Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

1 minuutin lukuaika

Sisällöt syynissä: Sisältömarkkinointistrategia antaa tekemiselle oikean suunnan

Featured Image

Jotta pystyt tekemään kohderyhmääsi kiinnostavaa sisältömarkkinointia, tarvitset sen pohjaksi sisältömarkkinointistrategian. Blogisarjamme kolmannessa osassa poraudumme sisältöstrategian ytimeen – mitä se on ja mitä hyötyjä sen tekeminen tuo? 

Kuten jo tämän blogisarjan ensimmäisessä osassa totesimme, sisältömarkkinointi on suunnitelmallista, yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin perustuvaa toimintaa. Sisältömarkkinoinnin määritelmä myös sisältää sen, että omalle kohderyhmälle arvoa tarjoava ja merkityksellinen sisältö on kaiken keskiössä. 

Näihin lauseisiin mahtuu jo aika monta asiaa, jotka sisältöjä tuotettaessa on pidettävä mielessä: yhteys liiketoimintaan, tavoitteet, kohderyhmä kiinnostuksen kohteineen sekä tarpeineen, ja vielä suunnitelmallisuuskin. Kaikkien näiden huomioon ottaminen yhdellä kertaa ei ole aivan läpihuutojuttu, mutta sisältömarkkinointistrategia on työkalu, joka tekee siitä mahdollista.

Mikä on sisältömarkkinointistrategia?

Sisältömarkkinointistrategia, joskus myös lyhyemmin sisältöstrategia, on pitkän aikavälin suunnitelma, jossa määritetään sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja ne keinot, joilla tavoitteet saavutetaan. Sisältömarkkinointistrategia yhdistää liiketoiminnan tavoitteet sekä kohderyhmän tarpeet suuntaviivoiksi, joiden mukaisesti sisältömarkkinointia lähdetään tekemään. 

Sisältöstrategian tulisi antaa vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Mihin sisältömarkkinoinnilla tähdätään – mitkä ovat sen tavoitteet?
  • Kenelle sisältömarkkinointia tehdään eli mihin kohderyhmään halutaan vaikuttaa?
  • Mitkä ovat kohderyhmää kiinnostavat pääteemat sisältömarkkinoinnissa?
  • Miten sisältömarkkinointia suunnitellaan, tuotetaan ja jaellaan? Tähän kysymykseen vastataan sisältömarkkinointistrategiassa ylätasolla, ja tarkempi suunnitelma yksittäisistä toimenpiteistä tehdään myöhemmin.

Koska sisältömarkkinointistrategiat syntyvät aina yritysten yksilöllisiin tarpeisiin ja tilanteisiin, jokainen niistä on hiukan erilainen. Tyypillisesti sisältömarkkinointistrategiaan sisällytetään kuitenkin seuraavat osa-alueet: 

  • liiketoiminnan tavoitteita tukevat sisältömarkkinoinnin tavoitteet 
  • yrityksen tarina, arvot, visio ja missio 
  • ydinviesti tai -viestit ja slogan 
  • äänensävy 
  • kilpailijoista erottuminen 
  • kohderyhmät ja asiakaspersoonat 
  • ostopolut.

Kaikista näistä tiedoista kiteytetään ja kootaan yhteenveto, joka toimii jatkossa karttana vaikuttavan ja suunnitelmallisen sisältömarkkinoinnin toteuttamiselle. 

Miksi sisältömarkkinointistrategia on kriittisen tärkeä?

Strategia sanana tarkoittaa suunnitelmaa, jolla haluttu tavoite pyritään saavuttamaan. Onnistuminen harvoin syntyy sattumalta sisältömarkkinoinnissakaan, vaan se vaatii oikeiden asioiden nostamista keskiöön. Sisältömarkkinointistrategia tekee juuri tämän ja varmistaa, että tekeminen vie yritystä haluttuun suuntaan.

Sisältömarkkinointistrategiaan panostaminen kannattaa monellakin tasolla, jotka kaikki myös tukevat toisiaan: 

  • Kun strategia on tehty huolellisesti, kaiken sisältömarkkinoinnin perustana on asiakasymmärrys. Näin asiakkaille pystytään tarjoamaan lisäarvoa heille hyödyllisillä sisällöillä, mikä taas parantaa asiakaskokemusta ja sitouttaa asiakkaita. 
  • Sisältömarkkinointistrategian ansiosta tekeminen kohdistuu oikeaan kohderyhmään, oikealla viestillä ja oikeissa kanavissa. Näkyvyys potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa kasvaa, samoin laadukkaiden liidien määrä. 
  • Strategian avulla ydinviesti hioutuu selkeäksi ja viestiminen yhtenäistyy. Tämä vahvistaa brändiä, mikä puolestaan näkyy positiivisesti liiketoiminnassa.
  • Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä: Sisältömarkkinointistrategia helpottaa markkinoinnin tekemistä. Se tehostaa ajankäyttöä ja työn suunnittelua, systematisoi sisällöntuotantoa ja auttaa fokusoimaan markkinointiresursseja fiksusti. 

Haluatko laittaa sisältömarkkinointistrategiasi ajan tasalle? Jätä meille viesti – aloitetaan strategiasta ja jatketaan halutessasi sujuvasti siitä eteenpäin strategiasi mukaisella sisältömarkkinoinnilla. 

Tutustu myös Sisällöt syynissä -blogisarjan edellisiin osiin Mitä sisältömarkkinointi on sekä Sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittarit. Seuraavassa blogissa aiheena on markkinoinnin sisältösuunnitelma. Seuraa meitä somessa ja pysy kuulolla!

Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

S-ryhmä on suurin yksityinen työnantaja Suomessa – meillä on yli 40 000 työntekijää, 19 osuuskauppaa ja noin 2000 toimipaikkaa ympäri maan. Kun...

Read More
Kasvu vaatii herkkyyttä kuunnella

Kasvu vaatii herkkyyttä kuunnella

Uskon siihen, että sattuma suosii valmistautunutta mieltä. Kun yrityksen kehitystä tai omaa työuraa peilaa taaksepäin, on tarina helpompi nähdä...

Read More
Vieraskynä: Viestintä luo arvoa joka hetki – Pihlajalinna

Vieraskynä: Viestintä luo arvoa joka hetki – Pihlajalinna

Pihlajalinnassa viestintä on osa jokaisen ammattilaisen osaamista, eikä vain viestintäyksikön vastuulla. Jokaisella on rooli yhtiön kestävän...

Read More