Puhdasta ei tarvitse pestä – ajatuksia vastuullisuusviestinnästä
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
3 minuutin lukuaika
Mira-Maria Heinonen : 04.03.2024
Sisällön hakukoneoptimointi eli tuttavallisemmin SEO (Search Engine Optimization) auttaa asiakastasi löytämään sivullesi ja kasvattaa myynnin mahdollisuuksia. Sisällön hakukoneoptimointi todella siis kannattaa! Jos SEM, SEO ja SEA ovat vieraita käsitteitä, kollegani Sampo avaa termejä täällä. Saara puolestaan kertoo, kuinka algoritmien muutos vaikuttaa verkkosisällön kirjoittamisen tulevaisuuteen.
Tässä blogissa keskityn siihen, kuinka onnistut sisällön hakukoneoptimoinnissa käytännössä. Blogin lopusta löydät tiiviin muistilistan sisällön hakukoneoptimointiin, joka kannattaa käydä läpi jokaisen sisällön kohdalla. Tee siis ainakin nämä, kun luot sisältöjä verkkoon!
Sisältöä kuin sisältöä luodessa vaikutat vahvimmin, kun tunnet kohdeyleisösi. Jos siis haluat vaikuttaa, on tärkeää ymmärtää yleisösi tarpeet, arvot ja motiivit tarpeeksi syvällisesti. Pohjimmiltaan sisällön hakukoneoptimoinnissa onkin kyse lähes kaikkeen kirjoittamiseen pätevistä nyrkkisäännöistä: kerro yleisöä kiinnostavasta asiasta, anna lisäarvoa ja tee se heitä puhuttelevalla äänensävyllä. Ja sitten digitaalisissa ympäristössä elintärkeä seikka: auta kohdeyleisöäsi löytämään sisältösi oikeilla avainsanoilla.
Mitkä avainsanat? Hakukoneet, esimerkiksi Google, on keksitty, jotta me ihmiset löytäisimme helpommin etsimäämme tietoa, henkilöitä, tuotteita ja palveluita. Kun syötät hakutermisi hakukoneeseen, se etsii sisältöä, joka täsmää parhaiten käyttämiisi termeihin. Näitä sivuilta löytyviä termejä kutsutaan avainsanoiksi. Kun kirjoitat hakukoneeseen esimerkiksi ‘lenkkikengät’, etsii hakukone verkosta sivuja, joilta löytyy avainsana ‘lenkkikengät’.
Tämän takia kohdeyleisösi käyttämä sanasto nousee erityisen tärkeään rooliin verkkosisällöissä. Siirry siis kohdeyleisösi näkökulmaan: Mitä hän tarvitsee? Millaisia sanoja hän käyttää etsiessään tietoa? Osaako hän etsiä tuotetta vai sittenkin ratkaisua ongelmaan? Nyt tarvitaan hieman eläytymiskykyä, psykologiaa ja usein asiakasrajapinnassa olevan myynnin haastattelua. Esimerkiksi tuotteen nimi ‘metallinen kulmasarja XY123’ ei välttämättä ole hyvä hakusana, sillä käyttäjäryhmä ei luultavimmin osaa etsiä sitä. Hyvä hakusana voisikin olla ‘taulun kiinnitys’.
Lue myös: Hakukoneoptimoinnin vaikutus hakusanamainontaan – miksi kannattaa panostaa molempiin?
Hakusana-analyysi paljastaa, millä hakusanoilla sivustosi löytyy ja millaisia hakusanoja aiheen ympärillä yleensä käytetään. Tämä antaa tärkeää tietoa, kun suunnittelet uusia sisältöjä sivustosi liikenteen kasvattamiseksi. Hakusana-analyysi onkin erinomainen työväline niin digimarkkinoijalle, sisällöntuottajalle kuin verkkosivuston suunnittelijalle esimerkiksi digimarkkinoinnin suunnittelussa, sisältösuunnitelman teossa ja verkkosivuprojektissa sivuston pääavainsanoja määritettäessä.
Jotta löydät parhaat avainsanat sisällöillesi, niiden määrittämiseen on hyvä ottaa avuksi digimarkkinoija. Hakusanatyökalulla voitte yhdessä testata, kuinka paljon kutakin sanaa haetaan. Sisältöasiantuntija tuo puolestaan arvokasta näkemystä digimarkkinoijalle esimerkiksi relevantimpien avainsanojen löytämiseen, sillä pelkkä avainsanojen hakuvolyymi ei välttämättä kerro totuutta juuri sinun liiketoiminnallesi tärkeistä avainsanoista.
Sisällön, erityisesti otsikoiden, kirjoittaminen hakusanan ympärille voi vaatia hieman enemmän pohdintaa ja lauserakenteiden vääntelyä, mutta se kannattaa! Sisällytä hakusana ainakin pääotsikkoon, urliin, muutamaan alaotsikkoon, alt-teksteihin ja meta-sisältöihin. Älä kuitenkaan ylioptimoi! Haluamme optimoinnilla auttaa muita ihmisiä löytämään heidän tarvitsemaansa tietoa ja tähän pyrkivät myös hakukoneet. Siksi niiden algoritmeja kehitetään jatkuvasti entistä enemmän sisällön relevanttiutta ja laatua painottavaan suuntaan, eikä hakusanan yltiöpäisellä viljelemisellä pötkitä enää pitkälle.
