Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Saavutettavuuslaki muuttui – lue, miten se vaikuttaa yrityksenne markkinointiin

Featured Image

Digipalveluiden saavutettavuusvaatimukset laajenivat 28.6.2025 koskemaan julkisen sektorin lisäksi myös yksityisiä yrityksiä, jotka tarjoavat digitaalisia palveluita tai markkinointiviestintää verkossa. Nyt on aika tarkistaa, kuinka saavutettavia yrityksenne digipalvelut ovat.

Saavutettavuuslailla pyritään yhdenvertaisuuteen

Saavutettavuuslain (Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta) tarkoituksena on varmistaa, että kaikilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet käyttää digitaalisia palveluita. Niiden on siis oltava ymmärrettäviä ja käytettäviä myös henkilöille, joilla on jokin toimintarajoite. Määritelmä kattaa muun muassa henkilöt, joilla on haasteita kuulon tai näön kanssa, jotka kuuluvat autismin kirjoon, joilla on lukivaikeus tai joilla on fyysisiä tai motorisia vammoja.

Laki pohjautuu EU:n saavutettavuusdirektiiviin, ja taustalla vaikuttavat mm. YK:n yleissopimus, jossa on määritelty vammaisten henkilöiden oikeudet, sekä vuonna 2015 voimaan tullut yhdenvertaisuuslaki.

Saavutettavuuslain ensisijainen tavoite on lisätä digitaalista osallisuutta sekä estää syrjintää. Sen on tarkoitus varmistaa yhdenmukainen minimitaso digitaalisten palveluiden saatavuudessa ja parantaa jokaisen mahdollisuuksia käyttää yhdenvertaisesti näitä palveluita.

Laki tuli voimaan jo vuonna 2019, mutta alunperin se koski vain julkishallintoa sekä sen alaisia organisaatioita. 28.6.2025 voimaan astuneen laajennuksen myötä vaatimukset ulottuvat nyt myös yksityisen sektorin toimijoihin.

Keitä saavutettavuuslaki nyt koskee?

Kun aiemmin saavutettavuuslaki velvoitti vain julkisen sektorin toimijoita, kesäkuussa 2025 voimaan tulleen digipalvelulain myötä se laajeni koskemaan myös kuluttajille palveluita tarjoavia yrityksiä. Uudistuksen jälkeen saavutettavuuslaki koskee muun muassa seuraavia yksityisen sektorin toimijoita:

  • verkkokauppoja
  • pankkeja ja vakuutusyhtiöitä
  • yksityisiä terveyspalveluntarjoajia
  • viestintä- ja mediateollisuuden yrityksiä
  • kaikkia yrityksiä, joille digipalvelut ovat olennainen osa liiketoimintaa.

Käytännössä viimeinen kohta koskee yritystänne, jos teillä on interaktiivisia ominaisuuksia verkkosivustolla, mobiilisovelluksia tai muita digitaalisia asiointimahdollisuuksia. Jos verkkosivustonne on pelkästään niin sanotusti käyntikorttikäytössä, laki ei vielä koske sitä, mutta saavutettavuuden parantaminen on toki joka tapauksessa pelkkää plussaa käyttäjäkokemukselle.

Digipalvelulain piiristä on rajattu pois pienimmät yritykset, joissa on alle 10 työntekijää ja joiden vuosittainen liikevaihto tai taseen loppusumma jää korkeintaan kahteen miljoonaan euroon. Näitäkin yrityksiä kannustetaan silti ottamaan saavutettavuusvaatimukset huomioon.

Mihin kaikkeen saavutettavuuslaki velvoittaa?

Saavutettavuus muodostuu monesta eri osa-alueesta, jotka on määritelty saavutettavuusdirektiivissä. Teknisen toteutuksen lisäksi saavutettavuus ulottuu esimerkiksi käytettyyn kieleen ja värien käyttöön.

Verkkopalvelujen ja mobiilisovellusten on oltava

  • havaittavia – esimerkiksi kuville ja videoille on tarjottava tekstivastineet
  • hallittavia – niitä on pystyttävä käyttämään myös ilman hiirtä esim. tabulaattorilla liikkumalla ja aikaa sisällön lukemiseen on oltava riittävästi
  • ymmärrettäviä – kielen tulee olla selkeää ja rakenteen johdonmukainen
  • lujatekoisia – niiden on oltava toimintavarmoja eri selainten, laitteiden ja apuvälineiden kanssa.

Lisäksi direktiivi velvoittaa liittämään verkkopalveluihin saavutettavuusselosteen, jossa käyvät ilmi tämänhetkiset puutteet saavutettavuudessa, syyt puutteisiin ja ohjeet siitä, miten käyttäjä voi halutessaan saada palvelun vaihtoehtoisella tavalla. Palvelun käyttäjälle on myös tarjottava mahdollisuus antaa palautetta huomatessaan ongelmia saavutettavuudessa.

Saavutettavuuden parantaminen on kaikkien etu

Jos saavutettavuuslain edellyttämät asiat eivät toteudu, valvontaviranomainen voi määrätä suoritettavaksi tarkastuksen ja asettaa tarvittaessa toteutumisen tehosteeksi uhkasakon.

Tärkeimpänä kannustimena saavutettavuusnäkökulman huomioimiseen kannattaa kuitenkin ajatella oman yrityksen palvelun kehittämistä entistä paremmaksi. Saavutettavuuden parantaminen edistää melkeinpä poikkeuksetta kaikkien käyttäjien käyttäjäkokemusta, jolloin vaikutukset tuntuvat positiivisesti myös liiketoiminnassa – ja mukavana bonuksena hakukoneet ja tekoälysovelluksetkin arvostavat sitä.

Kun tarvitset apua verkkosivustosi tai muiden digipalveluidesi saavutettavuuden varmistamisessa, autamme mielellämme

Kirjoittaja: Saara Purhonen

Katso kaikki blogikirjoitukset

Saavutettavuuslaki muuttui – lue, miten se vaikuttaa yrityksenne markkinointiin

Saavutettavuuslaki muuttui – lue, miten se vaikuttaa yrityksenne markkinointiin

Digipalveluiden saavutettavuusvaatimukset laajenivat 28.6.2025 koskemaan julkisen sektorin lisäksi myös yksityisiä yrityksiä, jotka tarjoavat...

Read More
Sitoutunut työntekijä on kilpailukyvyn, innovaatioiden ja liiketoiminnan kivijalka

Sitoutunut työntekijä on kilpailukyvyn, innovaatioiden ja liiketoiminnan kivijalka

Työntekijät eivät ole riittävän sitoutuneita, ja se uhkaa yritysten kilpailukykyä ja innovatiivisuutta. Näin ainakin on tulkittavissa viimeaikaisista...

Read More
Aava & Bangin strategiaosaaminen ja B2B-ymmärrys vahvistuu uuden kiinnityksen myötä – Katri Tanni liiketoimintastrategiksi ja osaksi johtoryhmää

Aava & Bangin strategiaosaaminen ja B2B-ymmärrys vahvistuu uuden kiinnityksen myötä – Katri Tanni liiketoimintastrategiksi ja osaksi johtoryhmää

Aava & Bang on nimittänyt PhD, FM, Katri Tannin liiketoimintastrategiksi ja osaksi johtoryhmää 2.6.2025 alkaen. Tanni vahvistaa uudessa roolissaan...

Read More