Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
Tämänhän me kaikki tiedämme: digitaalisen markkinoinnin kehitysvauhti on päätähuimaavaa ja aallonharjalla pysyminen välttämätöntä. Siksi keskitymme tässä blogissa digimarkkinoinnin trendeihin – mistä sinun pitää digimarkkinoijana olla kartalla?
1. Tekoälyn (AI) vallankumous jatkuu
Yksi käytetyimmistä “hypesanoista” on tekoäly, ja se tulee olemaan entistä vahvempi osa meidän jokaisen arkea tulevaisuudessa. Useampien markkinoijille teetettyjen tutkimusten mukaan valtaosa markkinoijista uskoo tekoälyn integroituvan tiiviiksi osaksi markkinointia ja mullistamaan digimarkkinoinnin strategisen suunnittelun. Jokainen moderni markkinoija varmasti jo hyödyntääkin tekoälyä mm. sisällöntuotannossa, hakukoneoptimoinnissa, kampanjoiden optimoinnissa ja suurten datamäärien analysoinnissa.
Erityisesti generatiivinen tekoäly on jatkossakin hyvä työkalu sekä luovuuden ruokkimiseen, uuden opiskeluun että tehokkuuden kehittämiseen. Samaan aikaan tekoälyn käyttöön liittyy huolenaiheita – kuka omistaa datan ja miten käyttää tekoälyä vastuullisesti ja eettisesti?
Lähitulevaisuudessa opimme varmasti paljon uutta myös tekoälyn harhaisuudesta. Tekoäly ei tule korvaamaan inhimillistä intuitiota, arvostelukykyä tai luovuutta. Avainasemassa on siis tekoälyn yhdistäminen inhimilliseen asiantuntemukseen. Vanhan sanonnan mukaisesti tekoälykin on hyvä renki, mutta huono isäntä, eli hyödynnä tekoälyä fiksusti ja oikeassa kohtaa – ennemmin “tukiälynä” kuin ulkoistuspalveluna. Näin markkinoijana tekoälyyn on hyvä suhtautua niin, että tekoäly ei yksinään tule viemään työtäsi, mutta ihminen, joka osaa sitä käyttää, todennäköisesti vie.
Asiakaskokemuksen jatkuva parantaminen sekä personointi pysyttelevät digimarkkinoinnin trendien aallonharjalla. Valitettavasti yhä tänä päivänä moni käyttäjä poistuu saman tien verkkosivulta (eikä välttämättä koskaan palaa) mm. sivuston hitaan latausajan tai epäloogisen käyttöliittymän takia. Panosta siis personoituun ja positiiviseen vuorovaikutukseen kaikissa kosketuspisteissä, erityisesti mobiilissa.
Verkkosivuanalytiikan lisäksi kannatta hyödyntää mm. lämpökartta- ja käyttäytymisanalytiikkatyökaluja (kuten Microsoft Clarity tai Hotjar), jotka auttavat tunnistamaan sivuston kehitysmahdollisuuksia entistä paremmin. On kuitenkin hyvä muistaa, että usein raja relevantin ja tunkeilevan vuorovaikutuksen välillä on hyvin kulttuuri- ja käyttäjäsidonnaista. Siksi personointi vaatii tarkkaa harkintaa, yksityisyydensuojaa unohtamatta.
Hyvään käyttäjäkokemukseen tähtäävässä sisällöntuotannossa on hyvä lähteä liikkeelle Googlen ”people-first”-sisältöohjeistuksesta. Google on laajentanut E-E-A-T-ohjeistustaan (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) sisällön luomisesta, missä korostetaan myös aitoa tuotteeseen tai palveluun liittyvää kokemusta.
Jos aihe kiinnostaa, käy lukemassa lisää verkkosivusuunnittelun trendeistä täältä.
Tietoisuuden kasvattaminen B2B-ostajien keskuudessa on tärkeämpää kuin koskaan aiemmin. Bainin ja Googlen tutkimuksen mukaan jopa 90 prosentilla B2B-ostajista on mielessään lista potentiaalisista tarjoajista jo ennen varsinaista tiedonhakuvaihetta. Saman tutkimuksen mukaan 90 % heistä päätyy valitsemaan tarjoajan juuri tältä listalta.
