Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

1 minuutin lukuaika

Sitoutunut työntekijä on kilpailukyvyn, innovaatioiden ja liiketoiminnan kivijalka

Featured Image

Työntekijät eivät ole riittävän sitoutuneita, ja se uhkaa yritysten kilpailukykyä ja innovatiivisuutta. Näin ainakin on tulkittavissa viimeaikaisista tutkimuksista. Kuten tiedämme, muutos erilaisten kriisien, taloudellisten suvantojen ja geopoliittisten myllerrysten mukana on ollut voimakasta. Se huolettaa ihmisiä ja heijastuu nyt työyhteisöihin turnausväsymyksenä työnkuvasta riippumatta – olet sitten työntekijä tai johtaja. 

Siksi työpaikoilla tulisikin panostaa sitoutumisen ja merkityksellisyyden kokemusten vahvistamiseen. Siihen, että huomisessa on toivoa. Ja moni niistä toimenpiteistä ei maksa mitään – paitsi aikaa ja siinä tapauksessa työtunteja.

Arvostuksen puute passivoi ja laskee sitoutumisen tasoa

Työntekijäkokemuksen taso on viimeisen vuoden aikana laskenut hälyttävästi – taustalla on muun muassa, että työntekijäkokemus ei ole osa strategiaa ja sen toteuttamista. Toisaalta esille on noussut työntekijöiden kokemus arvostuksen puutteesta, joka vaikuttaa keskeisesti työntekijöiden kokemuksiin esimerkiksi johtamisesta, työhön sitoutumisesta ja työssä viihtymisestä. (ks. Laaksonen 2025.) 

Lisäksi on tunnistettu, että työntekijöiden pitovoima kyllä on yrityksissä korkealla, mutta juuri omistautuneisuus ja sitoutuminen matalalla. Samalla johtajien usko tulevaisuuteen horjuu. (ks. esim. Eezy Flow 2025.) 

Yksilön tasolla heikko sitoutuminen ja arvostuksen puute voi näkyä passiivisuutena, välinpitämättömyytenä, kyynisyytenä, kaavoihin kangistumisena, suin päin tehtyinä päätöksinä ja kokemuksena, ettei omaan työhön voi vaikuttaa eikä siitä jaksa innostua. Omia ideoita ei haluta tai uskalleta esittää, jolloin ei synny uutta. 

Lopputulos yrityksen tai organisaation kannalta? Jos työntekijät eivät sitoudu työhönsä ja johtajat eivät usko tulevaan, vaikuttaa se suoraan negatiivisesti tuottavuuteen, strategioiden toimeenpanoon ja kykyyn rakentaa kilpailuetua. Myöskään vaikeita, toimintaa ja yhteistyötä kehittäviä keskusteluita ei käydä.
.

Sitoutumisen positiivinen kierre syntyy kohtaamisesta, kannustamisesta ja merkityksen johtamisesta

Tärkein työkalu sitoutumisen – ja toivon – rakentamisessa on kuulla, kohdata ja nähdä ihmiset. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että organisaatiossa:

  • Johdetaan merkitystä – arjen valinnoilla, teoilla ja arvopohjalla.

  • Viestitään strategiasta ymmärrettävästi, niin että jokainen ymmärtää tavoitteet ja oman roolinsa niiden saavuttamisessa. (Johdolla tulee luonnollisesti olla itsellään selkeä käsitys strategiasta ja sen toimeenpanosta.)

  • Luodaan ennakoitavuutta ja vähennetään epävarmuutta, mikä vahvistaa turvallisuuden ja jatkuvuuden tunnetta.

  • Vaikutetaan työarkeen toimintakulttuurilla, joka tukee hyvinvointia, innostumista ja työn tavoitteita.

  • Annetaan säännöllisesti konkreettista, kehittävää ja kannustavaa palautetta.

  • Rohkaistaan ideoiden ja ajatusten esiin tuomiseen, matalalla kynnyksellä.

  • Tuetaan osaamista ja muutoskyvykkyyttä – sekä taitoja että asenteita.

  • Huolehditaan resursseista ja työnkuvien selkeydestä, jotta työ on ihmisen kokoista.

Nämä kaikki rakentavat sitoutumisen positiivista kierrettä – ja lista voisi jatkua vielä pitkään.

Ethän anna oman mielenmallisi estää sitoutumista ja innostumista?

Työntekijän sitoutuminen ei ole mikään mukava ylimääräinen lisä, vaan kilpailukyvyn edellytys ja liiketoiminnan kivijalka. Se syntyy arjen kohtaamisissa, selkeässä suunnassa ja aidossa kiinnostuksessa ihmisiä kohtaan. Johdolla on vastuu luoda edellytykset – mutta jokaisella meistä on myös oma roolimme. 

Sitoutuminen lähtee meidän jokaisen omasta mielenmallista sekä taidoista reflektoida ja sanoittaa, millaisista asioista itselle merkityksellisyys ja motivaatio syntyvät. 

Sitoutumista edistävä mielenmalli on halua tehdä, kehittyä, oppia ja nähdä mahdollisuuksia ympärillään. Tunnistaa oma vastuu yhteisön jäsenenä ja yhteisen toimintakulttuurin rakentajana. 

Vahva sitoutuminen rakentuu vasta silloin, kun merkityksellisyys, osallisuus ja toivo huomisesta jaetaan yhdessä.

Kirjoittaja: Emma-Reetta Hämäläinen

Emma-Reetta on Aava & Bangin työyhteisöviestinnän asiantuntija, jolla on vuosien kokemus inhouse-viestijän roolissa ja joka innostuu erityisesti vuorovaikutuksen ja hyvinvoinnin edistämisen välisestä suhteesta.

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Sitoutunut työntekijä on kilpailukyvyn, innovaatioiden ja liiketoiminnan kivijalka

Sitoutunut työntekijä on kilpailukyvyn, innovaatioiden ja liiketoiminnan kivijalka

Työntekijät eivät ole riittävän sitoutuneita, ja se uhkaa yritysten kilpailukykyä ja innovatiivisuutta. Näin ainakin on tulkittavissa viimeaikaisista...

Read More
Aava & Bangin strategiaosaaminen ja B2B-ymmärrys vahvistuu uuden kiinnityksen myötä – Katri Tanni liiketoimintastrategiksi ja osaksi johtoryhmää

Aava & Bangin strategiaosaaminen ja B2B-ymmärrys vahvistuu uuden kiinnityksen myötä – Katri Tanni liiketoimintastrategiksi ja osaksi johtoryhmää

Aava & Bang on nimittänyt PhD, FM, Katri Tannin liiketoimintastrategiksi ja osaksi johtoryhmää 2.6.2025 alkaen. Tanni vahvistaa uudessa roolissaan...

Read More
Muutoksen anatomia – miten synnytetään kasvua muutoksen keskellä?

Muutoksen anatomia – miten synnytetään kasvua muutoksen keskellä?

Pääsimme juhlistamaan Aava & Bangin 20-vuotista taivalta aiemmin toukokuussa kohtaamalla kumppaneitamme ja asiakkaitamme Jyväskylässä. Tilaisuudessa...

Read More