Työnantajamielikuva

 

Työnantajamielikuva ratkaisee sen, saatteko tulevaisuudessa osaajat, joita kasvunne vaatii.

 

Tarjouspyyntö

 

Työnantajamielikuvan kehittäminen
 

Mikä työnantajamielikuva?

Työnantajamielikuvalla tarkoitetaan yrityksen mainetta ja mielikuvaa työnantajana. Työnantajamielikuva ratkaisee sen, saatteko tulevaisuudessa ne osaajat, joita kasvunne vaatii. Vahva työnantajamielikuva on myös erinomainen tapa rakentaa kilpailuetua kilpailijoihin nähden. Sen tulisi olla yksi strategian kulmakivistä kasvua hakevilla yrityksillä; Tuotteisiin ja palveluihin liittyvä kilpailuetu on aina helposti kopioitavissa, mutta yrityskulttuuriin pohjaavat vahvuustekijät sen sijaan mahdotonta monistaa.

Työnantajamielikuva rakentuu vahvana sisältä ulos.

Yrityksen uskottavuus kärsii, jos vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee. Siksi vahva työnantajabrändi rakennetaan sisältä ulos. Näin markkinointi ja yrityskulttuuri tukevat saumattomasti liiketoiminnan tavoitteita. Työntekijöiden ja työnhakijoiden mielikuvat yrityksestä rakentuvat useissa kohtaamispisteissä. Arjen tasolla vahvan työnantajamielikuvan rakentaminen edellyttää kohderyhmien tarpeiden ymmärtämistä sekä systemaattista ja arvopohjaista sisäisen viestinnän ja kulttuurin johtamista.

Työnantajamielikuvaa kehitetään kahdella tasolla

Tuloksellinen työnantajamielikuvan rakentaminen tapahtuu kahdella tasolla ja tavoitteena on, että sisäinen ja ulkoinen mielikuva vastaavat toisiaan ja tukevat yrityksen kasvutavoitteita. Me Aava & Bangilla voimme auttaa teitä näissä molemmissa!

Ymmärrys rakentaa pohjan yrityskulttuurille ja kokemukselle.

Työntekijä- ja työnhakijaymmärrys auttaa tunnistamaan työnantajamielikuvan vahvuudet ja kehityskohteet. Näin rakennetaan aidosti merkityksellistä yrityskulttuuria ja johdetaan tavoitteellisesti työntekijöiden, työnhakijoiden ja asiakkaiden kokemusta.

Arjen toimintamallit ratkaisevat menestyksen.

Työnantajaviestinnän johtaminen vaatii tuekseen johdon, hallinnon, esihenkilöiden ja työntekijöiden tuen. Selkeä malli ja sen juurruttaminen ratkaisevat sen, että työnantajaviestintä tuo lyhyen ja pitkän tähtäimen vaikuttavuutta.



Katso tallenne: Houkutteleva työnantajabrändi 2022

Katso tallenne: Houkutteleva työnantajabrändi 2022

Miten parhaat työntekijät saadaan ja miten heidät pidetään? Millainen on houkutteleva työnantajabrändi vuonna 2022? Katso maksuton tallenne webinaarista, jossa keskustelimme aiheesta.

Katso tallenne



 

Työnantajamielikuvan kehittäminen lähtee nykytilan tunnistamisesta

Työnantajamielikuvan kehittämistyö aloitetaan yrityksen työnantajamielikuvan nykytilan tunnistamisesta. Nykytilan tunnistamiseksi kartoitamme yrityksen vahvuudet ja heikkoudet työnantajana sekä sisäisesti että ulkoisesti.

Nimetön suunn.malli - 2022-05-19T141531.118
 

Työnantajamielikuvan ydin rakentuu arvojen, tarinan, mission ja vision varaan

Osallistamme yrityksenne henkilöstön yhteisten vahvuuksien ja yrityskulttuurin kantavien elementtien määrittämiseen. Tunnistamme, mikä erottaa teidät muista työpaikoista. On tärkeää muistaa, että työnantajamielikuvaa rakennetaan joka päivä, jokaisen työntekijän toimesta.