95-5 -säännön mukaisesti 95 % markkinoinnista tulisi olla sitä kuuluisaa pitkää peliä ja brändin rakennusta, koska vain 5 %:lla kohderyhmästäsi on tarve tuotteellesi tai palvelullesi juuri tällä hetkellä. Keskity siis luomaan ainutlaatuisia ja mieleenpainuvia kokemuksia, jotka vastaavat kohdeyleisösi tarpeisiin ja auttavat pysymään mielessä jopa vuosia kestävän ostoprosessin ajan.
Kiinnitä siis markkinoinnin toimenpiteissä huomiota myynti- ja markkinointifunnelin yläosaan (Demand Generation) ja aseta osa markkinointibudjetistasi suoran kysynnän luomisen lisäksi myös brändin kasvattamiseen.
Sisältömarkkinointi on modernin digimarkkinoinnin kulmakivi ja vaatii oman sisältöstrategiansa. Osalla toimialoista on kuitenkin nähtävissä jo se, että vanhat taktiikat eivät enää toimi, vaan laadukkaastikin tuotetut materiaalit hukkuvat helposti sisältötulvaan. Siksi moni joutuu laittamaan sisältöstrategiansa remonttiin – tulevaisuudessa sisältöjen tulee tarjota entistä rikkaampia mielikuvia ja aitoja kertomuksia sekä tarinoita, jotka todella resonoivat kohdeyleisössä.
Perinteisten sisältöformaattien (blogit, videot, webinaarit) rinnalla kannattaa hyödyntää myös uudempia sisältömuotoja, kuten podcasteja, verkkokursseja, sertifiointiohjelmia, brändättyjä sovelluksia – live- tai hybriditapahtumia unohtamatta! Mainonnassa videon rooli tulee kasvamaan entisestään, erityisesti lyhytvideot ovat formaattinsa puolesta mainostajille houkutteleva vaihtoehto korkean ROInsa ansiosta.
Ideaalitilanteessa osa yleisöstäsi on valmis jopa tilaamaan sisältöäsi ja liittymään itse rakentamaasi yhteisöön. Tässä strategiassa tärkeintä on tarjota korkealaatuista sisältöä lähtökohtaisesti kaikille, mutta eksklusiivista sisältöä, elämyksiä ja muita oheistuotteita tai -palveluita vain tilaajille.
Mainonta on tunnetusti helppo rahasyöppö, joka nielee kyllä kaikki rahasi, jollet osaa hyödyntää mainostyökaluja oikealla tavalla. Esimerkiksi Google Adsin toimintalogiikka on alusta saakka perustunut tarjouskilpailuun, mutta uudet Smart Bidding -strategiat mahdollistavat kampanjoiden optimoinnin konversiomäärän tai -arvon perusteella tekoälyavusteisesti.
Arvopohjaisia tarjousstrategioita on tyypillisesti totuttu käyttämään verkkokaupppojen mainonnassa, mutta nyt myös B2B-markkinoinnissa, erityisesti Performance Max -kampanjoinnissa. Arvopohjaista strategiaa käytettäessä voit määrittää jokaiselle konversiolle arvon eli esimerkiksi painottamaan tiettyjä verkkosivuston lomakkeita arvokkaammaksi, jolloin Googlen algoritmit pyrkivät löytämään kohderyhmää, joka todennäköisimmin täyttää juuri tämän lomakkeen.
Jos et siis ole jo ottanut arvopohjaista hinnoittelustrategiaa käyttöön, tee se nyt ja ota todistetusti tehokkaista automaatioista ja algoritmeistä kaikki teho irti.
Markkinoinnin analytiikkaa on jo pitkään hallinnut tietynlainen pakkomielle numeroihin, mittareihin ja mitattavissa oleviin tuloksiin. Tämä on täysin ymmärrettävää ja mainonnan ROI:n osoittaminen toki edelleen tärkeää. Tulevaisuus kuuluu kuitenkin niille, jotka voivat kääntää nämä luvut aidoiksi oivalluksiksi ja tarinoiksi – eli kuuluisaksi insightiksi.
Vaikka erittäin tarkasti kohdennetut strategiat, kuten ABM ovat edelleen suosittuja B2B-markkinoinnissa ja -myynnissä, on niillä myös kääntöpuolensa. Tyypillisesti mitä tarkempi kohdennus on, sitä korkeammat ovat myös kustannukset. LinkedInin 2030 B2B Trends -raportin mukaan hankintakohtainen hinta on aina korkeampi kuin laajemmalla kohdennuksella.
