Puhdasta ei tarvitse pestä – ajatuksia vastuullisuusviestinnästä
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Eija Ontronen : 13.04.2023
Markkinoinnin sisältösuunnitelma on toimiva työkalu, kun halutaan viedä sisältömarkkinointistrategiassa määritellyt asiat käytäntöön. Blogisarjamme viimeinen osa vastaa kysymykseen: mikä on sisältösuunnitelma?
Sisältösuunnitelman avulla sisällöntuotannosta tehdään systemaattisempaa esimerkiksi tavoitteista johdetujen sisältöteemojen ja julkaisukalenterin avulla. Liian usein sisältöjä tehdään ilman selkeitä tavoitteita, mittareita ja sisältösuunnitelmaa, jolloin sen vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta on myös vaikeaa todeta. Blogisarjan toisessa osassa keskityimme erityisesti sisältömarkkinoinnin tavoitteisiin ja mittareihin. Sisältösuunnitelman avulla varmistetaan, että kaikki luodut sisällöt palvelevat varmasti liiketoiminnan isoa kuvaa eikä resursseja heitetä hukkaan.
Haastattelimme asiantuntijaamme ja kokosimme vinkit siihen, kuinka sisältösuunnitelma luodaan käytännössä. Jos sisältösuunnitelman luominen on yrityksesi seuraava askel kohti systemaattisempaa sisällöntuotantoa, jatka ehdottomasti lukemista!
Sisältösuunnitelma on käytännön työkalu, joka tukee sisältömarkkinointistrategian toteuttamista. Blogisarjan edellisessä osassa kerroimme, mikä on sisältömarkkinointistrategia ja miksi se kannattaa tehdä. Sisältösuunnitelman tavoitteiden tulisi jalkautua suoraan yrityksen liiketoiminnan ja markkinoinnin isommista tavoitteista. Jos tavoitteena on esimerkiksi työnantajamielikuvan vahvistaminen, sisältösuunnitelman tavoitteena voisi olla halutun mielikuvan rakentaminen tai laadukkaiden työnhakijoiden saaminen sisältöjen avulla.
Sisältösuunnitelma toimii punaisena lankana sisältömarkkinoinnin tekemisessä ja auttaa varmistamaan, että tekeminen on suunnitelmallista, tavoitteellista ja mitattavaa. Sisältösuunnitelmalla myös varmistetaan, että sisällöt palvelevat eri kohderyhmiä ostopolun eri vaiheissa.
Sisältösuunnitelman tehtävänä on:
✍🏼 tehostaa ajankäyttöä ja työn suunnittelua
✍🏼 systematisoida sisällöntuotantoa
✍🏼 varmistaa, että sisältöä tehdään oikeille ihmisille, oikeissa paikoissa ja oikeaan aikaan
✍🏼 auttaa fokusoimaan markkinointiresursseja
✍🏼 parantaa sisältöjen näkyvyyttä verkossa
✍🏼 lisätä laadukkaiden liidien määrää
✍🏼 helpottaa vaikuttavuuden todentamista
✍🏼 parantaa asiakaskokemusta tarjoamalla asiakkaiden tarpeisiin vastaavia sisältöjä
Jos sisältösuunnitelmaa ei käytetä markkinoinnin työkaluna, sisältömarkkinoinnin tekeminen ei yleensä ole kovinkaan suunnitelmallista ja johdonmukaista, jolloin sen vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta on hankala todentaa.
Sisältösuunnitelmaa tehtäessä tulee pitää kirkkaana mielessä sisältömarkkinointistrategia, jonka pohjalta sisältösuunnitelmaa lähdetään luomaan. Kun sisältömarkkinointistrategia keskittyy enemmän kysymyksiin “miksi tehdään” ja “kenelle tehdään”, vastaa sisältösuunnitelma kysymyksiin “miten tehdään” ja “mitä tehdään”.
Miksi tehdään?
Mikä on yrityksesi ns. strateginen ydin eli visio, missio, arvot ja tarina? Sisältömarkkinointi ei ole muusta markkinoinnista irrallista tekemistä, vaan sen tulisi jalkautua systemaattisesti sekä liiketoiminnan että markkinoinnin isommista tavoitteista.
Kenelle tehdään?
