Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Sisällöt syynissä: Mitä on sisältömarkkinointi?

Featured Image

Jos olet törmännyt termiin sisältömarkkinointi, mutta et ole aivan varma siitä, mitä se tarkoittaa tai mitä hyötyä siitä on, nyt voit helposti päivittää tietosi. Aloitimme neljän blogin sarjan sisältömarkkinoinnista, joista ensimmäisessä keskitymme sisältömarkkinoinnin perusasioihin.

Lyhyesti kuvattuna sisältömarkkinointi on markkinointitapa, jossa omalle kohderyhmälle arvoa tarjoava ja merkityksellinen sisältö on kaiken keskiössä. Sen avulla tavoitetaan potentiaalisia asiakkaita, viedään heitä vaihe vaiheelta kohti ostopäätöstä ja pidetään heidät otteessa vielä ostotapahtuman jälkeenkin.

Miksi sisällöt sitten on perusteltua nostaa markkinoinnissa päärooliin? Elämme tietoyhteiskunnassa, jossa arvostetaan tiedon saatavuutta ja nopeaa informaationkulkua. Internet on tehnyt sekä tiedon välittämisen että hankkimisen helpoksi. Sisältömarkkinointi sopii tähän ajankuvaan kuin nenä päähän: ihmiset kuluttavat erilaisia sisältöjä jopa tuntien ajan joka päivä ja odottavat löytävänsä niitä myös ostopäätöstensä tueksi. 

Sisältö on markkinoinnin tärkein ulottuvuus

Käytetään vaikka seuraavanlaista havainnollistusta:

Markkinoinnin toteuttaminen ilman kunnon panostusta sisältöihin on kuin lähettäisi kirjeen valitsemalleen henkilölle ilman, että miettii siihen mitään järkevää sanottavaa. Jos lähetystekniikka on kunnossa ja posti pelaa, kirje menee kyllä vastaanottajalle ja hän todennäköisesti vielä avaakin sen. Tästä voisi tehdä hätäisen johtopäätöksen, että tavoite on saavutettu: viesti on saavuttanut kohteensa.

Tavoittaako se kuitenkaan vastaanottajaa ajatuksen tai tunteen tasolla, jääkö se mieleen tai saako se aikaan toimintaa? Vai onko lopputuloksena käytännössä vain hukattua aikaa ja rahaa sekä hetkellinen hämmennys vastaanottajan päädyssä?

Sisällöillä on siis ratkaiseva merkitys kaikessa markkinoinnissa, mutta sisältömarkkinoinnissa vieläkin suurempi. Pelkkä sisällöntuotanto ei kuitenkaan ole suoraan sisältömarkkinointia, vaan tavoitteellinen sisältömarkkinointi on suunnitelmallista, yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin perustuvaa toimintaa. Sisältömarkkinointi ei myöskään ole muusta markkinoinnista irrallinen osa, vaan se tukee kokonaisuutta. 

Miksi sisältömarkkinoinnista kannattaa kiinnostua?

  • Perinteiseen markkinointiin verrattuna sisältömarkkinointi on edullista ja tuottaa silti tehokkaasti liidejä. Kun tarjolla on jokaiseen ostopolun vaiheeseen sopivaa sisältöä, asiakas voi edetä omaan tahtiinsa kohti ostopäätöstä. 

  • Laadukas sisältö on erinomainen keino erottua muista toimijoista ja tarjota vastauksia, näkemyksiä tulevaan sekä ratkaisuja asiakkaan kokemiin ongelmiin. Kun lukija huomaa, että sisältösi ovat hänelle hyödyllisiä, hän jää seuraamaan sinua ja myös todennäköisemmin ostaa sinulta, kun tarve syntyy.

  • Voit käyttää sisältömarkkinointia kustannustehokkaasti moneen tarkoitukseen: esimerkiksi lisätä yrityksesi tunnettuutta, rakentaa haluttua brändimielikuvaa, luoda luottamusta yleisösi kanssa, vahvistaa asiantuntija -tai työnantajamielikuvaa tai päästä suoraan vuorovaikutukseen asiakkaidesi kanssa.