Jos kaikki markkinointitoimenpiteet tehdään äärimmäisen kohdennetusti, jää helposti huomaamatta tärkeitä yksityiskohtia, kuten vaikkapa se, että yli 40 % kohderyhmääsi kuuluvista henkilöistä todennäköisesti vaihtaa työpaikkaa, toimialaa tai titteliä seuraavan neljän vuoden aikana. Jatkuva muutos ja liikehdintä aiheuttaa tietynlaista arvaamattomuutta tehden rajatusta kohdentamisstrategiasta helposti jäykän ja dynaamisiin muutoksiin sopeutumattoman. Tärkeintä onkin löytää tasapaino tarkkuuden ja mukautumiskyvyn välillä.
“Sähköpostimarkkinointi on kuollut” – olen kuullut tämän lausahduksen ensimmäisen kerran jo varmasti yli kymmenen vuotta sitten. Sähköpostimarkkinointi on kuitenkin yhä tänäkin päivänä tehokas B2B-markkinoinnin keino. Adoben mukaan peräti 56 % B2B-ostajista vastaanottaa tarjouksia mieluiten sähköpostilla.
Jokainen meistä tietää, miten helposti oma sähköposti täyttyy turhista roskaposteista, joiden sekaan tärkeätkin viestit helposti katoavat. Harva markkinoija kuitenkaan hyödyntää olemassa olevia personointimahdollisuuksia erottuakseen massasta. Vuoden 2024 tavoite sähköpostimarkkinoinnin suhteen voisikin olla vähemmän on enemmän: keskity tarjoamaan vastaanottajalle aitoa lisäarvoa ja sitouta kohderyhmä yrityksesi viestintään. Älä tyydy tekoälyn tuottamaan sisältöön, vaan luota inhimillisyyden ja aitouden voimaan.
Helmikuussa Google ja Yahoo tiukensivat vaatimuksiaan ei-toivottujen massasähköpostien hillitsemiseksi. Jatkossa jokaisen massasähköposteja hyödyntävän täytyy todentaa sähköpostinsa käyttäen SPF-, DKIM- ja DMARC -standardeja, mahdollistaa sähköpostilistoilta poistuminen yhdellä klikkauksella ja lähettää vain oikeasti kohderyhmälle relevantteja ja heidän haluamiaan viestejä. Käytännössä nämä kaikki kuuluvat jo nyt sähköpostimarkkinoinnin “best practices” -osioon, mutta harva näitä silti käytännössä noudattaa.
Sähköpostimarkkinoinnissa onnistuminen on riippuvaista myös käytössä olevasta markkinointiteknologiasta. Asiakastietoalustojen (Customer Data Platforms, CDP) käyttö erityisesti suuremmissa yrityksissä osoittaa, kuinka tärkeää tulevaisuudessa on kerätä tietoa jokaisen asiakkaan uniikista polusta ja siitä, kuinka sitä voidaan jatkossa käyttää asiakaskokemuksen kehittämiseen ja entistä osuvampien viestien välittämiseen tietosuojarajoitukset huomioiden.
Kolmannen osapuolen evästeiden kuolemasta on puhuttu jo pitkään ja mm. Google on jo ilmoittanut, että niiden käyttö päättyy Chrome-käyttäjiltä kokonaan tämän vuoden loppuun mennessä. Lisäksi Euroopan komission digimarkkinasäädös eli Digital Markets Act (DMA) on tuonut ja tuo varmasti edelleen muutoksia evästeisiin ja niiden keräämiseen. Näistä varmasti vuoden näkyvin muutos on ollut Consent Mode V2 -päivitys. Säädöksen tavoite on varsin kunnianhimoinen: läpinäkyvämpi ja tasapuolisempi kilpailutilanne Euroopan digimarkkinoilla sekä EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) toteutumisen varmistaminen.
