Puhdasta ei tarvitse pestä – ajatuksia vastuullisuusviestinnästä
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Eija Ontronen : 15.02.2024
Markkinointi on alana jatkuvasti muuttuva ja sisällöntuotannon aiheet voivat olla hyvinkin vaativia. Siksi on sitäkin tärkeämpää pitää ne asiat selkeinä ja yksinkertaisina, jotka suinkin voi. Toivottavasti näistä vinkeistä on apua siinä.
Älä usko sitä, joka sanoo, etteivät luova tekeminen ja kurinalaisuus sopisi yhteen. Kyllä sopivat ja ne nimenomaan tukevat toisiaan! Sisällöntuotannossa suunnitelmallisuus on tärkeää monestakin näkökulmasta: se mahdollistaa kokonaiskuvan huomioinnin, tehostaa tekemistä, vähentää stressiä ja antaa tilaa onnistumiselle.
Sisältö ei synny itsestään, vaikkei se rakettitiedettä olisikaan. Itse asiassa usein juuri ne sisällöt, joiden voisi olettaa olevan kaikkein helpoimpia tehdä, ovatkin ihmeellisen vaikeita saada aikaiseksi. Tämän huomaa hyvin esimerkiksi onnittelukortin kirjoittamisessa: yritäpä nyt sitten kirjoittaa siihen nopeasti jotain nokkelaa ja kivaa. Yllättäen mielessä ei liiku mitään.
Jokaisella on omat syynsä siihen, miksi sisältöä ei synny – tässä muutama tavallisista selityksistä:
Sisältöä kuitenkin tarvitaan, oli sitten kyse yrityksen markkinoinnista tai vaikka oman henkilökohtaisen somekanavan pyörittämisestä. Miten sen kirjoittamisesta saisi tehtyä helpompaa ja ylipäänsä varmistettua sen, että tekstiä syntyy?
Minulle itselleni järjestelmällisyys ja suunnitelmallisuus ovat avaimia tähän. Ne auttavat selättämään äsken mainitut ongelmat ja pitävät sisällöntuotannon pyörät pyörimässä. Seuraavilla viidellä neuvolla pääsee jo pitkälle.
Tuttu ja toimiva ohje on, että sisältökokonaisuus kannattaa miettiä vuodeksi kerrallaan, linjassa liiketoiminnan tavoitteiden kanssa. Mikä bisneksen ja asiakkaiden näkökulmasta on ajankohtaista missäkin vaiheessa vuotta?
Vaikka tulevaa ei voi aina ennakoida, todella monia asioita kuitenkin voi. Kun hahmottelet koko vuoden sisältösuunnitelman valmiiksi, saat kokonaisuudesta paremmin otteen ja pystyt ennakoimaan tekemistäsi. Suunnitelman avulla on myös helpompaa keskittyä olennaiseen. Vuoden varrelle todennäköisesti sattuu yllättäviäkin käänteitä, ja silloin suunnitelmaa voi kyllä muokata tarpeen mukaan.
Jos koko vuoden sisältöjen suunnittelu tuntuu hankalalta, kerää yrityksestä sopiva porukka ideoimaan yhdessä. Tällä tavalla sisällöntuotannon aiheita alkaa varmasti löytyä paljon enemmän kuin yksin miettimällä, ja todennäköisesti niihin tulee myös lisää syvyyttä.
Mitä jos et joukon voimasta huolimatta saa erilaisia sisältöideoita kokoon tarpeeksi? Muista, että on erittäin ok monistaa sisältöä, käsitellä samaakin asiaa uudestaan ja lähestyä sitä useasta eri näkökulmasta.
Toistoa ei kannata pelätä, sillä sitä nimenomaan tarvitaan. Viestitulva on nykyään niin suuri, että on hyvin epätodennäköistä, että kukaan kohderyhmäsi ihmisistä näkisi kaikkea sisältöäsi. Sittenkin toistoa saa olla todella paljon ennen kuin sisällön vastaanottaja kokee sitä negatiivisena, kunhan viesti on muuten mielenkiintoinen ja vastaanottajalle relevantti.
Ei myöskään haittaa, vaikka sama aihekierto toistuisi sisällöissä vuosi vuodelta – toistuvathan vuodenajatkin, ja toimivia konsepteja kannattaa hyödyntää uudelleen. Jotain uutta toistuviinkin aiheisiin toki voi ja kannattaakin pyrkiä tuomaan.
Kaikkea ei tarvitse sanoa kerralla, vaan sisältöjä voi rakentaa paloista. Tämä toimii niin blogissa kuin somekanavissakin. Kun sinulla on mehevä ja kiinnostava aihe, voit ratsastaa sillä kokonaisen julkaisusarjan verran sen sijaan, että käyttäisit sen kerralla.
Sisällön huomioarvo voi paloiteltuna olla paljon suurempi kuin yhtenä pitkänä tekstinä, josta lukijan saattaa olla vaikeampi löytää olennaiset asiat. Pilkkomalla teet siis palveluksen sekä itsellesi että viestin vastaanottajalle.
Viime tippaa sisällöntuotannossa on hyvä välttää viimeiseen asti, sillä luovuus luistaa yleensä paremmin pakottamatta ja kiireettömässä olotilassa. Siksi työskentelyaikatauluun kannattaa rakentaa sopivasti puskuria. Hyvä tavoite on, että seuraavan kuukauden sisällöt ovat aina tehtyinä ennakkoon niin suurelta osin kuin mahdollista.
Puskuriajatuksen voi viedä vielä pidemmälle hyödyntämällä sisältöjen ajastamista. Ajasta vaikka koko seuraavan kuukauden artikkelit julkaisujärjestelmään ja postaukset somekanaviin – säästät samalla myös aikaa.
Niinkin yksinkertainen asia kuin sisällöntuotannon laittaminen selkeinä tehtävinä kalenteriin parantaa yllättävän paljon aikataulussa pysymisen todennäköisyyttä. Kun vielä pilkot työt järkevästi osatehtäviksi, kuten artikkelin kirjoitus, artikkelin viimeistely kommenttien jälkeen ja artikkelin julkaisu, hahmotat selkeästi, miten työvaiheet asettuvat osaksi työviikkojasi ja prosessin vaatima aika tulee huomioiduksi.
Kalenteroinnissakin on fiksua pyrkiä laittamaan tehtävät mieluummin jo edelliselle viikolle kuin sille, joiden aikana niiden on viimeistään oltava valmiina. Silloin on tarvittaessa vielä varaa siirtää, mikäli jotain kriittistä tulee tielle. Älä kuitenkaan ota siirtämistä tavaksi, vaan tee se vain poikkeuksellisessa ruuhkatilanteessa.
Kirjoittaja: Eija Ontronen
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Supersuosittu Masterclass on palannut uudistettuna! Kaipaatko buustia uranäkymiisi tai janoatko ajankohtaisinta tietoa B2B-markkinoinnista ja...
Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini siihen, miten yrityskulttuurin...