Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Sosiaalisen median kuvakoot puhututtaa – Mitä niistä pitäisi tietää?

Featured Image

Oletko varma, että käytät oikeita mittoja julkaisuissasi? Tässä artikkelissa sukellamme siihen, mitä sinun on hyvä tietää somesisältöjesi kuvasuhteista, jotta voit luoda houkuttelevaa ja tehokasta visuaalista sisältöä kaikilla alustoilla.

Viime aikoina Instagramin uudistukset ovat herättäneet vilkasta keskustelua. Uusi kuvakoko ja profiilipostausten kuvasuhteen muutos ovat saaneet käyttäjät miettimään, miten heidän profiiliensa visuaalinen harmonia pysyy yllä. Monet ovat rakentaneet esteettisesti yhtenäisiä ja strategisesti suunniteltuja tilejä jo vuodesta 2010 lähtien, jolloin Instagram lanseerattiin, joten ei ole ihme, että muutos on aiheuttanut hämmennystä – ja jopa pettymystä.

Mutta Instagram ei ole ainoa alusta, jossa kuvien oikeat mitat ja suhteet vaikuttavat sisältöjen toimivuuteen ja visuaaliseen ilmeeseen. Sosiaalisen median jatkuvasti muuttuvassa maailmassa oikeat kuvakoot voivat vaikuttaa ratkaisevasti siihen, herättääkö julkaisusi huomiota vai ei.

Oikea kuvakoko oikeaan paikkaan

Sosiaalisen median kuvakoot on yleisesti ilmoitettu pikseleinä vaaka- ja pystysuunnassa sekä kuvasuhteena, mikä on usein suluissa pikseleiden jälkeen. Esimerkiksi Metan tarinoista voidaan puhua koossa 1080 x 1920 px eli 9:16 – vaakasuunnassa 1080 pikseliä ja pystysuunnassa 1920 pikseliä, jolloin kuvasuhde on 9:16.

Pikseli eli kuvapiste on kuvan pienin yksittäinen osa, jota käytetään mittayksikkönä digitaalisissa kuvissa. Kun kuvitustöitä tehdään painettaviksi, on tärkeää huomioida myös kuvan resoluutio (PPI, pixels per inch), mutta se ei ole niin merkityksellinen asia  digimaailmassa. Eri alustojen ilmoittamat pikselikoot ovat optimaalisen näkymisen minimisuosituksia – kuvat voivat olla myös suurempia, mutta tällöin palvelu voi pakata niitä tilan säästämiseksi ja palvelun toimivuuden takaamiseksi. Tämä voi olla tuttua, jos huomaat, että postaukseen laittamasi hieno kuva onkin mennyt suttuiseksi julkaisun jälkeen.

Kiinnitä siis sosiaaliseen mediaan postatessasi erityistä huomiota oikean kuvasuhteen käyttämiseen. Monet palvelut tarjoavat kuvan rajausmahdollisuutta vielä postatessakin, mutta oikean kuvasuhteen tiedostaminen alusta alkaen nopeuttaa suunnittelutyötä. Samalla varmistat, että kuvissa näkyvät elementit ja tekstit ovat varmasti oikeassa kohdassa ja näkyvät oikein. Tiedostomuodoista yleisimmin käytetyt ovat JPG ja PNG.

Lue myös: Jpg, eps, png, pdf, ai... – mitä näistä pitäisi tietää?

Kanava Kuvakoko Videokoko Tarina Karuselli
Instagram 1080 x 1350 px (4:5)
1080 x 1080 px (1:1)
1080 x 608px (1.91:1)
1080 x 1920 px (9:16)
1080 x 1080 px (1:1)
1080px x 608px (16:9)
1080 x 1920 px (9:16) Kuvat: Kaikki kuvat karusellissa ovat samassa koossa kuin ensimmäinen kuva.
Facebook 1200 x 630 px (1.91:1)
1080 x 1080 px (1:1)
Minimi 600 x 315 px 
1080 x 1920 px (9:16)
1080 x 1080 px (1:1)
1080px x 608px (16:9)
1080 x 1920 px (9:16) Kuvat: Kaikki kuvat karusellissa ovat samassa koossa kuin ensimmäinen kuva.
LinkedIn 1200 x 628 px (1.91:1) 
1080 x 1080 ppx (1:1)
256x144 px – 4096x2304 px
(1:2.4 – 2.4:1)
- Kuvat: Kaikki kuvat karusellissa ovat samassa koossa kuin ensimmäinen kuva.
TikTok 1080 x 1920 px (9:16) 1080 x 1920 px (9:16) 1080 x 1920 px (9:16) 1080 x 1920 px (9:16)

* Tummennetulla tekstillä algoritmien suosima koko, muitakin vaihtoehtoja voi käyttää. Taulukko päivittyy tietojen päivittyessä. 