Näillä muutoksilla on suuri vaikutus erityisesti taktiseen B2B-digimarkkinointiin, sillä kolmansien osapuolten evästeiden poistuminen tekee muun muassa mainonnan kohdentamisesta sekä uudelleenmarkkinoinnista (remarketing) perinteisin keinoin mahdotonta. On ennustettu, että muutoksen myötä brändimainonta tulee yleistymään, vaikka mainosalustojen tarjoajat miettivät myös muita vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa kohdennettua mainontaa tulevaisuudessa. Esimerkiksi Google ei varmastikaan halua menettää saamiaan mainosrahoja, joten se onkin jo kehittänyt uusia teknologioita, kuten Privacy Sandboxin, korvaamaan kolmannen osapuolen evästeet tulevaisuudessa.
Lisäksi ensimmäisen osapuolen eli esimerkiksi oman asiakasdatan merkitys tulee varmasti nousemaan tulevaisuudessa kultaakin kalliimmaksi. Esimerkiksi aikaisempien lomaketäyttöjen perusteella on mahdollista luoda Googleen uusia Customer Match -listoja, joiden perusteella Google voi muodostaa uusia samankaltaisia Lookalike -kohderyhmiä.
Tekoälyn nopean kasvun rinnalla päätään tulee nostamaan myös sen luonnollinen vastavoima – aitous. Kuluneeseen vuoteen mahtuu muutamia esimerkkejä isoiltakin brändeiltä mm. siitä, miten aidoksi väitetyt sisällöt ovatkin paljastuneet tekoälyllä tuotetuiksi. Vaikka tekoälyn käyttö ei sinänsä ole tekaistua tai epäaitoa, se herättää kuitenkin kysymyksiä siitä, mikä on ihmislähtöistä ja mikä ei. Monet kaipaavatkin aitoa yhteyttä enemmän kuin koskaan aiemmin.
Digitaalisuuden täyttämässä maailmassa hymyn aitous, kättelyn lämpö ja aito empatia keskustelussa ovat korvaamattomia. Brändit, jotka tunnistavat ja toimivat tämän inhimillisen tarpeen mukaan, luovat syvempiä ja merkityksellisempiä suhteita kohderyhmäänsä. Brändit, jotka elävät ja hengittävät omia perusarvojaan, vaikuttavat aidoilta, vilpittömiltä ja rehellisiltä.
Selatessani digimarkkinoinnin trendiraportteja, huomasin, että yllättävän monesta puuttui yksi tämän päivän isoimmista teemoista – vastuullisuus. Vastuullisuus on tulevaisuuden arvo, mutta sen tulee olla myös arjen toimintaa – ja koskettaa näin ollen myös digimarkkinointia. Kestävän kasvumarkkinoinnin nykytilatutkimuksessammekin nousi esiin, että yksi riski on, että vastuullisuutta tarkastellaan pääosin arvona tai raportoitavana asiana, eikä koko työyhteisön osaamisena.
Digimarkkinoinnin vastuullisuudesta on puhuttu jo pitkään, mutta lähinnä haasteiden kautta. Yksi merkittävimmistä haasteista lienee datan väärinkäyttö sekä tietovuodot, joiden estämiseen GDPR ja lukuisat muut asetukset sekä nyt viimeisimpänä kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen lopulta tähtäävät. Mainonnassa osa vastuullisuutta voi taas olla se, missä ja kenelle mainoksia ylipäänsä näytetään. Tällä on toki vaikutusta myös brändimielikuvaan – digitaalisessa maailmassa on useita riskin paikkoja tulla nähdyksi esimerkiksi ympäristössä, joka ei muuten istu brändin arvomaailmaan.
Me tiedämme, että kamppailu asiakkaiden huomiosta on raakaa peliä. Digimarkkinoinnin trendien aallonharjalla pysyminen vaatii perehtymistä ja jatkuvat muutokset saavat helposti pään pyörälle. Meiltä löytyy kaipaamasi asiantuntijuus. Jos haluat näkyviä, mitattavia tuloksia digimarkkinoinnin keinoin, tutustu digimarkkinoinnin palveluihimme täällä.
Kirjoittaja: Eveliina Vähä-Ruka
Eveliina on terävä digistrategi ja HubSpot-konsultti, jolta löytyy yli 10 vuoden kokemus markkinointi- ja IT-alalta. Erityisesti Eveliinaa sykähdyttää tuloksellinen digimarkkinointi, inbound, markkinointiteknologiat sekä tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa.
Katso kaikki blogikirjoitukset
LinkedInSampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...