Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Messublogi, osa 2: Pari rolluppia vai kokonaisvaltainen messukonsepti?

Featured Image

Viime blogissa punnitsin, kannattaako messuille osallistua, jos saman rahan voi käyttää esimerkiksi digimarkkinointiin. Jos messuille osallistutaan, tulisi budjetin riittää myös digimarkkinointiin tai muihin kanaviin, joiden avulla saadaan houkuteltua toivottua yleisöä itse tapahtumaan.

Onnistunut messukokemus alkaa suunnittelusta 

Väittäisin, että mitä suuremman budjetin messut, sitä tärkeämpi (ja usein pidempi) on suunnitteluvaihe. Tässä muutamia asioita, joita tulisi huomioida aluksi:

Oikeanlainen sijainti: Valitse messualueelta sijainti, jossa on paljon liikennettä ja näkyvyyttä. Toki hyvä sijainti riippuu budjetin lisäksi myös  tavoitteesta: jos tavoite on uuden harvesterin demoaminen, silloin hyvä paikka on metsä. Tuolloin tärkeintä on pohtia, kuinka potentiaaliset asiakkaat saadaan opastettua osastolle.

Osaston konsepti: Kun viime blogini aihe – messujen tavoite – on selkeänä mielessä, on helpompaa suunnitella koko messukonsepti: mikä on osaston vetonaula, millä kärkiviestillä yleisöä houkutellaan paikalle ja miltä visuaalinen kokonaisuus näyttää.

Kuvassa 3D Formtechin messuosaston suunnitelma. Seinällä lukee "Not the best at speaking svenska, but the top in industrial 3D printing – we are 3D Formtech."Kuva: Suunnitelmamme asiakkaamme 3D Formtechin Ruotsin messuille. Seinän teksti syntyi yhteistyössä asiakkaan kanssa ja se herätti messukävijöissä positiivista huomiota. Samaa viestiä hyödynnettiin onnistuneesti myös digimarkkinoinnissa.

Jos omat resurssit eivät riitä, käytä osaston suunnittelussa ammattilaista, joka osaa luoda visuaalisesti houkuttelevan ja erottuvan kokonaisuuden. Messuilla kokonaisuus tarkoittaa esimerkiksi tulostettuja pintoja, erottuvia tuotedemoja, joiden äärelle kokoonnutaan, valoja, ääniä, vaatetusta sekä pieniäkin yksityiskohtia, kuten kahvikuppien designia.

Kolmen vaiheen messumarkkinointi

Tapahtuman markkinointia on hyvä suunnitella kolmessa osassa: ennen messuja, messujen aikana sekä messujen jälkeen.

1. Ennen messuja

Tavoittelemasi yleisön tulisi olla tietoisia tapahtumastasi jo ennen messuja. Useimmilta organisaatioilta löytyy ns. VIP-asiakaskuntaa, joka halutaan kutsua henkilökohtaisesti messuille joko uutiskirjeen tai muun henkilökohtaisen viestinnän kautta. Suurempaa yleisömassaa voidaan tiedottaa esimerkiksi uutisten, orgaanisen somen sekä maksetun mainonnan kautta. Tapahtumaa varten voidaan tehdä sivustolle laskeutumissivu, jos sen kautta halutaan esimerkiksi ennakkovarata tapaamisia tai saada muita messuliidejä.

2. Messujen aikana

Mikäli budjetti sallii, voidaan markkinointia laajentaa digikanavien lisäksi esimerkiksi messukaupungin outdoor-mainontaan. Messukonseptisi voi näkyä ja kuulua tapahtumakaupungin lentokentällä, juna-asemalla tai messualueella. Mutta jos budjettia on vähän, kustannustehokkain keino näkyvyyteen on hyperlokaali digimainonta, joka on kohdennettu esimerkiksi 60 kilometrin säteelle messualueesta. 


