Team Herlevi

Team Herlevi, jonka taustalla yritys Pekka Herlevi Oy on kälviäläinen perheyritys, joka työllistää kolme henkilöä täysipäiväisesti. Yrityksen liiketoiminnan keskiössä on ajoneuvojen ja moottoreiden komponenttivalmistus, asennukset, optimointi ja kilpaileminen. Team Herlevi haluaa jakaa osaamistaan ja ammattitaitoaan muiden käyttöön ja auttaa asiakkaitaan ja seuraajiaan ylläpitämään hyvää meininkiä.

Tutustu Team Herleviin

Näitä olemme tehneet:

+ 5 päivän ELY-tuettu yritysten kehittämispalvelu
+ Liiketoiminnan digitalisointi, digitaalisen tuotteen tuotteistus ja lanseeraus
+ Markkinoinnin ja myynnin suunnittelu

ELY-TUETTU YRITYSTEN KEHITTÄMISPALVELU – TAVOITTEENA DIGITAALINEN LIIKETOIMINTA

Yhteistyömme käynnistyi ELY-keskuksen tukeman yritysten kehittämispalvelun eli niin kutsuttujen kehpojen kautta. Team Herlevin asiantuntijana toimi Aava & Bangilla innovaatioiden kaupallistamisen teemassa valtuutettu asiantuntija, Sanna Seiko Salo.

Yritysten kehittämispalvelut ovat kasvuhaluisille yrityksille suunnattuja ja ELY-keskuksen tukemia konsultointi- sekä koulutuspalveluita. Aava & Bangilla on valtuutettuja asiantuntijoita neljässä teemassa: markkinointi ja asiakkuudet, HR-henkilöstöhallinto, innovaatioiden kaupallistaminen sekä analyysit ja kasvu.

Yhteistyö on pitänyt sisällään

Yhteistyön aikana asiakas uudisti myös logonsa, graafisen ilmeen sekä verkkosivut tukemaan uuden digitaalisen tuotteen, TIIMIRADIOn, markkinointia. Digitaalista tuotetta hyödynnettiin myös kanavana markkinoida fyysisiä tuotteita, kuten T-paitoja ja lippiksiä.

Kaiken kaikkiaan TIIMIRADIOn tuotteistus ja myynti onnistui tavoitteiden mukaisesti: päästiin “nollasta sataan” konsultoinnin aikana!

Silmäilin läpi kaikki konsultit, ensisijaisesti tavoite oli löytää sopiva henkilö ja yritys joka esittelynsä perusteella olisi hyvä mätsi. Aava & Bang ja Sanna päätyivät short listille. Laitoin Aava & Bangille yhteydenottopyyntöä ja palaverista Katjan kanssa jäi hyvä fiilis.

Tiina Herlevi, projektipäällikkö

Team Herlevi

MARKKINAMUUTOS JA KORONA VAUHDITTIVAT DIESELISTÄ DIGIIN

Team Herlevi on Euroopan menestyneimpiä Tractor Pulling-tiimejä, joka on saavuttanut kymmeniä mestaruustitteleitä 1990-luvulta alkaen. 2010-luvun puoliväliin asti liiketoiminta nojautui vahvasti tractor pullingiin ja perinteiseen sponsorointimalliin, jossa tehtiin isoja rahallisia sopimuksia muutamien toimijoiden kanssa. Tiimillä oli erittäin merkittävä rooli mm. Valtran kansainvälistymisessä 1990- ja 2000-luvun taitteessa.

Sittemmin yritysten halu panostaa perinteiseen sponsorointimalliin ja tractor pullingiin lajina on pienentynyt merkittävästi ja yrityksen toiminta painottunut oman kilpailutoiminnan ohella entistä enemmän asiakkaiden ajoneuvojen optimointiin sekä komponenttien valmistamiseen ja myyntiin. Koronan myötä kilpailutapahtumat peruttiin kokonaan vuodelta 2020 ja tulevaisuus näytti epävarmalta. Tällä oli vaikutusta erityisesti komponenttimyyntiin.

