Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
Jos olet törmännyt termiin sisältömarkkinointi, mutta et ole aivan varma siitä, mitä se tarkoittaa tai mitä hyötyä siitä on, nyt voit helposti päivittää tietosi. Aloitimme neljän blogin sarjan sisältömarkkinoinnista, joista ensimmäisessä keskitymme sisältömarkkinoinnin perusasioihin.
Lyhyesti kuvattuna sisältömarkkinointi on markkinointitapa, jossa omalle kohderyhmälle arvoa tarjoava ja merkityksellinen sisältö on kaiken keskiössä. Sen avulla tavoitetaan potentiaalisia asiakkaita, viedään heitä vaihe vaiheelta kohti ostopäätöstä ja pidetään heidät otteessa vielä ostotapahtuman jälkeenkin.
Miksi sisällöt sitten on perusteltua nostaa markkinoinnissa päärooliin? Elämme tietoyhteiskunnassa, jossa arvostetaan tiedon saatavuutta ja nopeaa informaationkulkua. Internet on tehnyt sekä tiedon välittämisen että hankkimisen helpoksi. Sisältömarkkinointi sopii tähän ajankuvaan kuin nenä päähän: ihmiset kuluttavat erilaisia sisältöjä jopa tuntien ajan joka päivä ja odottavat löytävänsä niitä myös ostopäätöstensä tueksi.
Käytetään vaikka seuraavanlaista havainnollistusta:
Markkinoinnin toteuttaminen ilman kunnon panostusta sisältöihin on kuin lähettäisi kirjeen valitsemalleen henkilölle ilman, että miettii siihen mitään järkevää sanottavaa. Jos lähetystekniikka on kunnossa ja posti pelaa, kirje menee kyllä vastaanottajalle ja hän todennäköisesti vielä avaakin sen. Tästä voisi tehdä hätäisen johtopäätöksen, että tavoite on saavutettu: viesti on saavuttanut kohteensa.
Tavoittaako se kuitenkaan vastaanottajaa ajatuksen tai tunteen tasolla, jääkö se mieleen tai saako se aikaan toimintaa? Vai onko lopputuloksena käytännössä vain hukattua aikaa ja rahaa sekä hetkellinen hämmennys vastaanottajan päädyssä?
Sisällöillä on siis ratkaiseva merkitys kaikessa markkinoinnissa, mutta sisältömarkkinoinnissa vieläkin suurempi. Pelkkä sisällöntuotanto ei kuitenkaan ole suoraan sisältömarkkinointia, vaan tavoitteellinen sisältömarkkinointi on suunnitelmallista, yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin perustuvaa toimintaa. Sisältömarkkinointi ei myöskään ole muusta markkinoinnista irrallinen osa, vaan se tukee kokonaisuutta.
Se, mitä sisältömarkkinointi käytännössä kullekin yritykselle on, voi vaihdella paljonkin yrityksen tarjonnasta ja asiakaskunnasta riippuen. Sisältömarkkinoinnin alle voi niputtaa muun muassa kaikki nämä tuotokset:
Koska sisältömarkkinoinnin tehtävänä on tuottaa merkityksellistä ja lisäarvoa tuovaa sisältöä valitulle kohderyhmälle, keinot on valittava kohderyhmän tuntien. Itse asiasisällön lisäksi on myös tärkeää miettiä, missä muodossa sisältö on helpoimmin kohderyhmän käytettävissä. Joskus parhaiten toimii lyhyt ja ytimekäs teksti, kun taas toisinaan on tarvetta pidemmälle, asiantuntijatasoiselle avaamiselle. Tekstiin sijaan taas välillä kaivataan kuvapainotteista tai videomuotoista sisältöä.
Ennen kaikkea on syytä muistaa, että parasta sisältöä on se, joka tehdään. Kun sisältömarkkinoinnissa on hankalaa päästä alkuun omin voimin, avuksi kannattaa ottaa siihen erikoistuneet ammattilaiset.
Me Aava & Bangilla autamme sinua sisältömarkkinoinnissa suunnittelusta lähtien ja tuotamme yrityksellesi laadukasta, kiinnostavaa ja aidosti asiakastasi palvelevaa teksti-, kuva- ja videosisältöä niihin kanaviin, joista kohderyhmäsi parhaiten tavoitetaan. Sisältö- ja digimarkkinoinnin kuukausipalvelullamme varmistat sisällöntuotannon jatkuvuuden, mutta halutessasi voit tilata meiltä sisältöjä myös yksittäisiin tarpeisiin.
Paras hetki aloittaa sisältömarkkinointi on juuri nyt! Laita meille viestiä – suunnitellaan ja toteutetaan kokonaisuus, joka herättää asiakkaasi talvihorroksesta.
Seuraavissa Sisällöt syynissä -sarjan blogeissa aiheina ovat sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittarit, sisältömarkkinointistrategia sekä markkinoinnin sisältösuunnitelma. Seuraa meitä somessa, niin pysyt kuulolla jatkossakin.
Kirjoittaja: Eija Ontronen
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...