Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Hakukoneystävällinen vai käyttäjäystävällinen sisältö – näin kirjoitat hakukoneoptimoidun tekstin

Featured Image

Hakukoneoptimoitu verkkosivu erottuu hyvin hakukoneiden hakutuloksissa ja palvelee lukijaansa tarjoamalla tietoa, jota lukija on etsimässä. Teknisten tekijöiden lisäksi merkitystä on sillä, mitä sisältöä sivuille tuotetaan. Google julkaisi elokuussa 2022 algoritmin, jonka mukaan hakukone tarkastelee jatkossa verkkosivun kokonaisuutta yksittäisten sivujen sijaan. Hakukoneoptimoitua tekstiä ei tulevaisuudessa tuoteta avainsanoja toistamalla. Tässä blogissa kerron tarkemmin siitä, mitä hakukoneoptimoitu teksti tulevaisuudessa on ja miten sitä kirjoitetaan. Toistaiseksi algoritmin muutos koskee englanninkielistä sisältöä, mutta aiheeseen kannattaa kiinnittää huomiota myös suomenkielisissä sisällöissä jo tässä vaiheessa. Tekoälyn kehittyessä päivitys astuu voimaan myös muilla kielillä. 

Onko hakukoneoptimoinnin termit tuttuja? Mikäli ei, kurkista ensin tämä SEO, SEA, SEM… ja mitä niistä pitää tietää?

Hakukoneoptimoitua sisältöä ei kirjoiteta hakukoneelle, vaan käyttäjälle

Hyvä sisältö lähtee asiakkaan tarpeista ja yrityksen tavoitteista käsin ja toistaa viestiä johdonmukaisesti koko sivustolla. Vältä tekemästä sisältöä hakukoneille näkyvyyden toivossa ja pidä mielessä verkkosivun perimmäinen tarkoitus – saako kävijä sivultasi asiantuntevaa ja hyödyllistä tietoa? Yksittäisen sivun optimoinnin sijaan on tärkeämpää pitää huolta siitä, että verkkosivun sisällöt palvelevat kokonaisuutena sivuston käyttäjää.

Googlen uusi algoritmin päivitys kohdistuu erityisesti "sisältöön, joka näyttää olevan ensisijaisesti luotu hakukoneissa hyvän sijoituksen saavuttamiseksi sen sijaan, että se auttaisi ihmisiä tai kertoisi tietoa." Päivityksen tarkoituksena on auttaa käyttäjiä löytämään korkealaatuista sisältöä ja hakukoneena Google haluaakin palkita hyödyllisiä sisältöjä tarjonneita verkkosivuja näkyvyydellä.  Palkinnot jaetaan sisällöille, jotka on kirjoitettu ihmisille ja auttavat käyttäjää.

Vaikka päivitys iskee ensisijaisesti englanninkielisiiin sivustoihin, on käyttäjäystävällisyys hyvä pitää mielessä myös silloin, kun sisältöjä kirjoittaa suomenkielisille sivustoille. Hakukoneoptimoidun tekstin perustana on käyttäjän tarve ja se, että sisällöllä on rooli ja tarkoitus osana verkkosivuston kokonaisuutta. Tekstiä suunnitellessa ja kirjoittaessa on syytä pitää mielessä, miksi kävijä tulee verkkosivuille ja millaista tietoa hän sieltä etsii. Puhtaasti trendaavien tai oman asiantuntijuutesi ulkopuolella olevien aiheiden kautta ei todennäköisesti synny laadukasta ja hyödyllistä sisältöä juuri teidän kohderyhmällenne.

 

Luo käyttäjälle tunne siitä, että tarvittava tieto on nyt saatu

Sisällön tehtävänä on ensisijaisesti auttaa potentiaalista asiakasta ostopolun eri vaiheissa. Sama sisältö ei välttämättä puhuttele henkilöä joka kuulee palvelustanne ensimmäistä kertaa sekä henkilöä, joka haluaisi saada varmistuksen ostopäätökseensä. Ennen kirjoittamista on hyvä miettiä, miksi sisältöä tuotetaan ja kenelle. Halutaanko asiakasta opastaa ja tehdä asiantuntijuutta näkyväksi? Halutaanko kertoa tarkemmin palveluista ja millä kärjellä tämä tehdään? Mitä haluamme sisällöllä saavuttaa? Hakukoneoptimoitu teksti keskittyy yhteen asiaan kerrallaan ja ohjaa käyttäjää oikeaan suuntaan.

Mikä sitten on tärkein mielessä pidettävä tavoite käyttäjälähtöistä sisältöä kirjoitettaessa? Pyri luomaan lukijalle tunne siitä, että tarvittava tieto on nyt saatu. Silloin, kun lukija ei tunne tarvetta hipsiä takaisin hakukoneen äärelle saadakseen parempaa tietoa muista lähteistä, olet onnistunut. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi kannattaa verkkosivustolla pitää selkeä fokus ja tuottaa sisällöt valittujen teemojen ympärille – näin pystyt varmistamaan sisältöjen yhdenmukaisuuden, asiantuntijuuden ja käyttäjälle tuotettavan hyödyn. Hakukoneoptimoitu teksti löytyy hyvin hakukoneista, mutta maaliin päästäkseen on tärkeää ohjata käyttäjää myös löydetystä sisällöstä eteenpäin. Tällä polulla toimivia väyliä ovat esimerkiksi yhteydenottolomakkeet, oppaat sekä ohjaukset muihin artikkeleihin tai palvelusivuille. 

Haluatko lisätietoja?

Me olemme Google Partner -sertifioitu kasvumarkkinointitoimisto. Autamme verkkosivujenne hakukoneoptimoinnissa, jotta löydytte hakukoneista niillä hakusanoilla, joilla asiakkaanne etsivät ratkaisua ongelmaansa. Lue lisää kuukausipalvelusta ja ota yhteyttä

Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

S-ryhmä on suurin yksityinen työnantaja Suomessa – meillä on yli 40 000 työntekijää, 19 osuuskauppaa ja noin 2000 toimipaikkaa ympäri maan. Kun...

Read More
Kasvu vaatii herkkyyttä kuunnella

Kasvu vaatii herkkyyttä kuunnella

Uskon siihen, että sattuma suosii valmistautunutta mieltä. Kun yrityksen kehitystä tai omaa työuraa peilaa taaksepäin, on tarina helpompi nähdä...

Read More
Vieraskynä: Viestintä luo arvoa joka hetki – Pihlajalinna

Vieraskynä: Viestintä luo arvoa joka hetki – Pihlajalinna

Pihlajalinnassa viestintä on osa jokaisen ammattilaisen osaamista, eikä vain viestintäyksikön vastuulla. Jokaisella on rooli yhtiön kestävän...

Read More