  • Sisältömarkkinoinnin avulla parannat yrityksesi näkyvyyttä ja löydettävyyttä verkossa. Kaikkein parhaiten tässä toimii sisältö, joka paitsi palvelee tavoitteita myös sisältää hakukoneiden kannalta mietityt avainsanat.

Hyödyllistä sisältöä voi tarjoilla monessa muodossa

Se, mitä sisältömarkkinointi käytännössä kullekin yritykselle on, voi vaihdella paljonkin yrityksen tarjonnasta ja asiakaskunnasta riippuen. Sisältömarkkinoinnin alle voi niputtaa muun muassa kaikki nämä tuotokset:

  • verkkosivuston tekstit
  • blogit ja asiantuntija-artikkelit
  • referenssitarinat
  • uutiskirjeet
  • sosiaalisen median julkaisut
  • ladattavat oppaat ja check listit
  • e-kirjat
  • videot
  • webinaarit ja verkkokurssit
  • podcastit
  • kuvat 
  • infograafit
  • testit ja kyselyt.

Koska sisältömarkkinoinnin tehtävänä on tuottaa merkityksellistä ja lisäarvoa tuovaa sisältöä valitulle kohderyhmälle, keinot on valittava kohderyhmän tuntien. Itse asiasisällön lisäksi on myös tärkeää miettiä, missä muodossa sisältö on helpoimmin kohderyhmän käytettävissä. Joskus parhaiten toimii lyhyt ja ytimekäs teksti, kun taas toisinaan on tarvetta pidemmälle, asiantuntijatasoiselle avaamiselle. Tekstiin sijaan taas välillä kaivataan kuvapainotteista tai videomuotoista sisältöä.

Sisältömarkkinointia yrityksesi tarpeisiin

Ennen kaikkea on syytä muistaa, että parasta sisältöä on se, joka tehdään. Kun sisältömarkkinoinnissa on hankalaa päästä alkuun omin voimin, avuksi kannattaa ottaa siihen erikoistuneet ammattilaiset. 

Me Aava & Bangilla autamme sinua sisältömarkkinoinnissa suunnittelusta lähtien ja tuotamme yrityksellesi laadukasta, kiinnostavaa ja aidosti asiakastasi palvelevaa teksti-, kuva- ja videosisältöä niihin kanaviin, joista kohderyhmäsi parhaiten tavoitetaan. Sisältö- ja digimarkkinoinnin kuukausipalvelullamme varmistat sisällöntuotannon jatkuvuuden, mutta halutessasi voit tilata meiltä sisältöjä myös yksittäisiin tarpeisiin. 

Paras hetki aloittaa sisältömarkkinointi on juuri nyt! Laita meille viestiä – suunnitellaan ja toteutetaan kokonaisuus, joka herättää asiakkaasi talvihorroksesta. 

Seuraavissa Sisällöt syynissä -sarjan blogeissa aiheina ovat sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittarit, sisältömarkkinointistrategia sekä markkinoinnin sisältösuunnitelma. Seuraa meitä somessa, niin pysyt kuulolla jatkossakin.

HubSpotin tekoälytyökalut markkinoinnissa ja myynnissä

HubSpotin tekoälytyökalut markkinoinnissa ja myynnissä

Tekoälyn soveltaminen ja erilaisten tekoälysovellusten käyttö modernissa markkinoinnissa ja myynnissä on tänä päivänä jopa jo itsestäänselvää – moni...

Read More
Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Viestintä voi onnistua muutenkin kuin sattumalta, mutta se vaatii sekä suunnitelmallisuutta ja johtamista. Maaliskuisessa viestinnän webinaarissa...

Read More
Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

S-ryhmä on suurin yksityinen työnantaja Suomessa – meillä on yli 40 000 työntekijää, 19 osuuskauppaa ja noin 2000 toimipaikkaa ympäri maan. Kun...

Read More