Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Tekoäly B2B-myynnissä – tehokkuutta, personointia ja tarkkuutta

Featured Image

Tekoäly on muuttanut myynnin pelikenttää pysyvästi. Sen hyödyntäminen B2B-myynnissä ei ole pelkästään prosessien tehostamista vaan myös täysin uudenlaisen asiakaskokemuksen tarjoamista. Tekoäly tarjoaa nopeampia ja kohdennetumpia ratkaisuja myyjien manuaalisiin toimenpiteisiin, kuten CRM-tietojen päivittämiseen tai kilpailijoiden analysointiin. Tutkimusten mukaan ajansäästö onkin tekoälyn merkittävin hyöty myyjälle – tehokkaalla käytöllä on mahdollista säästää yli kaksi tuntia myyjän työaikaa päivässä. Miksi et siis lähtisi rohkeasti kokeilemaan?

Kokosin tähän artikkeliin kuusi konkreettista esimerkkiä siitä, miten ja mihin tekoälyä kannattaa myyntityössä hyödyntää.

1. Kohderyhmän tunnistaminen ja segmentointi

Tekoälyllä voit tehostaa erityisesti myynnin alkupään prosessia. Hyödynnä tekoälytyökaluja esimerkiksi kohderyhmien tunnistamiseen ja segmentointiin. Analysoimalla syötettyä dataa AI tunnistaa potentiaaliset asiakkaat ja segmentoi heidät tarkasti, jolloin toimenpiteet voidaan kohdentaa juuri niille asiakkaille, jotka todennäköisimmin konvertoituvat. Muista kuitenkin pitää oma harkinta ja lähdekritiikki mukana. Myös tietosuojaan liittyvät seikat on tärkeä huomioida, jotta tekoälyn käyttö pysyy turvallisena. 

HubSpotin trendiraportin mukaan 87 % myyjistä käyttää tekoälyä osana jo tuttuja työkaluja, kuten CRM-järjestelmiä, mikä on lisännyt tekoälyn käyttöä merkittävästi ja johtanut parempaan segmentointiin sekä asiakasymmärrykseen. Tutkimuksen mukaan AI-työkalujen avulla tehdyt kohderyhmäanalyysit ovat lisänneet myyjien tuottavuutta keskimäärin 15 %, ja tätä vaikutusta pidetään vasta alkuna. Tarkempi kohdentaminen tarkoittaa paitsi tehokkaampia resursseja, myös parempaa asiakaskokemusta, kun yhteydenotot tuntuvat merkityksellisemmiltä.

2. Personoitu vuorovaikutus ostopolulla

Tekoäly mahdollistaa vuorovaikutuksen personoinnin aivan uudella tavalla. Heti ensimmäisestä kohtaamisesta lähtien lisäarvoa voidaan luoda esimerkiksi muokkaamalla verkkosivuston sisältöä dynaamisesti käyttäjän tarpeiden mukaan. AI-työkalujen avulla laadit huomattavasti henkilökohtaisempia ja osuvampia sähköposteja, mikä parantaa viestinnän tehokkuutta ja vastaanottajan sitoutumista. Personointi kannattaakin ulottaa koko myyntiprosessiin – parhaimmillaan se auttaa teitä erottumaan positiivisesti kilpailijoista, kun asiakkaan koko ostopolku on huomioitu.

3. Tarjoustyön ketteröittäminen

Ota tekoäly avuksi tarjousten laatimiseen. Voit tarkistaa sisällön tekoälyllä, pyytää vinkkejä tarjousten laadun parantamiseen tai pyytää tekoälyä visualisoimaan tarjouksen. Kaikki tämä tarkoittaa nopeampia (ja osuvampia!) tarjouksia sekä tehokkaampaa viestintää asiakkaan suuntaan.

Kun myyjät voivat luottaa tekoälyn sparrausapuun itse tarjousdokumentin laatimisessa, he voivat käyttää aikaansa ensisijaisesti strategisiin tehtäviin, kuten asiakaskohtaisten ratkaisujen luomiseen. Laadukkaat ja visuaalisesti houkuttelevat myyntiesitykset myös lisäävät tarjousten läpimenon todennäköisyyttä. HubSpotin tutkimus osoittaa, että tekoälyavusteisesti tuotetut ja analysoidut tarjoukset kotiutuvat jopa 25 % todennäköisemmin kuin manuaalisesti laaditut.

4. Kilpailija- ja teknologiakartoitus myyntitapaamisiin

Tekoäly on loistava työkalu ketterissä markkina-, kilpailija- ja teknologiakartoituksissa. Ennen myyntitapaamista tekoäly voi analysoida potentiaalisen asiakkaan markkinatilannetta, kilpailijoiden tarjoomaa sekä mm. asiakkaan käytössä olevia teknologioita. Tämä tarjoaa myyjälle kattavan tilannekuvan, mikä puolestaan parantaa tapaamisen laatua ja varmistaa, että asiakas tuntee tulleensa ymmärretyksi. Teknologiakartoituksen avulla myyjä voi myös suoraan tarjota ratkaisuja, jotka täydentävät asiakkaan nykyisiä työkaluja.

