Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

1 minuutin lukuaika

Digimarkkinointi tutuksi: Digimarkkinointistrategia - mitä ja miksi?

Featured Image

Ilman suunnitelman tekemistä digimarkkinoinnin aloittaminen olisi jopa liian helppoa. Digimarkkinointistrategia on dokumentti, joka ohjaa tavoitteellista tekemistä. Digimarkkinointi tutuksi -blogisarjan kolmannessa osassa avaamme, mikä digimarkkinointistrategia on ja miksi sen tekeminen on niin tärkeää? 

Digimarkkinointistrategia tehostaa ajankäyttöä ja sujuvoittaa työn suunnittelua. Hyvä digimarkkinointistrategia on selkeä ja sen toimenpiteet ovat helposti toteutettavissa arkisessa tekemisessä. Jos siis tuskailet satunnaisten somepostausten kanssa, joiden tulokset eivät ole selkeästi tunnistettavissa, digimarkkinointistrategian luominen voisi olla seuraava askel kohti tavoitteellisempaa markkinointia.

Haastattelimme blogia varten digimarkkinoinnin asiantuntijoitamme, jotta voisimme jakaa parhaat neuvot siihen mistä lähteä liikkeelle digimarkkinointistrategian kanssa. Mietitään kuitenkin ensiksi, mitä digimarkkinointistrategia pitää sisällään

Mikä on digimarkkinointistrategia?

Digimarkkinointistrategia on suunnitelma, joka luo suuntaviivat markkinoinnin toimenpiteille. Yksittäisen kampanjan sijaan digimarkkinointia kannattaa ajatella pitkän aikavälin systemaattisena toimintana, jolla ei tavoitella pikavoittoja. Tuloksellisen digimarkkinoinnin ytimessä on hyvä suunnitelma, joka perustuu yrityksen liiketoiminnan ja myynnin tavoitteisiin. Digimarkkinointistrategian avulla vaikuttava ja tavoitteellinen digimarkkinointi rakennetaan osaksi yrityksen kasvustrategiaa.

Digimarkkinointistrategian tulisi antaa vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Miksi tehdään?
    Mikä on yrityksesi ns. strateginen ydin eli visio, missio, arvot ja tarina?
  • Kenelle tehdään? 
    Tärkeimmät kohderyhmät nimenomaan digimarkkinoinnin näkökulmasta.
  • Mitä tehdään?
    Sisältöteemojen rakentaminen.
  • Miten tehdään?
    Millaisia sisältötyyppejä lähdetään tekemään ja mihin kanaviin keskitytään?

Digimarkkinointistrategioita on yhtä paljon kuin yrityksiä ja organisaatioitakin, sillä ne tehdään aina vastaamaan yrityksen yksilöllisiä tarpeita. Digimarkkinointistrategioihin sisällytetään tyypillisesti seuraavat osa-alueet

SMART (digimarkkinoinnin blogiin)

Näiden kohtien pohjalta lähdetään rakentamaan digimarkkinointistrategiaa, joka toimii apuna ja tukena vaikuttavan markkinoinnin tekemisessä. 

Mistä lähteä liikkeelle?

Suunnitelmallisen digimarkkinoinnin tekemisessä lähdetään aina liikkeelle nykytilanteen selvittämisestä. Nykytila-analyysin avulla piirretään selkeä kuva markkinoinnin tämänhetkisestä tilasta. Liiketoiminnan tavoitteiden pohjalta päästään johtamaan myynnin ja markkinoinnin tavoitteet sekä lopulta digimarkkinoinnin tavoitteet. Tavoitteiden lisäksi tarvitaan myös toimivat mittarit. Tämän blogisarjan edellisessä osassa kerroimme tarkemmin tavoitteiden ja mittareiden määrittelystä, kurkkaa blogi täältä

Tavoitteiden ja mittarien määrittämisen lisäksi on tärkeää kerätä tietoa mm. ihanneasiakkaasta, ostopersoonoista ja ostopoluista. Näiden tietojen avulla ymmärretään tarkemmin, mistä kanavista ja millä keinoin kohderyhmä saadaan kiinni digimarkkinoinnin keinoin. 

Digimarkkinointistrategia ohjaa tekemistä

Laadukkaan digimarkkinointistrategian avulla tehdään tuottavaa digimarkkinointia. Onnistuessaan digimarkkinointi on tehokas tapa tavoittaa uusia kohderyhmiä ja markkinoita sekä tuottaa myynnille kuukausittain laadukkaita liidejä, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostuksen yritystänne kohtaan. 

Oletko valmis tekemään vaikuttavasta ja tavoitteellisesta digimarkkinoinnista osan yrityksen kasvustrategiaa? Jos koet olevasi pinteessä voit kääntyä suuntaamme. Autamme sinut aluksi alkuun strategian luomisessa, minkä jälkeen voimme halutessasi jatkaa digimarkkinoinnin päivittäistä tekemistä strategian mukaisesti. 

Tutustu myös Digimarkkinointi tutuksi -blogisarjan ensimmäiseen ja toiseen osaan. Digimarkkinointi tutuksi blogisarja päättyy tähän, toistaiseksi. Seuraa meitä somessa niin pysyt kärryillä ajankohtaisista asioista! 



Kirjoittaja: Sampo Soininen

Sampo Soininen on Aava & Bangin digimarkkinointitiimin tiiminvetäjä ja raudanluja digimarkkinoinnin asiantuntija. Hänen erityiskykyjään ovat analyyttinen ote, ketterä ongelmanratkaisukyky ja vahva strateginen ajattelu. Digimarkkinoinnin kenttä muuttuu nopeasti, mutta Sampo varmistaa, että tiimi pysyy ajan harjalla tiukoissakin mutkissa.

Katso kaikki blogikirjoitukset

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...

Read More
Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...

Read More
B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...

Read More