Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

Tänään julkaistavassa Kestävän kasvun nykytilatutkimuksessa tarkasteltiin kolmatta kertaa suomalaisten organisaatioiden työntekijä- ja asiakaskokemuksen johtamista sekä kestävän kasvun rakennustekijöitä. 355 vastaajan aineisto osoittaa työntekijä- ja asiakaskokemuksen tason heikentyneen merkittävästi. Samaan aikaan tutkimuksesta ilmenee, että positiivisesti erottuvat yritykset, joilla on selkeä strategia, tahtoa panostaa hyvinvointiin ja kasvuun sekä myönteinen tapa suhtautua kehittämistyöhön. 

Aava & Bangin toteuttamassa, kestävän kasvun johtamista tutkivassa Kestävän kasvun nykytilatutkimuksessa nousi esiin, että työntekijäkokemuksen ja asiakaskokemuksen taso on suomalaisissa organisaatioissa heikentynyt merkittävästi aiempien vuosien tutkimuksiin verrattaessa. Yli 350:n vastaajan aineisto osoittaa resurssien niukkuuden vaarantavan asiakaskokemuksen laadun ja strategian epäselvyyden haastavan organisaatioiden kasvutavoitteita. Siinä, missä kaksi vuotta sitten yli 70 % yrityksistä raportoi liikevaihdon kasvua, vastaava luku oli nyt pudonnut hieman yli 40 prosenttiin.

– Toisaalta tutkimuksessa nousee esiin myös alihyödynnettyjä voimavaroja, kuten kaupallisen yhteistyön kehittäminen, datan käyttäminen, tekoälyn hyödyntäminen ja systemaattinen brändin kehittäminen, tutkimuksen toteuttamisesta vastannut Aava & Bangin toimitusjohtaja Vilja Laaksonen kertoo. 

Samaan aikaan tulokset kertovat, että parhaiten menestyviä yrityksiä yhdistää osaaminen työntekijä- ja asiakaskokemuksen johtamisesta. Nämä yritykset ovat valmiita tekemään jatkuvia panostuksia kasvun ja hyvinvoinnin edistämiseksi ja heitä yhdisti myös myönteinen ja ratkaisukeskeinen suhtautuminen kehittämiseen.

– Kestävää kasvua rakennettaessa on tärkeää tunnistaa, että muutos ei ole haaste, joka organisaation tulisi ratkaista. Se on hyvin johdettuna mahdollisuus luoda kestävämpiä toimintamalleja ja vahvistaa kulttuuria, täsmentää Laaksonen.

Kestävän kasvun keskiössä on selkeys, kannattavuus, tasapaino sekä ihmisläheisyys. 

Tutkimuksen taustalla on ajatus siitä, että kestävässä kasvussa pidetään huolta sekä ihmisistä että tuloksesta. Tulokset osoittivat jo kolmatta kertaa hyvän työntekijäkokemuksen ja hyvän asiakaskokemuksen olevan yhteydessä toisiinsa. Työn arvostuksen kokemuksella oli vahvin yhteys työntekijän halukkuuteen suositella omaa työpaikkaansa muille ja se selitti yksittäisistä väittämistä kaikista parhaiten sekä eNPS- että NPS-tulosta.

– Kestävän kasvun positiivinen kierre syntyy, kun työntekijät pitävät huolta asiakkaista ja asiakkaiden hyvinvointi taas huolehtii organisaation menestyksestä. Vahvan työntekijökokemuksen taustalla taas on selkeä strategia, yhteiset arvot sekä jaetut tavoitteet, toteaa Laaksonen.

Vaikka tulokset peräänkuuluttavat strategian selkeyttä, toiminnan jatkuvuutta ja systemaattista johtamista, osoittavat ne sitoutuneen organisaation olevan myös muutoskyvykäs.

– Huomisen työelämä vaatii johdolta myönteistä suhtautumista muutokseen, selkeää strategiaviestintää ja kykyä juurruttaa strategia osaksi arkea. Työhönsä sitoutunut ja tavoitteensa tunteva työntekijä antaa hyvän kiertää, mikä näkyy lopulta myös parempana asiakaskokemuksena, kiteytää Laaksonen. 

Maksuton tutkimusraportti on myös sinun käytössäsi

Kestävän kasvun nykytilatutkimus on Aava & Bangin strateginen panos tutkimukseen pohjaavan tiedon ja päätöksenteon edistämiseksi. Kerättyjen vastausten pohjalta laadittu kattava ja maksuton Kestävän kasvun nykytila -raportti on maksutta ladattavissa verkkosivuiltamme. Toivomme, että tulokset tarjoavat näkemystä ja työkaluja asiantuntijoille, päättäjille ja teille, jotka johdatte huomisen työelämää.

Lataa maksuton tutkimusraportti täältä ja ilmoittaudu 11.2. kello 9–10 järjestettävään maksuttomaan webinaariin, jossa kiteytämme tutkimustulokset tuntiin. 

Kirjoittaja: Laura Moilanen

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Parempaa työelämää etsimässä: Tunnista osaamisesi ja ole valmis luopumaan siitä

Parempaa työelämää etsimässä: Tunnista osaamisesi ja ole valmis luopumaan siitä

Parempaa työelämää etsimässä -blogisarjan kolmas osa käsittelee teemaa, joka puhuttelee itseäni kovasti – osaamisen tunnistamista. Aihe tuntuu...

Read More
Epäselvästi viestitty strategia uhkaa organisaatioiden kasvua

Epäselvästi viestitty strategia uhkaa organisaatioiden kasvua

Kestävän kasvun nykytilatutkimus nosti esiin suomalaisten organisaatioiden haasteen kestävän kasvun johtamisessa. Kolmen vuoden aikana kerätyn noin...

Read More
Mitä parhaiten menestyvät yritykset kertovat meille kestävästä kasvusta?

Mitä parhaiten menestyvät yritykset kertovat meille kestävästä kasvusta?

Kestävän kasvun nykytilatutkimuksessa nousi esiin, että työntekijäkokemuksen ja asiakaskokemuksen taso on suomalaisissa organisaatioissa heikentynyt...

Read More