4-May-19-2022-11-04-43-76-AM
 

Työnantajamielikuvaa rakentaessa tiedämme, kenet haluamme tavoittaa

Vahvuustekijöiden tunnistamisen jälkeen määritämme tärkeimmät kohderyhmät. Tunnistamme millaista osaamista yrityksenne tulee jatkossa tarvitsemaan ja meillä on tarkka kuva potentiaalisimmista työntekijäkohderyhmistä. Työnhakijaymmärrys rakentaa pohjan yrityskulttuurille, hakijakokemukselle ja hyvälle työntekijäkemukselle. 

unelmatreffit-1
 

Työnantajamielikuva eletetään todeksi viestinnän avulla

Työnantajamielikuvan rakentamisesta ja tunnistetuista kohderyhmistä tulee systemaattinen osa ulkoista viestintäänne. Lähdetään liikkeelle työnantajaviestinnän konseptista, jossa kitetyetään kilpailijoista erottuva pääviesti sekä viestinnän tyyli ja tämän jälkeen laaditaan systemaattista tekemistä ohjaava suunnitelma tarvittavista sisällöistä ja kanavista, joissa mielikuvaa lähdetään arjessa rakentamaan.

4-May-19-2022-11-04-43-76-AM
 

Lähdetäänkö liikkeelle tästä?

Työnantajamielikuvan kokonaisuus rakentuu useammasta osa-alueesta, kuten sisäisestä viestinnästä, yrityskulttuurista, markkinointiviestinnästä ja rekrytoinneista. Yhteistyömme lähtee liikkeelle aina yrityskohtaisesta tarvekartoituksesta sekä lähtötason ja tavoitteiden tunnistamisesta.



 

Työyhteisöviestintä ja yrityskulttuuri

Vahva työnantajamielikuva rakentuu sisältä ulospäin ja työnantajamielikuvan rakentaminen voidaan aloittaa työyhteisöviestintään, johdon ja työntekijöiden vuorovaikutukseen sekä yrityksen kulttuuriin keskittyen. Hyödynnämme kehittämäämme 360° työyhteisöviestinnän mallia, joka voi sisältää: 

  • Tutkimus työnantajamielikuvan nykytilasta
  • Työhteisöviestinnän malli
  • Työyhteisöviestinnän kumppanuus
  • Esihenkilövalmennus
 

Työnantajamielikuvan suunnitelma

Työnantajamielikuvan suunnitelmassa keskitymme sisäisten ja ulkoisten vahvuustekijöiden sekä kohderyhmien tunnistamiseen ja viestinnälliseen ja visuaaliseen konsptiin. Yhteistyömme voi pitää sisällään seuraavia työvaiheita: 

  • Nykytilatutkimus 
  • Osallistavat työpajat 
  • Kohderyhmien tunnistaminen
  • Viestinnällinen ja visuaainen konsepti
  • Toimenpidesuunnnitelma
 

Rekrymarkkinointi

Mikäli tarpeenne keskittyy ulkoiseen viestintään ja rekrymarkkinointiin, voimme auttaa teitä työnantajamielikuvan saralla seuraavin keinoin: 

  • Kampanjasuunnitelma
  • Digimarkkinointi
  • Sisällöntuotanto
 

Kumppanuus

Markkinoinnin- ja viestinnän kumppanina suunnittelemme ja toteutamme yhdessä kanssanne markkinoinnin ja viestinnän toimenpiteet, jotka tukevat yrityksenne kestävää kasvua ja työnantajamielikuvan systemaattista kehittämistä. Yhteistyömme pitää tällöin sisällään suunnittelutyön, kuukausittaisen ohjausryhmätyöskentelyn ja digi- ja sisältömarkkinoinnin jatkuvan tekemisen. 

aavabang-henkilosto-1920-20211015-23

Pete Okkonen

Markkinointi- ja myyntijohtaja

Soita +358 50 346 7002
pete.okkonen@bang.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Kiva, että aihe herätti mielenkiintosi. Jätä yhteystietosi tähän, niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.

 

Tutustu myös näihin



Kaikki, mitä sinun täytyy tietää evästeistä (cookies)

Evästebannerit ovat olleet tiiviin keskustelun aiheena erityisesti keväästä 2020 asti, jolloin...

RACE-malli sisältö- ja digimarkkinoinnin suunnittelun työkaluna

Haluatko suunnitella sisältö- ja digimarkkinointisi siten, että saavutat potentiaaliset asiakkaasi jokaisessa ostopolun...

Myyntijohtaja, pelaavatko myynti ja markkinointi teillä samassa joukkueessa, ja samaan maaliin?

Kysyttäessä pelaavatko myynti ja markkinointi teillä samassa joukkueessa, ja samaan maaliin, voisi usein ajatella, että...