Heittämällä läpi – tämän vinkin avulla kirjoitat paremman lehdistötiedotteen
Hyvän lehdistötiedotteen kirjoittaminen ei loppujen lopuksi ole kovin monimutkaista, mutta yhdellä niksillä saat kokonaisuudesta kertaheitolla...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Riikka Ahmaniemi : 12.02.2024
“Ketä kiinnostaa tiimin rakentaminen, kun myynnin tulokset tehdään kuitenkin toimenpiteillä?” “Kyllä se tulosten rakentaminen pitää lähteä suorituksen johtamisesta ja mittaamisesta.”
Näin mekin erehdyimme ajattelemaan pari vuotta sitten, kun käynnistimme myynnin ja markkinoinnin yhteispelin valmennuksia. Nyt kahden vuoden ja kymmenien valmennusten jälkeen olemme vakuuttuneita, että onnistuneen yhteispelin luominen todellakin kiinnostaa myynnin ja markkinoinnin ammattilaisia, asiantuntijoita sekä johtajia.
Yksi polttavisimmista kysymyksistä osallistujien keskuudessa onkin: Miten tunnistaa, mistä asioista hyvä myynnin ja markkinoinnin yhteispeli muodostuu?
Tässä blogissa avaan sitä, kuinka myynnin ja markkinoinnin tuloksellisuus perustuu hyvään ja toimivaan tiimityöskentelyyn.
Aloitin oman valmennusurani tiimivalmentajana. Nyt myynnin ja markkinoinnin valmennusten parissa huomaan usein palaavani tiimityön perusteisiin. Jotta voidaan rakentaa tuloksellista myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä, tarvitaan yhteen maaliin pelaava joukkue – myynnin ja markkinoinnin huipputiimi.
Jo 2000-luvun alussa huipputiimien piirteiksi on tunnistettu (esim. Antti Skyttä, Katzenbach & Smith, Patrick Lencioni) muun muassa:
Kokemukseni mukaan tiimin kehitys käynnistyy vasta siinä vaiheessa, kun tiimi luo yhteiset tavoitteet. Yhteinen tavoiteasetanta auttaa yksilöitä sisäistämään tavoitteet samalla tavoin ja sitoutuminen niiden saavuttamiseen on vahvempi. Sitoutuminen tarkoittaa, että jokainen tiimissä kykenee antamaan oman panoksensa onnistumiseen ja vahvistamaan toistensa onnistumisen edellytyksiä omasta roolista ja tehtävästä käsin. Sisäistäminen ja sitoutuminen syntyvät yleensä parhaiten, kun tiimi yhdessä pilkkoo tavoitteet pienemmiksi osatavoitteiksi ja toimenpiteiksi.
Asiakkaamme ovat saaneet hienoja tuloksia, kun myynnin ja markkinoinnin roolituksia ja vastuualueita on määritelty uudelleen – yhdessä ja avoimesti. Arjessa onnistumista ohjaa yhteinen seuranta, jonka avulla kehittyy kyky ymmärtää asiakkaan käyttäytymistä sekä yhteistyön vaikuttavuutta.
Tiimin asiakaslähtöisyys rakentuu parhaiten, kun sekä myyjillä että markkinoijilla on yhteinen näkemys ideaaliasiakkaasta. Silloin jokainen voi tunnistaa mahdollisuudet luoda onnistunutta tai odotukset ylittävää asiakaskokemusta omasta tehtävästään käsin. Yhteinen ymmärrys syntyy parhaiten, kun kehittämistyötä tehdään yhdessä. Siksi on tärkeä, että ihanneasiakkaan valinta sekä myynnin ja markkinoinnin kehittämistyö perustuu yhteiseen työskentelyyn ostopersoonien- ja polkujen parissa.
Teknologia tarjoaa nykypäivänä varsin loistavia apukeinoja myyntiin, markkinointiin ja ostamiseen. Teknologioiden mahdollisuudet eivät aseta rajoja tehostamiselle tai laadulle, mutta kykymme ottaa niitä taidokkaasti käyttöön sen sijaan ovat rajalliset. Niinpä myma-mallin muutokseen kuuluu myös yhteinen valinta teknologioille, joilla tehostetaan toimintamallia sekä seurataan tuloksellisuutta.
Loppuun lisään vielä kiteytettynä ChatGPT:n kelpo kuvaus myynnin ja markkinoinnin huipputiimistä:
“Tiimi, joka saavuttaa erinomaisen suorituskyvyn yhteistyöllä, kommunikaatiolla, luottamuksella ja innovatiivisuudella. He kykenevät asettamaan ja ylittämään tavoitteet tehokkaasti ja sopeutumaan muutoksiin nopeasti. Tiimi ratkaisee ongelmia ja hyödyntää jäsentensä vahvuuksia tehokkaasti menestyksen saavuttamiseksi.
Pääset tutustumaan tarkemmin myynnin ja markkinoinnin yhteispelin vaiheisiin blogisarjatamme: ensimmäisessä osassa keskitymme nykytilan tunnistamiseen ja yhteisiin tavoitteisiin. Toisessa osassa käymme läpi ihanneasiakkaan määrittelyä sekä liidien laadullistamista. Kolmannessa osassa syvennymme markkinoinnin ja myynnin toimenpiteiden suunnitteluun, ja viimeisessä osassa kokoamme vinkit markkinoinnin ja myynnin yhteiseen arkeen.
Toteutamme yrityskohtaisia, tarpeisiin räätälöityjä valmennuksia eri teemoista – kuten myynnin ja markkinoinnin tuloksekkaasta yhteispelistä. Lue lisää täältä!
Hyvän lehdistötiedotteen kirjoittaminen ei loppujen lopuksi ole kovin monimutkaista, mutta yhdellä niksillä saat kokonaisuudesta kertaheitolla...
B2B-asiakkaat ovat yhä valveutuneempia ja vaativampia. Ei pelkästään asiakkaaksi laskeuduttuaan, vaan jo ostopolkumatkallaan. He odottavat...
Vuosi 2024 on osaltaan jatkanut 2020-luvun muutoksen ja epävarmuuden aikaa. Talouden taantuma, geopoliittinen epävakaus ja muun muassa teknologisen...