Hakukoneet tulkitsevat sisältöjä relevanttien hakusanojen lisäksi rakenteen muodon, mitan ja loogisuuden perusteella. Tämän takia myös sisällön rakenteeseen ja latausnopeuteen on tärkeää kiinnittää huomiota. Luettavuus on hakukoneidenkin mieleen, joten väliotsikointi, optimoidut kuvasisällöt ja kappalejaot ovat myös digisisällössä tärkeitä.
Lisäksi linkitykset verkkosivun sisällä, sivulta ulos ja ulkopuolisilta sivustoilta takaisin nostavat sivuston uskottavuutta. Mitä useampi sivusto on linkittänyt sivustollesi ja mitä enemmän sivusi on saanut jakoja sosiaalisessa mediassa, sitä laadukkaampana myös hakukoneet pitävät sisältöäsi ja sitä paremmille paikoille se nousee hakutuloksissa.
Pidemmän aikavälin testaaminen tositoimissa kertoo parhaiten, kuinka avainsanojen valinta on onnistunut ja millaisia toimenpiteitä jatkossa kannattaa tehdä. Vanhempikin sisältö voi saada paljon lisää liikennettä, kun sen avainsanoja päivitetään ajankohtaisiksi ja kohderyhmälle relevantiksi. Jatkuva testaaminen ja optimointi siis kannattaa.
Lue myös: SEO: kaikki, mitä sinun on ostajana ymmärrettävä
Määritä relevantti avainsana
Suunnittele, testaa ja valitse relevantein avainsana, jota lukijasi käyttää hakukoneissa. Konsultoi säännöllisesti digimarkkinoijaa ja käytä avainsanoja sisältökalenterisi runkona.
Käytä avainsanaa tehokkaasti
Tarkista, että avainsana löytyy ainakin urlista, meta-sisällöistä, H1-otsikosta, H2-otsikosta ja sopivissa määrin tekstin seasta – älä kuitenkaan tee övereitä ja viljele avainsanaa sisällön sujuvuuden kustannuksella.
Tee houkuttelevat meta-sisällöt
Varmista, että hakukoneen tuloksissa ja some-julkaisuissa näkyvät meta-otsikko ja -teksti kertovat olennaisen verkkosivun sisällöstä ja houkuttelevat klikkaamaan! Tarkista pituus esimerkiksi Metatagsilla tai käytä Yoast SEO -työkalua.
Tarkista tekstin rakenne
Tarkista, että otsikkotasot ovat loogisessa järjestyksessä (H1 → H2 → H3), äläkä hypi otsikkotasojen yli. Käytä vain yhtä H1-tason otsikkoa yhdellä sivulla. Otsikoilla ja kappalejaoilla on hyvä rytmittää tekstiä silmäiltävämmäksi. Tämä myös helpottaa lukijan tekstin hahmottamista!
Optimoi kuvat ja videot
Jotta sivusto latautuu mahdollisimman nopeasti eikä aiheuta lukijassa turhautumista, muokkaa kuvien ja videoiden tiedostokoot mahdollisimman pieniksi. Esimerkiksi blogin otsikkokuvan olisi hyvä olla maksimissaan 200 kt. Lisää kuviin ja videoihin myös avainsanan sisältävät alt-tekstit.
Sisällön laajuus
Google suosii sivuja, joilla on vähintään 300 merkkiä tekstiä sekä kuva tai kaksi. Priorisoi kuitenkin lukijan palveleminen: joillakin sivuilla tarina nojaa kuvamaailmaan ja tekstiä voi hyvin olla vähemmän.
Linkitykset
Lisää sopivasti sekä sivuston sisäisiä että ulos vieviä linkkejä ja muista jakaa kirjoituksesi myös somessa.
Kirjoita ihmiseltä ihmiselle
Viimeiseksi muttei suinkaan vähäisimmäksi: haluat kirjoituksellasi puhutella toista ihmistä, joten kirjoita aina ihmiseltä ihmiselle. Muista, että hakukoneoptimointi on ennen kaikkea lukijan palvelemista!
Tarjoamme hakukoneoptimointia kuukausipalveluna, jossa kehitämme sivustonne näkyvyyttä ja toimivuutta. Myös sisällöntuotanto ja hakusanamainonta on helppo yhdistää mukaan kokonaisuuteen.
Ota yhteyttä! Keskustellaan yhdessä, miten SEO-kehityksessä olisi yrityksesi kohdalla järkevintä lähteä liikkeelle.
Kirjoittaja: Mira-Maria Heinonen
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Supersuosittu Masterclass on palannut uudistettuna! Kaipaatko buustia uranäkymiisi tai janoatko ajankohtaisinta tietoa B2B-markkinoinnista ja...
Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini siihen, miten yrityskulttuurin...