijastuvana vahvempana asiakaskokemuksena. Paremman ja monimuotoisemman työelämän rakentaminen alkaa yksi yritys kerrallaan – ja tämän tavoitteen eteen me teemme aidosti yhdessä töitä.

“Työnantajamielikuvan kehittäminen on valtava kokonaisuus ja sitä pystyy yksi ihminen ottamaan haltuun pieni pala kerrallaan.”
– IMAGO-valmennuksen osallistuja

Miten johtaa työntekijäkokemusta, rakentaa monimuotoista työyhteisöä, houkutella oikeat osaajat ja erottua työmarkkinoilla? Ilmoittautuminen syksyn 2024 IMAGO-valmennuksiin on nyt käynnissä! Kurkkaa lisätiedot ja ilmoittaudu mukaan täällä.

 

 

Kirjoittaja: Vilja Laaksonen

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...

Read More
Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...

Read More
B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...

Read More