YHTEISTYÖN LÄHTÖKOHDAT

Yhteistyön alussa yritykselle oli juuri laadittu strategia Dieselistä digiin. Strategian käytäntöön panemista vauhdittamaan Team Herlevi kääntyi ELY-keskuksen puoleen ja kartoitti kehityspalveluita. “Silmäilin läpi kaikki konsultit, ensisijaisesti tavoite oli löytää sopiva henkilö ja yritys joka esittelynsä perusteella olisi hyvä mätsi. Aava & Bang ja Sanna päätyivät short listille. Laitoin Aava & Bangille yhteydenottopyyntöä ja palaverista Katjan kanssa jäi hyvä fiilis.” kertoo Team Herlevin projektipäällikkö Tiina Herlevi. 

Yhteistyö käynnistyi ensimmäisellä työpajapäivällä. Liikkeelle lähdettiin johtamalla  strategiasta selkeä konkreettinen toimintasuunnitelma, jonka myötä sosiaalisesta mediasta ja digituotteista tehtäisiin merkittävä tulonlähde. Sanna ja Tiina palaveerasi säännöllisesti kahden kuukauden ajan ja jokaisen tapaamiskerran jälkeen vietiin tiimin kesken suunnitelmia konkretiaan.

STRATEGIA LÄHTÖKOHTANA, DIESELISTÄ DIGIIN JA DIGIBISNEKSEEN

Team Herlevin ensimmäisen digituotteen eli TIIMIRADIOn idean taustalla oli formuloista tuttu radioyhteys, jolla varikkotiimi ja kuski keskustelevat keskenään kisan aikana. Team Herlevin digituotteen lisäarvo oli siinä, että nyt otettiin myös yleisö mukaan kuulemaan tiimin täysin suodattamattomat juttelut. Ostamalla niin kutsutun Kisapassin eli linkit lähetyksiin, Zoom-yhteydellä saattoi kuka tahansa päästä kuulemaan salaiset kilpailuaseet sekä ärräpäät, ja lisäksi lukuisia pullinkitarinoita vuosien varrelta kymmenen viikoittaisen lähetyksen ajan. Osassa lähetyksiä oli mukana myös videoyhteys ja yleisö pääsi osallistumaan juttuun chatin kautta. Lähetyksistä tehtiin myös tallenteet. Ydintiimi linjan päässä olivat perheenpää Pekka ja poikansa Matti, välillä mukana oli myös vierailevia tähtiä. Tämän tuotteen myötä moottoriurheilusta ja tekniikasta kiinnostuneet ihmiset pääsivät entistä lähemmäksi Team Herlevin arkea ja tekemistä.  

Ensimmäinen TIIMIRADIO-lähetys järjestettiiin 3.7. hyvällä vastaanotolla ja kisapasseja myytiin lopulta tavoitteen mukainen määrä. Innokkaasta vastaanotosta kertoo myös se, että YLE kävi tekemässä Pekasta uutishaastattelun ja useampi lehti kiinnostui uutisoimaan aiheesta.

Konsultoinnin tärkein lisäarvo oli tiimin mukaan ytimekäs sparraus ja projektin rytmitys. “Äärimmäisen tärkeää oli myös se, että Sanna on hyvin samanhenkinen tyyppi ja oman osaamisensa myötä osasi tukea nimenomaan digiin ja someen liittyvissä asioissa.”

Team Herlevi elää hetkessä ollen samanaikaisesti oman elämänsä Pelle Peloton sekä MacGyver. Näin ollen toteutus saattaa joskus jäädä vähän vähemmälle huomiolle, kun uutta ideaa pukkaa koko ajan. “Kehittämispalveluiden konsultoinnin myötä olimme sopivasti Sannalle tilivelvollisia koko ajan joten oli pakko painaa sovitut hommat maaliin sovitussa aikataulussa!” kiittelee Tiina.

“Tärkein yhteinen onnistuminen oli ilman muuta TIIMIRADIOn tuotteistaminen ja historian ensimmäisen TIIMIRADIO-kauden vieminen läpi. Palautteet osoittavat, että olemme onnistuneet luomaan jotain uutta ja ainutlaatuista, mikä tekee seuraajien arjesta hauskempaa ja minkä myötä he oppivat lisää tekniikasta. Samalla olemme itse saaneet rohkeutta jatkaa digiin liittyvien ideoiden viemistä eteenpäin. Todennäköisesti meidän mukana myös moni on elämänsä ensimmäistä kertaa ostanut ja kuluttanut digituotteen. Myös myyntitavoite saavutettiin ja sivutuotteena saimme kerättyä vaikuttavan listan liidejä tulevien digituotteiden markkinointia ajatellen. Samaan aikaan Kehpa-projektin rinnalla uudistimme Team Herlevi logon, visuaalisen ilmeen ja verkkosivut sekä toimme myyntiin uudella logolla varustetut lippikset ja t-paidat. Aikamoinen puristus huomioiden, että projektin kesto nollasta sataan oli vajaa pari kuukautta!” Tiina summaa.