5. CRM-järjestelmän käytön ja myyjän ajankäytön tehostaminen

Peräti 73 % myyjistä kokee AI-integraatioiden lisänneen tiimin tuottavuutta merkittävästi. CRM-järjestelmien tekoälyavusteisten toimintojen avulla voit automatisoida tietojen päivittämisen, tapaamismuistioiden luomisen ja jopa käytyjen keskustelujen tiivistelmät. Äänipromptauksen avulla myyjät voivat myös sanella muistiinpanonsa suoraan järjestelmään heti tapaamisen jälkeen. Tällöin aikaa jää enemmän siihen kaikista olennaisimpaan – itse myyntiin. Samalla myös vuorovaikutus asiakkaan kanssa syvenee ja sujuvoituu, kun kattavat yhteenvedot ovat aina helposti saatavilla. 

6. Ennakoiva analytiikka avuksi myyntiprosessien suunnittelussa

Asiakasdataan pohjautuva ennakoiva analytiikka auttaa myyjiä tunnistamaan potentiaaliset ostopolut ja parantamaan myyntiennusteita. Analysoimalla asiakkaiden ostohistoriaa ja käyttäytymistä tekoäly voi tarjota ennusteita siitä, mitkä asiakkaat ovat todennäköisesti kiinnostuneita tietyistä tuotteista tai palveluista. Tämä tieto auttaa myyntitiimiä reagoimaan nopeasti ja kohdistamaan ponnistelut oikeisiin asiakkaisiin tai palveluihin. AI-pohjaiset CRM-järjestelmät taas tarjoavat reaaliaikaista dataa, jonka avulla myyjät voivat priorisoida liidit ja lisätä kaupanteon todennäköisyyttä.

HubSpotin tutkimuksen mukaan tekoälyn ennakoiva analytiikka lisää myynnin tehokkuutta jopa 20 %, koska se auttaa myyntitiimiä reagoimaan nopeasti muuttuvaan markkinatilanteeseen.

Tekoälyn tulevaisuus myyntityössä

Tekoäly on jo nyt monen B2B-asiantuntijamyyjän arjen tukipilari, mutta sen mahdollisuudet kasvavat jatkuvasti. Erilaisten AI-pohjaisten ratkaisujen avulla myyntityön eri vaiheita voidaan virtaviivaistaa, ja myynnistä tulee entistä asiakaslähtöisempää ja tehokkaampaa. Jatkossa tekoälyn rooli tuleekin todennäköisesti laajenemaan entisestään, ja organisaatioiden, jotka hyödyntävät tekoälypohjaisia työkaluja jo nyt, on helpompi pysyä kilpailijoiden edellä myös tulevaisuudessa.

Käytännön vinkki: Aloita tekoälyn hyödyntäminen yksinkertaisista kokeiluista, kuten tarjoustyön tai CRM-käytön tehostamisesta. Kun saat kokemusta ja näet konkreettisia tuloksia, tekoälyn käyttöä on helppo laajentaa asteittain muihin myynnin osa-alueisiin. Tärkeintä on lähteä rohkeasti ja ennakkoluulottomasti kokeilemaan! Saatat jopa yllättyä. 😉

Haluatko oppia lisää tekoälyn hyödyntämisestä sekä tehokkaasta myynnin ja markkinoinnin yhteistyöstä? Uudistunut Masterclass tarjoaa täysin uutena opintosisältönä syventävän Tekoälystrategia-opintomoduulin, jossa tekoälyn maailmaan syvennytään erityisesti markkinoinnin ja myynnin näkökulmista. 

 

Kirjoittaja: Eveliina Vähä-Ruka

Eveliina on terävä digistrategi ja HubSpot-konsultti, jolta löytyy yli 10 vuoden kokemus markkinointi- ja IT-alalta. Erityisesti Eveliinaa sykähdyttää tuloksellinen digimarkkinointi, inbound, markkinointiteknologiat sekä tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa.

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Tekoäly B2B-myynnissä – tehokkuutta, personointia ja tarkkuutta

Tekoäly B2B-myynnissä – tehokkuutta, personointia ja tarkkuutta

Tekoäly on muuttanut myynnin pelikenttää pysyvästi. Sen hyödyntäminen B2B-myynnissä ei ole pelkästään prosessien tehostamista vaan myös täysin...

Read More
Tie työntekijän sydämeen käy vuorovaikutuksen kautta: Kolmen ruokalajin menu lähijohtajalle

Tie työntekijän sydämeen käy vuorovaikutuksen kautta: Kolmen ruokalajin menu lähijohtajalle

Vuorovaikutusosaaminen on turvallisen, tuottavan ja tuloksellisen työelämän kovaa valuuttaa. Kasvukattaus-videopodcastimme kuudennessa jaksossa...

Read More
Puhdasta ei tarvitse pestä – ajatuksia vastuullisuusviestinnästä

Puhdasta ei tarvitse pestä – ajatuksia vastuullisuusviestinnästä

Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...

Read More