Eli mitkä ovat ne tärkeimmät kohderyhmät nimenomaan sisältömarkkinoinnin näkökulmasta, jotka voidaan tavoittaa sisältömarkkinoinnin toimenpiteillä. Kohderyhmät ja omat ICP:t (Ideal Customer Profile eli unelma-asiakas) on syytä tuntea huolella. Demografisten tekijöiden tuntemisen lisäksi tulisi ymmärtää syvällisesti asiakkaalla olevia tarpeita, arvoja, haasteita, motiiveja ja oston esteitä.
Miten tehdään?
Sisältöjen suunnittelu aloitetaan sisältöteemojen rakentamisesta. Sisältöteemoilla tarkoitetaan isompaa sisältökokonaisuuttaa, joka määrittää millaisia yksittäisiä sisältöjä halutaan tuottaa. Tavoitteena on varmistaa, että sisällöt ovat monipuolisia, luovat arvoa eri kohderyhmille ostopolun eri vaiheissa ja tukevat aiemmin suunnitelmassa asetettuja tavoitteita. Sisältöteemat voidaan määritellä vuosikellon mukaan tai erilaisten painopisteiden perusteella. Tässä vaiheessa määritellään myös tone of voice, eli yrityksen puhetyyli: miltä haluamme kuulostaa?
Mitä tehdään?
Kun sisältöteemat ovat selkeät, lähdetään määrittelemään millaisia sisältötyyppejä lähdetään tekemään ja mihin kanaviin keskitytään. Sisältötyypillä tarkoitetaan esimerkiksi somepostausta, videota, webinaaria, opasta, blogikirjoitusta tai podcastia. Tässä kohtaa tehdään myös tarkempi suunnitelma siitä, mikä on minkäkin kanavan rooli. Sisältösuunnitelman loppuun tehdään usein vielä alustava julkaisukalenteri ja sisällöntuotannon muistilista, jotka varmistavat, että jokainen suunnitelman lukenut tietää mitä tehdä seuraavaksi.
➡️ Tee taustatyöt hyvin. On houkuttelevaa lähteä heti ideoimaan sisältöjä, mutta mitä paremmin teet suunnitelman alun (tavoitteet, mittarit, kohderyhmät jne.), sitä helpommin tekemisessä pysyy punainen lanka ja tekeminen on myös suunnitelmallista ja mitattavaa.
➡️ Osallista suunnitelmaan työkavereita. Esimerkiksi myynnin ja asiakaspalvelun parissa töitä tekevillä on usein todella paljon hiljaista tietoa esimerkiksi siitä, mitä asiakkaat useimmiten kysyvät, mitä he ostopäätöksen hetkellä epäröivät tai miksi ovat valinneet juuri teidät. Nämä kaikki ovat hyvää polttoainetta sisältömarkkinoinnin tekijälle. Yrityksessä voi olla myös esimerkiksi yhteinen ideapankki tai säännölliset ideointipalaverit, joissa jokainen pääsee tuomaan näkemyksiä ja ideoita esiin.
➡️ Testaa, testaa ja testaa. Suunnitelma on vasta alku ja sitä täytyy lähteä toteuttamaan. Täydennä ja muokkaa suunnitelmaa sitä mukaa, kun huomaat mikä toimii ja mikä ei. Esimerkiksi kohderyhmiä ja ICP-profiileja kannattaa täydentää ja muokata, kun asiakasymmärrys kasvaa.
➡️ Resursoi! Sisältösuunnitelmaa tai sisältömarkkinointia ei tehdä vasemmalla kädellä pidemmällä aikavälillä, vaan sille pitää resursoida aikaa ja rahaa. Sisältösuunnitelman tekemiseen kannattaa ehdottomasti ottaa ulkopuolinen kumppani, jolloin saat sisältösuunnitelmasta irti kaiken mahdollisen hyödyn.
Laita meille viestiä – autamme sinua luomaan sisältösuunnitelman, jonka avulla tavoitat unelma-asiakkaasi jokaisessa ostopolun eri vaiheessa!
Tämä oli Sisällöt syynissä -blogisarjan viimeinen osa. Tutustu myös blogisarjan edellisiin osiin: Mitä sisältömarkkinointi on, Sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittarit sekä Sisältömarkkinointistrategia antaa tekemiselle oikean suunnan.
Kirjoittaja: Eija Ontronen
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Supersuosittu Masterclass on palannut uudistettuna! Kaipaatko buustia uranäkymiisi tai janoatko ajankohtaisinta tietoa B2B-markkinoinnista ja...
Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini siihen, miten yrityskulttuurin...