Tärkein yhteinen onnistuminen oli ilman muuta TIIMIRADIOn tuotteistaminen ja historian ensimmäisen TIIMIRADIO-kauden vieminen läpi.

Tiina Herlevi, projektipäällikkö

Team Herlevi

ROHKEASTI SOMESSA JA DIGISSÄ YLI KUUSIKYMPPISENÄ – TIIMISSÄ SEN SALAISUUS

“Kiitos heittäytymisestä Team Herlevin matkaan!”, Tiina kiittelee ja kertoo, että Aava & Bang osoittautui avoimeksi ja uteliaaksi toimijaksi, joka haluaa aidosti edistää asiakkaidensa toimintaa, eikä edetä jollain tietyllä kaavalla kerrasta toiseen. “Ei ole itsestään selvää, että yli 60-kymppisen kylähullun touhuilu traktoreiden parissa saa itseään kunnioittavan markkinointi- ja valmennusyrityksen viisarin sykkimään kun puhutaan digipotentiaalista, mutta Aava & Bang tarttui rohkeasti syöttiin ja loppu on historiaa :)” Samalla tiimi haluaa myös kiittää ELY-keskuksen asiantuntijoita, asiointi heidän kanssaan eteni erittäin hyvin ja responssi oli nopeaa: “Erityisen positiivista oli se, että ideat otettiin vastaan avoimin mielin ja liikkeelle päästiin saman tien ilman mitään koukeroita.”

TIIMIRADIOn kokeilu vahvisti tiimin ajatuksia siitä, että “tässä meidän sekoilussa on kaupallistakin potentiaalia”. Samalla täytyy muistaa, että kyseessä ei suinkaan ole pelkkä sekoilu vaan taustalla on erittäin vahva ja vertaansa vailla oleva kokemus ja tekninen osaaminen. Tiimi kokee, että tämän kivijalan päälle on edelleen rakennettavissa paljon uutta ja ainutlaatuista. Yksi keskeinen eteenpäin ajava voima toiminnassa on jakaa osaamista seuraajien ja muiden alan harrastajien käyttöön. Oman toiminnan kautta tiimi voi auttaa myös muita suomalaisia yrityksiä saavuttamaan tarvitsemaansa näkyvyyttä ja tukea omaan markkinointiin.

“Aivan kuten TIIMIRADIOkin, niin kaikki uudet ideat vaativat sellaista osaamista, mitä tiimillä ei idean iskiessä vielä ole. Näin ollen näemme hyvinkin mahdollisena, että yhteistyömme jatkuu jossain vaiheessa jossain muodossa. Esimerkiksi parhaillaan on yksi erittäin kutkuttava idea hautumassa, jossa pääsisimme täydellisesti yhdistämään teknistä osaamista ja kesän aikana saatuja oppeja digin ja markkinoinnin saralta. Tämän idean kanssa ollaan taas uuden edessä, eikä tälläkään kertaa ole mitään takeita siitä, että projekti onnistuu. Se on näemmä näiden digiprojektien kanssa vähän sama kuin tuossa tractor pullingissa: vasta kyydissä ollessa näkee lähteekö se vetämään vai tuleeko vaikka mäntä koneen kyljestä läpi heti alkumetreillä.”
– Tiina Herlevi, Team Herlevin projektipäällikkö

Mutta yksi asia on kuitenkin varmaa: Tiimissä on voimaa! 

Aava & Bang osoittautui avoimeksi ja uteliaaksi toimijaksi, joka haluaa aidosti edistää asiakkaidensa toimintaa, eikä edetä jollain tietyllä kaavalla kerrasta toiseen

Tiina Helveri, projektipäällikkö

Team Herlevi

KIINNOSTUITKO? KYSY, NIIN KERROMME LISÄÄ.

Sanna Seiko Salo

Kasvuvalmentaja

Päivi Nieminen

Asiakkuusjohtaja