Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

3 minuutin lukuaika

Sisältömarkkinoijan 5 salaista asetta

Featured Image

Tökkiikö sisällön tekeminen? Vai onko ideoita vaikka muille jakaa, mutta aika ja osaaminen toteutukseen puuttuu? Mistä sisällöntuotannossa kannattaa lähteä liikkeelle?

On tavallista, että sisältöjen tuottaminen saattaa välillä olla tahmeaa tai vaihtoehtoisesti työpöytä pursuaa ideoista niin, että niihin on vaikea tarttua. Mikäli tunnistat itsesi edellä mainituista, ota haltuun nämä viisi salaista asetta sujuvampaan, sitouttavampaan ja säväyttävämpään sisältömarkkinointiin! 🕵🏼

1. Uppoudu asiakkaan maailmaan

Perusjuttuja, mutta tärkeitä sellaisia! Jos et tunne asiakastasi, et voi tietää, mikä juuri häntä kiinnostaa, etkä osaa tuottaa juuri hänelle iskevää sisältöä. Mieti siis, kuka on kohderyhmäsi tyypillinen asiakas: millainen hän on, mitä hän arvostaa, millaisia haasteita hänellä on ja millaisesta tiedosta hän hyötyisi?

Tee seuraavaksi konkreettista tutkimusta, ja astu asiakkaidesi saappaisiin: mistä he etsivät tietoa ja miten? Jos asiakkaat aloittavat ostoprosessin Googlesta, googleta myös itse. Katso hakutuloksia: millaista tietoa, tuotteita tai palveluita asiakkaasi löytää googlettamalla? Miten kilpailijoiden palvelut näkyvät hakukoneessa, entä omanne? Miksi asiakas saattaa kääntyä kilpailijoiden puoleen? Kuinka voitte erottua kilpailijoista? Jos asiakkaan asemaan on vaikeaa asettua, kannattaa palautetta ja kokemuksia kerätä suoraan asiakkailta.

Muista huomioida sisällöissä asiakkaan koko ostopolku: mitkä asiat asiakkaalle ovat tärkeitä ostopolun eri vaiheissa, ja millaisilla sisällöillä johdattelet kohderyhmää eteenpäin ostoprosessissa? Millä herätät huomion, lisäät kiinnostusta, tuet vertailuvaiheen pohdinnoissa sekä isket vielä viimeisen niitin, jolla vakuutetaan tekemään ostopäätös?

2. Panosta systemaattiseen sisällöntuotantoon!

On olemassa kaksi työkalua, jotka helpottavat sisällöntuottajan elämää ihan käytännössä: sisältösuunnitelma ja julkaisukalenteri. Niiden avulla johdat arjen tekemistä ja varmistat, että saavutat sisältömarkkinoinnille asetetut tavoitteet.

Vai onko teillä ennenkin pärjätty ilman suunnitelmaa? Sisältösuunnitelma tehostaa ajankäyttöä, varmistaa, että sisältöä tehdään oikeille ihmisille, oikeissa paikoissa ja oikeaan aikaan, auttaa fokusoimaan markkinoinnin resursseja, parantaa sisältöjen näkyvyyttä, lisää laadukkaiden liidien määrää ja helpottaa vaikuttavuuden todentamista – nyt näin ihan muutamat mainitakseni. 

Sisältösuunnitelmassa on määritelty:

  • Miksi tehdään?
    • Tarina, visio, missio, arvot
  • Tavoitteet ja mittarit
    • Kenelle sisältöä tehdään? Mitä tavoitellaan? Miten onnistumista mitataan
  • Asiakasymmärrys, kohderyhmät, ostopolut
    • Mitkä ovat kilpailuetunne, ydinviestinne ja kohderyhmäkohtaiset kärkiviestit
  • Mitä tehdään?
    • Sisältöteemat, sisältötyypit, kanavavalinnat
  • Miten tehdään?
    • Arjen käytännöt ja tapa toimia
  • Toimenpiteet ja julkaisukalenteri
    • Mitä julkaistaan ja milloin?

Kun sisältösuunnitelmaan on määritelty kaikki yllä olevat asiat, ei enää tarvitse arpoa, tekeekö oikeita asioita oikeille henkilöille: tekeminen ei perustu mutuun, eikä ole pelkkää ad hocia vailla tavoitteita ja tuloksia. 

