Puhdasta ei tarvitse pestä – ajatuksia vastuullisuusviestinnästä
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Saara Purhonen : 08.09.2022
Hakukoneoptimoitu verkkosivu erottuu hyvin hakukoneiden hakutuloksissa ja palvelee lukijaansa tarjoamalla tietoa, jota lukija on etsimässä. Teknisten tekijöiden lisäksi merkitystä on sillä, mitä sisältöä sivuille tuotetaan. Google julkaisi elokuussa 2022 algoritmin, jonka mukaan hakukone tarkastelee jatkossa verkkosivun kokonaisuutta yksittäisten sivujen sijaan. Hakukoneoptimoitua tekstiä ei tulevaisuudessa tuoteta avainsanoja toistamalla. Tässä blogissa kerron tarkemmin siitä, mitä hakukoneoptimoitu teksti tulevaisuudessa on ja miten sitä kirjoitetaan. Toistaiseksi algoritmin muutos koskee englanninkielistä sisältöä, mutta aiheeseen kannattaa kiinnittää huomiota myös suomenkielisissä sisällöissä jo tässä vaiheessa. Tekoälyn kehittyessä päivitys astuu voimaan myös muilla kielillä.
Onko hakukoneoptimoinnin termit tuttuja? Mikäli ei, kurkista ensin tämä SEO, SEA, SEM… ja mitä niistä pitää tietää?
Hyvä sisältö lähtee asiakkaan tarpeista ja yrityksen tavoitteista käsin ja toistaa viestiä johdonmukaisesti koko sivustolla. Vältä tekemästä sisältöä hakukoneille näkyvyyden toivossa ja pidä mielessä verkkosivun perimmäinen tarkoitus – saako kävijä sivultasi asiantuntevaa ja hyödyllistä tietoa? Yksittäisen sivun optimoinnin sijaan on tärkeämpää pitää huolta siitä, että verkkosivun sisällöt palvelevat kokonaisuutena sivuston käyttäjää.
Googlen uusi algoritmin päivitys kohdistuu erityisesti "sisältöön, joka näyttää olevan ensisijaisesti luotu hakukoneissa hyvän sijoituksen saavuttamiseksi sen sijaan, että se auttaisi ihmisiä tai kertoisi tietoa." Päivityksen tarkoituksena on auttaa käyttäjiä löytämään korkealaatuista sisältöä ja hakukoneena Google haluaakin palkita hyödyllisiä sisältöjä tarjonneita verkkosivuja näkyvyydellä. Palkinnot jaetaan sisällöille, jotka on kirjoitettu ihmisille ja auttavat käyttäjää.
Vaikka päivitys iskee ensisijaisesti englanninkielisiiin sivustoihin, on käyttäjäystävällisyys hyvä pitää mielessä myös silloin, kun sisältöjä kirjoittaa suomenkielisille sivustoille. Hakukoneoptimoidun tekstin perustana on käyttäjän tarve ja se, että sisällöllä on rooli ja tarkoitus osana verkkosivuston kokonaisuutta. Tekstiä suunnitellessa ja kirjoittaessa on syytä pitää mielessä, miksi kävijä tulee verkkosivuille ja millaista tietoa hän sieltä etsii. Puhtaasti trendaavien tai oman asiantuntijuutesi ulkopuolella olevien aiheiden kautta ei todennäköisesti synny laadukasta ja hyödyllistä sisältöä juuri teidän kohderyhmällenne.
Sisällön tehtävänä on ensisijaisesti auttaa potentiaalista asiakasta ostopolun eri vaiheissa. Sama sisältö ei välttämättä puhuttele henkilöä joka kuulee palvelustanne ensimmäistä kertaa sekä henkilöä, joka haluaisi saada varmistuksen ostopäätökseensä. Ennen kirjoittamista on hyvä miettiä, miksi sisältöä tuotetaan ja kenelle. Halutaanko asiakasta opastaa ja tehdä asiantuntijuutta näkyväksi? Halutaanko kertoa tarkemmin palveluista ja millä kärjellä tämä tehdään? Mitä haluamme sisällöllä saavuttaa? Hakukoneoptimoitu teksti keskittyy yhteen asiaan kerrallaan ja ohjaa käyttäjää oikeaan suuntaan.
Mikä sitten on tärkein mielessä pidettävä tavoite käyttäjälähtöistä sisältöä kirjoitettaessa? Pyri luomaan lukijalle tunne siitä, että tarvittava tieto on nyt saatu. Silloin, kun lukija ei tunne tarvetta hipsiä takaisin hakukoneen äärelle saadakseen parempaa tietoa muista lähteistä, olet onnistunut. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi kannattaa verkkosivustolla pitää selkeä fokus ja tuottaa sisällöt valittujen teemojen ympärille – näin pystyt varmistamaan sisältöjen yhdenmukaisuuden, asiantuntijuuden ja käyttäjälle tuotettavan hyödyn. Hakukoneoptimoitu teksti löytyy hyvin hakukoneista, mutta maaliin päästäkseen on tärkeää ohjata käyttäjää myös löydetystä sisällöstä eteenpäin. Tällä polulla toimivia väyliä ovat esimerkiksi yhteydenottolomakkeet, oppaat sekä ohjaukset muihin artikkeleihin tai palvelusivuille.
Me olemme Google Partner -sertifioitu kasvumarkkinointitoimisto. Autamme verkkosivujenne hakukoneoptimoinnissa, jotta löydytte hakukoneista niillä hakusanoilla, joilla asiakkaanne etsivät ratkaisua ongelmaansa. Lue lisää kuukausipalvelusta ja ota yhteyttä.
Kirjoittaja: Saara Purhonen
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Supersuosittu Masterclass on palannut uudistettuna! Kaipaatko buustia uranäkymiisi tai janoatko ajankohtaisinta tietoa B2B-markkinoinnista ja...
Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini siihen, miten yrityskulttuurin...