Miksi Instagram muutti kuvasuhdetta 14 vuoden jälkeen?

Meta ei ole varsinaisesti julkaissut tietoa, miksi muutos kuvakokoihin tehtiin. Instagram kuitenkin kerää jatkuvasti tietoa käyttäjiensä tavoista, joten on hyvin mahdollista, että muutokset pohjautuvat käyttäytymismallien analysointiin.

Suurin osa Instagramin käyttäjistä käyttää sovellusta mobiililaitteilla, jolloin pystysuuntaiset kuvat hyödyntävät näyttötilaa tehokkaammin ja saavat siten käyttäjän pysähtymään sisällön äärelle. Kuvasuhteen muutokset voivat liittyä myös Instagramin algoritmien päivityksiin, joissa priorisoidaan enemmän näyttötilaa täyttävää sisältöä. Näin Instagram voi korostaa tietyn tyyppisiä julkaisuja ja vaikuttaa siihen, miten sisältöjä kulutetaan. Toisaalta korkeammat kuvat profiilisyötteessä vaativat enemmän scrollausta, jotta kaikki postaukset tulevat esiin.

Tiktok, Snapchat ja Reels ovat kasvattaneet suosiotaan 9:16 videoilla, ja Instagram saattaa haluta yhdenmukaistaa kuvasuhteensa kilpaillakseen tehokkaammin videopainoitteisilla sisältömarkkinoilla. Kuvasuhteen muuttumisen myötä sama sisältö käy paremmin useampaan eri kanavaan. Instagram on viime vuosina siirtynyt kohti videopainotteisempaa suuntaa, ja kuvasuhteen muutokset voivat olla osa strategiaa vahvistaa Reels- ja videotoimintoja – tällöin korkeammat kuvat uppoavat luontevammin osaksi feediä.

Jos mietitään puhtaasti luovuuden näkökulmasta, antaa uusi kuvasuhde enemmän tilaa sisällölle ja tuo sen lähemmäs käyttäjää. Uudet kuvasuhteet voivat jopa inspiroida käyttäjää kokeilemaan erilaisia sisältömuotoja ja siten alustan sisältö säilyy tuoreena ja houkuttelevana. Joskus vanhaa pitää vähän “rikkoa” muutoksen saavuttamiseksi, ikään kuin tarkoituksellisesti pakotetaan käyttäjiä päivittämään profiilejaan ja julkaisemaan uutta sisältöä.

Oli muutoksista mitä mieltä tahansa, ainakin alusta on saanut osakseen huomiota ja keskustelua. Osa puolesta, osa vastaan. On mielenkiintoista seurata ja nähdä, mihin kokonaisuudessaan sosiaalinen media ja ihmisten käyttäytyminen eri alustoilla lähitulevaisuudessa on menossa – jonkinlainen murrosvaihe on selkeästi käynnissä.

Vaikuttavaa sisältöä ja tuloksia tuovaa digiä – tutustu markkinoinnin kuukausipalveluumme!

Kirjoittaja: Saara Purhonen

Katso kaikki blogikirjoitukset

Parempaa työelämää etsimässä: Tunnista osaamisesi ja ole valmis luopumaan siitä

Parempaa työelämää etsimässä: Tunnista osaamisesi ja ole valmis luopumaan siitä

Parempaa työelämää etsimässä -blogisarjan kolmas osa käsittelee teemaa, joka puhuttelee itseäni kovasti – osaamisen tunnistamista. Aihe tuntuu...

Read More
Epäselvästi viestitty strategia uhkaa organisaatioiden kasvua

Epäselvästi viestitty strategia uhkaa organisaatioiden kasvua

Kestävän kasvun nykytilatutkimus nosti esiin suomalaisten organisaatioiden haasteen kestävän kasvun johtamisessa. Kolmen vuoden aikana kerätyn noin...

Read More
Mitä parhaiten menestyvät yritykset kertovat meille kestävästä kasvusta?

Mitä parhaiten menestyvät yritykset kertovat meille kestävästä kasvusta?

Kestävän kasvun nykytilatutkimuksessa nousi esiin, että työntekijäkokemuksen ja asiakaskokemuksen taso on suomalaisissa organisaatioissa heikentynyt...

Read More