Toinen sisältömarkkinoijalle hyödyllinen työkalu on julkaisukalenteri. Yksinkertaisimmillaan se voi olla Excel-pohja, johon on merkitty ainakin seuraavat asiat:

  • Kenen vastuulla sisältö on
  • Milloin sisältö tehdään ja julkaistaan
  • Mikä julkaisun aihe on ja mihin sisältöteemaan se kuuluu
  • Onko kyseessä postaus, blogi, verkkosivusisältö, video, kuva..? Eli mikä formaatti on kyseessä
  • Mille kohderyhmälle sisältö on suunnattu ja mihin ostopolun vaiheeseen

Näillä pääset jo pitkälle kohti suunnitelmallisempaa sisällöntuotantoa! Mikäli haluat lukea vielä lisävinkkejä, kurkkaa tämä blogi järjestelmällisemmästä ja suunnitelmallisemmasta sisällöntuotannosta!

3. Ota tekoäly avuksi aukomaan jumeja

Joko olet ottanut tekoälyn mukaan sisällöntuotantoon? Mikäli et, ei vielä ole ollenkaan liian myöhäistä! Erilaiset tekoälytyökalut helpottavat ja nopeuttavat sisällöntuotantoa. Esimerkiksi ChatGPT:n avulla ideoit, luot tekstiä ja korjaat sitä. Tekoälyä voi käyttää tarvittaessa myös kuvien luomiseen, mutta suosittelen silti käyttämään ihan oikeita kuvia aina kun mahdollista – ne lisäävät aitoutta.

On hyvä muistaa, että tekoäly on hyvä renki, mutta huono isäntä: apurina se on erinomainen, mutta sisällöntuottajan vastuulla on varmistaa, että tiedot pitävät paikkaansa ja tuotettu sisältö on brändin mukaista. Asiantuntijuutta tarvitaan siis edelleen. Muista tekoälyä hyödyntäessäsi myös eettisyys ja tietosuojaa koskevat kysymykset. 

4. Inspiroidu muista – aina ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen

Sisältömarkkinoijan neljäs salainen ase on inspiraation hakeminen ympäriltä. Jos sisältöjen tekeminen tökkii, ota inspiraatiopaussi. Selaa eri kanavista, mitä markkinassa tapahtuu, millaiset asiat trendaavat ja mikä on ajankohtaista juuri nyt. Löytyisikö jotain, mitä et itse ole hoksannut? Ylipäänsä eri kanavia, sisällöntuottajia ja sisältöjä tutkiessa voi löytää uusia ideoita, vaikkeivat ne suoraan edes liity omaan toimialaan. Suora kopioiminen on ehdottomasti nou-nou, mutta muiden sisältöjen selaaminen voi olla silmiä avaavaa ja auttaa inspiraation löytämisessä.

Toinen vaihtoehto on ottaa katsaus jo tehtyihin sisältöihin: voisiko olemassa olevia sisältöjä päivittää tai syventää? Esimerkiksi vanhoille blogeille ja referensseille kannattaa välillä tehdä facelift. Muista tehdä päivitetyistä versioista myös somenostot! Tai jos olet aiemmin kirjoittanut vaikkapa blogin “Mitä on sisältömarkkinointi?”, voit seuraavaksi jakaa blogissa “Sisältömarkkinoijan 5 vinkkiä”. Näin tuot tuttuun aiheeseen uuden näkökulman ja voit syventää aiemmin tarjottua tietoa. Pyörää ei kannata aina keksiä uudelleen, sillä toisto kannattaa!

5. Erotu omalla tyylillä

Millainen on yrityksenne tone of voice ja millaisena haluatte näkyä ja kuulua ulospäin? Onko tyylinne hillitty vai räväkkä? Asiapitoinen vai hauska? Omalla tyylillä voi erottua! Kaikki lähtee tietysti liikkeelle yrityksenne brändistä, joka antaa sisällöille selkeät suuntaviivat.

Tällä hetkellä erityisesti aitous, läpinäkyvyys ja vuorovaikutus seuraajien kanssa toimivat ja videosisällöt ovat in. Anna ihmisten, arkenne ja työnne näkyä, ja tuota omannäköistä sisältöä valitsemissanne kanavissa, kanavan tavalla.

Ennen kaikkea muista, että sisältömarkkinointi – kuten kaikki muukin markkinointi – on pitkää peliä: kaikkea ei tarvitse saada heti kuntoon ja tulosten saamiseksi tulee tehdä systemaattista työtä. Ota salaiset aseet käyttöön askel kerrallaan ja matkusta hiljalleen kohti säväyttävää ja sitouttavaa sisältömarkkinointia!

Kaipaatko apua sisällöntuotantoon? Tutustu sisältömarkkinoinnin palveluumme.

Kirjoittaja: Mira Pekkarinen

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...

Read More
Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...

Read More
B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...

Read More