Parempaa työelämää etsimässä: Tunnista osaamisesi ja ole valmis luopumaan siitä
Parempaa työelämää etsimässä -blogisarjan kolmas osa käsittelee teemaa, joka puhuttelee itseäni kovasti – osaamisen tunnistamista. Aihe tuntuu...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Vilja Laaksonen
:
06.02.2025
Kestävän kasvun nykytilatutkimuksessa nousi esiin, että työntekijäkokemuksen ja asiakaskokemuksen taso on suomalaisissa organisaatioissa heikentynyt merkittävästi aiempien vuosien tutkimuksiin verrattaessa. Yli 350:n vastaajan aineisto osoittaa resurssien niukkuuden vaarantavan asiakaskokemuksen laadun ja strategian epäselvyyden haastavan organisaatioiden kasvutavoitteita. Siinä, missä kaksi vuotta sitten yli 70 % yrityksistä raportoi liikevaihdon kasvua, vastaava luku oli nyt pudonnut hieman yli 40 prosenttiin.
Tuloksissa oli myös myönteisiä signaaleja kestävän kasvun näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin erikseen myös niin sanottuja kympin yrityksiä, jotka saivat täyden arvion sekä NPS- että eNPS-mittarilla. Näillä kympin yrityksillä oli myös muita vastaajia korkeampi odotus tulevasta liikevaihdon kasvusta sekä panostuksista työntekijäkokemuksen ja asiakaskokemuksen kehittämiseen. Parhaiten arvioidut yritykset muodostivat noin 8 % aineistosta, ja ne erottautuvat aineistosta monin tavoin. Tutkitaan seuraavaksi, mitä voimme oppia menestyviltä yrityksiltä.
Parhaiten arvioidut yritykset erottuivat muusta aineistosta panostamalla henkilöstöön ja johtamiseen. Kun vastaajilta kysyttiin vuoden 2025 tärkeitä strategisia painopisteitä, nousi henkilöstön hyvinvointi kympin yritysten vastauksissa jaetulle ensimmäiselle sijalle asiakaskeskeisyyden rinnalla. Koko aineistossa henkilöstön hyvinvointi arvioitiin vasta sijalle kahdeksan. Se, että henkilöstön rooli korostuu ei ole ihme. Tulosten mukaan työn arvostuksen kokemuksella oli vahvin yhteys vastaajan halukkuuteen suositella työpaikkaa tai sen palveluita muille. Selkeät työn tavoitteet sekä ymmärrettävä ja laadukkaasti viestitty strategia tukivat tulosten mukaan vahvimmin työn arvostuksen kokemusta. Kympin yritykset erottautuvat muusta aineistosta myös johtamisen eri osa-alueilla, kuten selkeällä strategialla, ydinjohdon säännöllisellä strategiaviestinnällä sekä arjen onnistumista varmistavalla lähijohtamisella.
Kympin yrityksillä oli myös muita vastaajia positiivisempi näkemys edustamansa organisaation osaamisen tasosta. Tämä näkyi myös siinä, miten yrityksessä haettiin kasvua. Tulosten mukaan suomalaisissa yrityksissä on tällä hetkellä alihyödynnettyjä voimavaroja, kuten kaupallisen yhteistyön kehittäminen, datan käyttäminen, tekoälyn hyödyntäminen ja systemaattinen brändin kehittäminen. Kympin yritykset erottautuvat muusta aineistosta muun muassa siinä, miten ne painottivat strategisissa painopisteissään tekoälyn, kestävän kehityksen ja innovaatioiden merkitystä. Tulosten pohjalta näyttää siltä, että parhaat yritykset viitoittavat tietä siinä, miten uutta suuntaa ja kasvua haetaan myös haastavammissa markkinatilanteissa.
Kolmas oppi menestyviltä yrityksiltä liittyy kehittämiseen ja palautteeseen. On merkittävää, että myös parhaiden yritysten avoimissa kommenteissa nousi esiin kehityskohteita ja asioita, joissa yrityksen tulisi menestyä paremmin. Ero muihin vastaajiin verrattuna näkyi siinä, että kehittämiskohteet olivat konkreettisia ja moni kiinnittyi jo tunnistettuihin ja meneillään oleviin kehityshankkeisiin. Vaikka kympin yrityksissä nostettiin esiin selkeitä parannuskohteita, ei niissä ollut kritiikkiä tai esimerkiksi turhautumista organisaatiota kohtaan. Pikemminkin vastauksista välittyi luottamus siihen, että havaittuja kehittämiskohteita viedään aidosti eteenpäin arjessa. Nämä yritykset ovat valmiita tekemään jatkuvia panostuksia kasvun ja hyvinvoinnin edistämiseksi ja heitä yhdisti myös myönteinen ja ratkaisukeskeinen suhtautuminen kehittämiseen.
Yhteenvetona: menestyvät yritykset vähentävät työn kaaosta, mikä vahvistaa työntekijäkokemusta ja tavoitteiden saavuttamista. Toiseksi ne panostavat jatkuvaan kehittämiseen ja työyhteisön muutoskyvykkyyteen. Lisäksi menestyneissä yrityksissä rakennetaan psykologisesti turvallista, eteenpäin katsovaa ja inhimillisesti johdettua arkea, jossa uskalletaan ja halutaan nostaa esiin myös kritiikkiä – rakentavasti. Näiden oppien takaa löytyy lopulta hyvin yksinkertainen resepti: työntekijäkokemus ja asiakaskokemus nähdään aidosti kestävän kasvun mahdollistajina.
Kestävän kasvun nykytilatutkimuksen pohjalta laaditun maksuttoman tutkimusraportin pääset lataamaan täällä.
Parempaa työelämää etsimässä -blogisarjan kolmas osa käsittelee teemaa, joka puhuttelee itseäni kovasti – osaamisen tunnistamista. Aihe tuntuu...
Kestävän kasvun nykytilatutkimus nosti esiin suomalaisten organisaatioiden haasteen kestävän kasvun johtamisessa. Kolmen vuoden aikana kerätyn noin...
Kestävän kasvun nykytilatutkimuksessa nousi esiin, että työntekijäkokemuksen ja asiakaskokemuksen taso on suomalaisissa organisaatioissa heikentynyt...