Kuva: Googlen esimerkki hyperlokaalista aluekohdennuksesta. Lähde: Google for Developers

Valitettavasti messuille eivät pääse tulemaan kaikki, jotka sinne haluaisivat tulla. Siksi osastollasi tapahtuvaa messutunnelmaa on hyvä dokumentoida somekanaviin esimerkiksi videoin ja valokuvin. Messut ovat hyvä tilaisuus kuvata tuotteisiin tai palveluihin liittyvää sisältöä, etenkin kun paikalla on asiantuntijoita sekä asiakkaita, joita voidaan haastatella. 

Esimerkki messuilla kuvaamastamme videohaastattelusta, AGCO Power:


Liidien kerääminen: Käytä tehokkaita tapoja kerätä liidejä, kuten kilpailuja, arvontoja tai helposti täytettäviä lomakkeita. Mutta: pidä kohderyhmäsi mielessä. Matkapalkinto voi olla houkutteleva kaikille messukävijöille, mutta osallistuuko tähän arvontaan sinun kohderyhmääsi ja saatko siitä sinulle laadukkaita liidejä? Mahdollisen messuarvonnan palkinto on siis parempi liittyä suoraan palveluusi tai toimialaasi.

3. Messujen jälkeen:

Ota yhteyttä liideihin mahdollisimman pian messujen jälkeen, jotta pääset syvempiin keskusteluihin potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Jälkimarkkinoinnissa on tärkeää palata koko messujen pääkonseptiin ja kärkiviestiin, kuten vaikka tuotelanseeraukseen ja siihen, kuinka tuote tai palvelu on saatavilla asiakaskunnalle. Messuilla henkilöstösi ehkä havaitsi, mitä kysymyksiä tuotteistanne ja palveluistanne eniten heräsi, ja messujen jälkimarkkinointi on hyvä tilaisuus vastata näihin kysymyksiin – yksityisesti tai vaikka somevideoina.

Miksi ja millä kärjellä messuille?

Jos organisaatiossasi on päässyt käymään niin, että messuille on ollut tapana osallistua ilman selkeää päämäärää tai konseptia, toivon että messublogisarjani sai sinut ajattelemaan messuja syvällisemmin.

Vaadi jatkossa vastauksia etenkin näihin: miksi tapahtumaan osallistutaan ja mikä on tapahtuman terävä kärki, jolla nykyisiä tai potentiaalisia asiakkaita tavoitellaan?

Jäikö ensimmäinen osa lukematta? Siirry siihen tästä: 
Messublogi osa 1: Tuhat jaettua ämpäriä vai viisi laadukasta liidiä?

Jos tarvitsette apua vaikuttavan ja mieleenpainuvan messuosaston suunnittelemisessa, ota yhteyttä, niin jutellaan lisää. 

Tutustu tekemiimme messukonsepteihin täällä: AGCO Power ja visio voimasta sekä Nokian Heavy Tyres Agritechnicassa.

Kirjoittaja: Anne Niemi

Katso kaikki blogikirjoitukset

Kasvukattaus -vodcast on täällä!

Kasvukattaus -vodcast on täällä!

Aava & Bangin uusi videopodcast, Kasvukattaus on täällä! Kasvukattaus on videopodcast, eli vodcast kestävän kasvun rakentamisesta, markkinoinnista,...

Read More
Vievätkö sivuston evästeet asiakkaasi?

Vievätkö sivuston evästeet asiakkaasi?

Suurin osa suomalaisista markkinointijohtajista ymmärtää, että markkinointia on mitattava ja päätöksiä on tehtävä erityisesti datan pohjalta. Suuri...

Read More
B2B-markkinoija! Milloin viimeksi mietit asiakkaasi tunteita?

B2B-markkinoija! Milloin viimeksi mietit asiakkaasi tunteita?

Hei B2B-markkinoija! Pureudun tässä blogissa tunteisiin, luovuuteen ja B2B-markkinoinnin tehokkuuteen. Lähdetään kuitenkin ensin liikenteeseen sillä,...

Read More