Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
Google Consent Mode nousi kaikkien markkinoijien huulille viimeistään alkuvuodesta 2024, kun Google Analytics -tilit varoittivat ensi kertaa sen käyttöönoton tarpeellisuudesta. Mikäli haluat jatkaa esimerkiksi uudelleenmarkkinoinnin (remarketing) tekemistä Google Adsissa, on Consent Moden käyttöönotto pakollista. Tässä blogissa käyn läpi, mitä Consent Mode käytännössä tarkoittaa ja miten saat sen käyttöösi omalle sivustollesi.
Alkuperäinen Google Consent Mode esiteltiin yleisölle vuonna 2020 samalla, kun Google ilmoitti Chrome-selaimensa luopuvan kolmannen osapuolen evästeistä vuonna 2022. Kolmannen osapuolen evästeistä luopumista on sittemmin siirretty vuoden 2024 loppuun, ja siksi Consent Mode on juuri nyt entistäkin ajankohtaisempi. Consent Mode liittyy tiiviisti Googlen pyrkimyksiin löytää uusia seurantateknologioita, jotka mahdollistavat jatkossakin tehokkaan ja mitattavan digimarkkinoinnin toteutuksen.
Google Consent Mode on siis työkalu, jolla Google pyrkii mahdollistamaan sekä yksilön tietosuojan että data-johdetun digimarkkinoinnin. Työkalun avulla integroit sivustolla käytössä olevan Consent Management Platformin (CMP) eli evästebannerin (kuten Cookiebot) sekä Googlen työkalut, kuten Google Analyticsin ja Google Adsin. Jos käyttäjä hyväksyy markkinointievästeet, voidaan käyttäjästä kerätä yksilöitävää dataa GDPR:n mukaisesti ja lähettää tätä esimerkiksi Google Analyticsiin ja Google Adsiin. Jos käyttäjä kuitenkin hylkää evästeet Consent Moden avulla, voidaan tietoja edelleen lähettää, mutta data suojataan siten, ettei yksilöivää henkilödataa kulje ja tallennu alustoihin.
GDPR:n mukaan evästebannerissa tulee olla selkeät kuvaukset siitä, mihin evästeitä käytetään. Käyttäjillä tulee olla mahdollisuus valita, mitä evästeitä sivusto käyttää. Tyypillisesti evästebannerin evästekategoriat ovat:
Kun käyttäjä hylkää tai hyväksyy tietyt evästekategoriat, välittyy tieto Googlen työkaluille Google Tag Managerin muuttujien kautta. Nämä viisi muuttujaa ovat functionality_storage, security_storage, personalization_storage, analytics_storage ja ad_storage. Kun käyttäjä hyväksyy evästebannerista esimerkiksi markkinointievästeet, Tag Manager välittää tiedon seurantatägeille, joiden käynnistymiseen vaaditaan ad_storage -statuksen hyväksyminen. Näin esimerkiksi Google Adsin uudelleenmarkkinointitagi voi käynnistyä.
Google julkisti uuden Consent Mode V2 version loppuvuodesta 2023. Miten Consent Mode V2 eroaa alkuperäisestä Consent Modesta? Suurin muutos on se, että Consent Mode V2 kysyy käyttäjältä kahta uutta lupaa käyttää ja tallentaa heidän henkilötietojaan: nämä ovat ad_user_data ja ad_personalization.
Itse evästebanneriin ei tule muutoksia, vaan markkinointievästeiden hyväksyminen vaikuttaa myös näihin uusiin toimintoihin. Käytännössä ad_user_datan hyväksyminen antaa valtuudet käyttää valinnan tehneen käyttäjän dataa markkinointitarkoituksiin, kun taas ad_personalizations antaa hyväksynnän käyttää dataa uudelleenmarkkinointiin.
Tämän lisäksi Consent Mode V2 mahdollistaa uutena ominaisuutena valinnan Advanced Consent Moden ja Basic Consent Moden väliltä. Consent Mode V1:stä tutuksi tullut Advanced Consent Mode kerää dataa käyttäjistä aina, riippumatta siitä hylkääkö vai hyväksyykö käyttäjä evästeet. Samalla kuitenkin varmistetaan, ettei henkilötiedoksi luettavaa yksilöitävää dataa siirry, jos evästeet hylätään. Uusi Basic Consent Mode sen sijaan estää kaiken seurantadatan siirtämisen, jos käyttäjä on hylännyt evästeet. Jos siis haluat varmistaa, ettei käyttäjistä kerätä mitään dataa, jos he hylkäävät evästeet, valitse Basic Consent Mode.
Alunperin Consent Mode oli vapaavalintainen työkalu markkinoijille, jotka halusivat saada mahdollisimman puhdasta dataa mainonnan ja analytiikkatyökalujen päähän. Maaliskuusta 2024 alkaen Google on kuitenkin velvoittanut kaikkia mainostajia kysymään sivuston käyttäjiltä lupaa käyttää dataa mainontaan tai uudelleenmarkkinointiin. Jos et siis ole ottanut Consent Mode V2:ta käyttöön, ovat Google Adsin uudelleenmarkkinointiyleisösi lakanneet toimimasta, etkä pysty myöskään käyttämään Google Analyticsin kohderyhmiä tai viemään niitä Google Adsiin. Tämän lisäksi et voi enää hyödyntää Google Adsissa yksilöllisesti kohdennettuja mainoksia. Mainonnan tehokkuuden kannalta on siis tärkeä varmistaa, että Consent Mode V2 on otettu käyttöön.
Varmista ensimmäiseksi, että sivustoltanne löytyy evästebanneri, joka aidosti kunnioittaa käyttäjän valintoja, ja estää seurantojen käynnistymisen ilman käyttäjän suostumusta. Jos et ole varma evästebannerinne toiminnasta, lue aiheesta lisää täältä: Kaikki, mitä sinun täytyy tietää evästeistä (cookies).
Kun evästeasiat ovat kunnossa, varmista seuraavaksi, että sivustolla käytössä oleva CMP on Googlen kumppanilistalta löytyvä CMP. Tarkista viimeisenä, että CMP ja Consent Mode on otettu oikein käyttöön sivustollanne.
Aava & Bang on valtuutettu Cookiebot-jälleenmyyjä. Cookiebot löytyy myös Googlen kumppanilistalta. Jos uuden Consent Moden käyttöönotto aiheuttaa harmaita hiuksia, ota yhteyttä, niin tarkistamme maksutta puolestasi onko käyttöönotto tehty oikein.
Kirjoittaja: Sampo Soininen
Sampo Soininen on Aava & Bangin digimarkkinointitiimin tiiminvetäjä ja raudanluja digimarkkinoinnin asiantuntija. Hänen erityiskykyjään ovat analyyttinen ote, ketterä ongelmanratkaisukyky ja vahva strateginen ajattelu. Digimarkkinoinnin kenttä muuttuu nopeasti, mutta Sampo varmistaa, että tiimi pysyy ajan harjalla tiukoissakin mutkissa.
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...